Toon posts:

HTPC rond Streamcom FC8

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JeroenED
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:51
Van een vriendin kreeg ik een streacom FC8 behuizing. Waarschijnlijk als verborgen tip daar dat de huidige HTPC 1 een lelijk ding is en 2 de fans te veel lawaai maken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is de bedoeling om hem in te zetten als HTPC (de huidige Intel NUC met i7 gaat naar de serverkast om het werk van de andere PC daar te verlichten).
Qua features is het enkel decoding dat hij zal doen. Ik bekijk er TV mee (kodi via oa. VRT Max en VTM Go), Films en Series worden erop bekeken via Jellyfin (Wederom Kodi-plugin, server staat boven in de bureau). Andere zaken die gebeuren via Kodi is een weer plugin (Hoogst waarschijnlijk het allerzwaarste dat hij zal doen :+)
Andere features die hij zal doen is het ontvangen van gamestreams via Moonlight. Wederom enkel client dus decoding zonder encoding, server staat boven in bureau. Maar dit vereist wel de aanwezigheid van Bluetooth voor m'n controllers.

Mijn voornaamste vraag is vooral: core i3 of Pentium Processor. Aangezien de FC8 max 95W (65W aanbevolen) van processor mag hebben en het een heel gesloten case is waardoor een andere koelingsoplossing moeilijk, is een Pentium meer voor de hand liggend ware het niet dat een 65 Watt i3 ook geen onlogische keuze zou zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Aangezien ik m'n case al heb, zou ik nog max 500 euro er aan willen uitgeven. Dit bedrag word gespreid over verschillende schijven. Schijf 1 zal Mobo+CPU zijn, Schijf 2 RAM + SDD, Schijf 3 andere onderdelen als vb. een PicoPSU en externe voeding.
In dit opzicht mag er dus ook onderdelen zijn die mogelijks pas binnenkort gereleased worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Streacom FC8 case die ik cadeau kreeg. Deze omvat ook reeds een CPU koeling (max 65W)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU (Zware twijfel tussen core i3 of pentium)
Moederbord (Mini-ITX)
RAM (Zou 2GB genoeg zijn? Of toch naar 4 of 8 gaan?)
SSD (512GB wegens dat alles streaming is. Hooguit wat temp geheugen)

Extra onderdelen:
Het is de versie met optische gleuf. Deze zou ik wel graag actief willen.
Daarnaast heeft de case een infrarood ontvanger. Deze wil ik ook actief hebben. Ik heb bovendien al de Flirc skip 1S remote die ik binnenkort ontvang.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb totaal geen eigen voorkeur zolang het maar aan de vereisten voldoet (dus vooral max 65Watt CPU). Voor het AMD kamp lijken er dus recente ryzen 5's te zijn die voldoen, maar vrees dat die wel wat te veel power hebben voor wat de CPU effectief zal doen, maar wil wel deze mogelijkheid openhouden daar dat hij wss dan langer zal meegaan dan een i3 of Pentium.
Voor het itel kamp lijkt mij de keuze vooral op de logischere i3 of pentiums te gaan. Maar mijn vrees is dat een pentium net te weinig is en dat er geen recente i3's met max 65Watt zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Alles passief gekoeld (of niet gekoeld)

Ga je overklokken?
Mocht ik voor een 95Watt CPU gaan, zal ik die mogelijks undervolten maar ik wens vooral bij de default settings te blijven.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil een HTPC bouwen die qua specs vooral de vandaag en gisteren gangbare codecs probleemloos kan decoden (welke voor mij vooral h264, h265, VC1, VP9, MPEG en VP8 zijn)
Daarnaast wil ik ook dat de CPU de codecs van "morgen" ook al kan decoden. Hierbij reken ik h266 en AV1. Deze lijst is nice to have daar ik ook weet dat er geen hardware decoders voor h266 zijn momenteel en content lijkt momenteel ook nog niet aan de orde.
In dat opzicht is het belangrijkste dat ik van jullie verwacht: antwoord op de vraag core i3 of pentium?

Deze heb ik zelf in gedachten

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-13100T Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock B660M-ITX/ac€ 139,90€ 139,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 51,19€ 51,19
1Optische drivesSilverstone SilvStone SOB03 9,5mm 8x SL SI bk R | SST-SOB03 Aluminium€ 169,-€ 169,-
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 51,85€ 51,85
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 58,90€ 58,90
Totaal€ 470,84

[Voor 22% gewijzigd door JeroenED op 18-01-2023 16:57]

Elke gebeurtenis in de wereldgeschiedenis begon met een nijlpaard

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04:09

Thomg

Aww yiss

Voor SSD zou ik kijken naar de NV2 of de 1TB van de Evo Plus (aanbieding).

T processoren zijn zinloos tenzij je prebuilds zakelijk koopt.
Verder is het verschil tussen een 12100 en 13100 praktisch nihil en bevatten ze dezelfde GPU.
Dus uitvoering: Intel Core i3-12100 Tray
(Houd ook optie open voor 600 series chipset zonder bios update)

Maak je ook minder zorgen om de "65W CPU". AMD en Intel hebben een assortiment van manieren in de bios om de processoren te temmen. De makkelijkste is om een max temperatuur in te stellen en het hele gedachtegang van "max TDP" te laten varen. Mocht je het niet heel erg vinden dat ze beiden throttlen uit zichzelf (dus AMD 95°C en Intel 100°C) hoef je zelfs niets te doen.
Yay.

Mbt codecs.
https://bluesky-soft.com/...ceInfo/decoder/intel.html
Budget Alder Lake / Raptor Lake is UHD 730.

Vind je optische drive wel malloot duur, heb je deze al oid?

• JeroenED
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:51
Thomg schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:47:
Voor SSD zou ik kijken naar de NV2 of de 1TB van de Evo Plus (aanbieding).
Die SSD kan ik via het werk goedkoop aanschaffen. Ze hebben er hier ooit een paar te veel van gekocht. Daarboven op lijkt die NV2 niet echt veel meer te bieden dan de samsung (buiten een 4.0 interface)

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1861194;1169469/
T processoren zijn zinloos tenzij je prebuilds zakelijk koopt.
Verder is het verschil tussen een 12100 en 13100 praktisch nihil en bevatten ze dezelfde GPU.
Dus uitvoering: Intel Core i3-12100 Tray
(Houd ook optie open voor 600 series chipset zonder bios update)
Ik was er ondertussen ook al op uitgekomen. Maakt inderdaad eigenlijk geen verschil. Codecs zijn belangrijker dan echt harde power (die ook al geen echte wereld van verschil is). En geen bios-update moeten uitvoeren is ook al een goede hulp
Maak je ook minder zorgen om de "65W CPU". AMD en Intel hebben een assortiment van manieren in de bios om de processoren te temmen. De makkelijkste is om een max temperatuur in te stellen en het hele gedachtegang van "max TDP" te laten varen. Mocht je het niet heel erg vinden dat ze beiden throttlen uit zichzelf (dus AMD 95°C en Intel 100°C) hoef je zelfs niets te doen.
Yay.
Dat is inderdaad wel bekend (staat ook op de website van streacom aangegeven), Maar is voor mij onbekend terrein. Van proberen kun leren weliswaar, maar als het mislukt ben je toch 150 euro (of meer) kwijt
Bedankt voor de link. Waarom maken niet alle fabrikanten zo'n tabel?
Vind je optische drive wel malloot duur, heb je deze al oid?
Goh, ergens wel. Maar in de pricewatch was dit de enige met slotloading die blu-rays kan lezen. Ik ga die niet gebruiken voor een DVD. Daarnaast is deze recent genoeg om standaard UHD-blu-rays te kunnen lezen wat voor mij de meerprijs wel rechtvaardigt. Uiteindelijk is het wat de zot ervoor geeft.

[Voor 7% gewijzigd door JeroenED op 19-01-2023 12:39]

Elke gebeurtenis in de wereldgeschiedenis begon met een nijlpaard

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04:09

Thomg

Aww yiss

JeroenED schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:36:
[...]

Die SSD kan ik via het werk goedkoop aanschaffen. Ze hebben er hier ooit een paar te veel van gekocht. Daarboven op lijkt die NV2 niet echt veel meer te bieden dan de samsung (buiten een 4.0 interface)

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1861194;1169469/

[...]

Ik was er ondertussen ook al op uitgekomen. Maakt inderdaad eigenlijk geen verschil. Codecs zijn belangrijker dan echt harde power (die ook al geen echte wereld van verschil is). En geen bios-update moeten uitvoeren is ook al een goede hulp

[...]

Dat is inderdaad wel bekend (staat ook op de website van streacom aangegeven), Maar is voor mij onbekend terrein. Van proberen kun leren weliswaar, maar als het mislukt ben je toch 150 euro (of meer) kwijt

[...]

Bedankt voor de link. Waarom maken niet alle fabrikanten zo'n tabel?

[...]

Goh, ergens wel. Maar in de pricewatch was dit de enige met slotloading die blu-rays kan lezen. Ik ga die niet gebruiken voor een DVD. Daarnaast is deze recent genoeg om standaard UHD-blu-rays te lezen wat voor mij de meerprijs wel rechtvaardigt. Uiteindelijk is het wat de zot ervoor geeft.
NV2 bied vooral leuke value, maar is wel serieus trager. Hoeveel je hiervan daadwerkelijk gaat merken echter... Als je het van het werk lekker goedkoop kan krijgen is het natuurlijk andere koek.

Je kan niets slopen met computers vandaag de dag tenzij je het met opzet doet, dus ik zou hier echt geen zorgen over maken :)

Eerlijk gezegd van blu-ray lezers en branders heb ik niet veel kaas gegeten, ik vond de prijs enkel buitensporig. Een alternatief kan ik je niet geven, maar als je hier bewust voor gekozen hebt en het wilt betalen... Tjsa...

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee