Toon posts:

Hulp bij bepalen inhoud offertes

Pagina: 1
Acties:

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:30
Momenteel zit ik in de offertefase voor het aanvragen van zonnepanelen op het dak voor ons huis in de regio Utrecht.
Heb via een gezamenlijke inkoopactie (winstuitjewoning) nu een offerte en van een lokale legger (utrechtsezonnepanelen.nl)

Situatie:

Het beste zou zijn om de panelen op de garage te leggen en een deel op de voorkant van het huis zoals veel buren doen (zie hieronder ingetekend).

Helaas is onze stoppenkast vrij verouderd, dus die werd door in ieder geval utrechtsezonnepanelen aangegeven dat deze dient te worden vervangen (waar ik het zelf ook zeker mee eens ben)

Het dak op de garage heeft ongeveer 10m2 via google maps (er zijn nu zes panelen ingetekend, dat zou deels op het garagedak van de buren komen. Hier zou ik toestemming voor moeten vragen), het dak van het huis aan de voorkant heeft 20m2 aldus google. Er is ook nog een dakkapel waar nu vier zeer oude 105WP zonnepanelen liggen (25 jaar oud), hier zouden wellich ook nieuwe panelen kunnen komen, hoewel BonGo zegt dat het niet breed genoeg is, de tweede man gaf aan ze ook op het smalle stuk te kunnen monteren en dat er dan wel degelijk plaats zal zijn.

Jaarverbruik:

Momenteel gebruiken we 1680kWh, maar we zijn net verhuisd waar we nu ook elektrisch gaan koken. Waarschijnlijk gaan we nog voor een hybride warmtepomp en op den duur een elektrische auto. Doel is dus om iets van 10 panelen a 400WP te nemen.

Offertes:

Momenteel hebben we twee offertes, één van BonGo Solar

Bestaande uit:

6 x DMEGC 370Wp
6 x Enphase IQ7PLUS-72-2-INT

Totaal dus 2220WP voor 5721 euro, dus zo'n 2.57 euro per WP 8)7

Offerte 2:
Lokale man (lijkt wat recentelijk gestart, ik weet niet of dat goed of slecht is), Utrechtsezonnepanelen:

Lastiger te vergelijken omdat hier heel concreet het vervangen van de stoppenkast bij zit.
4000WP voor 7819 euro, dus zo'n 1,95 euro per WP.

Hierbij werden micro-omvormers geadviseerd voor het mogelijk uit willen breiden van het aantal panelen in de toekomst en het al hebben liggen van het materiaal mochten we dit dan willen. Ook met in het achterhoofd de toekomst met een laadpaal.

Conclusie:

De tweede partij is een stuk goedkoper vergeleken bij (de mijn inziens belachelijke) BonGo Solar offerte.
Nu is de vraag voor mij, is de tweede offerte redelijk als het inclusief een vernieuwing van de stoppenkast is? Ik heb de vraag nog uit staan of hij ook een aardpen kan slaan, aangezien deze waarschijnlijk niet aanwezig is in het huis (gebouwd in 1973).

Ik heb nog offerte aanvragen open staan bij coolblue, zonneplan en een andere lokale man. Beter nog even afwachten of zit hier al iets redelijks tussen?

[Voor 11% gewijzigd door Zinloos1 op 18-01-2023 22:28]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Meterkast laten vervangen door een elektricien en uit de offerte halen (schoenmaker blijft bij zijn leest). Gelijk even stil staan bij het feit of je op 1 fase of 3 fases verder wilt.
Niet vergeten dat je bij een wijziging van het aantal fases ook je netbeheerder nodig hebt om je hoofdaansluiting te veranderen. En tevens je meter moet vervangen.

[Voor 30% gewijzigd door True op 18-01-2023 22:40]

• Zinloos1
True schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:31:
Meterkast laten vervangen door een elektricien en uit de offerte halen (schoenmaker blijft bij zijn leest). Gelijk even stil staan bij het feit of je op 1 fase of 3 fases verder wilt.
Niet vergeten dat je bij een wijziging van het aantal fases ook je netbeheerder nodig hebt om je hoofdaansluiting te veranderen. En tevens je meter moet vervangen.
Bedankt voor het antwoord! Ik zat zelf ook al te spelen met die gedachten, ik kan niet goed inschatten in hoeverre de beste man een meterkast kan vervangen, beter laten aanleggen door een expert dus. Ik heb momenteel nog een terug draaiende teller, met het nieuws van de laatste dagen lijkt het slim om daar aan vast te blijven houden, of zie ik dat verkeerd? 3-fase wordt wel van belang bij de auto lader verwacht ik?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:18
Oude meter heeft geen financieel voordeel. Nu niet, Nooit niet. Rechtsgelijkheidbeginsel is een heel sterk gegeven... Jij mag dus geen voordeel hebben uit een of ander type meter ;-)
Daarom wordt hij ook vervangen als salderen afgebouwd wordt (Al heeft Geert aangekondigd het in huidige vorm te torpederen in 1e kamer... snap zijn punt, weet niet of ik het er mee eens ben, al is het voor mij gunstig)

Meterkast:
Smeltzekeringen an-sich zijn niet onveilig. Wel zie ik geheel geen aardlekbeveiliging en geen hoofdschakelaar. Het een is echt een veiligheidsprobleem, het ander is onhandig.

Je wil deze: https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

Maar dan als 1/3 fase uitvoering. Dan doet Sander Vunderink op aanvraag. Dan hoef je nu niet te kiezen, wat voor de PV ook niet nodig zal zijn.
Ik zie koken li en koken re? Elektrische kookplaat? Dan wil je daar in de nieuwe kast een oplossing voor. Sander Vunderink doet ook dat - gewoon uitleggen wat je nodig hebt.

Je kunt een fractie onder deze prijs komen met een Emat kast... Dat wordt door grote delen van dit forum niet als knap merk gezien. Voor de geringe meerprijs kies ik in elk geval voor echt A-merk.

Dan nog een elektricien zoeken die hem voor je wil plaatsen. Gezien de kennis van PV installateurs... Yep, los laten doen is geen slecht idee.

Hoe is de stroom in je garage geregeld?

Wat betreft de garage: O-W in dakjes /\ zul je er 6 binnen je eigen garage.

Wat betreft het dak van je woning: Mijn gevoel zegt dat er een heleboel meer mee kan. Ik verwacht van bedrijven die echt wel een hele hoge prijs vragen echt meer moeite dan dit.

Dus wat dat betreft zou ik verder zoeken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Zinloos1
Ronald schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:01:
Oude meter heeft geen financieel voordeel. Nu niet, Nooit niet. Rechtsgelijkheidbeginsel is een heel sterk gegeven... Jij mag dus geen voordeel hebben uit een of ander type meter ;-)
Daarom wordt hij ook vervangen als salderen afgebouwd wordt (Al heeft Geert aangekondigd het in huidige vorm te torpederen in 1e kamer... snap zijn punt, weet niet of ik het er mee eens ben, al is het voor mij gunstig)

Meterkast:
Smeltzekeringen an-sich zijn niet onveilig. Wel zie ik geheel geen aardlekbeveiliging en geen hoofdschakelaar. Het een is echt een veiligheidsprobleem, het ander is onhandig.

Je wil deze: https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

Maar dan als 1/3 fase uitvoering. Dan doet Sander Vunderink op aanvraag. Dan hoef je nu niet te kiezen, wat voor de PV ook niet nodig zal zijn.
Ik zie koken li en koken re? Elektrische kookplaat? Dan wil je daar in de nieuwe kast een oplossing voor. Sander Vunderink doet ook dat - gewoon uitleggen wat je nodig hebt.

Je kunt een fractie onder deze prijs komen met een Emat kast... Dat wordt door grote delen van dit forum niet als knap merk gezien. Voor de geringe meerprijs kies ik in elk geval voor echt A-merk.

Dan nog een elektricien zoeken die hem voor je wil plaatsen. Gezien de kennis van PV installateurs... Yep, los laten doen is geen slecht idee.

Hoe is de stroom in je garage geregeld?

Wat betreft de garage: O-W in dakjes /\ zul je er 6 binnen je eigen garage.

Wat betreft het dak van je woning: Mijn gevoel zegt dat er een heleboel meer mee kan. Ik verwacht van bedrijven die echt wel een hele hoge prijs vragen echt meer moeite dan dit.

Dus wat dat betreft zou ik verder zoeken.
Interessant idee van een "visgraat" motief van de panelen, inderdaad zou het prettig zijn om op ons eigen dak te blijven.
Dat zou voor het rendement niet te veel effect hebben?
Kennen jullie nog een goede betrouwbare partij voor regio Utrecht?
Ik zal nog eens vragen aan de lokale man wat het kost zonder de stoppenkast.

Normaliter bestelt de klant zelf de zekeringkast die de elektricien dan komt plaatsen?
We hebben inderdaad een elektrische kookplaat, dus wellicht is een 3-fase aansluiting geen gek idee. We weten nu niet of er 3-fase inzit, aangezien dit ooit door mijn grootvader is aangelegd die elektrotechnicus was. Qua merken heb ik liever een ABB, daar zelf ook mee bekend en het gaat toch een leven mee als het goed is.

De aansluiting van de garage loopt vanaf onze meterkast via een mantelbuis onder het huis door de tuin van ons/buren naar de garage toe. Ik moet nog checken of er nog een tweede kabel ligt, aangezien er ook een aansluiting was voor andere garages die recent zijn afgesloten.

• Ronald
OW heeft klein negatief effect op de opbrengst, zo’n 10%, maar persoonlijk zou ik niet op het dak van de buren willen liggen… stel dat hij wel panelen wil gaan leggen… dan mag jij aan het werk.

Kookplaat heb je geen 3 fase voor nodig, hooguit als je en de kookplaat en de oven volle bak weet te krijgen… wat erg lastig is (ik heb mijn 7kW inductie nog niet boven de 5 gekregen)

PV verlaagt de belasting op de aansluiting, al is het belang van het net op een andere manier, dat is dus in principe geen indicatie van 3 fase moeten.

Zelf kast kopen en laten installeren is minder gebruikelijk. Maar gemiddelde elektricien is zich niet bewust van de maximaal stroom problematiek, dus je mag er best met zo’n persoon over praten.

Wat betreft PV: wat de beste oplossing is voor omvormer-systeem vloeit voort your legplan en budget.

Of je 3 fase hebt ? Vermoedelijk niet, maar pak een foto van de meter zelf ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:31
De groepenkast hoeft niet per sé uit de offerte van de zonnepanelenboer. Bij mij is de groepenkast ook via de zonnepanelenboer gekomen. Dit was niet duurder en hier is gewoon een elektricien voor langgeweest. Daarna komt een eventuele verzwaring van de aansluiting en dan komen de zonnepanelenjongens pas.

Hier staat alleen een totaalprijs zonder specificatie. Dat is wel irritant. Zo kun je niet inschatten wat ze voor de groepenkast rekenen. Ook is niet aangegeven wat je precies krijgt.

Offtopic -- Wie de groepenkast levert, dat is niet zo belangrijk. Dus het pluggen van leveranciers vind ik hier niet zo nodig.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 5.1 kWp op Growatt 5000TL3-X

• Zinloos1
Noutie schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:45:
De groepenkast hoeft niet per sé uit de offerte van de zonnepanelenboer. Bij mij is de groepenkast ook via de zonnepanelenboer gekomen. Dit was niet duurder en hier is gewoon een elektricien voor langgeweest. Daarna komt een eventuele verzwaring van de aansluiting en dan komen de zonnepanelenjongens pas.

Hier staat alleen een totaalprijs zonder specificatie. Dat is wel irritant. Zo kun je niet inschatten wat ze voor de groepenkast rekenen. Ook is niet aangegeven wat je precies krijgt.

Offtopic -- Wie de groepenkast levert, dat is niet zo belangrijk. Dus het pluggen van leveranciers vind ik hier niet zo nodig.
Ik ben eens aan het rondkijken, ik ga zeker nog even vragen naar specifiek de kwalificaties en het hoe en wat van die tweede partij die de panelen en stoppenkast/aarde zou plaatsen. Het is natuurlijk gunstig om zeker nu die zekeringenkast mee te nemen, vanwege de BTW die dan 0% is. Weet iemand of die ook 0% is als je twee partijen inschakelt om het te regelen (als in, kan ik dan een factuur laten maken door de aparte elektricien voor 0% BTW) of moet het dan door één partij worden aangepakt?
Ronald schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:51:
OW heeft klein negatief effect op de opbrengst, zo’n 10%, maar persoonlijk zou ik niet op het dak van de buren willen liggen… stel dat hij wel panelen wil gaan leggen… dan mag jij aan het werk.

Kookplaat heb je geen 3 fase voor nodig, hooguit als je en de kookplaat en de oven volle bak weet te krijgen… wat erg lastig is (ik heb mijn 7kW inductie nog niet boven de 5 gekregen)

PV verlaagt de belasting op de aansluiting, al is het belang van het net op een andere manier, dat is dus in principe geen indicatie van 3 fase moeten.

Zelf kast kopen en laten installeren is minder gebruikelijk. Maar gemiddelde elektricien is zich niet bewust van de maximaal stroom problematiek, dus je mag er best met zo’n persoon over praten.

Wat betreft PV: wat de beste oplossing is voor omvormer-systeem vloeit voort your legplan en budget.

Of je 3 fase hebt ? Vermoedelijk niet, maar pak een foto van de meter zelf ;)

Dit is onze huidige meter, lijkt wel 3-fasen te zijn?

In principe wil ik het onder de 8000 euro houden. Qua legplan zal ik toch input moeten krijgen van de leggers denk ik. Zo hoog mogelijk rendement uiteraard, en proberen af te dekken van ons eigen gebruik + hybride warmtepomp.

[Voor 40% gewijzigd door Zinloos1 op 19-01-2023 10:21]

• Ronald
Je hebt nu best wel idiote offertes...
Ik denk dat #dakkievol inclusief groepenkast realistisch is voor 8k ex.

De meter is een 3 fase meter. Geeft zelfs aan of er spanning is per fase; al komt dat niet door op foto.

Dus je wil een 3f uitvoering. Groep voor het fornuis wordt dan idealiter een krachtgroep, maar een fornuis groep gevoed van verschillende fasen is ook okay. Let op hoe fornuis aangesloten is... Dat is wild-westen. Bijna alle fornuizen kunnen met verschillende fasen gevoed worden… wellicht is dat al het geval…

@AUijtdehaag roept volgens mij nog wel eens de naam van een installateur in regio Utrecht?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@AUijtdehaag roept zonnekompas (patrick ff bellen)
Maar weet niet of die nog wat doet, ik hoor er weinig over hier.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Zinloos1
Ronald schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:45:
Je hebt nu best wel idiote offertes...
Ik denk dat #dakkievol inclusief groepenkast realistisch is voor 8k ex.

De meter is een 3 fase meter. Geeft zelfs aan of er spanning is per fase; al komt dat niet door op foto.

Dus je wil een 3f uitvoering. Groep voor het fornuis wordt dan idealiter een krachtgroep, maar een fornuis groep gevoed van verschillende fasen is ook okay. Let op hoe fornuis aangesloten is... Dat is wild-westen. Bijna alle fornuizen kunnen met verschillende fasen gevoed worden… wellicht is dat al het geval…

@AUijtdehaag roept volgens mij nog wel eens de naam van een installateur in regio Utrecht?
Alle lampjes branden, dus in principe staat er op alle fases dan spanning neem ik aan.
Ja, hoe het fornuis is aangesloten is wel een goede vraag, enige dat ik weet is dat er dus twee stoppen voor zijn.

Een dakkievol klinkt als meer dan 10 panelen, haha
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:51:
@AUijtdehaag roept zonnekompas (patrick ff bellen)
Maar weet niet of die nog wat doet, ik hoor er weinig over hier.
Interessante partij, schrijft op zijn website nog over 1.55 euro per WP, dat is in ieder geval al interessant.
Jij hebt persoonlijke ervaring met hem ook?

Allen alvast super bedankt voor de input, geeft me wel wat doorzettingsvermogen om niet de eerste offerte meteen te pakken en alles daar direct uit te laten voeren.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb ooit wel eens bevestigingsmateriaal gekocht (ik woon niet in de buurt van utrecht, maar het was goedkoop en geschikt voor de toepassing

Ervaringen vind je vaak ook als je op tweakers de zoekfunktie gebruikt.
https://gathering.tweaker...5D=71&keyword=zonnekompas

Maar niet geschoten is altijd mis.
Wat betreft de prijzen:
Copyright © 2012 Zonnekompas. Alle rechten voorbehouden

[Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-01-2023 11:25]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Ronald
Zinloos1 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Alle lampjes branden, dus in principe staat er op alle fases dan spanning neem ik aan.
Ja, hoe het fornuis is aangesloten is wel een goede vraag, enige dat ik weet is dat er dus twee stoppen voor zijn
Fornuis is in de meeste gevallen te zwaar voor een enkele (16A) groep. In enkelfase automaten kasten wordt dan 2 16A automaten gekoppeld als 1 groep elk met eigen bedrading ingezet. Met smelt zekeringen is koppelen niet mogelijk, daarom heb je wat je hebt. Wat we nu niet kunnen zien is of jouw fornuis van meerdere fasen komt. Dat is wel de voorkeur... 2x16A is immers 32A en dat is meer dan de gebruikelijke 25A per fase hoofdzekering (niet handig)

In 3 fase kast is krachtgroep netter, ook als maar 2 van de 3 fasen nodig zijn

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-02 09:55
Zinloos1 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:15:
Het dak op de garage heeft ongeveer 10m2 via google maps (er zijn nu zes panelen ingetekend, dat zou deels op het garagedak van de buren komen. Hier zou ik toestemming voor moeten vragen)
Uiteraard kun je vragen aan de buren of je dit mag doen, koopwoning of huurwoning?
Ikzelf zou dat niet willen omdat de kans op gezeik te groot is. Niet misschien met de huidige buren maar misschien wel met de toekomstige buren.
Of: Hey buurman, de garage lekt, heb jij gedaan dus betaal maar!

• Zinloos1
Marc25579 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:33:
[...]

Uiteraard kun je vragen aan de buren of je dit mag doen, koopwoning of huurwoning?
Ikzelf zou dat niet willen omdat de kans op gezeik te groot is. Niet misschien met de huidige buren maar misschien wel met de toekomstige buren.
Of: Hey buurman, de garage lekt, heb jij gedaan dus betaal maar!
Ja, dat is ook zeker waarom mijn voorkeur daar niet naar uit gaat. Ik vind het idee van Ronald met een dakjes patroon wel een slimme oplossing. Want de garages zijn in principe koop, maar niet per se onderdeel van het huis. Die kunnen los worden verkocht, wat ook al veel gedaan is.
Ronald schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:01:
Meterkast:

Er lijkt toch een aardlekschakelaar te zijn. Verdwijnt in de onderkant van de stoppenkast, morgen eens onder het huis kijken waar het eindigt, hopelijk toch gewoon in een aardpen en niet aan een waterleiding.

[Voor 38% gewijzigd door Zinloos1 op 19-01-2023 20:40]

• Ronald
Interessant... 4 polig ook, dus voor alle fasen waarschijnlijk. mgoe: toch leeftijd saneren ;-)

Wel nuttig om uit te zoeken wat wat is ;-)

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:27
Zinloos1 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Ja, dat is ook zeker waarom mijn voorkeur daar niet naar uit gaat. Ik vind het idee van Ronald met een dakjes patroon wel een slimme oplossing. Want de garages zijn in principe koop, maar niet per se onderdeel van het huis. Die kunnen los worden verkocht, wat ook al veel gedaan is.

[...]

[Afbeelding]

Er lijkt toch een aardlekschakelaar te zijn. Verdwijnt in de onderkant van de stoppenkast, morgen eens onder het huis kijken waar het eindigt, hopelijk toch gewoon in een aardpen en niet aan een waterleiding.
Serieus… Zit er een “Mona pudding” plastic verpakking (uitgeknipt) om je hoofdschakelaar??… :P

Zo’n erg beunwerk heb ik nog nooit gezien! (Ik zie 4-8 meterkasten per week)

[Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 19-01-2023 21:34]

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Zinloos1
Stef87 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:09:
[...]

Serieus… Zit er een “Mona pudding” plastic verpakking (uitgeknipt) om je hoofdschakelaar??…

Zo’n erg beunwerk heb ik nog nooit gezien! (Ik zie 4-8 meterkasten per week)
Haha, kalm aan hè, je hebt het over mijn opa en oma hier. ;)

Gok dat het gedaan is omdat er ook dingen in de kast stonden en dit de switch beschermt tegen stoten. Maar het verdient inderdaad niet echt de schoonheidsprijs. :9

Is er een makkelijke manier om de aardpen aan te herkennen?

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:02

jgj82

Ja, maar = nee

Een vette koperen staaf met (hopelijk) een dikke groen-gele kabel eraan.

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zinloos1 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:17:
[...]

Haha, kalm aan hè, je hebt het over mijn opa en oma hier. ;)

Gok dat het gedaan is omdat er ook dingen in de kast stonden en dit de switch beschermt tegen stoten. Maar het verdient inderdaad niet echt de schoonheidsprijs. :9

Is er een makkelijke manier om de aardpen aan te herkennen?
Dat was vroeger "recyclen".
Ik vind het wel iets nostalgisch hebben ;)

• Zinloos1
Even een kleine update, ben deels even onder de grond geweest en zie wat aanwijzingen dat er wel degelijk een aarde loopt.

Ik ga daar toch eens met een elektricien naar kijken hoe het daar verder mee zit en de meterkast vervangen.

Nu had ik net zonneplan aan de lijn en die gaven mij weer wat informatie wat het hele verhaal mogelijk weer wat gaat bemoeilijken.
Volgens hen moet ik voor de aansluiting van de panelen niet alleen een ongebruikte kabel hebben (die sowieso nog getrokken moet worden), maar ook nog een ongebruikte leidingbuis. Natuurlijk ligt er nu geen loze mantelbuis naar mijn garage, dus dat zou betekenen niet alleen mijn eigen, maar ook de tuin van de buren openleggen voor het leggen. Weet iemand hoe dit zit, ik kan er niet direct iets over terugvinden online, maar misschien gebruik ik de verkeerde termen.

Verder gaven zij aan ook niet op dakkappelen te installeren omdat ze in het verleden veel problemen hebben gehad met lekkages. Dit is allemaal wel erg tegenstrijdig met andere informatie die ik zelf heb gehad, dus nu moet ik zeggen dat ik het volledig kwijt ben.

Overigens plaatsen zij enkel stringomvormers en werd aan de telefoon een prijs genoemd van 5.5K tot 5.8K voor 8 panelen a 3000WP, oftewel 1.83-1,93 euro per WP...

[Voor 14% gewijzigd door Zinloos1 op 20-01-2023 13:00]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee