Beste tweakers, ik ben bezig om te gaan investeren in zonnepanelen. Nu valt dat momenteel nog niet echt mee, want de helft van de installateurs heeft geen tijd, dus het is zoeken geblazen.
Nu is mijn 3e-wereld-luxe-probleem dat ik twijfel tussen hoeveel panelen ik ga wegleggen. Ik heb 2 opties:
1) Oost West helemaal vo leggen
2) Oost West én Zuid helemaal vol leggen
Grofweg zou me dit jaarlijks 6000 om 10.000kWh opleveren (even afgerond). Beide dus overcapaciteit tov mijn verbruik.
Voordeel van de 10.000 lijkt mij dat ik in de wat donkerdere maanden toch langer kan profiteren van mijn eigen opwek. Maar ja, hoeveel ga je daadwerkelijk direct gebruiken uit je eigen opwek? Tevens het eventuele laden van een toekomstige thuisbatterij gaat met de 10.000 natuurlijk langer door in het jaar.
Als ik alles doorreken in Excel komt de ene keer 6000 gunstiger uit, de andere keer 10.000. Het is natuurlijk ook een beetje koffiedik kijken en een soort van gokken wat je invult voor:
- de kostprijs van een kWh
- de tlv
- hoeveelheid direct verbruik
Dus wat is wijsheid? Oost West? Of gewoon alles vol leggen? Wat zouden jullie doen?
Het gaat uiteraard om de 2 onder 1 kap zonder panelen 😉
West: 10 panelen 400Wp
Zuid: 9 panelen 400Wp
Hoeveel ze opwekken
Hoeveel ik direct verbruik.
Hoeveel ik teruglever.
Hoeveel ik nog uit het net afneem..
De complete som dus eigenlijk .
12K voor Oost West
18K voor Oost West Zuid
Nu is mijn 3e-wereld-luxe-probleem dat ik twijfel tussen hoeveel panelen ik ga wegleggen. Ik heb 2 opties:
1) Oost West helemaal vo leggen
2) Oost West én Zuid helemaal vol leggen
Grofweg zou me dit jaarlijks 6000 om 10.000kWh opleveren (even afgerond). Beide dus overcapaciteit tov mijn verbruik.
Voordeel van de 10.000 lijkt mij dat ik in de wat donkerdere maanden toch langer kan profiteren van mijn eigen opwek. Maar ja, hoeveel ga je daadwerkelijk direct gebruiken uit je eigen opwek? Tevens het eventuele laden van een toekomstige thuisbatterij gaat met de 10.000 natuurlijk langer door in het jaar.
Als ik alles doorreken in Excel komt de ene keer 6000 gunstiger uit, de andere keer 10.000. Het is natuurlijk ook een beetje koffiedik kijken en een soort van gokken wat je invult voor:
- de kostprijs van een kWh
- de tlv
- hoeveelheid direct verbruik
Dus wat is wijsheid? Oost West? Of gewoon alles vol leggen? Wat zouden jullie doen?
Foto's
Het gaat uiteraard om de 2 onder 1 kap zonder panelen 😉
Beschikbare (dak)ruimte
Oost: 8 panelen 400WpWest: 10 panelen 400Wp
Zuid: 9 panelen 400Wp
Schaduw
Ja, op het platte dak van de garage. Schaduw van mijn eigen huis wanneer de zon opkomt. In de donkere maanden schaduw van de huizen ten zuiden van me door de laagstaande zon.Jaarverbruik
Momenteel 3500kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
3 faseBudget en doel
Tja... budget...ik wil gewoon een verstandige en goed onderbouwde investering doen. Dat is dan ook meteen mijn doel. Laten we zeggen dat het budget er is ☺️Wie gaat het project uitvoeren
Nog niet bekend.Bijhouden van data
Ik hou van getallen, dus ja, graag. Sowieso wil ik weten op ieder moment:Hoeveel ze opwekken
Hoeveel ik direct verbruik.
Hoeveel ik teruglever.
Hoeveel ik nog uit het net afneem..
De complete som dus eigenlijk .
Reeds verkregen offertes
1 stuks.12K voor Oost West
18K voor Oost West Zuid