Toon posts:

Samsung Ecobubble wasmachine defect lager

Pagina: 1
Acties:

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:44
Hi all,
Wij hebben een 2,5 jaar oude Samsung Quickdrive ecobubble wasmachine (type WW90M760NOA/EN ) welke heel veel lawaai maakt naarmate het toerental toeneemt. Ook met de hand ronddraaien is er al geluid hoorbaar. Zelf denk ik aan een defect lager.

Valt helaas buiten de garantie. Ik heb nu al met verschillende witgoed reparateurs gebeld maar eigenlijk is de strekking van allemaal 'wij doen geen Samsung reparaties want Samsung is troep'.

Eentje heeft het eerlijke verhaal verteld en zegt dat het vervangen van een defect lager onbegonnen werk is omdat het in elkaar zetten van de kuip niet te doen is en je daarna altijd met een lekkage blijft zitten, en aangezien Samsung een discutabele reputatie heeft op witgoed gebied is de vraag wanneer het volgende defect zich voordoet.

Deze machine was oorspronkelijk €1200,-. Wij hebben hem gekocht tijdens een of andere aanbieding waardoor ie maar €839,- was en we kregen er destijds een stofzuiger van €400,- bij, dus feitelijk hebben we er 'slechts' €439,- voor betaald (dat verzacht de pijn iets...)

Wat is nu wijsheid? De machine maar afschrijven en vervangen voor een fatsoenlijk merk (Siemens, Bosch?) Ijverig op zoek gaan naar een reparateur die er wél aan wil beginnen (en tegen wat voor tarief?). Zelf dat ding open schroeven? Verkopen voor een paar tientjes?

Samsung zelf wil er trouwens wel voor komen, maar ik schrok van de tarieven: €95,- voorrijkosten, €65,- uurloon, en daar komen dan nog materialen bij. En de kans bestaat natuurlijk dat Samsung zelf ook zegt 'nee deze repareren wij niet'.

;(

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De lagers van Whirlpool/Samsung/LG e.d. zijn zelfs vaak verlijmd/verlast met de trommel, die producten zijn echt gemaakt voor vervanging indien stuk.

Samsung zal het best willen, maar dan krijg je een rekening voor een nieuwe trommel inclusief lagers die waarschijnlijk dicht in de buurt komt van de waarde van je wasmachine.

Overigens is een merk als Siemens of Bosch ook niet zaligmakend hoor, ook al meermaals zelf reparaties daaraan uitgevoerd. Wel zijn de duurdere merken vaak wat beter voorbereid op vervangen van kleinere onderdelen.

[Voor 24% gewijzigd door pagani op 18-01-2023 16:45]

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:33
Waarom valt dat precies buiten de garantie? Je mag toch verwachten dat een wasmachine van die prijs langer dan 2,5 jaar meegaat?

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:45
Zoals de reparateurs al aangeven Samsung wasmachines zijn "troep".
Even slikken en doorgaan, gezien de levensduur van deze machine verwacht ik een redelijk intensief gebruik ik zou dan Miele of Aeg aanraden boven bosch/siemens welke overigens hetzelfde merk zijn.

Je zou eventueel nog wel kunnen onderhandelen bij de partij waar je de huidige machine hebt gekocht voor een fikse korting omdat de machine niet de levensduur behaald heeft volgens conformiteit.

• Aomi
eLScha schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:45:
Waarom valt dat precies buiten de garantie? Je mag toch verwachten dat een wasmachine van die prijs langer dan 2,5 jaar meegaat?
Samsung gooit het natuurlijk meteen op onjuist gebruik. Te zwaar beladen, niet waterpas want we hebben geen gebruik gemaakt van hun installatieservice...
TRAXION schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:45:
Zoals de reparateurs al aangeven Samsung wasmachines zijn "troep".
Even slikken en doorgaan, gezien de levensduur van deze machine verwacht ik een redelijk intensief gebruik ik zou dan Miele of Aeg aanraden boven bosch/siemens welke overigens hetzelfde merk zijn.

Je zou eventueel nog wel kunnen onderhandelen bij de partij waar je de huidige machine hebt gekocht voor een fikse korting omdat de machine niet de levensduur behaald heeft volgens conformiteit.
Hij is gekocht bij Samsung zelf en daar wil ik een eventuele nieuwe machine absoluut niet meer kopen natuurlijk...

• TRAXION
Aomi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:21:
[...]

Samsung gooit het natuurlijk meteen op onjuist gebruik. Te zwaar beladen, niet waterpas want we hebben geen gebruik gemaakt van hun installatieservice...

[...]

Hij is gekocht bij Samsung zelf en daar wil ik een eventuele nieuwe machine absoluut niet meer kopen natuurlijk...
Oei dat is zuur inderdaad en overbelading wat zal ik zeggen als je een 8 kilo machine hebt is het niet de bedoeling deze tot aan de nok vol te duwen met bvb handdoeken omdat deze gevuld met water een meervoud wegen.
En waterpas plaatsen is nou ook weer geen rocketsciense, daarnaast heeft dat weinig te doen met het lager dat terzijde.

Ik zeg altijd dat ze gemaakt zijn voor de Aziatische markt waar ze amper de machine kunnen vullen met wat ze hebben.

Maar goed dan blijft er maar 1 ding over een dat is je verlies nemen en in het vervolg bij een goede retailer kopen.
Ikzelf heb goede ervaringen met Coolblue/bcc/expert en bestel eigenlijk nooit direct bij de fabrikant juist omdat je daardoor vast zit kwa mogelijkheden bij eventueel garantie of het niet aansluiten bij de wensen.

Succes in ieder geval.

• Aomi
TRAXION schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:28:
[...]

Oei dat is zuur inderdaad en overbelading wat zal ik zeggen als je een 8 kilo machine hebt is het niet de bedoeling deze tot aan de nok vol te duwen met bvb handdoeken omdat deze gevuld met water een meervoud wegen.
En waterpas plaatsen is nou ook weer geen rocketsciense, daarnaast heeft dat weinig te doen met het lager dat terzijde.

Ik zeg altijd dat ze gemaakt zijn voor de Aziatische markt waar ze amper de machine kunnen vullen met wat ze hebben.

Maar goed dan blijft er maar 1 ding over een dat is je verlies nemen en in het vervolg bij een goede retailer kopen.
Ikzelf heb goede ervaringen met Coolblue/bcc/expert en bestel eigenlijk nooit direct bij de fabrikant juist omdat je daardoor vast zit kwa mogelijkheden bij eventueel garantie of het niet aansluiten bij de wensen.

Succes in ieder geval.
Ja geen idee of ie ook daadwerkelijk overbeladen is in het verleden. Mijn vrouw doet voornamelijk de was en uiteraard beweert ze dat ie nooit nokvol geladen wordt, maarja... Bewijs het maar tegenover Samsung.

Waterpas staat ie wel nu, maar omdat we 'm zelf op z'n plek gezet hebben is het ook niet te bewijzen dat ie altijd zo gestaan heeft. Ik heb geen zin in getouwtrek met Samsung en voordat ik daar aanspraak kan maken op iets moet ik eerst die €95+€65 betalen.

De (eventuele) volgende machine zal dan ook bij EP/BCC/Expert ofzo vandaan komen.
pagani schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:42:
De lagers van Whirlpool/Samsung/LG e.d. zijn zelfs vaak verlijmd/verlast met de trommel, die producten zijn echt gemaakt voor vervanging indien stuk.

Samsung zal het best willen, maar dan krijg je een rekening voor een nieuwe trommel inclusief lagers die waarschijnlijk dicht in de buurt komt van de waarde van je wasmachine.

Overigens is een merk als Siemens of Bosch ook niet zaligmakend hoor, ook al meermaals zelf reparaties daaraan uitgevoerd. Wel zijn de duurdere merken vaak wat beter voorbereid op vervangen van kleinere onderdelen.
Dus het advies is niet aan beginnen?

Heb trouwens 2 reparateurs gesproken die juist zeiden dat Samsung/LG troep zijn, Bosch/Siemens het beste wat er (momenteel) te krijgen is en dat Miele ook niet meer is wat het vroeger was (veel te duur en kwalitatief op niveau van Bosch/Siemens)

• TRAXION
Aomi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:45:
[...]

Ja geen idee of ie ook daadwerkelijk overbeladen is in het verleden. Mijn vrouw doet voornamelijk de was en uiteraard beweert ze dat ie nooit nokvol geladen wordt, maarja... Bewijs het maar tegenover Samsung.

Waterpas staat ie wel nu, maar omdat we 'm zelf op z'n plek gezet hebben is het ook niet te bewijzen dat ie altijd zo gestaan heeft. Ik heb geen zin in getouwtrek met Samsung en voordat ik daar aanspraak kan maken op iets moet ik eerst die €95+€65 betalen.

De (eventuele) volgende machine zal dan ook bij EP/BCC/Expert ofzo vandaan komen.

[...]

Dus het advies is niet aan beginnen?

Heb trouwens 2 reparateurs gesproken die juist zeiden dat Samsung/LG troep zijn, Bosch/Siemens het beste wat er (momenteel) te krijgen is en dat Miele ook niet meer is wat het vroeger was (veel te duur en kwalitatief op niveau van Bosch/Siemens)
Miele aeg zijn echt wel een stapje beter in kwaliteit dan een Bosch/Siemens maar het ligt ook enorm aan je gebruik.

Bij een groot gezin met intensief gebruik zal een miele aeg gewoon langer meegaan en zelfs een reparatie is uit te voeren tegen een "normaal" tarief die elke wasmachine reparateur om de hoek kan.
Daarnaast zijn onderdelen lang verkrijgbaar.

Ik zelf als handige Sjaak repareer nog weleens een witgoed apparaat en linksom of rechtsom is een aeg/Miele beter ontworpen zowel kwa levensduur als repareerbaarheid.

Bosch/Siemens is prima spul maar buiten de garantie ben je al zoveel kwijt aan reparatie dat je beter nieuw kan kopen.

Ik ben zelf helaas biassed voor Miele en aeg omdat ik deze merken door eerdere slechtere ervaringen nu al 15 jaar heb draaien zonder enkel probleem.

• Aomi
TRAXION schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:24:
[...]

Miele aeg zijn echt wel een stapje beter in kwaliteit dan een Bosch/Siemens maar het ligt ook enorm aan je gebruik.

Bij een groot gezin met intensief gebruik zal een miele aeg gewoon langer meegaan en zelfs een reparatie is uit te voeren tegen een "normaal" tarief die elke wasmachine reparateur om de hoek kan.
Daarnaast zijn onderdelen lang verkrijgbaar.

Ik zelf als handige Sjaak repareer nog weleens een witgoed apparaat en linksom of rechtsom is een aeg/Miele beter ontworpen zowel kwa levensduur als repareerbaarheid.

Bosch/Siemens is prima spul maar buiten de garantie ben je al zoveel kwijt aan reparatie dat je beter nieuw kan kopen.

Ik ben zelf helaas biassed voor Miele en aeg omdat ik deze merken door eerdere slechtere ervaringen nu al 15 jaar heb draaien zonder enkel probleem.
Ik heb uiteindelijk een monteur weten te vinden die er wel aan wilde beginnen maar die zei ook wat @pagani zei, lager is niet los te vervangen maar de hele kuip wel, kosten zouden uitkomen op 400-500 euro.

Daarom besloten een mooie nieuwe AEG machine te kopen (7000 serie LR7DRESDEN) :)
Bedankt voor de reacties allemaal.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:36
Kijk met Bosch wel uit met het filter gebeuren bij het pompje. Onze Bosch zat iedere maand wel een keer in de storing i.v.m. haren die om het schoepje gingen vastzitten. Een enkele keer zat het filter ervoor vast door een designflaw (stokjes, lolly, sateprikker, spijkertje) kon makkelijk door de gaatjes het hele spul blokkeren waardoor het filter alleen maar destructief te verwijderen valt. Nu met een Siemens al weer jaren geen problemen en daarvoor met de Whirlpool ook nooit.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• TRAXION
Aomi schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:03:
[...]

Ik heb uiteindelijk een monteur weten te vinden die er wel aan wilde beginnen maar die zei ook wat @pagani zei, lager is niet los te vervangen maar de hele kuip wel, kosten zouden uitkomen op 400-500 euro.

Daarom besloten een mooie nieuwe AEG machine te kopen (7000 serie LR7DRESDEN) :)
Bedankt voor de reacties allemaal.
Dat ziet er uit als een hele deftige machine ga er wel vanuit dat je hier een hoop plezier van gaat hebben.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:02
Had vorig jaar ook geluiden soort geratel bleek achteraf een beugel van een bh in de afvoerslang vd trommel te zitten die langs de trommel gaatjes schaafde en dat geluid veroorzaakte.

Als die bij zachtjes ronddraaien al lawaai maakt moet het lager wel heer erg versleten zijn dat je hem al hoort denk ik.

[Voor 25% gewijzigd door Toerq op 28-01-2023 00:42]

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:10
Met die maximale belading van 8kg ben ik ook al eens mee de mist in gegaan.

Als je het boekje er op naslaat kan die 8kg alleen bij een aantal programma's. Gebruik je het programma voor een korte was, of een uur programma. Dan is het vaak nog maar 3 a 4 kg. Staat wel in de handleiding.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat verschil tot stand komt. Want hij centrifugeert nog steeds zo snel in beide programma's maar er zal wel een reden voor zijn.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:43
Wasmachines worden in de praktijk vaak gewoon vol gedrukt. Men kijkt niet of nauwelijks naar het aantal kg was.

Heb zelf een wasmachine van Samsung. Die draait hier nu 13 jaar. Heb een keer de koolborstels van de motor vervangen. Verder nog nooit een storing of probleem gehad. Dat is een n=1. Die van ons koste toen een 600 euro. Bijna dagelijks gebruik met vier mensen.
Samsung is denk ik niet echt 'troep', maar meer een stap lager dan de bekende Duitse merken. Maar dat geldt toch ook voor vrijwel alles op de markt? Prijsverschil is er ook naar.

Als de wasmachine niet lekker op de grond staat, dan kan hij ook hefrig trillen en daarmee zichzelf in de vernieling draaien. Die van ons staat op een tegelvloer en dus hebben we daar rubberen blokjes onder de pootjes gedaan. Ik denk dat veel mensen, juist bij de budgetmerken, daar iets te makkelijk mee zijn.

Bij de nieuwe machine zou ik de tip geven om goed op de plaatsing en het gebruik te letten. Mogelijk deed TS dat al. Zo niet, dan blijf je om de paar jaar wasmachines vervangen als je wat pech hebt.

• Aomi
Nee, wasmachine stond echt goed. Helemaal waterpas gezet destijds en ook een anti tril/slipmat eronder. Stond als een blok. Zwaar beladen deden we ook niet. We hadden een 9kg machine en die werd gebruikt in een 2 persoons huishouden. Korte programma's draaiden we nooit, altijd het standaard katoen/syntetisch programma.

Monteur gaf nog aan dat een mogelijke oorzaak teveel wasmiddel icm te weinig kookwasjes is geweest.
De Samsung machine geeft veel te laat aan dat er een 'trommelreiniging' plaats moet vinden (echt maar een paar keer per jaar) en vervolgens draait ie die reiniging ook maar op 60 graden.
Wij wassen vrijwel alles op 30/40 graden dus de oude zeep is waarschijnlijk in de rubbers van het lager gaan vreten. Vervolgens is al het vet uit de lagers gelopen en is toen het lager kapot gelopen. Kan best zijn, wij hadden inderdaad in de weken voordat ie herrie begon te maken steeds vaker bruine roestplekken in de witte handdoeken/kleding.

Algemeen advies was (ongeacht welk merk) om na elke 10 wasbeurten een 90 graden wasje (leeg) te draaien en zeker als je nooit hoger dan 40 graden wast. En de Samsung ecobubble machine had sowieso niet zoveel wasmiddel nodig, minder dan andere machines.

[Voor 10% gewijzigd door Aomi op 28-01-2023 19:19]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee