Toon posts:

Buffering probleem chromecast HELP!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DrunkenMoose
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-01 10:12
Oh god, ik zit hier smekend op mijn knieën te hopen op een Tweakers held die mijn pijn kan verlichten.
- Amen

Ik heb al geruime tijd last van een irritant probleem bij het streamen van films vanaf mijn NAS naar mijn TV.

Situatie 1:
ik cast mijn bureaublad vanaf mijn desktop computer via Chrome naar een Chromecast.
Voordeel:
ik kan VLC gebruiken (top programma) zodat ik 0 problemen heb met het afspelen van bestanden
Probleem:
het beeld loopt niet soepel. Om de aantal seconden is er een miniscule hapering en soms dat het wat erger vastloopt. Deze hapering zie ik vooral als de camera snel omdraait bijvoorbeeld.

Situatie 2:
Ik cast direct vanaf mijn NAS (via de plex app) naar mijn Chromecast.
Voordeel:
Het beeld loopt wel soepel en geen random haperingen.
Nadeel:
Ik kan geen VLC gebruiken en mijn NAS is niet sterk genoeg om sommige bestanden af te spelen.

Hier is een artistieke voorgeving van mijn setup:

Hardware:
Chromecast: tweede generatie
NAS: Synology DiskStation DS218j
Router: tp link ac1750

Nu is mijn vraag weet iemand een goede oplossing hoe ik films zonder problemen kan streamen naar mijn TV? Mijn eerste idee was een nieuwere versie van Chromecast kopen. Mijn tweede idee was een Chromecast Ethernet dongle kopen (al hoop ik dat ik die direct op mijn router kan aansluiten). Mijn derde idee was een snellere NAS kopen. Al het gekke is dat ik op mijn PC perfect de films kan kijken vanaf een netwerk folder op de NAS. Dus ik hoop eigenlijk op een oplossing dat ik beter vanaf mijn desktop dit kan streamen.(en 300+ euro plus voor beter kijken van films is wat erg, maar heb er wel veel voor over)

Een HDMI trekken vanaf mijn desktop naar mijn TV gaat niet echt lukken, al was dat wel perfect geweest. En aangezien de router en de chromecast in dezelfde ruimte staat lijkt me dat ook niet het probleem. Als iemand wat tips heeft die ik kan uitproberen (las al over aparte WIFI channels etc.) dan hoor ik het graag. Ik heb al geprobeerd films via PS5 te kijken, doet natuurlijk weer moeilijk. Al mijn laptops maken te veel lawaai.

Bedankt voor het lezen en hoop wat reacties tegemoet te zien!

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je al eens geprobeerd om Plex op je desktop te draaien en dan te streamen naar de GC? Dan pakt je PC de decoding of recoding voor zijn rekening, die zou dat wel moeten trekken.

Welke TV heb je trouwens, en kan die niet gewoon rechtstreeks (via wifi of bedraad) je nas benaderen via de video share?
Is nog even de vraag of je TV het bestandsformaat aan kan, maar daar ben je zo achter :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:17
Ik weet niet of het momenteel nog steeds een issue is, maar mijn Chromecast 4K kon destijds niet omgaan met een gelijknamig WIFI-netwerk op 2,4GHz. en 5GHz. Normaal gesproken verkiest een apparaat dan het 5GHz. netwerk omdat dit sneller is, maar mijn Chromecast bleef stug op 2,4GHz. hangen met de bijbehorende bufferproblemen.

Nadat ik een apart netwerk "Hoebahop5" had aangemaakt naast mijn reguliere "Hoebahop" en de Chromecast expliciet heb ingesteld op dat 5GHz. netwerk waren mijn problemen weg.

Dit zou overigens niet verklaren waarom het bij jou vanaf apparaat 1 wel goed gaat en vanaf apparaat 2 niet, maar het kan in ieder geval geen kwaad om even te valideren dat jouw Chromecast op je 5GHz. netwerk zit om in ieder geval bandbreedteproblemen uit te sluiten.

UNOX: The worst operating system

• The Eagle

The Eagle

Überhaupt is het zinnig om zoveel mogelijk 5Ghz only te draaien als dat met je devices kan, maar dat terzijde :)

Toevoeging: Mocht je meer apparaten met HDMI aan je TV hebben hangen, koppel ze eens af en test of je chromecast dan nog zo stottert.
Ik had met mijn Chromecast tot een paar maanden terug regelmatig het effect dat het beeld en geluid even heel kort helemaal weg viel bij streams, zeker als ze 720 of hogere resolutie hadden. Dat was een heel eind over toen ik mijn Raspberry Pi afkoppelen. Ik vermoed iets met HDMI handshakes die om de zoveel tijd gedaan werden als oorzaak.

[Voor 67% gewijzigd door The Eagle op 18-01-2023 22:20]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:16

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je kan ook vlc laten casten i.p.v. je hele desktop te casten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• DrunkenMoose
DukeBox schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:21:
Je kan ook vlc laten casten i.p.v. je hele desktop te casten.
Heb dit ook wel eens geprobeerd maar met een episode die ik nu probeer te kijken (Fargo) blijft het gewoon laden en gebeurd er niks. Dit is ook zo in plex. Dus helaas werkt dat niet.

• DrunkenMoose
The Eagle schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:58:
Heb je al eens geprobeerd om Plex op je desktop te draaien en dan te streamen naar de GC? Dan pakt je PC de decoding of recoding voor zijn rekening, die zou dat wel moeten trekken.

Welke TV heb je trouwens, en kan die niet gewoon rechtstreeks (via wifi of bedraad) je nas benaderen via de video share?
Is nog even de vraag of je TV het bestandsformaat aan kan, maar daar ben je zo achter :)
Momenteel doe ik het via https://app.plex.tv/ omdat je een beveiligde verbinding nodig hebt om het te kunnen casten. En het casten blijft bij grotere bestanden steeds laden zonder dat de serie/film begint. Zou dat toch dan door de wifi komen? Ik heb verder een oude philips TV dus geen smart tv, en ben bang dat bepaalde type bestanden dan weer niet afgespeeld kunnen worden. Het liefst koop ik gewoon een mediaspeler die op ethernet kan en bij mijn NAS kan die alle bestanden kan afspelen, maar kan niet echt iets vinden. Zal wel nog eens via een desktop Plex app proberen. Normaal deed ik het via de NAS maar die is dus niet snel genoeg om grotere bestanden af te spelen. Maar als ik via de netwerk drive in VLC kijk lukt het weer prima op mijn PC :( Bedankt voor de tips i.i.g.!

• DrunkenMoose
Korvaag schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:10:
Ik weet niet of het momenteel nog steeds een issue is, maar mijn Chromecast 4K kon destijds niet omgaan met een gelijknamig WIFI-netwerk op 2,4GHz. en 5GHz. Normaal gesproken verkiest een apparaat dan het 5GHz. netwerk omdat dit sneller is, maar mijn Chromecast bleef stug op 2,4GHz. hangen met de bijbehorende bufferproblemen.

Nadat ik een apart netwerk "Hoebahop5" had aangemaakt naast mijn reguliere "Hoebahop" en de Chromecast expliciet heb ingesteld op dat 5GHz. netwerk waren mijn problemen weg.

Dit zou overigens niet verklaren waarom het bij jou vanaf apparaat 1 wel goed gaat en vanaf apparaat 2 niet, maar het kan in ieder geval geen kwaad om even te valideren dat jouw Chromecast op je 5GHz. netwerk zit om in ieder geval bandbreedteproblemen uit te sluiten.
Het zou best kunnen dat de chromecast de 2.4GHz gebruikt, ik zal het eens opnieuw instellen en kijken in mijn router, zou geniaal zijn als dat het is bedankt alvast voor de tip!

• DrunkenMoose
Ik heb nog even gekeken in de router maar zie dat de chromecast via de 5GHz gekoppeld is, ook nog met channels en width gespeeld maar nog steeds zelfde probleem. Misschien toch maar een betere NAS kopen al hoop ik maar dat dat werkt, anders is het nogal een dure grap.

• The Eagle

The Eagle

Ik weet niet wat een nieuwe snellere nas kost, maar voor ca 4 a 500 euro heb je ook een (ongetwijfeld grotere dan nu) 4K smart TV die vrijwel alle formaten aan kan, via kan verbonden kan worden en wellicht zelfs een ingebouwde plex app en/of chromecast heeft :)

De Ds218j is overigens qua performance een instap nas, en niet bedoeld om cpu based recoding te doen. Dat hoeft ook niet als je nieuwe TV het spul gewoon vanaf een share kan lezen en decoden ;)

[Voor 33% gewijzigd door The Eagle op 19-01-2023 20:28]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:16

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

DrunkenMoose schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:00:
Heb dit ook wel eens geprobeerd maar met een episode die ik nu probeer te kijken (Fargo) blijft het gewoon laden en gebeurd er niks. Dit is ook zo in plex. Dus helaas werkt dat niet.
Dan moet je transcoding goed instellen voor de GC.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• DrunkenMoose
The Eagle schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:26:
Ik weet niet wat een nieuwe snellere nas kost, maar voor ca 4 a 500 euro heb je ook een (ongetwijfeld grotere dan nu) 4K smart TV die vrijwel alle formaten aan kan, via kan verbonden kan worden en wellicht zelfs een ingebouwde plex app en/of chromecast heeft :)

De Ds218j is overigens qua performance een instap nas, en niet bedoeld om cpu based recoding te doen. Dat hoeft ook niet als je nieuwe TV het spul gewoon vanaf een share kan lezen en decoden ;)
Hmm ja ik ben zo iemand die het liefst zolang mogelijk mijn apparaten blijft gebruiken. Ik denk dat ik deze al 14/15 jaar heb en doet het nog steeds goed en mooi beeld etc. Maar wellicht heb je gelijk om daar maar eens een nieuwe voor te halen ^^ Ik zal eens kijken of een directe toegang tot een NAS mogelijk is met moderne TV's thanks!

• DrunkenMoose
DukeBox schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:33:
[...]

Dan moet je transcoding goed instellen voor de GC.
Hmm ik zie inderdaad de transcoding optie in plex staan, daar ga ik straks even mee aan de slag om te kijken wat voor effect dit heeft, thanks!

• RedNas74
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Sowieso kan de Chromecast geen 24hz uitzenden. Dus als de source 24p is heb je haperingen op een Chromecast die op 60hz draait.

• marcus61
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:07
@RedNas Ik denk ook dat je daar naar moet kijken. Als je bron 24 beeldjes is en je TV of Chromecast kan daar niet goed mee omgaan, dan mis je om de zoveel seconden een beeldje en zie je die stotteringen die je noemt. Google eens op judder 24p, 24/60 FPS mode en lees erover in rtings.com
Wellicht dat je in de instellingen van je TV iets kunt aanpassen ( smoothing aanzetten of juist uitzetten als je wel met 24p kunt werken. Frame Insertion ook aan en uit.

Je Tv is 15 jaar oud, dus geen HDR of 4K wellicht. Check of je bronbestanden (MediaInfo) op de NAS passen bij je TV, dus 1K en SDR en converteer een keer met Handbreak naar de juiste mkv, zodat je plex niet laat transcoderen.

Tot slot, voor SDR en 1K lijkt me dat bandbreedte geen punt moet zijn, het is geen 4K BluRay met Dolby Atmos en Vision, dus je Mbits/s zijn het probleem niet, lijkt mij.

Dus zoeken naar judder 24p, Auto Frame Rate, eventueel een Chromecast TV 4k aanschaffen als ze in de aanbieding zijn, die kan wel 24p doen. En dan op je TV AutoFrameRate aanzetten, zodat je TV ook daadwerkelijk 24p afspeelt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee