• Meuzik
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-01 06:22
Beste tweakers, ik ben bezig om te gaan investeren in zonnepanelen. Nu valt dat momenteel nog niet echt mee, want de helft van de installateurs heeft geen tijd, dus het is zoeken geblazen.

Nu is mijn 3e-wereld-luxe-probleem dat ik twijfel tussen hoeveel panelen ik ga wegleggen. Ik heb 2 opties:
1) Oost West helemaal vo leggen
2) Oost West én Zuid helemaal vol leggen
Grofweg zou me dit jaarlijks 6000 om 10.000kWh opleveren (even afgerond). Beide dus overcapaciteit tov mijn verbruik.
Voordeel van de 10.000 lijkt mij dat ik in de wat donkerdere maanden toch langer kan profiteren van mijn eigen opwek. Maar ja, hoeveel ga je daadwerkelijk direct gebruiken uit je eigen opwek? Tevens het eventuele laden van een toekomstige thuisbatterij gaat met de 10.000 natuurlijk langer door in het jaar.
Als ik alles doorreken in Excel komt de ene keer 6000 gunstiger uit, de andere keer 10.000. Het is natuurlijk ook een beetje koffiedik kijken en een soort van gokken wat je invult voor:
- de kostprijs van een kWh
- de tlv
- hoeveelheid direct verbruik

Dus wat is wijsheid? Oost West? Of gewoon alles vol leggen? Wat zouden jullie doen?
Foto's

Het gaat uiteraard om de 2 onder 1 kap zonder panelen 😉
Beschikbare (dak)ruimte
Oost: 8 panelen 400Wp
West: 10 panelen 400Wp
Zuid: 9 panelen 400Wp
Schaduw
Ja, op het platte dak van de garage. Schaduw van mijn eigen huis wanneer de zon opkomt. In de donkere maanden schaduw van de huizen ten zuiden van me door de laagstaande zon.
Jaarverbruik
Momenteel 3500kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase
Budget en doel
Tja... budget...ik wil gewoon een verstandige en goed onderbouwde investering doen. Dat is dan ook meteen mijn doel. Laten we zeggen dat het budget er is ☺️
Wie gaat het project uitvoeren
Nog niet bekend.
Bijhouden van data
Ik hou van getallen, dus ja, graag. Sowieso wil ik weten op ieder moment:
Hoeveel ze opwekken
Hoeveel ik direct verbruik.
Hoeveel ik teruglever.
Hoeveel ik nog uit het net afneem..

De complete som dus eigenlijk .
Reeds verkregen offertes
1 stuks.
12K voor Oost West
18K voor Oost West Zuid
Regio
Gorinchem

Specs

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Direct eigen gebruik is zonder veel moeite ongeveer 30%, maar is ook te simuleren met bijvoorbeeld sunny design (gratis)

Met accu kan dat verdubbelen.
Warmtepomp en EV kunnen het verhogen...

Maar 18K voor een systeem van bijna 11kW?
Dat is echt te zot...

Richting 12-13k ex voor o-w-z moet mogelijk zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
10800 Wp is geen 10.000 kWh met die dakopstelling.
Hoe kom je aan die cijfers?

En laat me raden 18k voor enphase en sunpower?
Diegene met de dure offerte heeft wel tijd…?
Kan je de offerte delen?

Ik hou ook van cijfertjes maar ik hoef echt niet te zien dat al mijn panelen hetzelfde presteren dus heb gewoon een stringomvormer. (In feite 3x SMA met 1x mppt. Noord en 2x zuid)

[Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-01-2023 07:55]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:43
Ik zou gewoon zo veel mogelijk panelen nemen. Zo lang je niet wordt opgelicht en veel te veel betaald voor de aanschaf, verdien je ze altijd terug, ook al lever je alle extra opbrengst terug. Zeker nu het afschaffen van salderen weer op losse schroeven staat.
En ik zie ook een oprit waar in de toekomst een EV kan komen. Of misschien wil je ooit een warmtepomp. Dan kun je niet genoeg panelen hebben m.i.

Oost-west kan mooi op 1 omvormer (3,6 kW lijkt me prima) en dan de panelen op het platte dak apart. Als je een klein beetje handig bent, kun je die zelf leggen.

M.b.t. het bijhouden van data:
Vaak meet je omvormer de opbrengst. Je kunt ook een kWh meter in de meterkast hangen die de groep van de zonnepanelen meet.

Je andere data kun je krijgen door je slimme meter uit te lezen (p1 poort). Als je die hebt natuurlijk.

• Meuzik
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:49:
10800 Wp is geen 10.000 kWh met die dakopstelling.
Hoe kom je aan die cijfers?
Ik heb de opstelling op 3 manieren doorgerekend:
1) getal uit offerte (dus wss overschat)
2) via de Tweakers methode: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2168490
3) via de TU methode: https://www.tudelft.nl/ew...ebreid-pv-systeem-ontwerp

Uiteraard kreeg ik 3 verschillende getallen:
En laat me raden 18k voor enphase en sunpower?
Diegene met de dure offerte heeft wel tijd…?
Kan je de offerte delen?
Ja en nee: Enphase microomvormers IQ8+ en Ureco.
Zegt binnen 4 weken te kunnen leveren. Ergens vind ik dat enigszins verdacht...
Ik weet niet of het zo netjes is om het bestand an sich te delen, dus:
Ureco 400Wp
Enphase IQ8+
Enphase Envoy S-metered
Zeg maar €1,65/Wp

Vanwaar je herkenning in offerte?
Ik hou ook van cijfertjes maar ik hoef echt niet te zien dat al mijn panelen hetzelfde presteren dus heb gewoon een stringomvormer. (In feite 3x SMA met 1x mppt. Noord en 2x zuid)
Kun je uberhaupt string combineren met micro? Ivm string op schuin dak en micro op plat.

Specs

• Meuzik
roltor schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:59:
Ik zou gewoon zo veel mogelijk panelen nemen. Zo lang je niet wordt opgelicht en veel te veel betaald voor de aanschaf, verdien je ze altijd terug, ook al lever je alle extra opbrengst terug. Zeker nu het afschaffen van salderen weer op losse schroeven staat.
En ik zie ook een oprit waar in de toekomst een EV kan komen. Of misschien wil je ooit een warmtepomp. Dan kun je niet genoeg panelen hebben m.i.
Ja, die kant neig ik ook een beetje op momenteel.
Opgelicht wordt je met de huidige prijzen sowieso momenteel volgens mij, maar idd, beter duur als niet te koop. Maar sta uiteraard open voor andere inzichten (vandaar ook een beetje dit topic).
Oost-west kan mooi op 1 omvormer (3,6 kW lijkt me prima) en dan de panelen op het platte dak apart. Als je een klein beetje handig bent, kun je die zelf leggen.
Ben redelijk handig, maar gezien de angst op een dak ga ik echt nooit van m'n leven die panelen zelf leggen... :P
M.b.t. het bijhouden van data:
Vaak meet je omvormer de opbrengst. Je kunt ook een kWh meter in de meterkast hangen die de groep van de zonnepanelen meet.
Je andere data kun je krijgen door je slimme meter uit te lezen (p1 poort). Als je die hebt natuurlijk.
Ja, ik heb al zitten kijken naar een 3 fase meter van Homewizard. De P1 lees ik al uit, dus als ik dan alles combineer ben ik er volgens mij.

Specs

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Meuzik schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:08:
[...]

Ik heb de opstelling op 3 manieren doorgerekend:
1) getal uit offerte (dus wss overschat)
2) via de Tweakers methode: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2168490
3) via de TU methode: https://www.tudelft.nl/ew...ebreid-pv-systeem-ontwerp
Ik wil het graag voor je invullen in sunnydesignweb.com maar ik zie dat hij uit de lucht is.
Krijg een test pagina te zien.
Maar als men >10.000 kWh beweerd zou ik zeker ook een opbrengst garantie willen zien en bij het niet behalen dat je gecompenseerd wordt (mag wel voor dat geld ook)
Ja en nee: Enphase microomvormers IQ8+ en Ureco.
Zegt binnen 4 weken te kunnen leveren. Ergens vind ik dat enigszins verdacht...
Ik weet niet of het zo netjes is om het bestand an sich te delen, dus:
Ureco 400Wp
Enphase IQ8+
Enphase Envoy S-metered
Zeg maar €1,65/Wp

Vanwaar je herkenning in offerte?
Omdat hij (te) duur is, dan is het enphase en (eventueel) sunpower. Duurder wordt het niet.
Kun je uberhaupt string combineren met micro? Ivm string op schuin dak en micro op plat.
Dat kan, maar dan ontgaat mij het nut van Enphase.
Dat neem je juist voor het inzicht per paneel.
Volledige meterkast ombouwing met q-relais, enphase S, 6 stroomspoelen doe je niet enkel voor je platdak.
Neem dan gewoon APS DS3 met een homewizard kWh meter

En ja, geen hoge DC spanningen op het dak als argument, maar nederland is nog steeds niet afgebrand, dus argument is veiliger voor de monteur die het aansluit en er aan werkt (1x in de 25 jaar)

Maar ook hier zou ik gewoon een stringomvormer nemen.
Winter is ruk, dus kijken naar schaduw op je platte dak heeft toch geen nut.
En een zon die opkomt is geen schaduw maar een slechte invalshoek. Daar veranderd een micro omvormer ook niks aan.

Waar ik een hekel aan heb is:
- cloud based logging en geen invloed daarop. Garantie kwesties als de boel niet aan internet hangt?
- geen mogelijkheid tot (eigen) aansturing van de omvormer(s). "stel" dat terugleveren geld gaat kosten en de batterij is vol, dan wil je de omvormer(s) kunnen knijpen in vermogen. Dat kan via modbus TCP bij SMA.
Nu ken ik de IQ8 nog niet goed genoeg, ik hoorde dat je daarmee wel offgrid kan en de omvormers blijven leveren. Maar dat is wel desatreus en vergt weer een aangebouwde technische ruimte bij je meterkast
https://enphase.com/insta...ome-essentials-backup/iq8
- Is het (volledig) geschikt voor 3-fase, dit systeem met batterijen?

En wat betreft angst op het dak.
Een steiger neemt al veel angst weg. En geeft een mooi rustpunt als je kuitspieren helemaal opgerekt zijn. :o

[Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-01-2023 08:56]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Meuzik
Zo een aanbod om het uit uit te rekenen sla ik nooit af uiteraard... ;)

Qua levering zie ik het zo: alle 2 de configuraties geven een indicatie. De werkelijke opbrengst weet je pas wanneer het er ligt. Wijkt de 6000 20% af, dan wijkt de 10.000 ook 20% af. Misschien wat kort door de bocht, maar er zijn zoveel variabelen en aannames dat je het toch niet zeker weet(?).

De schaduw op het platte dak komt door mijn eigen huis. Wanneer de zon opkomt, komt hij "om het hoekje" op zeg maar. Voordat de hele schaduw van mijn platte dak is verdwenen duurt wel een paar uur. Om daar niet heel de string plat te leggen, ben ik dus gebonden aan optimisers of micro's.

Ik heb nagevraagd of ik inderdaad de panelen evt. zou kunnen uitschakelen (mocht dit ooit geld gaan kosten). Via de app van Enphase kan ik per paneel aan en uit schakelen.

Specs

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Iq8 kan grid forming, maar grid forming / eiland bedrijf mag pas aka je huis met lastscheider van het net gehaald is. Uitval van stroom is niet goed genoeg... Je wil het personeel van Liander/Enexis /Stedin niet electrocuteren.

Ofwel gebruik maken van deze functie heeft voeten in de aarde met bijbehorende extra kosten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Meuzik
De off-grid functie is voor mij ook niet echt een doorslaggevend ding. Leuk dat het erop zit en misschien ooit nog eens interessant, maar geen must.

Specs

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee