Ik werd benaderd door een bureau dat freelancers aan externe opdrachten koppelt. Nu geven ze aan dat ze alle contracten zelf opstellen en mijn algemene voorwaarden expliciet afwijzen. Is dit een vreemde gang van zaken, of is dit hoe het werkt voor freelancers? Voor zover ik had begrepen is het toch van vrij groot belang om je eigen algemene voorwaarden altijd van toepassing te verklaren? Benieuwd naar hoe jullie dit doen.
Vraag
Beste antwoord (via Division op 19-01-2023 16:10)
Omdat je via een tussenpartij werkt. Die hebben terecht geen zin in geworstel met voorwaarden en stellen zelf voorwaarden op zodat meerdere freelancers hier onder aan hangen. Niets gek aan. Vaak ook zo met raamovereenkomsten. Soms de mogelijkheid om het een en ander weg te laten strepen of te te voegen.
BIjvoorbeeld bij mijn raamovereenkomst stond dat na 5 dagen ziekte de opdracht vanuit de broker beindigd kon worden. Heb ik weg laten halen.
Ben je het er niet mee eens, dan zoek je wat anders.
BIjvoorbeeld bij mijn raamovereenkomst stond dat na 5 dagen ziekte de opdracht vanuit de broker beindigd kon worden. Heb ik weg laten halen.
Alle reacties
Is dit niet gewoon gemakzucht/logisch vanuit het bureau zijn kant? Steeds die algemene voorwaarden moeten doorlezen en checken? Vooral dat checken heb je haast een legal persoon voor nodig toch?
Hoort dit niet bij een freelancer om te weten wat zijn voorwaarden zijn en uitzoeken of het klopt bij de opdrachten? Freelancer heeft zo ook zijn nadelen toch?
Even een open mening om op te schieten dus vooral
. Ben ook wel benieuwd naar de antwoorden van de ervaren freelancers, goede vraag!
Hoort dit niet bij een freelancer om te weten wat zijn voorwaarden zijn en uitzoeken of het klopt bij de opdrachten? Freelancer heeft zo ook zijn nadelen toch?
Even een open mening om op te schieten dus vooral
[ Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 19-01-2023 07:19 ]
Waarom blanket statements als "...je eigen algemene voorwaarden altijd van toepassing..."?
Je bent Zelfstandige. Dat betekend dat JIJ de enige bent die bepaalt wat er gebeurt. Als dat bureau dus zegt dat ze je voorwaarden verwerpen ten faveure van hun eigen voorwaarden dan kun je twee dingen doen;
- Vasthouden aan een (niet onderbouwd) blanket statement en niet met ze samen werken
- Hun voorwaarden lezen en kijken of dat acceptabel is voor je
Nee, het is helemaal niet van belang dat je eigen algemene voorwaarden altijd van toepassing zijn. Het is alleen van belang dat je werkt onder voorwaarden die jij prettig vindt. En of die nou van jezelf zijn of van een ander is helemaal niet interessant.
Je bent Zelfstandige. Dat betekend dat JIJ de enige bent die bepaalt wat er gebeurt. Als dat bureau dus zegt dat ze je voorwaarden verwerpen ten faveure van hun eigen voorwaarden dan kun je twee dingen doen;
- Vasthouden aan een (niet onderbouwd) blanket statement en niet met ze samen werken
- Hun voorwaarden lezen en kijken of dat acceptabel is voor je
Nee, het is helemaal niet van belang dat je eigen algemene voorwaarden altijd van toepassing zijn. Het is alleen van belang dat je werkt onder voorwaarden die jij prettig vindt. En of die nou van jezelf zijn of van een ander is helemaal niet interessant.
Omdat je via een tussenpartij werkt. Die hebben terecht geen zin in geworstel met voorwaarden en stellen zelf voorwaarden op zodat meerdere freelancers hier onder aan hangen. Niets gek aan. Vaak ook zo met raamovereenkomsten. Soms de mogelijkheid om het een en ander weg te laten strepen of te te voegen.
Wij huren genoeg externen (zelfstandigen of via een tussenbureau) mensen in. We wijzen altijd hun algemene voorwaarden van de hand en verklaren onze eigen algemene voorwaarden.
Hetzelfde doen we met andere bedrijven die we inhuren. Algemene voorwaarden standaard afgewezen en die van ons worden "opgelegd".
Ja, dat zorgt wel eens voor wrijving, maar 9 van de 10 keer kom je daar met een goed gesprek ook weer uit. En die ene keer dat het niet lukt, dan kiezen we een ander.
Hetzelfde doen we met andere bedrijven die we inhuren. Algemene voorwaarden standaard afgewezen en die van ons worden "opgelegd".
Ja, dat zorgt wel eens voor wrijving, maar 9 van de 10 keer kom je daar met een goed gesprek ook weer uit. En die ene keer dat het niet lukt, dan kiezen we een ander.
Ik gebruik altijd de standaard branchebrede algemene voorwaarden die 95% van alle bedrijven in de architecten-, ingenieurswereld gebruiken.
Specifiek onderstaande;
https://www.nlingenieurs....-DNR2011-juli2013-NED.pdf
Specifiek onderstaande;
https://www.nlingenieurs....-DNR2011-juli2013-NED.pdf
Erm beetje pot die de ketel verwijt 
Zij wijzen jouw AV af omdat ze geen zin hebben die van jouw uit te zoeken of die acceptabel is.
En jij wil die van hun afwijzen omdat je geen zin hebt die van hun uit te zoeken of die acceptabel is
Zij wijzen jouw AV af omdat ze geen zin hebben die van jouw uit te zoeken of die acceptabel is.
En jij wil die van hun afwijzen omdat je geen zin hebt die van hun uit te zoeken of die acceptabel is
[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 19-01-2023 16:49 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Pagina: 1