Momenteel zit ik in de offertefase voor het aanvragen van zonnepanelen op het dak voor ons huis in de regio Utrecht.
Heb via een gezamenlijke inkoopactie (winstuitjewoning) nu een offerte en van een lokale legger (utrechtsezonnepanelen.nl)
Helaas is onze stoppenkast vrij verouderd, dus die werd door in ieder geval utrechtsezonnepanelen aangegeven dat deze dient te worden vervangen (waar ik het zelf ook zeker mee eens ben)
Het dak op de garage heeft ongeveer 10m2 via google maps (er zijn nu zes panelen ingetekend, dat zou deels op het garagedak van de buren komen. Hier zou ik toestemming voor moeten vragen), het dak van het huis aan de voorkant heeft 20m2 aldus google. Er is ook nog een dakkapel waar nu vier zeer oude 105WP zonnepanelen liggen (25 jaar oud), hier zouden wellich ook nieuwe panelen kunnen komen, hoewel BonGo zegt dat het niet breed genoeg is, de tweede man gaf aan ze ook op het smalle stuk te kunnen monteren en dat er dan wel degelijk plaats zal zijn.
Bestaande uit:
6 x DMEGC 370Wp
6 x Enphase IQ7PLUS-72-2-INT
Totaal dus 2220WP voor 5721 euro, dus zo'n 2.57 euro per WP
Offerte 2:
Lokale man (lijkt wat recentelijk gestart, ik weet niet of dat goed of slecht is), Utrechtsezonnepanelen:
Lastiger te vergelijken omdat hier heel concreet het vervangen van de stoppenkast bij zit.
4000WP voor 7819 euro, dus zo'n 1,95 euro per WP.
Hierbij werden micro-omvormers geadviseerd voor het mogelijk uit willen breiden van het aantal panelen in de toekomst en het al hebben liggen van het materiaal mochten we dit dan willen. Ook met in het achterhoofd de toekomst met een laadpaal.
Nu is de vraag voor mij, is de tweede offerte redelijk als het inclusief een vernieuwing van de stoppenkast is? Ik heb de vraag nog uit staan of hij ook een aardpen kan slaan, aangezien deze waarschijnlijk niet aanwezig is in het huis (gebouwd in 1973).
Ik heb nog offerte aanvragen open staan bij coolblue, zonneplan en een andere lokale man. Beter nog even afwachten of zit hier al iets redelijks tussen?
Heb via een gezamenlijke inkoopactie (winstuitjewoning) nu een offerte en van een lokale legger (utrechtsezonnepanelen.nl)
Situatie:
Het beste zou zijn om de panelen op de garage te leggen en een deel op de voorkant van het huis zoals veel buren doen (zie hieronder ingetekend).Helaas is onze stoppenkast vrij verouderd, dus die werd door in ieder geval utrechtsezonnepanelen aangegeven dat deze dient te worden vervangen (waar ik het zelf ook zeker mee eens ben)
Het dak op de garage heeft ongeveer 10m2 via google maps (er zijn nu zes panelen ingetekend, dat zou deels op het garagedak van de buren komen. Hier zou ik toestemming voor moeten vragen), het dak van het huis aan de voorkant heeft 20m2 aldus google. Er is ook nog een dakkapel waar nu vier zeer oude 105WP zonnepanelen liggen (25 jaar oud), hier zouden wellich ook nieuwe panelen kunnen komen, hoewel BonGo zegt dat het niet breed genoeg is, de tweede man gaf aan ze ook op het smalle stuk te kunnen monteren en dat er dan wel degelijk plaats zal zijn.
Jaarverbruik:
Momenteel gebruiken we 1680kWh, maar we zijn net verhuisd waar we nu ook elektrisch gaan koken. Waarschijnlijk gaan we nog voor een hybride warmtepomp en op den duur een elektrische auto. Doel is dus om iets van 10 panelen a 400WP te nemen.Offertes:
Momenteel hebben we twee offertes, één van BonGo SolarBestaande uit:
6 x DMEGC 370Wp
6 x Enphase IQ7PLUS-72-2-INT
Totaal dus 2220WP voor 5721 euro, dus zo'n 2.57 euro per WP

Offerte 2:
Lokale man (lijkt wat recentelijk gestart, ik weet niet of dat goed of slecht is), Utrechtsezonnepanelen:
Lastiger te vergelijken omdat hier heel concreet het vervangen van de stoppenkast bij zit.
4000WP voor 7819 euro, dus zo'n 1,95 euro per WP.
Hierbij werden micro-omvormers geadviseerd voor het mogelijk uit willen breiden van het aantal panelen in de toekomst en het al hebben liggen van het materiaal mochten we dit dan willen. Ook met in het achterhoofd de toekomst met een laadpaal.
Conclusie:
De tweede partij is een stuk goedkoper vergeleken bij (de mijn inziens belachelijke) BonGo Solar offerte.Nu is de vraag voor mij, is de tweede offerte redelijk als het inclusief een vernieuwing van de stoppenkast is? Ik heb de vraag nog uit staan of hij ook een aardpen kan slaan, aangezien deze waarschijnlijk niet aanwezig is in het huis (gebouwd in 1973).
Ik heb nog offerte aanvragen open staan bij coolblue, zonneplan en een andere lokale man. Beter nog even afwachten of zit hier al iets redelijks tussen?
[Voor 11% gewijzigd door Zinloos1 op 18-01-2023 22:28]