Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marjet
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-06 15:53
Mijn zelf in elkaar gesleutelde pc, geschikt voor win11 draait als een tierelier.
Echter bij een blijkbaar zwaar grafische actie stopte de cpu koeler even. Tot nu toe een eenmalige gebeurtenis.
Maakt het gebruik toch enigszins onzeker. Heb nl. niet de duurste onderdelen gekocht, omdat ik niet zeker wist dat de via mp gekochte processor goed was.
Wellicht weet iemand op basis van de onderstaande lijst wat op de lange duur eigenlijk een miskoop is.

Mb.: Asrock H310CM-DVS (28 gr.C)
Ram: 8 Gb DDR4, 16MHz
CPU: I5 9500, 3.00GHz (25gr.C)
CPU koeler: Zalman cnps80g rev.1
Voeding: Power model lc420h-12
Video: Geforce GTX 1050 Ti (31 gr.C)
Opslag: 447GB Crusial sata ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:46
De CPU koeler stopte met draaien toen de GPU hard aan het werk was? Zolang de CPU koeler goed vast geklikt zit kan het geen kwaad. Stel dat die fan er helemaal mee op houdt en de CPU te heet dreigt te worden, dan sluit hij vanzelf af. Als de koeler er af zou vallen heb je hele andere problemen.

Wat je kunt doen is even controleren of de stekker van de ventilator er goed op zit (en op de goede header op het moederbord: CPU_FAN1). En kijk meteen even of de pushpins er hetzelfde uitzien en of de koeler scheef op het moederbord lijkt te zitten.
Daarna eens in de BIOS of UEFI kijken of de CPU fan instelling zo is dat deze uit/heel laag gaat bij lage temperatuur. (In het kort, lage instelling kan betekenen dat de fan stil komt te staan. Geen probleem want als de CPU warmer word gaat die weer aan.)

Wat betreft miskoop...ligt aan je (toekomstige) budget en backups. Die voeding zou ik nooit overwegen. Niet dat hij meteen zal ontploffen, maar verwacht niet dat die veel jaren mee gaat. En bij het overlijden van een voeding kán er meer kapot gaan. Vandaar de opmerking over backups.
Wat nog wel een groter probleem is dat hij erg krap zo niet te krap is voor dit systeem. In het gunstigste geval komt de CPU niet boven de 60W en de GPU niet boven de 75 (als er geen PCI-E stekker nodig is). Dat samen komt al in de buurt van het geschatte maximale vermogen van de voeding. Dat is dus het allereerste onderdeel dat ik zou vervangen als er een kans is. Voor advies kun je terecht in dit topic: Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De cpu koeler is niets beter dan de boxed koeler van Intel. Die zat niet bij de cpu? En anders is uitvoering: Arctic Alpine 12 een beter koop dan de Zalman.
Haperende fan kan door het moederbord worden veroorzaakt.

De voeding is iid een miskoop. Slechte kwaliteit, slechte spanningsregeling, slechte en zelf ontbrekende beveiligingen, passieve PFC en 230v only input. Slechter kan bijna niet. Met 15A /180w @12v is het niet eens een 200w voeding te noemen aangezien pc's van de afgelopen 15 jaar zo goed als alles van de 12v lijn halen. Zsm vervangen dus. uitvoering: Delta GPS-550LB E A22 is de goedkoopste die ik adviseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marjet
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-06 15:53
Bedankt voor de adviezen, ga de voeding en de koeler vervangen.