Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:42
Ook ik ben opzoek naar een PV installateur. De huidige opstelling van 6x320Wp panelen icm een SolarEdge SE2000M zorgt ervoor dat we na salderen nog 350-400kWh moeten bijbetalen op jaarbasis.
Toch zal er op termijn (2-3 jaar) een zakelijke elektrische auto komen. Daarnaast denk ik dat maximaal vol leggen nog steeds de beste optie is.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TU7Oo1RfuNxi0W_crEMdrYwTk24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szJ7Vyn51tlc6kGBfPdN2uEs.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdwIQAb7fDxbdtu3GQfwl3wYSgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0e0pKVP4RInhaopjBHSH5tFs.jpg?f=fotoalbum_large
Schaduw
niet/nauwelijks. Enkel 2 zinken pijpjes op het dak. Rioolbeluchting en afvoer MV.
Jaarverbruik
2022: 1735kWh afgenomen, 1381KWh teruggeleverd.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Geen budget in gedachten, doel is zoveel mogelijk opwekken voor de beste prijs.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga het dak niet op :-). Ik zou wel graag zelf het AC deel voor mijn rekening nemen, evt tot (en met) de omvormer(s).
Bijhouden van data
Eenvoudig uitlezen is wel fijn.
Reeds verkregen offertes
1. 6000Wp (16x DMEGC 375Wp all black) icm Goodwe 6K-DT G2 €6695.82, €1.12/Wp obv alles vervangen
2. 3750Wp (10x DMEGC 375Wp all black) icm Goodwe 3600D-NS €4331.84, €1.10/Wp obv bijplaatsen
3. -in afwachting-
4. -in afwachting-
Regio
Midden Nederland
Overig
De richting is Zuid-Oost, de dakhelling is 15 graden.

Wat zou het setje van 6 panelen i.c.m. de SolarEdge SE2000M nog opleveren inclusief montagemateriaal?

De DC bekabeling die er nu ligt is 1,5 jaar oud en zit achter de warmtepomp en het buffervat dus slecht bereikbaar. Ik denk dat deze nog wel een keer kan worden hergebruikt, of zie ik iets over het hoofd?

Welk vermogen voor een 3~omvormer is het meest geschikt, kijkend naar de ligging, dakhoek en het opgestelde vermogen (6000-6400Wp)?

Of is het verstandig om voor 3 1~omvormers te kiezen? Bijvoorbeeld 2x6 en 1x4, of 1x6 en 2x5 panelen?
1~omvormers hebben een lagere startspanning dan 3~omvormers, dus ook de gevraagde spanning per paneel wordt lager. En stel dat er een omvormer de geest geeft blijven er twee werken.

[ Voor 8% gewijzigd door G-addict op 20-01-2023 15:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:29
#nietvollegspijt

Ben je gehecht aan een eenduidig aanzicht van je dak?

Wat is een se2000m met panelen waard? Zie marktplaats... Er wordt eng veel gevraagd... Maar bij lange na niet het prijsverschil. Als je er €1000 voor zou krijgen mag je denk ik dolblij zijn.

Huidige DC kabels zouden gebruikt kunnen worden als je de hele set vervangt. De set aan de se2000m gaat niet in 1 string met nieuwe set, tenzij je volledig SolarEdge gaat, maar dat betekend plaatsen 6 optimizers onder bestaande 6 - de se2000m gebruikt een afwijkende enkele optimizer.

Dus optie 2 is 2e set DC kabel.

Bij een goed ontworpen systeem is opstart spanning nooit een probleem. Ik zou dus niet onnodig meer omvormers op hangen.
Omvormers zullen weer goed leverbaar worden, dus je zou nooit lang zonder moeten zitten. Oja elke omvormer is setje DC kabels ;)

Extra investering van volledige vervanging verdien je niet terug, maar er zijn dus meer afwegingen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Ronald schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:08:
#nietvollegspijt

Ben je gehecht aan een eenduidig aanzicht van je dak?

Wat is een se2000m met panelen waard? Zie marktplaats... Er wordt eng veel gevraagd... Maar bij lange na niet het prijsverschil. Als je er €1000 voor zou krijgen mag je denk ik dolblij zijn.

Huidige DC kabels zouden gebruikt kunnen worden als je de hele set vervangt. De set aan de se2000m gaat niet in 1 string met nieuwe set, tenzij je volledig SolarEdge gaat, maar dat betekend plaatsen 6 optimizers onder bestaande 6 - de se2000m gebruikt een afwijkende enkele optimizer.

Dus optie 2 is 2e set DC kabel.

Bij een goed ontworpen systeem is opstart spanning nooit een probleem. Ik zou dus niet onnodig meer omvormers op hangen.
Omvormers zullen weer goed leverbaar worden, dus je zou nooit lang zonder moeten zitten. Oja elke omvormer is setje DC kabels ;)

Extra investering van volledige vervanging verdien je niet terug, maar er zijn dus meer afwegingen.
Bedankt voor je reactie!

Een eenduidig aanzicht, tja het is een nieuwbouwwoning dus wel zo netjes. M'n buurman heeft uitgebreid met 10 nieuwe panelen vsn een ander merk, het verschil zie je wel erg goed.

Tja, €1000,- is toch een mooi bedrag. En als de biedingen niet de moeite waard zijn dan kan ik eens onderzoeken of ze aan de achterzijde van de woning nog iets kunnen betekenen. Zuidwest-West onder een hoek van ongeveer 70 graden.

Ik had idd al gelezen dat je de panelen beter niet kunt mixen in een string. Dus het wordt uitbreiden of geheel vervangen.
De optie met 3 omvormers leek me interessant omdat in de loop van de middag wellicht de pijpjes op het dak wat schaduw op de panelen kunnen werpen (pijpjes staan ook iets hoger dan de onderste panelen. Maar wellicht maak ik mij druk om niks.

Wat zou je adviseren qua omvormer vermogen gezien de ligging en hoek o.b.v 6000-6400Wp???
Ik heb nu offertes voor goodwe omvormer en verwacht nog een offerte met growatt en een andere met Hyundai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Tja spijt.... Ten tijde van de aanbesteding was er een optie om panelen bij te kopen. Dat leek toen heel duur, maar de markt heeft zich onder invloed van de energiecrisis net even anders ontwikkeld. Je kunt je afvragen of deze markt wat rustiger wordt als de energieprijzen weer een wat redelijker prijs krijgen. Anderzijds kan het ook de andere kant omslaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Die schaduw van pijpjes worden opgelost met schaduwmanagement - afvallige stukken paneel worden uitgeschakeld. Geen enkel probleem.

Voor ruim 6kWp op ZO is een 5 of 6kW omvormer prima.

Het SE systeem terugleggen op 70 graden zal lastig zijn; daar zijn weinig legsystemen op ontworpen.
Laten herleggen kan wel eens kostbaar zijn, maar je kunt het vragen.

Of je de 1000 euro bij verkoop haalt? Misschien, het is een gekke markt. De SE2000M is een beetje vreemde eend in de SolarEdge vijver... Het is een beetje wilde gok van mijn kant... Soms gaan die SExxxxM voor vrij knap geld, soms gaan ze voor koopie. Ik volg 2e hands panelen wat minder ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Ronald schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:00:
Die schaduw van pijpjes worden opgelost met schaduwmanagement - afvallige stukken paneel worden uitgeschakeld. Geen enkel probleem.

Voor ruim 6kWp op ZO is een 5 of 6kW omvormer prima.

Het SE systeem terugleggen op 70 graden zal lastig zijn; daar zijn weinig legsystemen op ontworpen.
Laten herleggen kan wel eens kostbaar zijn, maar je kunt het vragen.

Of je de 1000 euro bij verkoop haalt? Misschien, het is een gekke markt. De SE2000M is een beetje vreemde eend in de SolarEdge vijver... Het is een beetje wilde gok van mijn kant... Soms gaan die SExxxxM voor vrij knap geld, soms gaan ze voor koopie. Ik volg 2e hands panelen wat minder ;-)
Voor het bepalen van de omvormer hrb je vast meer informatie nodig qua panelen en omvormer.

Goed om te weten dat het systeem niet zomaar op dr achtergevel ksn. Wist eerlijk gezegd niet dat dat een probleem kon zijn.

Zover ik weet is de se2000m idd een beetje anders dan de rest. Slechts 1 passende optimiser voor max. 8 panelen.

Ik ga m'n opties in overweging nemen!

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Het lijkt er inmiddels op dat ik de panelen zelf ga leggen met een oud collega die er een aantal jaren ervaring mee heeft. Hij werkte altijd met Enphase dus ik kan hem deze vraag niet stellen. Ik kan een mooie set samenstellen op de website van warmtebeheer, 16 Jinko Solar HC N-Type 375 Wp All black panelen met montagemateriaal en een omvormer.

Ik kan daarbij kiezen uit een growatt mod5000tl3x of solis 3p 5k 4g omvormer. Is er nog een duidelijke voorkeur voor 1 van deze twee?

[ Voor 9% gewijzigd door G-addict op 24-01-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zelf doen altijd leuk, maar dan is zelf volledig begrijpen ook belangrijk.

Die panelen zijn fysiek “heel klein” - een geüpgradede versie van wat ik heb liggen.

Even nauwkeurig meten op je dak, ik vermoed dat je er misschien wel 17 op krijgt - 3 rijen onder de laagste pijp?

Je hebt sunny design al aangeslingerd?
Kun je gelijk inzichtelijk maken of een 6kW waarde heeft - kans van niet ;)

Ga je dan ook het solaredge systeem terugleggen op de andere kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Overigens: als je er geen 17 op krijgt met deze panelen zou ik even de andere webshops afstruinen. Er staan hier en daar fysiek grotere panelen met meer vermogen voor vergelijkbaar geld, waarvan er evengoed 16 op zouden moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Ronald schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:48:
Zelf doen altijd leuk, maar dan is zelf volledig begrijpen ook belangrijk.

Die panelen zijn fysiek “heel klein” - een geüpgradede versie van wat ik heb liggen.

Even nauwkeurig meten op je dak, ik vermoed dat je er misschien wel 17 op krijgt - 3 rijen onder de laagste pijp?

Je hebt sunny design al aangeslingerd?
Kun je gelijk inzichtelijk maken of een 6kW waarde heeft - kans van niet ;)

Ga je dan ook het solaredge systeem terugleggen op de andere kant?
Ik heb de hulp van een vakkundig iemand, dus het stukje wat ik niet begrijp dat kent hij wel. Hij heeft overigens wel stringsystemen aangesloten, ik had hem verkeerd begrepen.

Met drie rijen onder de laagste pijp kom ik op 19 panelen. Het past misschien net, maar uiterst krap.

In sunny design en thomasberger.be komt er geen voordeel uit voor een 6kW tov een 5kW omvormer.

Het SE systeem op de andere kant was ivm de 75⁰ hoek toch niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Ronald schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:01:
Overigens: als je er geen 17 op krijgt met deze panelen zou ik even de andere webshops afstruinen. Er staan hier en daar fysiek grotere panelen met meer vermogen voor vergelijkbaar geld, waarvan er evengoed 16 op zouden moeten gaan.
Ik kan bij dezelfde webshop ook nog Rizen 400Wp panelen krijgen voor ongeveer hetzelfde bedrag. Dat past waarschijnlijk ook.

Andere webshops afstruinen is leuk, maar deze levert alles compleet mits je ook alles (panelen en montagemateriaal) afneemt. Bij enkele andere webshops lijk ik toch meer kwijt te zijn, ervan uitgaande dat de opgegeven prijzen zonder btw zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Voor zover ik weet kan het lastig zijn op 75 graden, voornamelijk omdat legsysteem er mogelijk niet voor bedoeld is.

De webshops zijn aan het prutsen met en zonder btw… maakt het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
G-addict schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:47:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Een eenduidig aanzicht, tja het is een nieuwbouwwoning dus wel zo netjes. M'n buurman heeft uitgebreid met 10 nieuwe panelen vsn een ander merk, het verschil zie je wel erg goed.
Even hierop inhaken: ik wilde 8j geleden zwarte panelen, want mooier etc. Dus die liggen er, echter als ik naar buiten kijk zie ik overal om me heen die lelijke blauwe dingen… dan besef je je dat je zelf niet vaak naar je eigen dak zit te kijken maar van binnen wel naar dat van je buren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Sander schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:35:
[...]

Even hierop inhaken: ik wilde 8j geleden zwarte panelen, want mooier etc. Dus die liggen er, echter als ik naar buiten kijk zie ik overal om me heen die lelijke blauwe dingen… dan besef je je dat je zelf niet vaak naar je eigen dak zit te kijken maar van binnen wel naar dat van je buren!
Die blauwe dingen zie je inmiddels nergens meer, hier in de buurt kiest iedereen iig voor all black.
Verder heb ik geen invloed op wat anderen doen, maar ik heb m'n eiegn toko gewoon graag goed voor elkaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Uiteindelijk ben ik er maar zelf aan begonnen, het scheelt gewoon teveel geld :-). Gewoon 10 panelen bijplaatsen op 1 fase
Bij een leverancier een nette prijs betaald voor 10 jinko panelen 375Wp met een vd Valk onderconstructie. Vandaag een beetje gepuzzeld op het dak, opzich spreekt het allemaal voor zich. Volgende week weer verder!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoE0GoRYb02ctAhKWhA0r_AiZog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnqOPisXjsdNofjUBpvKKel8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jas-M9UnzA-UQl6H-49As6hmejk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3R8uozxAkUxBLTvK1mP6Egs.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste update... Vandaag was het droog, voldoende windstil en de hulptroepen hadden tijd. De 10 panelen geplaatst en alles netjes aangesloten.
Pagina: 1