Ik heb een nieuwe workstation gebouwd op AM5 en ondervind veel problemen met BSOD's. Het is bekend dat op het nieuwe AM5 platform problemen zijn met memory, maar dan in overclock profiles. Het moederbord wat ik heb ondersteund het kitje wat ik heb gekocht, maar zowel met als zonder EXPO profile enabled heb ik vastlopers en BSOD's.
Het systeem:
Uiteraard heb ik de bios geupdate, en de CMOS gereset, maar problemen blijven er ontstaan. Ik heb ook met enkele sticks ram geprobeerd, maar vroeg of laat gaat het weer mis. Memtest86 gerunt, maar geen problemen.
Verder om de GPU uit te sluiten, heb ik zonder de GPU en enkel met de iGPU geboot. Ook de SSD gechecked op firmware updates, en gescant in de bios.
Dat brengt mij op óf faulty geheugen óf een faulty moederbord. Omdat het beide geheugensticks betreft twijfel ik erg, omdat mij de kans klein lijkt dat beide sticks defect zijn. Maar omdat het allemaal geheugen related is, weet ik niet zeker of het moederbord het probleem hier is.
Wat denken jullie?
Het systeem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 7950X Boxed | € 629,90 | € 629,90 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 332,15 | € 332,15 |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G | € 949,- | € 949,- |
1 | Behuizingen | NZXT H5 Elite Zwart | € 142,01 | € 142,01 |
1 | Waterkoeling | NZXT Kraken X53 RGB | € 139,99 | € 139,99 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast RGB KF556C40BBAK2-32 | € 163,68 | € 163,68 |
1 | Voedingen | Corsair RM850e | € 140,99 | € 140,99 |
1 | Solid state drives | WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB | € 221,- | € 221,- |
Totaal | € 2.718,72 |
Uiteraard heb ik de bios geupdate, en de CMOS gereset, maar problemen blijven er ontstaan. Ik heb ook met enkele sticks ram geprobeerd, maar vroeg of laat gaat het weer mis. Memtest86 gerunt, maar geen problemen.
Verder om de GPU uit te sluiten, heb ik zonder de GPU en enkel met de iGPU geboot. Ook de SSD gechecked op firmware updates, en gescant in de bios.
Dat brengt mij op óf faulty geheugen óf een faulty moederbord. Omdat het beide geheugensticks betreft twijfel ik erg, omdat mij de kans klein lijkt dat beide sticks defect zijn. Maar omdat het allemaal geheugen related is, weet ik niet zeker of het moederbord het probleem hier is.
Wat denken jullie?