Toon posts:

Ubuntu 22.04 wijzigen DNS server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-01 21:39
Hallo,

Ik heb een Ubuntu 22.04 VPS draaien (met static IPV4 adres) bij Hetzner. Echter heeft de Hetzner DNS server soms vreemde kuren waardoor ik de connectie even verlies naar bepaalde crypto exchanges.

Ik wil dus als DNS server 1.1.1.1 en 8.8.8.8 instellen. Dit is mijn vroeger gelukt op Ubuntu 20.04, maar nu moet dit blijkbaar via "netplan" gebeuren en ik kom er precies niet aan uit.

Bij het uitvoeren van ifconfig zie ik dat de netwerk interface volgende nam heeft: ens3

Onder de map /etc/netplan staat 1 yaml file met als naam "50-cloud-init.yaml" met volgende inhoud (zelf oook wel al want aangepast):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
argon@vps:~$ cat /etc/netplan/50-cloud-init.yaml
# This file is generated from information provided by the datasource.  Changes
# to it will not persist across an instance reboot.  To disable cloud-init's
# network configuration capabilities, write a file
# /etc/cloud/cloud.cfg.d/99-disable-network-config.cfg with the following:
# network: {config: disabled}

network:
    version: 2
    renderer: networkd
    ethernets:
        ens3:
            dhcp4: true
            match:
                macaddress: XX:XX:XX:XX:XX:XX
            set-name: ens3
            nameservers:
                addresses: [1.1.1.1,8.8.8.8]

Wanneer ik een nslookup doe krijg ik het volgende:
code:
1
2
3
argon@vps:/etc/netplan$ nslookup google.com
Server:         127.0.0.53
Address:        127.0.0.53#53

Ik zou verwachten dat ipv 127.0.0.53 hier 1.1.1.1 of 8.8.8.8 komt te staan...
Iemand die mij een duwtje in de juiste richting kan geven wat ik fout doe?

Thanks!

Alle reacties

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-01 01:04
Dat 127.0.0.53 adres is er ééntje op je lokale loopback interface genaamd lo:
code:
1
ip -br address show lo

Op dat lo adres luistert een stub resolver die je DNS verzoekjes doorschiet naar upstream (1.1.1.1 & 8.8.8.8) en de antwoorden cached.
Als je onder uitvoert zie je waarschijnlijk welke stub resolver:
code:
1
sudo ss -nltup sport = 53

En onder om te zien welke DNS server(s) die stub resolver aanroept:
code:
1
nmcli

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoals hierboven gezegd, standaard Ubuntu gebruikt NetworkManager met dnsmasq als DNS backend. Alles wat in de adresreeks 127.0.0.0/8 valt, is localhost, ook al zie je dat adres nergens op je systeem toegekend. Ping voor de grap maar eens 127.32.255.38. Dat geeft antwoord. :P

Je kan met wat nmcli commando's zien welke DNS er gebruikt wordt, maar het maakt ook een config voor dnsmasq ergens in /var/run waar je het ook uit kan halen.

In het kort: je doet niets fout, dit is standaard Ubuntu configuratie waardoor het uitlezen van /etc/resolv.conf je niet veel wijzer maakt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-01 01:04
Hero of Time schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:16:
Ping voor de grap maar eens 127.32.255.38. Dat geeft antwoord. :P
Ter aanvulling aan boven:
$ ping -c 1 127.0.0.1
[..]
1 packets transmitted, 1 received, 0% packet loss, time 0ms

$ sudo tcpdump -nti any icmp
[..]
lo    In  IP 127.0.0.1 > 127.0.0.1: ICMP echo request, id 7, seq 1, length 64
lo    In  IP 127.0.0.1 > 127.0.0.1: ICMP echo reply, id 7, seq 1, length 64

$ ping -c 1 127.0.0.53
[..]

[..]
lo    In  IP 127.0.0.1 > 127.0.0.53: ICMP echo request, id 6, seq 1, length 64
lo    In  IP 127.0.0.53 > 127.0.0.1: ICMP echo reply, id 6, seq 1, length 64

$ ping -c 1 127.255.255.254
[..]

[..]
lo    In  IP 127.0.0.1 > 127.255.255.254: ICMP echo request, id 8, seq 1, length 64
lo    In  IP 127.255.255.254 > 127.0.0.1: ICMP echo reply, id 8, seq 1, length 64

De LOOPBACK flag hieronder:
$ ip -br link show lo
lo               UNKNOWN        00:00:00:00:00:00 <LOOPBACK,UP,LOWER_UP>

Alles ketst gewoon weer terug ;)

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee