Moer aanvoerslang zit muurvast, hoe deze te verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elisa_a
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Op de foto zien jullie de aanvoerslang van de wasmachine die ik van de kraan wil verwijderen. De moer zit alleen muurvast, geen enkele beweging in te krijgen. Mij is een waterpomptang geadviseerd, maar ik lees ook online dat dat juist niet handig is, dus ik kom er niet uit. Heeft er iemand advies 🙏🏼? Deze moer zit er wel al 12 jaar op trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZSt6Nhryy19SaSe3asMJHSezzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXRtzxBJ4wXbeHZc52LAcbnp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Elisa_a op 18-01-2023 21:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Waterpomptang en zeker weten dat je de goede kant op draait.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:10

Speedmaster

Make my day...

Ernemmer schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:35:
Waterpomptang en zeker weten dat je de goede kant op draait.
Links is los.... :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-04 18:42
Inderdaad gewoon waterpomptang, daar is ie voor... wel met je andere hand even kraantje tegen houden. Je zal niet de eerste zijn die het kraantje vd leiding afbreekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-04 21:58
Waterpomptang erop inderdaad, beginnen met de tang handel tegen het kastje en dan de handel naar links drukken, richting de afvoer van de wasbak, dan draai je de goede kant op. Een grote verstelbare sleutel (Bacho) wil vaak ook wel precies pakken op de 4 ribbels op deze wartel.

Bij een waterpomptang moet je trekken over de ronde kant van de tang. Je moet de tang zo plaatsen dat de ronde bek, of de bovenkant van de tang aan de rechterkant van de wartelmoer zit.

Zet de nieuwe niet te vast, vanwege de zachte rubberen afdichting heeft het niet veel nodig en is al gauw lekdicht.

En inderdaad zoals hierboven is gezegd, als je de tang naar links trekt de kraan tegenhouden zodat je hem niet uit de achterwand trekt.

[ Voor 10% gewijzigd door Stokertje op 18-01-2023 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-04 21:52
Vooraf rondom op de moer tikken met een metalen hamer. Dan komt de zaak ietwat in beweging, soms is dat nét het kleine beetje dat je nodig hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:47

Santford

FP PowerMod
Aan bovenstaande adviezen wil ik nog toevoegen niet harder in de tang te knijpen dan noodzakelijk om grip te houden op de wartel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-04 16:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En aangezien die sifon zo te zien ook met schroefkoppelingen vast zit: evt. die even weghalen, zodat je er allemaal wat makkelijker bij kan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Orion84 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:56:
En aangezien die sifon zo te zien ook met schroefkoppelingen vast zit: evt. die even weghalen, zodat je er allemaal wat makkelijker bij kan.
Met als extra tip: eerst even laten leeglopen door de onderste los te draaien met een emmer eronder...

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Orion84 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:56:
Dat kan ik op deze foto eigenlijk niet zien. Ja, natuurlijk zit die met schroefkoppeling aan de spoelbak en zit er onderop een dop om de boel leeg te kunnen laten lopen. Maar het zou me niets verbazen als de buizen verder allemaal gelijmd zijn. Als het kan, zou ik die gewoon laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-04 16:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Anoniem: 39993 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Dat kan ik op deze foto eigenlijk niet zien. Ja, natuurlijk zit die met schroefkoppeling aan de spoelbak en zit er onderop een dop om de boel leeg te kunnen laten lopen. Maar het zou me niets verbazen als de buizen verder allemaal gelijmd zijn. Als het kan, zou ik die gewoon laten zitten.
Ik meen uiterst links op de foto toch ook een kraag met ribbels te zien zitten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Orion84 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:13:
[...]

Ik meen uiterst links op de foto toch ook een kraag met ribbels te zien zitten.
Maar neemt niet weg dat die gelijmt kan zijn, zal niet de eerste zijn door een buinhaas met pvc lijm te zijn vastgezet, iets wat bij de metalen koppeling niet zo makkelijk gaat.

Onze oude afvoer was zelfs de bovenkoppeling (die vanuit de gootsteen zelf vast zit met een schroef) compleet dichtgelijmt, buinhaas die 'lekkage' verhelpt zal sneller zo'n oplossing kiezen :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:48
Bij mijn waterslot die op de kraan aangesloten zit moet je eerst een klein knopje induwen voordat je 'm kan losdraaien. Zit dat er bij jou niet ook op toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:33
Chalk schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:26:
Bij mijn waterslot die op de kraan aangesloten zit moet je eerst een klein knopje induwen voordat je 'm kan losdraaien. Zit dat er bij jou niet ook op toevallig?
Dat was ook mijn gedachte,
Maar zo te zien heeft TS dit type:
Daar lijkt geen knopje op te zitten.
Afbeeldingslocatie: https://static.rorix.nl/image/product/plieger/1200x1200/4070001.jpg/plieger-vaat-wasmachine-aanvoerslang-met-waterstop-3-4-1.5-meter-4329276.jpg

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elisa_a
  • Niet online
Enorm bedankt voor alle reacties 🙏🏼! Ik heb de slang eraf gekregen met een waterpomptang, ik had geen bewegingsruimte rechts door de kast dus ik heb tussen de buizen onder de wasbak door het heel voorzichtig proberen te doen. Alleen nu drupt de kraan terwijl ik de kraan helemaal dicht gedraaid heb naar rechts. Het zijn maar een paar druppeltjes tot nu toe, maar dat lijkt me toch niet goed dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:21
Elisa_a schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:02:
Enorm bedankt voor alle reacties 🙏🏼! Ik heb de slang eraf gekregen met een waterpomptang, ik had geen bewegingsruimte rechts door de kast dus ik heb tussen de buizen onder de wasbak door het heel voorzichtig proberen te doen. Alleen nu drupt de kraan terwijl ik de kraan helemaal dicht gedraaid heb naar rechts. Het zijn maar een paar druppeltjes tot nu toe, maar dat lijkt me toch niet goed dit.
Dan heb je een nieuwe nodig. Die moet je er even met wat teflon tape indraaien. Praxis/Gamma 10-15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elisa_a
  • Niet online
MaD_co schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:33:
[...]

Dat was ook mijn gedachte,
Maar zo te zien heeft TS dit type:
Daar lijkt geen knopje op te zitten.
[Afbeelding]
Klopt die heb ik zonder knopje eraan inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-04 10:24
Elisa_a schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:02:
Alleen nu drupt de kraan terwijl ik de kraan helemaal dicht gedraaid heb naar rechts. Het zijn maar een paar druppeltjes tot nu toe, maar dat lijkt me toch niet goed dit.
Even losdraaien, nieuw teflontape op de schroefdraad maken en dan opnieuw bevestigen. Als het ding wat schuin zit gaat het vaak al mis. Regelmatig gehad toen de aansluiting nog een combinatie was met het vulpunt van de CV En vast is vast. Als hij daarna nog blijft lekken: Vervangen.

[ Voor 13% gewijzigd door RonnieKo op 19-01-2023 14:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stokertje
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij bedoeld ze dat ze de kraan heeft dichtgedraait met de zwarte knop maar dat hij nog niets druppelt, de afsluiter sluit dus niet volledig af. Nieuw teflon tape op de schroefdraad waarmee de kraan in muurplaat zit heeft dan geen zin.

Als kraan iets lekt hoeft geen probleem te zijn, deze staat normaal toch altijd open als het voor een vaatwasser is neem ik aan.

Ht kan ook een beetje nadruppelen zijn van restant water wat nog in de kraan zat en dat dat zo stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Als die blijft druppelen: vervangen. Repareren is niet mogelijk, en kostentechnisch niet logisch. 10 minuten werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elisa_a
  • Niet online
Stokertje schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:16:
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij bedoeld ze dat ze de kraan heeft dichtgedraait met de zwarte knop maar dat hij nog niets druppelt, de afsluiter sluit dus niet volledig af. Nieuw teflon tape op de schroefdraad waarmee de kraan in muurplaat zit heeft dan geen zin.

Als kraan iets lekt hoeft geen probleem te zijn, deze staat normaal toch altijd open als het voor een vaatwasser is neem ik aan.

Ht kan ook een beetje nadruppelen zijn van restant water wat nog in de kraan zat en dat dat zo stopt.
Ik hoop echt dat het een restant is wat nadruppelt! Een kraan vervangen durf ik sowieso niet zelf. Zie de foto, ik heb inderdaad de rechter zwarte knop (behorende bij wasmachine) dichtgedraaid voordat ik de aanvoerslang met waterpomptang verwijderde. De linker zwarte knop zit de vaatwasser op aangesloten. Er zijn een aantal dingen mis hier bij deze constructie (onder andere de afvoerslang die verborgen staat achter de kast) dus een nieuwe wasmachine aansluiten kan nog niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLVau_KolbbiLGE0W0yExnO_Muc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naKn4U6NSED2asgM3CtMn1mw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Hum.. Als het de kraan is zal deze op den duur vervangen moeten worden. Je kan ook tijdelijk een dop erop zetten. Al zou het vervangen van de kraan niet zo moeilijk moeten zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stokertje
Elisa_a schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:25:
[...]

Ik hoop echt dat het een restant is wat nadruppelt! Een kraan vervangen durf ik sowieso niet zelf. Zie de foto, ik heb inderdaad de rechter zwarte knop (behorende bij wasmachine) dichtgedraaid voordat ik de aanvoerslang met waterpomptang verwijderde. De linker zwarte knop zit de vaatwasser op aangesloten. Er zijn een aantal dingen mis hier bij deze constructie (onder andere de afvoerslang die verborgen staat achter de kast) dus een nieuwe wasmachine aansluiten kan nog niet.
[Afbeelding]
Zou die kraan lekker laten zitten ook al druppelt hij af en toe ietjes, ga je verder niks meer van merken als de nieuwe wasmachine aangesloten is. Belangrijkste is dat je gewoon de watertoevoer kan afsluiten bij slangbreuk, of lekkage in de machine om een overstroming te stoppen, en dat kan gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gezien de aanslag op de kraan, zou het best kunnen zijn dat de sluiting van de kraan niet meer geweldig werkt, zeker als het nog een 'klassieke' (pin) sluiting is waar inmiddels aanslag op is gekomen. Vervangen is dan toch de beste oplossing, al kan je tijdelijk nog wel een dop er op draaien, als hij daarna slechts nog weer open moet wanneer de wasmachine er weer is.

Het is een generieke kraan, dat gelukkig wel, zoeken op kiwa DA en je zal er zo eentje kunnen vinden.

(die schroef rechts achterin is ook lekker dolgedraaid :P)

[ Voor 10% gewijzigd door SinergyX op 19-01-2023 14:56 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
Inderdaad als de nieuwe wasmachine aangesloten is kan het geen kwaad. Je kan de kraan ook een paar keer open en dicht draaien. Dat kan ook nog wel eens helpen. Al zou het door door de aanslag het blijven lekken. Een |(tijdelijke) dop is dan het makkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elisa_a
  • Niet online
SinergyX schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:41:
Gezien de aanslag op de kraan, zou het best kunnen zijn dat de sluiting van de kraan niet meer geweldig werkt, zeker als het nog een 'klassieke' (pin) sluiting is waar inmiddels aanslag op is gekomen. Vervangen is dan toch de beste oplossing, al kan je tijdelijk nog wel een dop er op draaien, als hij daarna slechts nog weer open moet wanneer de wasmachine er weer is.

Het is een generieke kraan, dat gelukkig wel, zoeken op kiwa DA en je zal er zo eentje kunnen vinden.

(die schroef rechts achterin is ook lekker dolgedraaid :P)
Die dolgedraaide schroef had ik nog niet eens gezien 😂, echt alles is onhandig aan deze constructie hier dus dit wordt nog wat 😎🤞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-04 03:51
Heel flauw maar toch:
Links in deze context is tegen de klok in. Als je van onderuit uit gezien linksomdraait draai je het vaster.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
TweakerCarlo schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:24:
[...]

Heel flauw maar toch:
Links in deze context is tegen de klok in. Als je van onderuit uit gezien linksomdraait draai je het vaster.
Ehh van onderaf gezien zeg je, dan is links tegen de klok in dus losdraaien. Maar wie ben ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-04 14:33
Gezien de staat van de kraan denk ik dat het beter is deze te vervangen.

Een wasmachinekraan heeft een keerklep die voorkomt dat water uit de slang in de waterleiding terecht komt als de waterdruk wegvalt (de druk in de slang is dan hoger waardoor water uit de slang in de waterleiding gaat stromen). Het is de vraag of de keerklep in de kraan nog werkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 10:22

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Elisa_a schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:25:
[...]
Een kraan vervangen durf ik sowieso niet zelf.
Waarom niet? Beetje inlezen, en proberen. Ergste wat je kan gebeuren is dat je een loodgieter erbij moet halen.
- hoofdaansluiting water dichtdraaien
- kraan openzetten en leeg laten lopen.
- kraankop eraf draaien (rechterhandregel)
- schroefdraad schoonborstelen van de leiding waar de oude kraan op zat.
- met teflontape (ik prefereer zelf loctite afdichtkoord, hoewel sommigen mij hier nu voor tegen de muur zullen willen zetten :p ) schroefdraad waterdicht maken. Youtube video's zat die laten zien hoe het moet.
- kraan erop draaien
- kraan dichtdraaien
- hoofdaansluiting water opendraaien
- controleren of er lekkage optreedt. Een enkel druppeltje in het begin mag. De volgende dag zou het lekvrij moeten zijn.

- lekt het steviger door? Nog eens proberen, het was je eerste poging pas. Al doende leer je ;)
- Blijft het na pogingen lekken? Kijk eens of er in je sociale kring iemand wil helpen
- laatste redmiddel, bel een loodgieter die hem erop wil zetten.

Als de kraan erop gedraaid zit, zelfs zonder teflon zal het er echt niet uit spuiten als een fontein, wel druppelen. Bakje eronder vangt het wel op. En je leert jezelf de basale klusjes uit te kunnen voeren :) Zo heb ik mijzelf geleerd de thermostaatkranen van de radiatoren te vervangen (oude draaiknop die er echt in zijn geheel af moest, dus hele c.v. leeg).
Allerergste wat je kan gebeuren is dat je even zonder water moet zitten ;) Zolang je maar kalm en beheerst te werk gaat en niet de hele leiding uit de muur trekt :p

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Pagina: 1