Lekkage in nieuwe aanbouw, loodslab niet goed gemaakt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:15
Even wat advies inwinnen hier :)

Afgelopen najaar hebben wij door een aannemer een aanbouw laten plaatsen.
Vorige week heeft het aardig gewaaid en geregend en kregen we te maken met een lekkage.
Bij de eerste inspecties blijkt het vocht te komen uit de spouwmuur.

Bij de aanbouw heeft de aannemer enkel het lood ingeslepen en niet doorgetrokken door de spouw en op de binnenmuur vastgezet.

De aannemer is ervan overtuigd dat dit de oorzaak is. Ze zeggen dat ze gezien de staat van onze woning en de geverfde gevel het niet noodzakelijk achtte dit te doen. Achteraf hebben ze helaas mis gegokt denk ik dan.
De gevel staat vol op het zuiden en heeft met de storm vol in de wind en regen gestaan.
De lekkage komt op plaatsen waar de oude open stootvoegen zaten, dus het is zeer aannemelijk dat de aannemer gelijk heeft.

Nu zegt de aannemer, we kunnen het maken dat kost u zoveel. Terwijl wij denken dat hun toch zeker verantwoordelijk zijn om dit te herstellen. De aannemer heeft het ons inziens niet goed gemaakt en een verkeerde inschatting gemaakt.
We willen nu verdere stappen ondernemen, maar voordat ik meteen een (dure) bouwkundige rapportage laat maken wilde ik hier wat advies inwinnen.
Ik ze al met meerdere mails aansprakelijk gesteld en ze verzocht binnen een bepaalde termijn het kosteloos te verhelpen. Tot nu toe zonder positieve uitkomst. Ze zijn inmiddels zover om een gedeelte tegemoet te komen in de kosten....maar ook dat voelt niet juist.

Dus is de vraag. Heeft de aannemer hier wat verzuimt? Wat mag en kan ik verwachten van de aannemer? Sta ik in mijn recht dit te eisen?

Op internet kom ik onder andere uit op deze site. https://www.homekeur.nl/aanbouw-loodaansluitingen/
Daar staat ook:
Tussen het dak van de aanbouw en de gevel van de woning is normaal gesproken een aansluiting aanwezig. Deze aansluiting wordt waterdicht gemaakt door een loodstrook (voetlood). Dit lood zit helemaal door de spouw van de gevel en is bevestigd aan het binnenblad.

[ Voor 11% gewijzigd door Fuske op 18-01-2023 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Meebetalen aan het verschil in prijs tussen de ingeslepen en doorgetrokken variant van de constructie klinkt redelijk, verminderd met de schade die jij hebt omdat zij het niet in een keer goed gedaan hebben.

Als ze het meteen goed hadden aangelegd was het voor jou namelijk ook duurder geweest, dus het lijkt me niet onredelijk dat je daar een deel alsnog van betaald. Maar het is ook redelijk dat je wordt gecompenseerd voor geleden schade dus dat zou ik wel in het gesprek meenemen.

Dank voor je topic overigens, wij hebben al jaren lekkage in ons nieuwbouwhuis. Alleen bij veel regen en windkracht boven de 5. Als het goed is gaan ze binnenkort het dak opensnijden om te kijken waar er onder de dakdekking vocht te zien is maar ik zal ze ook eens vragen of ze kunnen checken of het lood ingeslepen of netjes doorgetrokken is :). Het water lijkt bij ons namelijk ook uit een spouw te komen en het dakterras dat verdacht is is pas vlak voor de oplevering afgemaakt en wij vermoeden daar haastwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
In basis behoren ze goed te adviseren en te informeren over de shortcut die ze hebben genomen, jij gaat ervanuit dat je hebt betaald voor een totaal oplossing en daar heb je m.i. ook recht op. Een loodslabe Aanbrengen is bouwkundig de juiste oplossing en bij een spouwmuur moet die doorlopen naar het binnen blad.
meebetalen is misschien wel redelijk maar eigenlijk nieteens nodig.

Als je er voor een beperkt bedrag vanaf kan zijn zou ik dat wel doen. tot een gaatje gaan vanwegen "gelijk hebben" kost vaak veel tijd, geld en vooral frustratie.

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 18-01-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Dank voor de reacties.

Ze hebben ons van te voren hier niets over mede gedeeld. Dat dit een shortcut is, is ons ook nooit duidelijk geweest. Wij gingen er inderdaad van uit dat dit de gangbare methode was en voldoende zou zijn.
Nu we hierin ons ingelezen hebben weten we natuurlijk beter.

Op het moment wordt gesproken over een kostenpost €1400,- en zij willen daar ongeveer 1/3 van betalen.
Dat vind ik nog geen beperkt bedrag eerlijk gezegd.

De uren die ze bezig zijn geweest aan de huidige oplossing en materiaal zijn natuurlijk ook al betaald. Dus nu betaal ik ook nog eens 2x voor hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-05 02:54

MLLL

Palm Treo 650

Fuske schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:32:

De uren die ze bezig zijn geweest aan de huidige oplossing en materiaal zijn natuurlijk ook al betaald. Dus nu betaal ik ook nog eens 2x voor hetzelfde.
Je betaalt niet 2 keer voor hetzelfde, lood aanbrengen tot aan het binnenblad is zeer tijdrovend.

Heb je een gespecificeerde prijsopgave, misschien staat daarin wat geoffreerd is qua loodwerkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Die heb ik ja.
En daar staat inderdaad in dat ze het inslijpen.
Maar ik ben geen bouwkundige dus ben er ook vanuit mogen gaan dat dit goed zou zijn. Ik denk ook dat we dit mogen verwachten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Heb je ook bouwtekeningen? Is een conform tekening gerealiseerd of afwijkend?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:12
Zitten er ook ramen boven de aanbouw? Want dan kan er via de zijkanten met wind en regen alsnog water naar binnenkomen via de spouwmuur het huis in en bv bij een toog of deuropening eruit lopen/ lekken. Lood zorgt er dan namelijk voor dat dit afgevoerd zal worden en dmv openstootvoegen het eruit kan thv het dak.

Lood moet gewoon tegen de binnen spouwmuur.

En dan nog een tweede punt. Ze hebben zoals ik begrijp ten hoogte van het dak niks open gemaakt voor het plaatsen van foamglas? Anders loopt je buitenmuur zonder onderbreking naar binnen over in je binnenmuur. Koudebrug en kan dus ook voor vocht zorgen en kou. Ook niet wenselijk bij nieuwbouw isolatienorm

Ben benieuwd naar wat foto’s en eventuele bouwtechnische tekeningen.

En ben van mening dat een aanbouw gewoon waterdicht hoort te zijn en ze jou door hun onkunde extra willen laten betalen is een beetje gek. Je hebt immers garantie.

[ Voor 10% gewijzigd door Passie-m op 18-01-2023 20:34 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:41
MLLL schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:19:
[...]

Je betaalt niet 2 keer voor hetzelfde, lood aanbrengen tot aan het binnenblad is zeer tijdrovend.

Heb je een gespecificeerde prijsopgave, misschien staat daarin wat geoffreerd is qua loodwerkzaamheden.
Als ze het meteen bij het plaatsen van de aanbouw hadden gedaan was het natuurlijk lang niet zo tijdrovend geweest, dan lag alles al overhoop en hadden ze die muur vanaf buiten kunnen stempelen.

Om het nu aan te gaan passen is het wel tijdrovend ja. Je mag verwachten van een aannemer dat die je verteld over de risicos van niet tot in de spouw door brengen van t spouw. Als hij het meteen had gedaan had het waarschijnlijk maar 400 extra gekost oid, lijkt me niet dat iemand daar nee op zegt als ie voor de keuze gesteld word.
Nu is die keuze er niet meer en moet ts er duur aan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-05 23:39
Naar mijn idee heb je gekregen wat je gekocht hebt. In je offerte staat omschreven dat het ingeslepen zou worden en dat heeft de beste man gedaan, ik vermoed dat dit ook te merken was in de hoogte van de offerte.
Er is gegokt en niet gewonnen, pak je verlies en probeer de kosten te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:22
Kijk op je gespecificeerde offerte way het ingeslepen lood heeft gekost (je gaf aan dat dit gespecificeerd was)

Daarbij vragen zij nu 1400 voor lood tot het binnenbad aanbrengen. Ik weet niet om hoeveel M het gaat, maar dit is veel werk dus het klinkt niet als een gekke prijs.

Zij geven al aan 1/3 te betalen voor het ongemak, blijft er een kleine 1000 euro over.
Stel voor om hier dan het bedrag van het eerder aangebrachte lood vanaf te houden, scheelt je misschien een honderdje of 3.

Als ze dat niet willen betaal het dan gewoon. Er is geen geheim van gemaakt dat het lood niet tot het binnenblad is aangebracht. Je hebt de pech dat het in jouw situatie niet werkt. Bij anderen wel.
Ze zijn er misschien niet duidelijk genoeg over geweest omdat ze hebben gegokt dat dit wel kon en ze daarmee scherper konden offreren

* of impregneer de gevel boven het lood. Ben je er ook vanaf voor een paar tientjes.

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 18-01-2023 22:35 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Fuske schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:05:
Die heb ik ja.
En daar staat inderdaad in dat ze het inslijpen.
Maar ik ben geen bouwkundige dus ben er ook vanuit mogen gaan dat dit goed zou zijn. Ik denk ook dat we dit mogen verwachten toch?
Ja ergens wel, maakt het wel lastig omdat je nu eigenlijk opdracht hebt gegeven voor het inslijpen. ze hebben mijn inziens wel verkeerd "advies" gegeven door dit voor te stellen zonder dat jullie snapte waar je voor tekende dan is de vraag of dit onder "zorgplicht" moet vallen. Maar de prijs is netjes voor dat werk (uitgaande van ~5 meter) dus ik denk dat ze zich al een beetje schuldig voelde ;)

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 18-01-2023 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-05 23:17
Wij hebben precies hetzelfde gehad bij de aanbouw van onze garage. Alleen hadden wij dit zelf gedaan omdat we de garage zelf hebben gezet.

We moesten het toen dus zelf ook weer oplossen. Ingeslepen lood weer verwijderd en een ubbink isolatiesteen geplaatst. Hierna hebben we geen doorslag meer gehad. Was wel even een klusje toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Excuses voor mijn late reactie in mijn eigen topic. Door prive omstandigheden hebben we even wat andere zorgen gehad.

Na nog een aantal vervelende mails met de aannemer zijn we uiteindelijk akkoord gegaan met hun geboden oplossing. Ze hebben het bedrag van het inslijpen van het lood afgehouden en van het resterende bedrag hebben zij de helft voor rekening genomen. Uiteindelijk betalen we dus ongeveer €600 voor dit extra werk.
Ik verwacht dat ik het wel had gewonnen als ik het verder juridisch had willen uitspelen. Maar door onze huidige omstandigheden is het ons de stress niet waard. Daarbij hopen we hiermee de verstandhouding met de aannemer te behouden mochten er in de toekomst nog meer dingen zijn.

Wel heb ik ook gevraagd dat ze een waterdichtheidstest doen van het platte dak wat ze gemaakt hebben. Niet dat er over een jaar ofzo weer een lekkage is en weer een discussie gaan krijgen.
Helaas zijn hierbij ook 2 lekkages naar boven gekomen :( , deze hebben ze nu gedicht, als het goed is.

As we speak is de aannemer bezig om de loodslab tot aan het binnenblad te maken. Als dat klaar is gaan we nogmaals de waterdichtheidstest doen om te kijken of het nu ook écht allemaal dicht is.
De vakman die bezig is heeft wel de natte spouwmuur gezien en het lijkt afkomstig te zijn van het rooster van de WTW installatie. Blijkbaar zit in de buis die hierop aangesloten zit ook een gat, dus dit gaan we ook nog even onderzoeken.
Maar deze beste man gaf ook aan dat met zo'n periode van regen en wind elke gevel uiteindelijk verzadigd raakt en het water zijn weg gaat zoeken. De projectleider had dit moeten weten en anders moeten voorstellen.

Maar goed. we hopen dat het nu voorbij is straks alles netjes wordt hersteld door de aannemer.
Dank voor de reacties hier!
Pagina: 1