Droogbouw vloerverwarming direct op PIR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakErWatVan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-05 20:50
Beste klusvrinden,

Ik heb nu al heel veel topics gelezen, maar ik weet het nog steeds niet zeker. Kan ik een droogbouw vvw-systeem direct op PIR platen plaatsen?
De PIR-platen van ca 4 cm worden geplaatst op een broodjesvloer. De vloer wordt ook nog fiks van onderaf geïsoleerd met EPS, maar ik wil het opwarmen van de broodjesvloer en de fundering zoveel mogelijk beperken. Vanwege de beperkte hoogte win ik dan veel isolatiewaarde tov XPS.
PIR zou een druksterkte van ca 150kPa hebben. Veel lager dan XPS; 300 kPa.

Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen of advies.

grote groeten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:46
Ik zou noppeplaten nemen met eps. Dat is een bewezen en veel gebruikt systeem. Ik zou eerder aandacht besteden aan koudbruggen bij buitendeuren en goede randisolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:42

wmc

Zou ik niet doen, gezien de vraag van beperkte hoogte vermoed ik dat wat er op komt ook niet dik is, dus de druk wordt vrij lokaal.

Waarom is het opwarmen van de broodjesvloer ongewenst? Dit fungeert toch juist als thermische buffer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MaakErWatVan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:13:
Beste klusvrinden,

Ik heb nu al heel veel topics gelezen, maar ik weet het nog steeds niet zeker. Kan ik een droogbouw vvw-systeem direct op PIR platen plaatsen?
De PIR-platen van ca 4 cm worden geplaatst op een broodjesvloer. De vloer wordt ook nog fiks van onderaf geïsoleerd met EPS, maar ik wil het opwarmen van de broodjesvloer en de fundering zoveel mogelijk beperken. Vanwege de beperkte hoogte win ik dan veel isolatiewaarde tov XPS.
PIR zou een druksterkte van ca 150kPa hebben. Veel lager dan XPS; 300 kPa.

Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen of advies.

grote groeten.
ik weet niet wat je allemaal van plan bent met die vloer maar eps 100 (100 kPa) is ruim voldoende voor die toepassing in een normaal woonhuis. als je graag pir wil ivm de isolatie kan dat dus prima mits je een druk verdelende laag hebt voor puntlasten, maar dat zal waarschijnlijk in je droogbouw systeem zitten. broodjes vloer heeft niet zo heel veel massa gewoon in frezen is wat ik zou doen dan kan je doorgaans ook grotere diameter buizen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 16:14
Wat voor droogbouw vloerverwarming heb je het over? Ik heb hier heel veel over nagedacht recent. Ik heb ook 30mm PIR platen besteld voor onze situatie. Daar betrof het een houten vloer meteen niet/slecht toegankelijke kruipruimte. Het plan was om daar 25mm fermacell platen op te leggen om deze in te frezen. De PIR platen wou ik dus als isolatie naar de kruipruimte. Achteraf bleek de vloer zo krom te zijn dat ik deze volledig opnieuw heb opgebouwd. Dat gaf mij ruimte om de kruipruimte van "bovenaf" tussen de balken te isoleren waardoor de PIR platen niet meer nodig waren.

Zover ik het on beoordelen was PIR prima geschikt voor dit doeleinde. De meeste droogbouw systemen vereisen 100 tot 150kpA en dan is PIR dus voldoende. Voor Gipsvezelplaten als Fermacell en Knauf Brio kan je dat ook terugvinden als je diep genoeg in de documentatie duikt. Bij Knauf heb ik dit zelfs nog nagevraagd.

Hoe dit werkt voor jouw situatie weet ik niet. Ik ben niet bekend met een broodjesvloer maar als ik het google lijkt het wel een beetje of de PIR plaat dan stukken moet overbruggen. Dan lijkt het mij best belangrijk dat er voldoende oppervlak is waarop de PIR plaat gedragen wordt. Als dat vooral de balken zouden zijn, weet ik niet of ik daar voldoende vertrouwen in zou hebben. Puur op onderbuik gevoel zou ik zeggen dat de balk zichzelf wel in het PIR gaat persen. Bij claims als dat 100Kpa voldoende is voor een droogbouwsysteem, gaan ze er denk ik wel vanuit dat die onderliggende laag 100% wordt gedragen door wat daar weer onder zit.

Overigens zal je ook goed moeten nadenken over de lasten verdelende laag boven het PIR. In mijn geval zit dat met 25mm Fermacell wel goed. Op mijn bovenverdieping heb ik echter een ander systeem gelegd. Dit zijn voorgevormde EPS platen waar de leidingen in gaan. Ik weet niet of dit EPS100, EPS300, of iets anders is, maar een lasten verdelende laag was hier wel echt nodig. Mijn eerste plan was om hier dik laminaat (10mm) op te leggen, maar dat bleek echt voldoende stevigheid te geven. Dat is overigens in lijn met het advies van de klant. Er is echt nog een extra lastenverdelende laag nodig. Hier heb ik uiteindelijk 12,5mm Fermacell platen voor gebruikt (eigenlijk bedoeld voor muren). Deze heb ik los op de EPS platen van het droogbouw systeem gelegd. Samen met het 10mm dikke laminaat geeft dit voldoende stevigheid, maar het blijft wel beperkt. Het gewicht van een persoon is toch al genoeg om de constructie iets te laten bewegen. (dat ligt voor een deel ook aan de minder vlakke ondervloer). Nou zitten er in een dergelijk droogbouwsysteem met EPS platen veel open ruimtes waar de slangen (kunnen) liggen dus ook hier is de ondersteuning voor de lastenverdelende laag niet 100%.

Hou er ook rekening mee dat verschillende lagen van PIR of EPS platen wel voor meer vervorming kunnen zorgen. Als je een PIR plaat op de vloer legt, en daar weer een EPS plaat overheen zal de boel meer ingedruk kunnen worden dan bij ene enkele plaat. Volgens mij zijn de drukvastheid waardes (Kpa) ook de opgave die nodig is om het materiaal 10% in te drukken, dus hoe dikker de totale laag hoe hoger de potentiele vervorming.

Als laatste wil ik je nog even wijzen op de extra hoogte die je gaat creëren. Ik dacht hier ook vrij makkelijk over. Mijn totale opbouw zou iets van 60mm worden met de PIR platen. Uiteindelijk is dat niet doorgegaan dus, maar de vloer is wel degelijk hoger uitgekomen door het opnieuw opbouwen + het droogbouwsysteem. Hierdoor moest ik dorpels ophogen en deuren afkorten. Dat is nog wel te overzien, maar voor je trap is dit minder fijn. De 1e trede wordt dan veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakErWatVan
Veel dank voor alle reacties!
Ik zou noppeplaten nemen met eps. Dat is een bewezen en veel gebruikt systeem. Ik zou eerder aandacht besteden aan koudbruggen bij buitendeuren en goede randisolatie.
Bij noppenplaten moet je een zandcementdekvloer eroverheen storten (toch?) En dan verlies je minimaal 5 centimeter. Bovendien liggen je buizen niet bovenin de vloer, waardoor lagere warmteafgifte.
Waarom is het opwarmen van de broodjesvloer ongewenst? Dit fungeert toch juist als thermische buffer?
Het fungeert inderdaad al thermische buffer, maar het is een huis uit '70. De spouwmuren zijn onderaan volgestort voor stevigheid en er is tussen vloeren en binnenmuur een koudebrug. En je systeem wordt er traag van.
ik weet niet wat je allemaal van plan bent met die vloer maar eps 100 (100 kPa) is ruim voldoende voor die toepassing in een normaal woonhuis. als je graag pir wil ivm de isolatie kan dat dus prima mits je een druk verdelende laag hebt voor puntlasten, maar dat zal waarschijnlijk in je droogbouw systeem zitten. broodjes vloer heeft niet zo heel veel massa gewoon in frezen is wat ik zou doen dan kan je doorgaans ook grotere diameter buizen gebruiken.
De broodjesvloer zelf kan niet ingefreesd worden. Het is een zgn Nehobo-vloer (Nederlandse Holle Baksteen). Dus de zandcementlaag wordt ingefreesd. De puntlastverdeling zit meestal niet in het droogbouwsysteem. Dus er moet Fermacell of strongboard overheen. Dus dan wordt het
3 cm isolatie
2 cm droogbouw
2 cm lastverdeling
en dan nog de afwerkingsvloer. Dus tov nu met alleen zandcementdekvloer is dat weer een paar centimeter hoger. En ik ben er van geschrokken hoe duur de lastverdeling is.
Wat voor droogbouw vloerverwarming heb je het over?
Ik dacht aan Heatnet Neo.
Hoe dit werkt voor jouw situatie weet ik niet. Ik ben niet bekend met een broodjesvloer maar als ik het google lijkt het wel een beetje of de PIR plaat dan stukken moet overbruggen. Dan lijkt het mij best belangrijk dat er voldoende oppervlak is waarop de PIR plaat gedragen wordt.
Om het goed vlak te krijgen zou je eigenlijk eerst de vloer moeten egaliseren (weer een cm erbij) en dan pas PIR leggen. Maar als ik jou zo beluister is dat wel degelijk mogelijk.
Samen met het 10mm dikke laminaat geeft dit voldoende stevigheid, maar het blijft wel beperkt. Het gewicht van een persoon is toch al genoeg om de constructie iets te laten bewegen. (dat ligt voor een deel ook aan de minder vlakke ondervloer).
Hmmm dat valt me toch tegen. Dat betekent dat ik in elk geval zou moeten egaliseren. Heatnet adviseert minimaal 13 mm laminaat, maar daar is de keuze toch al flink minder en de prijs meer.
Als laatste wil ik je nog even wijzen op de extra hoogte die je gaat creëren. Ik dacht hier ook vrij makkelijk over. Mijn totale opbouw zou iets van 60mm worden met de PIR platen. Uiteindelijk is dat niet doorgegaan dus, maar de vloer is wel degelijk hoger uitgekomen door het opnieuw opbouwen + het droogbouwsysteem. Hierdoor moest ik dorpels ophogen en deuren afkorten. Dat is nog wel te overzien, maar voor je trap is dit minder fijn. De 1e trede wordt dan veel lager.
Bedankt voor de waarschuwing! Ik had nog niet aan de trap gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 16:14
Ik snap nog steeds niet hoe jouw boodjesvloer er uit zien, of de laag vanaf waar je wil opbouwen. Daarom kan ik niet echt de inschatting maken welke isolatie je kwijt kan en wat voor droogbouw systeem dan goed kan dragen.

Mocht je het nog niet gedaan hebben, lees jezelf even in op het invrezen van Fermacell. Qua stevigheid en lastenverdeling is dit echt verreweg het beste denk ik. Het is wel redelijk arbeidsintensief maar zeker vergeleken met neo20 veel goedkoper. Je kan dit ook prima zelf leggen, al zou mijn advies inmiddels zijn om het frezen uit te besteden. Dit viel mij namelijk enorm tegen en was de besparing echt niet waard.

Een andere bevinding die ik kan delen heeft met de toplaag te maken. Beneden is de opbouw als volgt:
- 3mm lijm PVC
- 5-6mm egalisatie
- 25mm Fermacell met ingevreesde 14mm leiding
- 7mm houtvezel
- dampdichte reflecterende folie
- underlayment
- houten balken met daartussen 160mm glaswol

Boven is de opbouw:
- 10mm laminaat
- 12,5mm fermacell (muur) platen
- Magnum Dryfloor systeem
- dampdichte reflecterende folie
- houten ondervloer
- Easycell (ingeblazen cellulose)

Hoewel ik het nog niet echt heb uitgezocht, en ik het niet makkelijk kan aantonen, heb ik het idee dat het systeem met de fermacell veel beter verwarmd. Bij een lagere temperatuur vanuit de verdeler, wordt de vloer beneden een stuk warmer.

Ik denk dat dit vooral komt doordat de leidingen met Fermacell veel dichter bij het oppervlak liggen. Fermacell is erg goed in het geleiden van warmte, maar het laminaat boven zeker niet. Dat doet de dunnen PVC laag beneden een stuk beter.

Alles bij elkaar maakt het fermacell systeem volgens mij wel beter. Het is steviger, goedkoper, en lijkt beter warmte af te geven. Nadelen zijn dat het vrij bewerkelijk is om te plaatsen en net zoals met een nat systeem zit het er ook permanent in.

Een droogbouw systeem met EPS platen is relatief snel en makkelijk hoewel ik dit in de praktijk ook wat tegen vind vallen. De kosten verschillen flink per systeem, maar ik vind het aardig duur. Zeker met de extra lastenverdelende laag er bij. Iedereen kan dit over het algemeen wel vrij makkelijk leggen zonder professionele hulp of dure tools. Ook zou je dit systeem potentieel makkelijker kunnen aanpassen of verwijderen.

Maar vergeet zeker ook niet goed over de toplaag na te denken. Die kan best bepalend zijn voor welk systeem je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakErWatVan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaR7oeRskgZ9vSq_eCD-jkpRIPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLJE2kMpe5iqvaMKiTVEDML9.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij toch nog een foto van de Nehobo-vloer (was even het land uit voor werk). Bij een proefje om de zandcementdekvloer los te bikken bleek dat die op de meeste plekken heel erg vast. Dat gaat enorm veel tijd kosten om die eruit te halen. Op een paar plekken is ook wat schade ontstaan (of misschien zat die er al, maar was niet zichtbaar door de dekvloer) maar die is gelukkig redelijk snel te herstellen.

Mede vanwege het risico op schade ga ik toch maar infrezen in plaats van droogbouw. Daarbij komt dat de prijs van de droogbouwvloer ongeveer 2 x zo duur uitvalt. En ik heb geen lastverdelingsplaten nodig, waardoor ik minder hoogte verlies.

Dus dan vanaf de onderkant isoleren en dan maar een iets trager systeem.

Enige waar ik nog info over zoek is of het mogelijk is om warmtegeleideplaten van aluminium, of zelfs lamellen toe te passen, zodat het systeem aan de bovenkant toch wat sneller opwarmt. Enige info daarover zou zeer welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:53
Is bij een nehobo vloer de dekvloer niet deel van de constructie? En mag je die dan wel infrezen?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakErWatVan
Makrolon schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:21:
Is bij een nehobo vloer de dekvloer niet deel van de constructie? En mag je die dan wel infrezen?
Je mag niet in de Nehobo frezen, maar wel in de dekvloer. Gecheckt met de constructeur.
Pagina: 1