Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:08
Hallo allemaal,

ik zou graag jullie mening willen weten over het volgende.

Binnen mijn werkgever hebben we een fotoclub. We maken regelmatig foto's van bedrijfsevenement en dergelijke. Nu hebben we binnenkort een shoot die we wat professioneler aan willen pakken. Het gaat dan om een shoot in een barber shop welke we in Peaky Blinders stijl willen doen. Ik ben gevraagd

Werkgever is zich er van bewust dat ik geen professional ben. Er is dus een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting :)

Er is budget om evt. het een en ander aan te schaffen of te huren. Daarom wil ik een Canon EOS R6 en een RF 24-70 f/2.8 L huren, naast mijn vertrouwde EOS M50 met een selectie aan objectieven.

Ik zit alleen een beetje met de belichting in mijn maag. Het is uiteraard een binnenlocatie, met veel donkere (hout)accenten en spiegels. Ook het plafond is donker. Niet de makkelijkste locatie en bouncen via het plafond of muren is zo goed als uitgesloten.

Dus wil/moet ik waarschijnlijk met softboxen gaan werken. Zelf zat ik te denken aan een 80x80cm softbox welke ik wil verlichting met m'n Godox TT685C speedlight. Uiteraard off camera, trigger hiervoor heb ik al.

Maar is 1 softbox voldoende, of kan ik er beter 2 nemen? En krijg ik ze wel vol geflitst als ik m'n eigen Godox TT685C flitser gebruik (met bracket naar Bowens mount) of heb ik echt studiolampen nodig?

Een hoop vragen waarbij ik hoop dat jullie me een beetje in de juiste richting kunnen sturen :)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 23:38

Sméagol

Master of Mayhem

Ik kan geen concreet advies geven, maar als je nog de tijd hebt en het bedrijfsbudget dit toe laat, zou ik alles wat de experts hier adviseren eerst een keer oefenen, vraag de barbershop of je je een keer na sluitingstijd kan komen om je set-up uit te proberen, eventueel tegen een kleine vergoeding. Ik zou dit soort dingen niet op de dag zelf willen improviseren..

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
Sméagol schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:41:
Ik kan geen concreet advies geven, maar als je nog de tijd hebt en het bedrijfsbudget dit toe laat, zou ik alles wat de experts hier adviseren eerst een keer oefenen, vraag de barbershop of je je een keer na sluitingstijd kan komen om je set-up uit te proberen, eventueel tegen een kleine vergoeding. Ik zou dit soort dingen niet op de dag zelf willen improviseren..
Goede tip, dat staat sowieso op het programma inderdaad. Maar voordat ik dat ga doen wil ik wel weten welke apparatuur ik wil gaan gebruiken :)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:52
Met een TT685 en een kleine softbox kun je al een hele hoop, zolang je het omgevingslicht een béétje kan controleren. Als er teveel licht in de ruimte zelf is, dan heeft je speedlight mogelijk niet genoeg power om je onderwerp nog op te lichten terwijl je met je ISO/diafragma/sluitertijd de achtergrond bijvoorbeeld 'lekker donker en moody' maakt.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:16
Ik vraag mij af of het verstandig is om een jouw onbekende camera te huren i.p.v. gebruik te maken van de jouw vertrouwde eigen camera.
Het is net zoiets als op reis gaan met een camera, die je de dag tevoren gekocht hebt.
Daar wordt (althans in het verleden) altijd het advies gegeven om tijdig de camera te kopen, zodat je er een beetje vertrouwd mee ben als je eenmaal op vakantie gaat.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
Daarom wil ik 'm ook niet pas een dag voor de shoot halen. Het liefst ga ik een keer met de complete 'bepakking' op locatie kijken. Sowieso ben ik niet helemaal onbekend met de R6, ik heb het Ministerie van Financiën thuis er alleen nog niet van kunnen overtuigen dat ik 'm nodig heb :D

Interface technisch zit de R6 redelijk hetzelfde in elkaar als de M50. Qua features staat de R6 uiteraard mijlenver boven de M50 :)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:01
Dat zou mijn advies ook zijn: gebruik je vertrouwde camera en lens, dat scheelt een hoop gepuzzel op de dag zelf. Kijk of je voor hetzelfde geld (of minder) niet een extra flitser en softbox kan huren ergens, dat levert je misschien wel meer op. En test, test, test..... (ask me how I know... 😖)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
@Archer_VC10
En zou je dan opteren voor een studioflitser + softbox?

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:01
Ik zou gokken (maar heel veel van dit soort klussen heb ik niet gedaan) dat je met twee stevige flitsers en softboxen een heel eind komt. Één flitser of hoofdlichtbron geeft altijd wel ergens schaduwen en een tweede bron haalt dit er grotendeels uit. Denk aan de stroomvoorziening voor deze apparaten (extra accu's/batterijen of netstroomvoorziening) en bedenk van te voren wat voor soort configuratie aan mensen je gaat krijgen zodat je in kan gaan schatten (ruw) van welke kanten je dit zal moeten belichten. Dit kan een idee geven of twee lichtbronnen genoeg gaan zijn. Of je genoeg licht bij je hebt is ook erg afhankelijk van de grootte van de groep die je gaat fotograferen en de ruimte waarin je werkt. Je kan een flitser of lamp altijd terugschroeven, dus neem genoeg mee. Denk ook na waar je de flitsers op gaat neerzetten: statieven of dedicated stands o.i.d.

En vergeet niet: veel plezier! 😉

[ Voor 5% gewijzigd door Archer_VC10 op 18-01-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Wellicht een open deur, maar heb je al eens op YouTube gezocht naar 'photoshoot barbershop'? Er staan verschillende filmpjes op met tips en tricks.

Niet alleen met flitsers, maar ook met continulampen bijvoorbeeld. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met flitsers, maar vanwege het gebruiksgemak en de snelheid zijn ze zeker het overwegen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
Zo open dat ik er zelf niet op ben gekomen 8)7 Nee dus, ik heb nog niet op Youtube gekeken! :o

Nu de dekens nog...

Pagina: 1