Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-06 16:57
Ik heb een nieuwe workstation gebouwd op AM5 en ondervind veel problemen met BSOD's. Het is bekend dat op het nieuwe AM5 platform problemen zijn met memory, maar dan in overclock profiles. Het moederbord wat ik heb ondersteund het kitje wat ik heb gekocht, maar zowel met als zonder EXPO profile enabled heb ik vastlopers en BSOD's.

Het systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X Boxed€ 629,90€ 629,90
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 332,15€ 332,15
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G€ 949,-€ 949,-
1BehuizingenNZXT H5 Elite Zwart€ 142,01€ 142,01
1WaterkoelingNZXT Kraken X53 RGB€ 139,99€ 139,99
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF556C40BBAK2-32€ 163,68€ 163,68
1VoedingenCorsair RM850e€ 140,99€ 140,99
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 221,-€ 221,-
Totaal€ 2.718,72

Uiteraard heb ik de bios geupdate, en de CMOS gereset, maar problemen blijven er ontstaan. Ik heb ook met enkele sticks ram geprobeerd, maar vroeg of laat gaat het weer mis. Memtest86 gerunt, maar geen problemen.
Verder om de GPU uit te sluiten, heb ik zonder de GPU en enkel met de iGPU geboot. Ook de SSD gechecked op firmware updates, en gescant in de bios.

Dat brengt mij op óf faulty geheugen óf een faulty moederbord. Omdat het beide geheugensticks betreft twijfel ik erg, omdat mij de kans klein lijkt dat beide sticks defect zijn. Maar omdat het allemaal geheugen related is, weet ik niet zeker of het moederbord het probleem hier is.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:19
Kan je testen met de CPU op een -200MHz boost override met de rest alles stock ook geen CO etc?

Ik heb een X670E-F en had ook last van enige instabiliteit op auto cpu settings.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
Razkin schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:59:
Kan je testen met de CPU op een -200MHz boost override met de rest alles stock ook geen CO etc?

Ik heb een X670E-F en had ook last van enige instabiliteit op auto cpu settings.
Gedaan, hij is nu wat benchmarks aan het runnen.
Echter, het is toch niet goed als hij niet op stock settings kan draaien? Dan is er ergens alsnog een probleem lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Is nog steeds een probleem, maar sluit iig het RAM uit.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-06 10:28
QErikNL schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:05:
[...]

Gedaan, hij is nu wat benchmarks aan het runnen.
Echter, het is toch niet goed als hij niet op stock settings kan draaien? Dan is er ergens alsnog een probleem lijkt mij?
Ja en nee.
AM5 is het eerste AMD platform met DDR5.
Tevens is het allemaal net uit.
Grote kans dat er nog toekomstige BIOS updates komen om de stabiliteit te verhogen.
Ook kan dat de volgende generatie (Ryzen 8000) weer wat betere geheugen timings aankan.

Dit zagen we ook op AM4 met DDR4 in 2017 op Ryzen 1000 series.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:47

D4NG3R

kiwi

:)

"Stock settings" (van die DIMM's) gaan al boven de officiële specificaties van 5200MT/s waar AM5 aan doet. ;)

Dat neemt niet weg dat ASUS de DIMM's op de QVL heeft staan. Staan deze in de BIOS ook met dezelfde timings en hetzelfde voltage ingesteld als op de QVL staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rlToNsGCtRw2jSPA3ze0eQMcmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TBjj7ufjBSfDHwmhkn43WmCC.png?f=fotoalbum_large

Edit: Ah, iets te kort door de bocht. Welke snelheid/timings/voltage defaulten die sticks überhaupt naar?

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 18-01-2023 14:12 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
D4NG3R schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:10:
"Stock settings" (van die DIMM's) gaan al boven de officiële specificaties van 5200MT/s waar AM5 aan doet. ;)

Dat neemt niet weg dat ASUS de DIMM's op de QVL heeft staan. Staan deze in de BIOS ook met dezelfde timings en hetzelfde voltage ingesteld als op de QVL staat?

[Afbeelding]

Edit: Ah, iets te kort door de bocht. Welke snelheid/timings/voltage defaulten die sticks überhaupt naar?
HWiNFO geeft aan dat ze zonder profile draaien op 4800MHz met 40 - 39 - 39 timings. Het OC profile van de dimms is 5600Mhz met 36 - 38 - 38 timings, op 1.25V. Kingston heeft 2 verschillende kits op 5600Mhz. Die jij aangeeft is het kitje met wat langzamere timings.
GarBaGe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:09:
[...]

Ja en nee.
AM5 is het eerste AMD platform met DDR5.
Tevens is het allemaal net uit.
Grote kans dat er nog toekomstige BIOS updates komen om de stabiliteit te verhogen.
Ook kan dat de volgende generatie (Ryzen 8000) weer wat betere geheugen timings aankan.

Dit zagen we ook op AM4 met DDR4 in 2017 op Ryzen 1000 series.
Echter, online zie je wel mensen die onderdelen ruilen, en daardoor de problemen wel worden opgelost. Denk je dat geen van de onderdelen defect is, mocht hij geen BSOD's meer geven?

[ Voor 24% gewijzigd door QErikNL op 18-01-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dat is toch echt het kitje wat je in het lijstje van de TS hebt staan. :)

Maar het gaat dus om de KF556C36BBEK2-32? Hmm ook die zou op volle vaart moeten kunnen op dat moederbord. Hoe lang heb je Memtest86 laten draaien voordat je het genoeg vond, en exact welke BSoD foutcode krijg je?

Let overigens op dat het niet het geheugen of het moederbord hoeft te zijn, de memory controller bevindt zich namelijk op de CPU zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Modules in juiste bankjes, 2en4 vanaf CPU en AEMP aanzetten. daar klok omhoog en voltage mee omhoog.

btw: uitvoering: Kingston Fury Beast RGB KF556C36BBEAK2-32
staat op de site van Kingston QVL aan je moederbord als 5600 kit

[ Voor 54% gewijzigd door Hackus op 18-01-2023 15:19 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
Als alles up-to-date is qua drivers en bios en het moederbord draait stock instellingen en het systeem is alsnog instabiel... dan is het eerste wat ik doe de CPU en het geheugen "re-seaten" voordat ik aan langdurige memory testen enzo begin.

Mijn ervaring daarin is dat minstens de helft van dergelijke problemen mbt stabiliteit verholpen worden door het geheugen en de cpu eruit te halen, vervolgens weer erin (check ook altijd even of er geen vuiltjes/pasta op/in de cpu en socket zitten... bij het terugplaatsen van de cpu deze altijd even lichtjes aandrukken terwijl je een beetje heen en weer wiebelt met je vinger... daarna even een CMOS clear doen en het systeem weer opstarten en weer even aankijken. Daarna nog instabiel, dan wordt het tijd om dergelijke tests te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
Razkin schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:08:
Is nog steeds een probleem, maar sluit iig het RAM uit.
Helaas, zojuist toch een crash gehad. Ik startte een game op, alt+tab uit de game, en systeem crasht direct :s.

Azerty heeft mij zojuist geantwoord en geven zelf aan dat ze denken dat het moederbord defect is.
D4NG3R schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:57:
Dat is toch echt het kitje wat je in het lijstje van de TS hebt staan. :)

Maar het gaat dus om de KF556C36BBEK2-32? Hmm ook die zou op volle vaart moeten kunnen op dat moederbord. Hoe lang heb je Memtest86 laten draaien voordat je het genoeg vond, en exact welke BSoD foutcode krijg je?

Let overigens op dat het niet het geheugen of het moederbord hoeft te zijn, de memory controller bevindt zich namelijk op de CPU zelf.
Hmm, ja het is de 36 timing, moet in aanpassen in m'n lijst.

Memtest gedraait 3x 1 pass (90% van de problemen zie je in 1 pass) 1x met 2 dimms en 2x met een enkele. Daarnaast ook met 2 dimms een keer de Windows memory test gedraait.

Ik heb veel verschilde BSOD's gehad, niet 1 specefieke constant.
MicGlou schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:04:
Als alles up-to-date is qua drivers en bios en het moederbord draait stock instellingen en het systeem is alsnog instabiel... dan is het eerste wat ik doe de CPU en het geheugen "re-seaten" voordat ik aan langdurige memory testen enzo begin.

Mijn ervaring daarin is dat minstens de helft van dergelijke problemen mbt stabiliteit verholpen worden door het geheugen en de cpu eruit te halen, vervolgens weer erin (check ook altijd even of er geen vuiltjes/pasta op/in de cpu en socket zitten... bij het terugplaatsen van de cpu deze altijd even lichtjes aandrukken terwijl je een beetje heen en weer wiebelt met je vinger... daarna even een CMOS clear doen en het systeem weer opstarten en weer even aankijken. Daarna nog instabiel, dan wordt het tijd om dergelijke tests te gaan doen.
Reseat van de cpu heb ik niet gedaan, maar de dimms wel 10x ondertussen. Ik zou het kunnen doen, maar cpu stresstests zijn fine, dus dat zou alleen voor de memory controller zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
QErikNL schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:16:
Reseat van de cpu heb ik niet gedaan, maar de dimms wel 10x ondertussen. Ik zou het kunnen doen, maar cpu stresstests zijn fine, dus dat zou alleen voor de memory controller zijn?
Ja, die zit ook in de CPU... :)

Het is een klusje van 10/15 minuten... heb zo problemen met geheugen, videokaarten, nvme drives kunnen oplossen. Vaak is het de reseat zelf die al hebt, maar ook wel eens een vuiltje gevonden of een heel klein "spettertje" pasta op een pin of in de socket... daarna weg problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

QErikNL schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:16:
[...]

Memtest gedraait 3x 1 pass (90% van de problemen zie je in 1 pass) 1x met 2 dimms en 2x met een enkele. Daarnaast ook met 2 dimms een keer de Windows memory test gedraait.

Ik heb veel verschilde BSOD's gehad, niet 1 specefieke constant.
Memtest is vooral nuttig over een lange periode (lees: 12+ uur) niet X of Y aantal passes. Geheugenproblemen rollen er vaak of heel vroeg uit, of pas heel laat. 90% heb je inderdaad binnen 1 pass (vaak al enkele minuten) te pakken, de overige 10% vaak pas na vele uren. :)

Als je veel random BSoD's krijgt zou ik inderdaad ook neigen naar het moederbord of slecht geseate hardware, geheugenproblemen resulteren vaak vrij consistent in PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA of IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
MicGlou schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:38:
[...]

Ja, die zit ook in de CPU... :)

Het is een klusje van 10/15 minuten... heb zo problemen met geheugen, videokaarten, nvme drives kunnen oplossen. Vaak is het de reseat zelf die al hebt, maar ook wel eens een vuiltje gevonden of een heel klein "spettertje" pasta op een pin of in de socket... daarna weg problemen.
Gedaan!
D4NG3R schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Memtest is vooral nuttig over een lange periode (lees: 12+ uur) niet X of Y aantal passes. Geheugenproblemen rollen er vaak of heel vroeg uit, of pas heel laat. 90% heb je inderdaad binnen 1 pass (vaak al enkele minuten) te pakken, de overige 10% vaak pas na vele uren. :)

Als je veel random BSoD's krijgt zou ik inderdaad ook neigen naar het moederbord of slecht geseate hardware, geheugenproblemen resulteren vaak vrij consistent in PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA of IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL.
Even opgezocht wat ik allemaal in m'n history heb gezocht de afgelopen dagen:
IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL die je suggereert heb ik een aantal keer gehad. Verder ook KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE, DPC_WATCHDOG_VIOLATION en ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY. Zojuist op stock en reseat CRITICAL_PROCESS_DIED gehad :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Je doet nu sowieso een aanname dat het eigenlijk wel het geheugen zou moeten zijn en daar focus jij je nu op... maar ik zou je blik toch wat breder houden. Heb je toevallig nog een oude SSD liggen waar je een schoon besturingssysteem op zou kunnen installeren om daarmee te testen... deze stap heb ik nog niet teruggelezen in je reacties volgens mij. Want als ik nu even een paar minuten steek in mogelijke oorzaken van die foutmeldingen dan zou je ook wel eens met een defecte NVME drive te maken kunnen hebben die lees-/schrijffouten maakt. Of zelfs 'zoiets simpel' als een brakke driver.

Overigens bij de meeste foutmeldingen in de windows logs zal vrijwel altijd worden verwezen naar een driver of een proces, welke worden er vermeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senzubean
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-06 14:08
QErikNL schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:06:
[...]

Gedaan!

[...]

Even opgezocht wat ik allemaal in m'n history heb gezocht de afgelopen dagen:
IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL die je suggereert heb ik een aantal keer gehad. Verder ook KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE, DPC_WATCHDOG_VIOLATION en ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY. Zojuist op stock en reseat CRITICAL_PROCESS_DIED gehad :/ .
Allemaal herkenbaar, heb afgelopen week een PC gebouwd op het AM5 platform en ik begin langzamerhand de WD SN850X te verdenken van al mijn issues. Gisteren deed ik namelijk mijn 970 EVO 500gb erin i.p.v. WD SN850X 2tb, en het voelde allemaal stabieler aan. Ik kon weer spellen spelen zonder crashes of random BSOD. Zal later vandaag verder testen maar zou je zeker aanraden de OS op een andere M2 drive te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
Senzubean schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:02:
[...]

Allemaal herkenbaar, heb afgelopen week een PC gebouwd op het AM5 platform en ik begin langzamerhand de WD SN850X te verdenken van al mijn issues. Gisteren deed ik namelijk mijn 970 EVO 500gb erin i.p.v. WD SN850X 2tb, en het voelde allemaal stabieler aan. Ik kon weer spellen spelen zonder crashes of random BSOD. Zal later vandaag verder testen maar zou je zeker aanraden de OS op een andere M2 drive te installeren.
Hoeft voor de test nog niet eens een andere M.2 drive te zijn... een gebruikte s-ata SSD om de stabiliteit te testen kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
Ik ben het met jullie eens dat het de SSD kan zijn. Echter heb ik wel hier tests op uitgevoerd in de bios, en de resultaten waren goed. Helaas heb ik geen spare SSD liggen, dus dan moet ik er 1 halen.

Vandaag RMA ik het geheugen eerst. Mocht het nieuwe kitje dezelfde problemen geven, dan bestel ik een goedkope SSD om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:29
Hebben jullie wel de laatste bios versies erop staan.

Ik merk bv met mijn wd850x dat die wel degelijk beter en vooral ook sneller werkt met de laatste bios versie van het moederbord(z690 edge ddr4 MSI)

En check ook op de laatste firmware voor deze schijf.
Kan je zo instaleren via de software van WD

check ook met die software of die 850x wel in orde is.

[ Voor 8% gewijzigd door freaky35 op 19-01-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
Beide gedaan, zie TS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Ook ik heb een WD SN850X 2TB icm een Asus X670E /7950X, maar ervaar geen instabiliteit op m'n huidige instellingen, waardoor ik de SSD niet als de hoofdverdachte zou zien in dit geval...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Het kan problemen geven die SSD en nu zal je alles uit moeten sluiten, wat het wel niet kan zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 19-01-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@freaky35 Dat klopt, ik meld het enkel om aan te geven dat er niet een stelselmatig probleem is met de 850X(Firmware 620281WD).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Razkin schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:59:
@freaky35 Dat klopt, ik meld het enkel zodat om aan te geven dat er niet een stelselmatig probleem is met de 850X(Firmware 620281WD).
Ahh zo,ok :) .Ik heb ook geen problemen met mijn 850x qua firmware

@QErikNL Als je een andere ssd haalt,zou ik er 1 die in deze lijst nemen om er zeker van te zijn dat die compatible is met het moederbord.

https://rog.asus.com/moth...odel/helpdesk_qvl_device/

Dat kan het ook nog zijn dat ssd en moederbord niet defect zijn maar dat het niet werkt met elkaar.

[ Voor 34% gewijzigd door freaky35 op 19-01-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

850X(Firmware 620281WD).
Ik heb firmware 620311WD al een tijdje er op staan, geen problemen so far. :X

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 18:21
Heb je .dump files? Deze kan ik voor je uitlezen en kunnen erg waardevol zijn voor een diagnose van de problemen. De .dump files staan in C:\Windows\Minidump

Je mag ze uploaden bijvoorbeeld via WeTransfer en de link sturen via PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
McFastFood schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:18:
Heb je .dump files? Deze kan ik voor je uitlezen en kunnen erg waardevol zijn voor een diagnose van de problemen. De .dump files staan in C:\Windows\Minidump

Je mag ze uploaden bijvoorbeeld via WeTransfer en de link sturen via PM.
Eindelijk nieuw ram binnen, zelfde issues helaas. Ik heb hier een paar dump files.

Hopelijk zie je er iets in. Het is om moedeloos van te worden |:( ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McFastFood
QErikNL schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Eindelijk nieuw ram binnen, zelfde issues helaas. Ik heb hier een paar dump files.

Hopelijk zie je er iets in. Het is om moedeloos van te worden |:( ...
Ik heb ze bekeken en uitgelezen, 3 van de 5 zijn algemene crashes en kan ik helaas niet zo heel veel mee met minidumps uitlezen. De andere 2 minidumps wijzen naar een corrupte NVIDIA driver of een defecte videokaart, deze zijn namelijk vastgelopen op nvlddmkm.sys.

Ik raad aan om de Gigabyte GPU er uit te halen, je videokabel aan te sluiten op onboard, de drivers te verwijderen met DDU (Download: https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html) (Uitleg: YouTube: How to Use DDU (Display Driver Uninstaller) to Uninstall, Remove or ...) en dan kijken wat er dan gebeurt.
Ik denk namelijk niet dat je een andere videokaart in je directe omgeving hebt liggen of hier aan kan komen :)

Mocht je dan nog steeds random blauwe schermen hebben, dan vermoed ik een defecte AMD CPU. Uit ervaring weet ik (uit het bedrijfsleven waar ik dagelijks werk) dat een AMD CPU (en ja, ook met AMD5 CPU's al gezien) voor hele random blauwe schermen kan veroorzaken, die je niet kan verklaren. Na het vervangen van de defecte AMD CPU voor een nieuw exemplaar, zijn vaak de blauwe schermen verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
McFastFood schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:11:
[...]

Ik heb ze bekeken en uitgelezen, 3 van de 5 zijn algemene crashes en kan ik helaas niet zo heel veel mee met minidumps uitlezen. De andere 2 minidumps wijzen naar een corrupte NVIDIA driver of een defecte videokaart, deze zijn namelijk vastgelopen op nvlddmkm.sys.

Ik raad aan om de Gigabyte GPU er uit te halen, je videokabel aan te sluiten op onboard, de drivers te verwijderen met DDU (Download: https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html) (Uitleg: YouTube: How to Use DDU (Display Driver Uninstaller) to Uninstall, Remove or ...) en dan kijken wat er dan gebeurt.
Ik denk namelijk niet dat je een andere videokaart in je directe omgeving hebt liggen of hier aan kan komen :)

Mocht je dan nog steeds random blauwe schermen hebben, dan vermoed ik een defecte AMD CPU. Uit ervaring weet ik (uit het bedrijfsleven waar ik dagelijks werk) dat een AMD CPU (en ja, ook met AMD5 CPU's al gezien) voor hele random blauwe schermen kan veroorzaken, die je niet kan verklaren. Na het vervangen van de defecte AMD CPU voor een nieuw exemplaar, zijn vaak de blauwe schermen verholpen.
Thanks!
Zou het kunnen dat die videokaart dumps komen van het updaten van de driver? Want dat had ik wel gedaan, voordat ik een blue screen kreeg.

Ik heb nog wel een 970 liggen om mee te troubleshooten eventueel. Morgen krijg ik een troubleshoot ssd binnen om de storage te checken.
En jij zegt eigenlijk dat eerder de cpu het probleem is dan het moederbord?

[ Voor 6% gewijzigd door QErikNL op 25-01-2023 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McFastFood
QErikNL schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:46:
[...]

Thanks!
Zou het kunnen dat die videokaart dumps komen van het updaten van de driver? Want dat had ik wel gedaan, voordat ik een blue screen kreeg.

Ik heb nog wel een 970 liggen om mee te troubleshooten eventueel. Morgen krijg ik een troubleshoot ssd binnen om de storage te checken.
En jij zegt eigenlijk dat eerder de cpu het probleem is dan het moederbord?
Wat betreft de dumps van de videokaart, kan het ook een foutieve driver of een defecte GPU zijn inderdaad zoals eerder aangegeven. Dat is voor mij op afstand en d.m.v. enkel alleen de blauwe schermen uit te lezen helaas niet te achterhalen.

Het komt nu eigenlijk neer op elimineren van onderdelen en kwestie van uitsluiten (nagenoeg dagelijkse kost voor mij in de praktijk). Ik zou inderdaad eerst de drivers van de GPU verwijderen met DDU, daarna opnieuw installeren en kijken wat er dan gebeurd, daarna andere GPU en kijken wat er dan gebeurd.

Als je dan nog steeds blauwe schermen hebt, neig ik heel sterk naar een defecte CPU i.v.m. de redenen en ervaring in het vorige bericht wat ik heb aangegeven en 1 dump file geeft een fout m.b.t. werkgeheugen en aangezien je al een nieuw RAM setje hebt, neig ik naar een defecte geheugencontroller van je CPU.

Dat neemt niet weg dat defecte moederborden blauwe schermen kunnen veroorzaken, dat heb ik ook wel eens meegemaakt, maar dit komt maar zelden en nagenoeg nooit voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
McFastFood schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 00:06:
[...]

Wat betreft de dumps van de videokaart, kan het ook een foutieve driver of een defecte GPU zijn inderdaad zoals eerder aangegeven. Dat is voor mij op afstand en d.m.v. enkel alleen de blauwe schermen uit te lezen helaas niet te achterhalen.

Het komt nu eigenlijk neer op elimineren van onderdelen en kwestie van uitsluiten (nagenoeg dagelijkse kost voor mij in de praktijk). Ik zou inderdaad eerst de drivers van de GPU verwijderen met DDU, daarna opnieuw installeren en kijken wat er dan gebeurd, daarna andere GPU en kijken wat er dan gebeurd.

Als je dan nog steeds blauwe schermen hebt, neig ik heel sterk naar een defecte CPU i.v.m. de redenen en ervaring in het vorige bericht wat ik heb aangegeven en 1 dump file geeft een fout m.b.t. werkgeheugen en aangezien je al een nieuw RAM setje hebt, neig ik naar een defecte geheugencontroller van je CPU.

Dat neemt niet weg dat defecte moederborden blauwe schermen kunnen veroorzaken, dat heb ik ook wel eens meegemaakt, maar dit komt maar zelden en nagenoeg nooit voor.
Thanks voor de uitleg!
Met een andere SSD een nieuwe install gedaan vanavond, zonder GPU en dus de iGPU gebruikt.
2 blauwe schermen gehad met met deze dumps: https://1drv.ms/u/s!AuTiEaksiz0sldtipZfv_bN8fh9Azw?e=BtGmap

Ik denk dat ik dit misschien kan forceren, want het lijkt erop dat als ik hem flink aan het werk zet met een Furmark gpu stresstest en ook de cpu stresstest in Furmark aanzet en hem een tijdje aan laat staan en dan op een moment de tests uit zet dat hij crashed. Dat lijkt volgens mij dan inderdaad te wijzen op een cpu error...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senzubean
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-06 14:08
QErikNL schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 00:34:
[...]

Thanks voor de uitleg!
Met een andere SSD een nieuwe install gedaan vanavond, zonder GPU en dus de iGPU gebruikt.
2 blauwe schermen gehad met met deze dumps: https://1drv.ms/u/s!AuTiEaksiz0sldtipZfv_bN8fh9Azw?e=BtGmap

Ik denk dat ik dit misschien kan forceren, want het lijkt erop dat als ik hem flink aan het werk zet met een Furmark gpu stresstest en ook de cpu stresstest in Furmark aanzet en hem een tijdje aan laat staan en dan op een moment de tests uit zet dat hij crashed. Dat lijkt volgens mij dan inderdaad te wijzen op een cpu error...
Zijn de DDR5 sticks overclocked d.m.v. bijv. AMD EXPO? Zo ja misschien even defaulten, kan soms ook de oorzaak zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McFastFood
QErikNL schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 00:34:
[...]

Thanks voor de uitleg!

Minidumps uitgelezen en 1 minidump wijst naar irql not less or equal, dat wijst vaak op een defecte CPU of RAM, maar aangezien je al een nieuw RAM kitje hebt, neig ik inderdaad zoals eerder gezegd naar een defecte CPU.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• QErikNL
Update: CPU is ondertussen vervangen. Alles draait zoals het hoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
QErikNL schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:48:
Update: CPU is ondertussen vervangen. Alles draait zoals het hoort!
Kijk, fijn om te horen. Het kon ook al niet anders :)
Pagina: 1