Vraag

• Plekman
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-02 13:57
Ik heb een Samsung Galaxy S7 tablet, een kleine 2 jaar geleden aangeschaft. Sinds een half jaar geleden zijn er een aantal witte vlekken op het scherm, die vooral fel zijn in de witte delen van het beeld. Deze vlekken zitten op vaste posities, o.m. precies tegenover de plek waar op de achterkant de stylus magnetisch wordt geplaatst om op te laden. De magneet zit overigens in de stylus, en omdat de stylus dan uitsteekt, plaats ik hem daar vrijwel nooit.

Een zoekactie online leverde het resultaat op dat meer gebruikers van dit type tablet dit probleem kennen, op diverse locaties ter wereld. Zij kregen allemaal een nieuw scherm wanneer ze naar hun leverancier of Samsung service center gingen.

Zie bijv. https://eu.community.sams...ts-on-screen/td-p/3960119 en https://www.reddit.com/r/...ght_white_spot_on_tab_s7/

Omdat binnenkort de garantie verloopt, maakte ik een afspraak bij het Samsung service center hier in de buurt. Daar wist men mij te vertellen dat ik hier geen garantie op had, want dit kwam "doordat er vocht in het apparaat was gekomen". Op mijn stelling dat ik het apparaat nooit elders gebruik dan in mijn eigen woning, zodat er amper temperatuurschommelingen zijn waardoor condens kan ontstaan, kreeg ik als antwoord dat het ook kon komen "doordat het apparaat bijvoorbeeld mee werd genomen naar de doucheruimte". Ik zal niet beschrijven hoe ik deze opmerking opvat, maar dat het totale onzin is om zo te proberen van je verplichtingen af te komen, is wel duidelijk. Ik heb wel eens dergelijke verhalen gehoord over Apple stores, maar moet Samsung dat ook doen...?

De opties die ik volgens de medewerker heb, zijn: ofwel ik laat het service center onderzoek doen (waarbij ik de uitslag eigenlijk al weet: mijn schuld, dus dan moet ik de onderzoekskosten betalen als ik niet de hele reparatie zelf betaal), ofwel ik kan een second opinion krijgen als ik het apparaat laat ophalen door de Samsung ophaalservice (waarbij het ook dan door Samsung zal worden beoordeeld, maar op een andere locatie). Die vertrouw ik ook niet echt, ze hebben waarschijnlijk inmiddels in hun systeem het serienummer genoteerd met de communicatie van vandaag.

Nu zijn mijn vragen:
- heeft Samsung vochtsensoren in het apparaat zitten, waarmee ze kunnen aantonen dat vocht hier inderdaad de oorzaak is? Ik heb wel eens op tv gezien hoe Apple daarvoor sensoren gebruikt.
- zijn hier meer mensen die deze klacht van witte vlekken in hun Samsung tabletscherm herkennen, en hoe is dat afgelopen?
- heeft iemand nog andere ideeën om Samsung hier z'n verantwoordelijkheid te laten nemen en het scherm onder garantie te vervangen?

Alle reacties

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-02 23:56
- heeft Samsung vochtsensoren in het apparaat zitten, waarmee ze kunnen aantonen dat vocht hier inderdaad de oorzaak is? Ik heb wel eens op tv gezien hoe Apple daarvoor sensoren gebruikt.
Ja, maar hebben zij het apparaat ook geopend of was het gewoon een loze opmerking?

- heeft iemand nog andere ideeën om Samsung hier z'n verantwoordelijkheid te laten nemen en het scherm onder garantie te vervangen?
Over het algemeen gaat Samsung naar het reparatiecentrum van Dynafix. Dit is nogal een belabberde reparateur met een eveneens belabberde reputatie.

Echter zou ik hem toch op laten halen door Samsung. Onderzoek binnen garantie moet kostenloos

• Plekman
sjtienuh schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:43:
- heeft Samsung vochtsensoren in het apparaat zitten?
Ja, maar hebben zij het apparaat ook geopend of was het gewoon een loze opmerking?

Over het algemeen gaat Samsung naar het reparatiecentrum van Dynafix. Dit is nogal een belabberde reparateur met een eveneens belabberde reputatie.

Echter zou ik hem toch op laten halen door Samsung. Onderzoek binnen garantie moet kostenloos
Ze hebben het apparaat niet opengemaakt, alleen aan alle kanten gekeken of er een beschadiging zichtbaar was (niet dus). Toen was de diagnose: "omdat wij weten dat deze witte vlekken altijd worden veroorzaakt door vocht, is dit dus geen garantiegeval."

Open maken zou een officieel onderzoek betekenen, en als ik dat zou laten doen, en het onderzoek zou uitwijzen dat het mijn schuld was, dan kon ik meteen € 35 onderzoekskosten aftikken als ik het niet ook op mijn kosten zou laten repareren.

• sjtienuh
Plekman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:51:
[...]

Ze hebben het apparaat niet opengemaakt, alleen aan alle kanten gekeken of er een beschadiging zichtbaar was (niet dus). Toen was de diagnose: "omdat wij weten dat deze witte vlekken altijd worden veroorzaakt door vocht, is dit dus geen garantiegeval."

Open maken zou een officieel onderzoek betekenen, en als ik dat zou laten doen, en het onderzoek zou uitwijzen dat het mijn schuld was, dan kon ik meteen € 35 onderzoekskosten aftikken als ik het niet ook op mijn kosten zou laten repareren.
Mocht het toch een garantie iets zijn mogen er geen onderzoekskosten gerekend worden.

https://www.consuwijzer.n...ten%20niet%20te%20betalen.

Ik geloof om heel eerlijk te zijn niet dat het hier gaat om vochtschade, heb je toevallig een foto van het euvel?

• Plekman
sjtienuh schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:17:
[...]
Ik geloof om heel eerlijk te zijn niet dat het hier gaat om vochtschade, heb je toevallig een foto van het euvel?
Ja ik heb een foto. Boven langs de kant en rechtsonder zitten de vlekken. Precies op dezelfde plekken als bij twee mensen die het meldden in de eerste link die ik in de OP meestuurde.

De streep bovenaan zit precies tegenover de plek waar de stylus aan de achterzijde kan worden geplaatst.

• sjtienuh
als ik het zo bekijk lijkt me vocht steeds minder waarschijnlijk. Dit is zo plaatselijk en inderdaad wat je zegt op de plek waar de stylus geplaatst wordt. Lijkt me meer een defect welke gecreëerd wordt door een design fout.

Ik zou hem gewoon laten ophalen door Samsung.

• Plekman
sjtienuh schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:27:
Ik zou hem gewoon laten ophalen door Samsung.
Er is nog een andere optie, en ik weet niet waar ik beter aan doe: laten ophalen door Samsung, of terug naar de leverancier (bekende grote internetwinkel), want uiteindelijk heb ik een overeenkomst met en dus garantie van hen. Zij zullen dan waarschijnlijk naar Dynafix gaan met het apparaat. Het nadeel is dat dit traject waarschijnlijk veel langer gaat duren, terwijl ze in het Samsung service center gewoon "klaar-terwijl-u-wacht" de reparatie uitvoeren.

In het draadje in mijn eerste link staat dat het waarschijnlijk een probleem met de LCD backlight is, omdat het terugkomt nadat een nieuw scherm is geplaatst. Dus ik schiet er niet eens veel mee op als ze het scherm vervangen, na x maanden komt het gewoon weer terug. Ik weet niet in hoeverre LCD backlight te vervangen of repareren is.

• sjtienuh
Plekman schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Er is nog een andere optie, en ik weet niet waar ik beter aan doe: laten ophalen door Samsung, of terug naar de leverancier (bekende grote internetwinkel), want uiteindelijk heb ik een overeenkomst met en dus garantie van hen. Zij zullen dan waarschijnlijk naar Dynafix gaan met het apparaat. Het nadeel is dat dit traject waarschijnlijk veel langer gaat duren, terwijl ze in het Samsung service center gewoon "klaar-terwijl-u-wacht" de reparatie uitvoeren.

In het draadje in mijn eerste link staat dat het waarschijnlijk een probleem met de LCD backlight is, omdat het terugkomt nadat een nieuw scherm is geplaatst. Dus ik schiet er niet eens veel mee op als ze het scherm vervangen, na x maanden komt het gewoon weer terug. Ik weet niet in hoeverre LCD backlight te vervangen of repareren is.
Het hele scherm dient hiervoor vervangen te worden, defect LCD is niet te repareren. Gezien het weer terugkomt zeker via de webwinkel laten gaan. Tevens je bevindingen ook aldaar delen, wellicht komt er dan een toestel swap uit

• Plekman
Het apparaat is inmiddels onderweg naar de leverancier. Kijken hoe ze het daar aanpakken. Ik zal dat tzt hier melden.

• sjtienuh
Plekman schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:29:
Het apparaat is inmiddels onderweg naar de leverancier. Kijken hoe ze het daar aanpakken. Ik zal dat tzt hier melden.
Hou ons op de hoogte wat uiteindelijk de conclusie blijkt te zijn

• Plekman
Zojuist een email ontvangen met de volgende mededeling:

"De monteur van Samsung heeft geconstateerd dat het defect buiten de fabrieksgarantie valt. Als je wilt, kunnen we het tegen betaling voor je repareren.

We hebben een overzicht van de reparatiekosten gemaakt zodat je kunt beslissen wat je wilt doen.
Er zijn 3 opties:
• Je laat het artikel repareren tegen betaling.
• Je laat het defecte artikel terugsturen. Je betaalt 19,95 euro onderzoekskosten of, als de reparateur thuis is geweest, ongeveer 60 euro voorrijkosten. We sturen het artikel terug zodra je betaling ontvangen is.
• Je neemt afstand van het artikel. Onze reparatieservice zorgt voor de correcte recycling."

Dan kan ik doorklikken naar uitleg en daar staat het volgende:
"Onze monteur heeft vastgesteld dat het defect buiten de garantievoorwaarden valt. Een reparatie zou meer kosten dan wat je betaald hebt voor het artikel, maar we kunnen je artikel wel tegen betaling repareren. De reparateur geeft aan dat onderstaande werkzaamheden uitgevoerd moeten worden:

Toestel herstellen door reparateur, zie prijsopgave. De fabrieksgarantie aanvraag is afgewezen door de importeur / leverancier. Diverse onderdelen vervangen. Apparaat heeft vochtschade."

"Prijsopgave" is precies het bedrag wat ik er destijds voor heb betaald.

Hoewel er vooraf door leverancier van het product (waar ik het defect heb geclaimd) helemaal niets gemeld was over eventuele onderzoekskosten kan ik mijn apparaat niet meer terug krijgen zonder 20 euro te lappen. We hebben het over een tablet van destijds 635 euro, dat nog geen twee jaar oud is en nog in de garantie valt!

[Voor 23% gewijzigd door Plekman op 30-01-2023 15:18]

• JobKlimop
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-02 14:01
Plekman schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:15:
Toestel herstellen door reparateur, zie prijsopgave. De fabrieksgarantie aanvraag is afgewezen door de importeur / leverancier. Diverse onderdelen vervangen. Apparaat heeft vochtschade."
Je hebt het recht om naar bewijzen van de ontdekte schade te vragen. Ik zou dit zeker doen voordat je een beslissing maakt, het euvel op vochtschade gooien is iets dat helaas maar al te vaak gebeurt.

• Plekman
JobKlimop schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:43:
[...]

Je hebt het recht om naar bewijzen van de ontdekte schade te vragen. Ik zou dit zeker doen voordat je een beslissing maakt, het euvel op vochtschade gooien is iets dat helaas maar al te vaak gebeurt.
Dat is ook mijn gedachte. Maar daarnaast zit ik er nog mee dat diverse andere klanten (weliswaar in het buitenland neem ik aan) volgens de draadjes in de links in mijn OP wel een nieuw scherm hebben gekregen bij dezelfde klachten. Een van die sites is zelfs de EU Community site van Samsung. Hebben we in Europa dan nog verschillende garantieregels op dit soort punten?

• Plekman
Update: per chat contact gehad met klantenservice van leverancier en gevraagd hoe ze komen bij hun conclusie dat er vochtschade is. Ze zou het gaan navragen. Een dag later telefonisch antwoord ontvangen dat dit was vastgesteld, dus zo is het dan.

In dat gesprek opnieuw gevraagd om het bewijs op basis waarvan ze hun conclusie trekken. Per e-mail antwoord ontvangen dat ze dat niet hebben en me dus niet verder kunnen helpen.

Nu vraag neergelegd bij Consuwijzer of een leverancier een garantieclaim kan afwijzen zonder aan te tonen hoe ze vaststellen dat er andere schade is geconstateerd die voor het defect verantwoordelijk zou zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee