FX-4100 & Win10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Mijn vraag ; Onderstaande hardware moet toch gewoon Win10 ( en Win11 ) kunnen draaien ?

Ja toch ; https://www.quora.com/Can...it-on-Windows-7-or-10-pro

Relevante software en hardware die ik gebruik ;

Win10Pro 64bit ( geactiveerd )
AMD FX-4100 ( AM3+ )
2x 4GB DDR3 1600Mhz
Asus HD7770 1GB ( GPU )
2x 240GB 2,5" SSD
Corsair VS350 ( PSU )

Is voor een systeem dat uitsluitend door iemand wordt gebruikt tbv Facebook, Gmail, Marktplaats etc

[ Voor 17% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 18-01-2023 21:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:53
Zou zat moeten kunnen, draai zelf ook W10 op een AM2 systeempje. Waar loop je precies tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Nielson schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:04:
Zou zat moeten kunnen, draai zelf ook W10 op een AM2 systeempje. Waar loop je precies tegenaan?
Lijkt wat instabiel...loopt vast.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Staan de 2x240GB SSD's in RAID (0)?
De configuratie is verder niet geschikt (supported) voor Windows 11

Dan nog goed gaan lezen in eventlog (eventvwr.exe) wat in System en application log gemeld wordt ten tijde van de vastlopers.

Systeem een keer fysiek ook goed nalopen (stof eruit, CPU los, schoonmaken, opnieuw koelpasta aanbrengen en weer monteren. RAM eens eruti en erin (let op statische elektriciteit dus jezelf wel even grounden)
Voeding kan ook zijn beste tijd gehad hebben. Een 350 watt voeding is niet veel maar de HD7770 trekt max 80 watt en CPU max 95 watt. Dus dat zou in principe voldoende moeten zijn.
De componenten zijn echter wel al ouder en alles kan een keer falen.

Als de persoon elke dag de PC gebruikt, waarom dan niet een keer een nieuwer (low-budget) systeem aanschaffen?

Het huidige systeem verbruitk denk ik best wat vermogen aangezien de componenten niet snel terugklokken. De GPU is overkill voor de activiteit die men doet.
Met de huidige energie tarieven kan een nieuwer energie efficiënter systeem zichzelf nog wel eens terugverdienen en je geniet van een stuk sneller en stabieler systeem met weer een langere levensduur.
Je kunt ook eens een linux live distro proberen, daarvan booten en wat tests draaien. Als systeem dan niet vastloopt zou het ook gewoon in WIndows en of applicaties kunnen zitten. Backup maken en opnieuw installeren of linux draaien op het oudere systeem kan ook. Als men toch alleen maar wat browsed, wat maakt het uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
akimosan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:23:
Staan de 2x240GB SSD's in RAID (0)?
De configuratie is verder niet geschikt (supported) voor Windows 11
Nee staan niet in Raid. En ik tracht Win10Pro stabiel te krijgen.
Ja hardware is nagenoeg obsoleet maar ja behoeft ook nagenoeg niks te doen.... :/

Mischien toch zoiets maar aanschaffen ?
Dit ; https://www.remarkt.nl/fu...0t-8gb-ram-240gb-ssd.html
Pentium G4400T, 8GB, 240GB SSD ? @ €105

[ Voor 19% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 19-01-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dat verbruikt inderdaad nauwelijks stroom. Weet niet of je de DVD speler nodig hebt, maar zit anders niet in de weg.
Dat systeem is ook niet geschikt voor upgrade naar Windows 11 (dus uiteindelijk niet direct toekomstbestendig maar hoeft misschien ook geen jaren meer mee) en de CPU is ook echt ondermaats. Dit soort systeempjes zijn vaak bedoeld voor 1 task applicaties, dus als kiosk/thin client of PoS systeem. Niet echt browser multi tab/youtube, etc.
Maar het kan wel indien je niet al te hoge eisen hebt. Qua snelheid denk ik dat het huidige systeem en dit systeem ongeveer even snel of langzaam zal aanvoelen.
Dus of je er lang plezier van hebt en de gebruiker het ook aanvoelt als een upgrade is ook de vraag.
Is het energiezuinig? Ja dat zeker..

Indien er een budget te maken is en wat de verdere eisen en wensen zijn voor dat budget kunnen mensen hier op het forum ook beter reageren.
Wat voor monitor hangt er nu bijvoorbeeld aan en wat voor randapparatuur moet er nog op werken? Denk aan een bepaalde scanner/printer?
In https://tweakers.net/aanbod/ is ook veel te vinden, zoals dieze opties (SSD's zijn wat onderbemeten_
v&a aangeboden: Dell OptiPlex Micro 3040 (i3-6100T, 8GB RAM, 120GB SSD)
v&a aangeboden: Mini PC Fujitsu Esprimo Q520 | i5 4590T | 8GB | SSD | Win10 Pro
en deze heeft zelfs al DDR4 :
v&a aangeboden: Dell OptiPlex 3070 Micro (i3-9100t, 8GB en 128GB SSD) 11 Pro
(die heb ik zelf thuis staan voor mijn vriendin, SSD heb ik zelf vervangen)
Draait als een tierelier met Windows 11 Pro zonder problemen.

[ Voor 34% gewijzigd door akimosan op 19-01-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Die Fujitsu Esprimo Q520 is opsich niet gek ;)

Er hangt alleen een toetsenbord, muis, speakers, 24" Full-HD scherm aan verder niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Als W11 een criterium is, moet je alles mijden dat ouder is dan Intel 8e generatie of AMD Zen+ (Ryzen 2000 m.u.v. 2200G en 2400G) want dat is officieel niet ondersteund.

[ Voor 13% gewijzigd door nelizmastr op 19-01-2023 21:46 ]

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1