Toon posts:

Stroomvoorziening voor een weiland

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daantje18
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-02 15:45
Ik huur sinds oktober vorig jaar een weiland voor mijn 2 paarden
Maar nu loop ik steeds vaker tegen het probleem dat er geen stroomaansluiting heb.

Nu was ik in eerste instantie aan het kijken naar een power station van bijvoorbeeld Eco Flow en dat combineren met zonnepanelen

Maar ik heb ook nagedacht over een eigen omvormer aansluiten op 1 of 2 gel accu

Het is voornamelijk voor de verlichting en af en toe een water koker
En in de winter een lucht of waterpomp voor de drinkbakken ijsvrij te houden.

Wat is volgens jullie dan een verstandige optie?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:24
Je zal moeten bepalen hoeveel energie je nodig hebt. Maar met name dat ijsvrij houden zou wel eens heel lastig kunnen zijn volledig stand-alone.

Op de slechtste dag van december kreeg ik 160Wh uit mijn 20x350Wp. Amper genoeg om een 5W pompje 24 uur aan de praat te houden.

Verlichting gebruik je zo kort en weinig dat je dat vaak wel red met een accu en zonnecel-druppellader. Dat hadden we ook zo bij mijn ex (tevens voor schrikdraad).

Aangezien je toch zo goed als dagelijks heen zal gaan: Meerdere accu's om de winter door te komen en thuis opladen ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Daantje18
Ronald schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:12:
Je zal moeten bepalen hoeveel energie je nodig hebt. Maar met name dat ijsvrij houden zou wel eens heel lastig kunnen zijn volledig stand-alone.

Op de slechtste dag van december kreeg ik 160Wh uit mijn 20x350Wp. Amper genoeg om een 5W pompje 24 uur aan de praat te houden.

Verlichting gebruik je zo kort en weinig dat je dat vaak wel red met een accu en zonnecel-druppellader. Dat hadden we ook zo bij mijn ex (tevens voor schrikdraad).

Aangezien je toch zo goed als dagelijks heen zal gaan: Meerdere accu's om de winter door te komen en thuis opladen ;-)
24 uur is misschien niet nodig voor bijvoorbeeld zo pompje

Had jij de schrikdraad op de power station dan?
Dat was ik vergeten te vermelden
Ik wou van die lood accu af die zijn nu na paar dagen leeg en behoorlijk zwaar om te dragen

Warm water heb ik hooguit halve liter nodig denk ik

• Ronald
Mijn ex veegde 2x per dag het ijs van de drink emmers en daar overleefden de viervoeters het op ;)

Schrikdraad adapter op 12 volt, erg handig bij wedstrijd weekenden waarbij de paarden in een hekje van steek stokken en schrikdraad gehouden werden (corralling, geen idee hoe dat in het Nederlands heet)

Een 60Ah gel accu is 720Wh. Dat krijg ik op enkele dagen in december nog niet half vol van mijn PV… dus in het veld kun je het gevoegelijk vergeten als je hem in een paar dagen leeg trekt.

(Paarden zijn mijn ding niet, sorry… Dit deel van de verzorging is gewoon een opgave)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:57

Theo

moederbord

Daantje18 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:29:
[...]

Water kost enorm veel energie om te verwarmen. Stel je wil een halve liter water aan de kook brengen dan heb je hiervoor zo'n 200 kJ aan energie nodig. Dat is 55 Wh aan energie. Ofwel, een 2.3 watt LED lamp 24 uur laten branden kost net zoveel energie als 500 ml water koken. Dat is de energie die past in 24 oplaadbare penlights, of een complete laptopaccu.

Is er een optie om niet water te verwarmen ter plekke? Dat verwarmen kost zoveel en maakt dingen heel duur, groot en complex.

Als je er met de auto bij in de buurt kunt komen dan kun je een accu met een zonnepaneel overwegen. In de winter kun je dan de accu bijladen vanuit de 12V stekker vanuit je auto met een lader. En haal voor een paar euro een goede (vacuüm) thermosfles en vul deze thuis met kokend water.

7400 Wp op het dak

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:19
Ik zou gaan voor de ''standaard'' oplossing.
Een accu (lood/li-ion) met diepontlaadbeveiliging voor een luchtpompje/led verlichting.
Een zonnepaneel (of 2) met solar controller als druppellader + een Kipor (of Honda eu20i) aggregaat met acculader. (neem wel een inverter type). Als je aanwezig bent elke week zal de accu ook in de winter worden geladen door het aggregaat en je kan zware lasten zoals waterkokers/magnetrons voeden vanaf deze.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verlichting kan waarschijnlijk makkelijk met eigen accu, zonnepaneeltje. Voor een waterkoker voldoet misschien een exemplaar dat via de 12volt van de auto werkt?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Warm water kan je meenemen in een thermoskan.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Het gaat om het ijsvrij houden van het drinkwater voor paarden, toch? Warmtelintje geen optie? Hoeft niet eens het water volledig ijsvrij te houden, als ze dorst hebben breekt Snuitje het ijs wel.

[Voor 35% gewijzigd door Gramser op 19-01-2023 08:54]

OhSunnyDay

• Ronald
TS noemt voor ijsvrij houden vrij bewust lucht of water pomp. De circulatie die je daarmee maakt houdt het water behoorlijk lang ijsvrij en verbruikt ongetwijfeld veel minder dan verwarmen.

Paarden drinken ook best een hoop (vreemd, beetje paard is 500+ kilo), zeker als ze vrij droog voer krijgen (ex gaf ze voornamelijk "haylage" een lichte vorm van kuil voer waar ik geen vertaling voor kan vinden) dus dat wordt ook vaak aangevuld...

Evengoed : 240Wh voor een pompje van 10W is een uitdaging zonder richting generator te moeten... Persoonlijk zou ik daar ook weer geen voorstander van zijn.

• ds23man
  • Nu online
Het is wel handig om te weten hoe de watervoorziening nu is opgebouwd.

• Desmoos
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-02 15:28
Wellicht een optie, maar zo deed men het bij ons.:

- Geisoleerde box (houten doos, buitenkant bedekt met isolatie, dan in de grond in grotere box).
- Daarin een 2 tal auto accu's aan elkaar (nog steeds 12v).
- aquarium pomp in de water bak aan de kant en via kabels aan 12v zonnepaneel en accus.

Werkte voor iets van 4 jaar waarbij er 1x een accu vervangen moest worden.
Pompje stond alleen aan bij kou of wanneer men er een tijdje niet waren wegens stilstand.

Edit: Dit is alleen voor pompje en soms het veld tijdelijk kleiner maken met schrikdraad. niet voor waterkoker of zo. Maar misschien kan een camping waterkoker wel werken?

[Voor 15% gewijzigd door Desmoos op 19-01-2023 10:12]

• OscarK
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:47
Ik denk dat het handiger is om voor het verwarmen van water een campinggas kookstel te gebruiken, want zoals anderen ook al aangeven vraagt verwarmen niet alleen veel stroom, maar ook veel energie. Beide zijn bij een standalone systeem doorgaans een beperkende factor.

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:05
Moest je er uitzonderlijk niet aan gedacht hebben: een aansluiting aanvragen is misschien een optie? Ons weiland heeft een gewone aansluiting op het net. Veel gemakkelijker :) Ik vermoed wel dat dat werd aangelegd in een tijd waarin er minder moeilijk werd gedaan over dit soort dingen, het was er al toen wij het overnamen.

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-02 20:54
Goedemorgen @Daantje18

Je zal wat meer informatie moeten geven zodat we een beetje gericht kunnen kijken wat de beste oplossing is.

Het is bijvoorbeeld goed om te bekijken of een lamp de hele nacht moet branden, alleen bij beweging van de paarden, of alleen als jij er bent.
Hoeveel lampen wil je dan gebruiken, wat is het wattage van deze lampen?

Zo'n waterkoker zuipt stroom en het advies om warm water vanaf thuis mee te nemen is dan ook heel goed bedoeld maar misschien helemaal niet praktisch als je moet lopen of op de fiets zit (met paardenspullen er bij).

Je kunt grote accu's nemen van bijv. 2.4KW a 72kg de stuk die op locatie door een zonnepaneel en/of aggregaat worden opgeladen (mag dat überhaupt een aggregaat i.v.m. geluid en geur?) of kleinere accu's van 600watt die je iedere dag mee neemt van thuis naar locatie.

Het lijkt mij in ieder geval helemaal niet praktisch om iedere keer accu's mee te slepen enz.

Een simpel pompje van 1,5watt en een LED lampje van 8watt die maximaal 6 uur aan staan in de donkere dagen is ~10watt per uur en zou met een accu van ~500watt ruim 2 dagen aan kunnen blijven staan.

2 keer een halve liter met je waterkoker (2x200watt voor een halve liter) en dan kom je nog net de nacht door :+

In de winter dagen kom je er niet met een zonnepaneel, soms zelf niet met 20 panelen. In de zomer heb je geen pompje en licht nodig, kun je wellicht wel genoeg stroom opwekken om af en toe die waterkoker te gebruiken.

Ik zou er zelf zeker geld voor over hebben om het fatsoenlijk te regelen en aangezien je voor de EcoFlow aan het kijken bent (zo'n 1700 minimaal?) heb je best wel een budget om mee te werken.

Plemp er twee zonnepanelen neer a 400watt op oost-west (of 4 stuks op elke richting), scoor wat goedkoops op marktplaats, leg er een paar gel-accus neer van 2,4KWH / 72kg / 450 euro de stuk.

Neem een aggregaat. Zet er twee jerrycans neer met benzine van 20 liter en vul deze wanneer nodig is (als de eerste op is, imo gelijk vullen!).

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-02 20:54
Bob schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:49:
Moest je er uitzonderlijk niet aan gedacht hebben: een aansluiting aanvragen is misschien een optie? Ons weiland heeft een gewone aansluiting op het net. Veel gemakkelijker :) Ik vermoed wel dat dat werd aangelegd in een tijd waarin er minder moeilijk werd gedaan over dit soort dingen, het was er al toen wij het overnamen.
Ja of dit, of bij de buren (heb je alleen geen backup).

Ik zou er zelf iig niet zo moeilijk over doen om een kabel naar ons naastgelegen paardenweiland neer te plempen als we dat zouden hebben :)

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Waarom zelf proberen om het wiel uit te vinden? Op elke spreekwoordelijke hoek van de straat vind je een weiland met dieren die moeten drinken. Buiten de randstad in elk geval. Vaak ook zonder stroomvoorziening. Een simpele zoekopdracht op Google geeft ontzettend veel zoekresultaten met hele simpele goedkope oplossingen, tot dure meer technische oplossingen. Heb je al op het forum Bokt voor paardenmeisjes gekeken bijvoorbeeld, bij een ruitershop, of bijvoorbeeld gekeken naar de producten van een landbouwwinkel?

Het blijft mij altijd verbazen hoe elk probleem op Tweakers moet worden opgelost met technisch onnodig ingewikkelde oplossingen, terwijl er standaard oplossingen voorhanden zijn. Nog even en je moet zelf je off grid power station gaan bouwen, liefst met zo veel mogelijk extra opties voor automation. En dat allemaal zodat een paard in de winter water kan drinken. ;)

Uiteraard is er niets mis met een stukje technisch vernuft en creativiteit. Echter..., @Daantje18 als je al hebt gekeken naar de bestaande oplossingen, dan helpt het ons als je aangeeft waarom deze oplossingen juist in jouw situatie niet geschikt zijn. :)

Canon EOS R5

• Marzman
  • Niet online

Marzman

OscarK schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:45:
Ik denk dat het handiger is om voor het verwarmen van water een campinggas kookstel te gebruiken, want zoals anderen ook al aangeven vraagt verwarmen niet alleen veel stroom, maar ook veel energie. Beide zijn bij een standalone systeem doorgaans een beperkende factor.
Dat kan ook nog ja, zo'n koffertje van Decathlon of Action (niet te grote pan op zetten) of een driepoot.

/▌

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Een eco flow met setje panelen is wel heel gaaf om mee te nemen als je die zo gratis in een weiland ziet staan. Kijk bij dat soort oplossingen dus zeker uit voor diefstal.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Squawk schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:18:
Waarom zelf proberen om het wiel uit te vinden? Op elke spreekwoordelijke hoek van de straat vind je een weiland met dieren die moeten drinken. Buiten de randstad in elk geval. Vaak ook zonder stroomvoorziening. Een simpele zoekopdracht op Google geeft ontzettend veel zoekresultaten met hele simpele goedkope oplossingen, tot dure meer technische oplossingen. Heb je al op het forum Bokt voor paardenmeisjes gekeken bijvoorbeeld, bij een ruitershop, of bijvoorbeeld gekeken naar de producten van een landbouwwinkel?

Het blijft mij altijd verbazen hoe elk probleem op Tweakers moet worden opgelost met technisch onnodig ingewikkelde oplossingen, terwijl er standaard oplossingen voorhanden zijn. Nog even en je moet zelf je off grid power station gaan bouwen, liefst met zo veel mogelijk extra opties voor automation. En dat allemaal zodat een paard in de winter water kan drinken. ;)

Uiteraard is er niets mis met een stukje technisch vernuft en creativiteit. Echter..., @Daantje18 als je al hebt gekeken naar de bestaande oplossingen, dan helpt het ons als je aangeeft waarom deze oplossingen juist in jouw situatie niet geschikt zijn. :)
Heel uitgebreide post zonder enige inhoud. De tips die je volgens jouw manier zo snel vindt:

• Volleybal in het water leggen
• Waterbak inpakken in folie (...)
• Luchtpomp (wordt genoemd in TS, heeft stroom nodig)
• Tracingkabel/verwarmingslint (heeft stroom nodig)

Dus vertel, wat heb jij gevonden, in plaats van alleen te vertellen dat jij gezocht hebt? :)

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:57
Daantje18 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:29:
[...]

(...)
Ik wou van die lood accu af die zijn nu na paar dagen leeg en behoorlijk zwaar om te dragen

Is het een idee om een kleine bolderkar (of fietsaanhangertje) te maken waar de accu's in staan? Beetje knappe luchtbanden eronder, afhankelijk van hoe ruw het terrein is, en je rolt het zonder al teveel moeite achter je aan.

Warm water sluit ik me aan bij de thermoskan. Ter plaatse op een campingbrandertje kan ook, maar of dat verstandig is tussen hooi en zo, vraag ik me af.

Soms zijn low-tech oplossingen de beste oplossingen...

iRacing Profiel

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Squawk schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:18:

Je hebt wel een punt, ik zou dan ook het liefst gewoon via 1 van de buren stroom fixen, lange kabel en je bent klaar. Moet uiteraard een optie zijn, dat snap ik, en ingraven etc. is even werk, maar daarna heb je wel een supersolide oplossing die je geen zorgen geeft. Kan je ook paar dagen weg etc.

De winter is gewoon erg lastig om 'zelfvoorzienend' te zijn: zowel accu's als zonnepanelen presteren een stuk minder terwijl je juist meer stroom nodig hebt.

Warm water gewoon meenemen in een thermoskan als je er heen gaat. Ook foolproof.

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Ijsvrij houden van water in NL?
Dan heb je het over hooguit 2 a 3 weken per jaar oid?
Als je elke dag langsgaat is dat toch geen enkel probleeem? Beetje zout in het water doen? Geen idee of dat mag bij paarden?

Voor warm water ter plaatse idd een thermoskan of campinggas stelletje, lijkt me minder omslachtig.

[Voor 19% gewijzigd door GeeEs op 19-01-2023 12:41]

• Daantje18
NESFreak schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:28:
Een eco flow met setje panelen is wel heel gaaf om mee te nemen als je die zo gratis in een weiland ziet staan. Kijk bij dat soort oplossingen dus zeker uit voor diefstal.
daar heb je een punt gelukkig heb ik wel een schuurtje met een goede deur en slot erop

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 18:58

XallaX

Meow

Haal een campinggasstel en een paar (led) oplaad lampen.

Wat hierboven ook al genoemd wordt, diefstal is een risico, verzekeren misschien niet eens mogelijk.
En voor die paar keer water koken per jaar is het de investering niet waard.

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03:39
Zonnepanelen i.c.m. een kleine windmolen?

• Daantje18
Ik was misschien niet heel duidelijk zie ik nu.

Ide Boer hier vult mij een 1000 liter ibc vat met water
En stroom van de buren zou inderdaad goede oplossing zijn geweest maar ik heb niet echt buren naast mij

En generator heb ik ook over nagedacht maar dat wilde de boer ook niet dacht ik

En even heel kort samengevat ik heb voor de verzorging en voer regelmatig warm water nodig.

En kwa verlichting zouden het 2 led tl buizen worden al dan niet met bewegingsmelder

• Daantje18
wally1987 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:17:
Zonnepanelen i.c.m. een kleine windmolen?
Windmolen levert nu wel veel energie op natuurlijk

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03:39
Daantje18 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Windmolen levert nu wel veel energie op natuurlijk
Dat was mijn idee, iets waar we veel van hebben is wind.

Begrijp dat de grond er omheen dus eigendom is van een boer?
Staan er geen lantaarnpalen in de omgeving waarvan is af te tappen, op de grond van de boer ernaast?(wel met overleg natuurlijk)

Al staan ze op een sensor, dan geeft dat wel de mogelijkheid tot het laden van een accu.

[Voor 9% gewijzigd door wally1987 op 19-01-2023 13:28. Reden: Kleine aanpassing]

• Daantje18
wally1987 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Dat was mijn idee, iets waar we veel van hebben is wind.

Begrijp dat de grond er omheen dus eigendom is van een boer?
Staan er geen lantaarnpalen in de omgeving waarvan is af te tappen, op de grond van de boer ernaast?(wel met overleg natuurlijk)

Al staan ze op een sensor, dan geeft dat wel de mogelijkheid tot het laden van een accu.
Hij heeft zelf geen lantaarnpalen alleen die van de gemeente

• Turralyon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:53
In duitsland zie je vaker dit soort setjes

Maar je hebt ook portable power stations die je bijvoorbeeld op de camping kunt gebruiken. Eigenlijk een accu met zonnepanelen. Waar je dan gewoon 220v uitkomt voor je apparaten.

• Daantje18
Turralyon schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:58:
In duitsland zie je vaker dit soort setjes

Maar je hebt ook portable power stations die je bijvoorbeeld op de camping kunt gebruiken. Eigenlijk een accu met zonnepanelen. Waar je dan gewoon 220v uitkomt voor je apparaten.
Dat eerst is wel interessant
Maar dan zit je natuurlijk dat je die moet aansluiten op een stopcontact zie ik

• Turralyon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:53
Daarom dat ik ook die 2de link erbij stuurde. Als ik het goed begrijp kun je zo'n systeem opladen met je zonnepanelen en daar dan gewoon je 220v apparaten op aansluiten.
Misschien heb je iets aan deze video van Bright waar ze zoiets demonstreren

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Waarom water warm houden als je er ook een luchtpompje in kan hangen?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Daantje18
Resistor schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:45:
Waarom water warm houden als je er ook een luchtpompje in kan hangen?
Warm water is voor de verzorging
Dat gaat soms niet zoals ik graag zou willen

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ga je er heen met een auto?
Dan zou je in een half uur de loodaccu ook weer vol laden - als je de auto even een tijdje laat draaien.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Blasterxp schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:27:
ga je er heen met een auto?
Dan zou je in een half uur de loodaccu ook weer vol laden - als je de auto even een tijdje laat draaien.
Dat word wel een dure acculading dan, een auto motor laten lopen alleen voor de kleine dynamo te runnen is niet erg efficient. En eigenlijk heb je dan gewoon een generator, wat de TS/boer niet wou begreep ik

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:32
Daantje18 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:22:
[...]

Dat begrijp ik niet. Er staan bij mij in de direct omgeving tientallen paarden (ook in de winter) in de wei. Nergens is een stroomvoorziening. 3 keer daags het water ijsvrij maken en bijvullen is genoeg, verder geen onnodig gedoe.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-02 23:05
Misschien kun je hesselbeertje inhuren?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Daantje18 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:22:
[...]

Kun je niet een emmer warm water in de auto zetten?

/▌

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:54
Out of the box: (misschien al genoemd hierboven, heb niet alles gelezen) houd het water met een pompje in beweging waardoor het niet (minder snel) bevriest. Kost wellicht minder stroom dan het verwarmen.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Daantje18
Misschien heb ik het niet of niet duidelijk gezegd maar het warme water is niet voor de drinkbakken

Is voor een gezondheids kwaaltje van een van de 2 paarden
Die heeft aan de benen regelmatig wasbeurt nodig

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Hoeveel water heb je daarvoor nodig? Gaat dat om een thermoskannetje, of 24, of…?

We moeten het wel een beetje uit je trekken hè 🙂

OhSunnyDay

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:12
Daantje18 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:18:
Misschien heb ik het niet of niet duidelijk gezegd maar het warme water is niet voor de drinkbakken

warm water in een koelbox. begin met 60 graden uit de kraan koelt onderweg hard genoeg af tot 40 graden.
mits je met de auto gaat. kies je voor eentje met elektrische ondersteuning dan blijft het wel op temp.
ik weet niet of je aan 1 emmer/koelbox genoeg hebt. bij meer warm water moet je toch naar wat anders toe.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Misschien denk ik te simpel, maar wat dacht je van een 20L watertank/jerrycan samen met een simpel camping gasbrandertje en een pan van de Ikea? :+

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Vroeger ging ik de auto wassen bij zo'n slang en dan nam ik ook altijd zelf een emmer water mee omdat ik vond dat hij schoner werd met een spons. Kun je niet een emmer water meenemen voor je paard? Desnoods met heet water, dan kun je het daar afvullen met koud water en hoef je minder mee te nemen.
D4NG3R schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:31:
Misschien denk ik te simpel, maar wat dacht je van een 20L watertank/jerrycan samen met een simpel camping gasbrandertje en een pan van de Ikea? :+
Of dus de jerrycan al vullen met warm water :p

[Voor 19% gewijzigd door Marzman op 19-01-2023 16:34]

/▌

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Marzman schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:33:
Of dus de jerrycan al vullen met warm water :p
Of dat, is misschien wat vervelender qua vervoer. :9

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• ds23man
  • Nu online

Mok?

Een Fries van ons heeft dat al een jaar of 15, inmiddels is ie bijna 23. Van alles geprobeerd, niets helpt.

• Daantje18
ds23man schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:36:
[...]

Mok?

Een Fries van ons heeft dat al een jaar of 15, inmiddels is ie bijna 23. Van alles geprobeerd, niets helpt.
Mok en mijt en helaas een kleine tumor

Maar ik heb het aardig onder controle
Warm water en soda is de oplossing voor nu

Ongeveer anderhalve liter kokend water en de rest koud
In totaal 10-15 liter per keer

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Voor anderhalve liter kokend water zou ik een campingstel en gasflessen nemen, dan heb je de grootste energievreter al afgevangen.

De rest (luchtpompje en verlichting) inderdaad op accu en solar. Mocht solar het niet redden kun je de accu altijd nog mee naar huis nemen om die daar op te laden. Zo vaak vriest het gelukkig niet dus je loopt niet continue met accu's te slepen, zeker niet als je er een temperatuursensor aan hangt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Daantje18
Ik heb na een kort overleg toch kunnen regelen dat ik een generator mag gebruiken.

Als iemand goed merk en type weet hoor ik het graag

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:36

Illusion

(the art of)

2 liter kokend water kan je ook in 2 thermosflessen van huis meenemen lijkt me?
Is waarschijnlijk minder gesleep dan een generator + waterkoker.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:54
Dat; zelf warm water meenemen.
De goedkope generatoren zijn er absoluut niet op gemaakt om in weer en wind het hele jaar buiten te staan, daarnaast grote kans dat hij gejat wordt.

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:17
1. Warm water inderdaad in een thermosfles
2. Lamp, zaklamp, lamp met een bandje om je hoofd.
3. IJsvrij houden van de bakken, luchtpompje op zonneenergie met een accu. Via Google zijn er aanbieders te vinden voor systemen met zonnepanelen en accu's, voornamelijk voor vijvers maar in een drinkbak kan het natuurlijk ook.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee