thuisnetwerk verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-12-2024
Hey !

Wij zijn verhuisd van een klein appartement naar een maisionette woning en hebben ons internet abonnement meegenomen.
ook de bijbehorende router die we van de provider (youfone) hebben gekregen is mee.
Alles netjes geïnstalleerd in de meterkast kom ik erachter dat boven het internet bizar slecht is.

We kunnen helaas geen sneller internet abonnement nemen omdat we geen glasvezel hebben en de locatie tot 30mbits ondersteund.

Ik heb een goedkoper extender via internet op de kop weten te tikken en boven aangesloten op een utp contactdoos maar geen resultaat
ook heb ik de modem ergens anders neer gezet, maar ook dat helaas geen resultaat.
Ik heb het kanaal veranderd in de modem maar helaas nog steeds geen verbetering boven.

beneden werkt alles, maar hebben we wel een aantal smart devices op de wifi aangesloten zoals smart lampen, een irobot, speakers en thermostaat.
Daarnaast hebben we 2 game consoles en een smart tv, afijn je snapt het genoeg op de wifi.

Wat kan ik het beste doen nu ?
ik heb gekeken naar een andere router, accesspoints of een wifi versterker.
ik wil het liefst dat mijn snelheid (want dat is al zo weinig) niet verlaagd wordt.
heeft iemand tips :)

Hang-around

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:32

lier

MikroTik nerd

Om je Wifi netwerk uit te breiden heb je (een) extra accespoint(s) nodig. Gezien de eisen die je stelt voldoet vrijwel alles. Op categorie: Access points kan je vast wel wat vinden. Neem in ieder geval iets dat goed (en vaak) beoordeeld wordt.

Gezien de tekst op de site van YouFone (Tip 5): https://www.youfone.nl/thuis/wifi-snelheid-verbeteren zou ik je afraden om dat via hun te doen.

Ga ook eens door de (vele) topics over Wifi heen die hier op GoT te vinden zijn. Dan leer je wat meer over kanalen, analysers en goede instellingen.

[ Voor 14% gewijzigd door lier op 18-01-2023 12:00 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
Bedankt voor je reactie,
ik zat zelf te kijken naar een access point van ubuquiti.
Is 1 dan genoeg of moet ik er 2 plaatsen, onze woonoppervlakte is ongeveer 120 vierkante meter en we hebben geen zolder

Ik hoef niet de router te vervangen oid ?

[ Voor 31% gewijzigd door Cmza op 18-01-2023 12:04 ]

Hang-around

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Ubuiqiti maakt mooie apparaten, veel gebruikers hebben er erg veel plezier van. Maar ongeacht het merk, zorg dat de instellingen optimaal staan voor jullie situatie (zoek desnoods een Tweak-vriendje die daarbij helpt) om optimaal profijt ervan te krijgen. Ook goede apparatuur kan je echt helemaal verkeerd instellen.

Voordeel van 2 is dat je ze optimaal kan plaatsen voor gebruik (tenzij je vaak in de kelderkast zit te werken). En het configureren wordt iets handiger. En...het is wat meer toekomstbestendig. Maar dat verdubbelt de investering ook (heb inmiddels hier geleerd dat een goed werkend Wifi netwerk heel veel waard is).

[ Voor 5% gewijzigd door lier op 18-01-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
Yes, ik heb ook wat gerommeld met de modem om deze op een bepaalde channel te krijgen maar dat werkte eerder averechts dan goed.
dat moet ik nu eerst is gaan fixen...
ik ga vandaag of morgen even goed rondkijken voor een accespoint .

Hang-around

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:33

FreakNL

Well do ya punk?

Cmza schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:49:
Hey !

Wij zijn verhuisd van een klein appartement naar een maisionette woning en hebben ons internet abonnement meegenomen.
ook de bijbehorende router die we van de provider (youfone) hebben gekregen is mee.
Alles netjes geïnstalleerd in de meterkast kom ik erachter dat boven het internet bizar slecht is.

We kunnen helaas geen sneller internet abonnement nemen omdat we geen glasvezel hebben en de locatie tot 30mbits ondersteund.

Ik heb een goedkoper extender via internet op de kop weten te tikken en boven aangesloten op een utp contactdoos maar geen resultaat
ook heb ik de modem ergens anders neer gezet, maar ook dat helaas geen resultaat.
Ik heb het kanaal veranderd in de modem maar helaas nog steeds geen verbetering boven.

beneden werkt alles, maar hebben we wel een aantal smart devices op de wifi aangesloten zoals smart lampen, een irobot, speakers en thermostaat.
Daarnaast hebben we 2 game consoles en een smart tv, afijn je snapt het genoeg op de wifi.

Wat kan ik het beste doen nu ?
ik heb gekeken naar een andere router, accesspoints of een wifi versterker.
ik wil het liefst dat mijn snelheid (want dat is al zo weinig) niet verlaagd wordt.
heeft iemand tips :)
Sneller internet heeft niks met snellere WiFi te maken.

Extenders moet je van wegblijven.

Wat ik zou doen is de WiFi van je (provider) router uitschakelen en vanaf je router 2 UTP kabels trekken naar strategische punten op verdieping 1 en verdieping 2. En daar zet je dan bijvoorbeeld een TP-LINK deco neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04 10:02

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Ubiquiti maakt prachtig spul, maar is echt wel voor de bovengemiddlede gebruik. Het kan vrij complex zijn om in te stellen. Ik denk dat je met 2 of 3 TP deco's een heel eind zal komen. Echter om deze goed te laten werken zal je ze toch bedraad moeten aansluiten (ethernet backhaul), dus ik denk niet dat ontkomt aan het (laten) trekken van een ethernetkabel naar de 1e verdieping. Een repeater boven neerzetten heeft niet zo veel zin, omdat het signaal zo slecht blijft als de slechtste verbinding in de keten (en dat is dan van modem naar repeater.

Bekald netwerk blijft gewoon altijd superieur aan wifi, zeker als je verdiepingen moet overbruggen (helaas).

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-05 20:47
Sowieso een goede situatieschets maken, inschatten waar je signaal hebt en waar niet.

Neem een plattegrond en ga er maar vanuit dat 10m van een AP al moeilijker zal gaan. Ik hou persoonlijk 5m aan zonder muren thuis. Afhankelijk van de muren verlies je ook nog eens een significant deel, tot zelfs alles wat bruikbaar is. (https://nvlpubs.nist.gov/nistpubs/Legacy/IR/nistir6055.pdf , 0.2dB/mm, *100mm muur = 20dB)

Bij simpele standaard woningen (beneden woonkamer/keuken/hal/badkamer, vierkant of rechthoekig, boven overgang en 3-4 slaapkamers) stel ik voor om bekabelde AP's te plaatsen tussen de woonkamer en keuken, op een plek waar het meeste directe line-of-sight vanuit beide ruimtes is, en eentje op de overloop tussen alle slaapkamers/badkamer op de 1e verdieping. Wanner kosten geen probleem zijn dan stel ik altijd voor midden keuken, midden woonkamer, en overloop. Eventueel de hal beneden nog.

Plus als het gewenst is ook nog een bekabelde AP in een schuur en eentje ergens tegen een buitenmuur aan voor goed signaal in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
Ik heb boven in de studeerkamer een utp contactdoos waar ik een ethernet kabel vanuit kan trekken, mij leek dat een goed uitgaanspunt van een accespoint !
Ik had gewoon niet verwacht dat de wifi verbinding zo slecht zou zijn in onze nieuwe woning.
en met thuiswerken is het gewoon heeeel onhandig.

Nee sneller internet kan ik nu niet krijgen, ik hoop dat wel snel glasvezel krijgen.

Hang-around

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Cmza 30Mbits is anno 2023 echt om te janken.

Ligt daar ook geen Coax?

Ik kan Ubiquiti van harte aanbevelen maar in jouw situatie zou ik sowieso beginnen met alles bedraad aansluiten. Als je voor Ubiquiti Acces Points gaat denk dan ook aan een PoE Switch anders moet je als nog stroom regelen.

1000,- heb je bij Ubiquiti trouwens zo uitgegeven, denk aan Router + PoE Switch + Paar Acces Points en dan heb je het nog niet eens over Camera's en een deurbel gehad ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Greatsword schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:18:
@Cmza 30Mbits is anno 2023 echt om te janken.
Valt wel mee hoor. Afgezien van de tv streams (die uiteraard via de kabel is aangesloten). Gaat om een 4 persoons huishouden met twee veel YouTube-nde tieners:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDK3rGs7TYY6vdsHWVFkj0iTdng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0xMVpHesEs2TvD63psbzYOq9.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard is dit gemiddelden per tijdseenheid (heb een Gigabit lijn liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
Bizar weinig idd @greatsword
ik heb stopcontacten naast mijn utp contactdoos zitten dus ik denk dat dat wel goed komt
Maar misschien eerst met een deco oid proberen

ik heb gekeken maar ik heb wel een DSL aansluiting, dit huis is uit 2008 heb ik dan nog wel coax ik heb de aansluiting wel in de muur zitten maar er loopt geen kabel uit de meterkast.
ik ga kijken of ik een foto kan meesturen.

Hang-around

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVdM8DZyKWQAIiJdolcGJQAEbF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEZNB4IvQJpCDm2du0iRePB2.jpg?f=fotoalbum_large

Hang-around

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-05 18:12

Kwastie

Awesomeness

is die cogas aansluiting niet glasvezel?

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
@kwastie Nee helaas, in geheel Almelo hebben we geen glasvezel.

Hang-around

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Cmza schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:24:
@kwastie Nee helaas, in geheel Almelo hebben we geen glasvezel.
Ik betwijfel het. Dit is een Cogas ntu. Tenzij ze niet meer leveren, maar dat kan je eenvoudig controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Met die groene kabel is Coax maar wel een hele oude.

Als jij een postcode check doet bij Ziggo kan je waarschijnlijk gewoon diensten van ze afnemen en de installatiemonteur zal die aansluiting dan vervangen als hij te oud is.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-05 18:12

Kwastie

Awesomeness

Dit is de foto van een (Cogas) glasvezel aansluiting. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rg7uyYwv6ssU_SspeKkwJkiUBiE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bmuvML3JarFGCmHNka2n9alE.jpg?f=user_large

Het is vooral het "Gevaar voor lasers" sticker waarom ik dit vermoed.

[ Voor 63% gewijzigd door Kwastie op 18-01-2023 16:31 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Precies, hetzelfde kastje rechts als wat ik op de foto zie (met naam Cogas erop). Links daarnaast het glasmodem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cmza
Gek, ik heb via kpn de postcode check gedaan en daar kwam uit dat er geen dekking was.
ik dacht dat het wel aangesloten was maar dat er nog geen aanbieder was, er was een geschil tussen cogas en... idk meende ik.

hooooo, de aanbieder is niet beschikbaar op dit adres, maar wel degelijk glasvezel ! als ik via delta een check doe kan ik het gewoon bestellen !
Dit veranderd de zaak haha !

[ Voor 29% gewijzigd door Cmza op 18-01-2023 16:35 ]

Hang-around

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:59
Er staat ook een waarschuwingssticker voor laserlicht op het kastje naast de kabelaansluiting. Het lijkt dus op glasvezel. Kijk eens of je via Delta Netwerk of ze het daar aanbieden. Cogas heeft het glasvezelnetwerk over gedaan naar Deltafiber.

[ Voor 6% gewijzigd door RonnieKo op 18-01-2023 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Laatst online: 30-04 10:02

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Cmza schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:15:
Bizar weinig idd @greatsword
ik heb stopcontacten naast mijn utp contactdoos zitten dus ik denk dat dat wel goed komt
Maar misschien eerst met een deco oid proberen

ik heb gekeken maar ik heb wel een DSL aansluiting, dit huis is uit 2008 heb ik dan nog wel coax ik heb de aansluiting wel in de muur zitten maar er loopt geen kabel uit de meterkast.
ik ga kijken of ik een foto kan meesturen.
Misschien niet iets voor nu: Maar probeer zoveel mogelijk apparaten gewoon bedraad aan te sluiten. Als je boven al ethernet hebt liggen, prik daar dan een switch aan, daar je AP aan, en de devices die het ondersteunen (console, TV, wat dies meer zij) gewoon bedraad. Dan haal je in ieder geval het maximale uit je internetverbinding.

Ik hoop voor je dat je snel iets via Deltafiber kan regelen, want 30Mbit/s is inderdaad om te huilen in 2022...

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
Maar oke glasvezel zou super zijn qua snelheid van het internet maar lost dit ook het probleem op dat ik boven geen wifi heb, of moet ik alsnog een access point aanschaffen..

Hang-around

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJskonijn22
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:39
Anders gewoon even via een provider vergelijk site kijken of je een glas abbo kunt nemen.
Maar inderdaad moet je alsnog met 1 of meerdere accesspoints gaan werken als je het goed wilt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 02-05 19:31
Cmza schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:32:
maar lost dit ook het probleem op dat ik boven geen wifi heb, of moet ik alsnog een access point aanschaffen..
Nee, een ander modem in je meterkast lost niet het probleem van laminaat-ondervloeren en betonbewapening op :)

Je hebt dus twee issues:
- Je daadwerkelijke internet is traag, ook al maak je een bekabelde gigabit-verbinding met je modem
- Je wifi-bereik is slecht op de bovenverdieping

Beide hebben een andere oplossing. Slechte wifi-dekking los je inderdaad op door een extra access point aan te schaffen. Ik lees iets over UTP naar boven, ik zou eerst kijken of die aansluiting überhaupt werkt, want een repeater met UTP-aansluiting kan 99% van de tijd ook als access-point (dus van kabel naar draadloos, ipv draadloos -> draadloos) werken.

Ook moet je de repeater (in repeater-mode, dus draadloos -> draadloos) niet neerzetten op de plek waar je beter bereik wil, maar op een plek waar je wel bereik hebt, die dichterbij de plek ligt waar je geen bereik hebt. De repeater heeft zelf ook een goede wifi-verbinding nodig om deze weer opnieuw uit te zenden.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 23:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cmza schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:32:
Maar oke glasvezel zou super zijn qua snelheid van het internet maar lost dit ook het probleem op dat ik boven geen wifi heb, of moet ik alsnog een access point aanschaffen..
Zoasl al eerder gezegd, internetverbinding en WiFi staan los van elkaar. Dus nee, andere modem in de meterkast doet niets met WiFi-situatie.

Overigens, reden om hogere snelheid op WiFi te willen is niet dat 30Mbps voor Teams onvoldoende is, maar omdat bij WiFi snelheid en stabiliteit gekoppeld zijn (beide hangen direct af van signaalkwaliteit). Een verbinding van 30Mbps is vrijwel zeker instabiel, een verbinding van 150Mbps is vrijwel zeker stabiel. Ook als je internetverbinding traag is, wil je een snelle WiFi-verbinding hebben om het stabiel te houden.

Bij internetverbinding gaat dat overigens nauwelijks tot niet op: 30Mbps kan net zo stabiel zijn als 10Gbps. Betaal dus niet voor meer dan je nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
Ik heb even een aantal dingen uitgezocht.
Ik kan helaas niet overstappen naar glasvezel want ik zit nog een jaar aan dit abbo vast.
wifi haperde weer heel erg maar via Youfone een nieuwe modem gekregen de V10 en nu werkt hij beter, hij is stabel.

Maar boven nog steeds weinig tot geen bereik en daar zoek ik nog een oplossing voor.
en die access points zijn vaak per 1 te koop toch ?
Want ik stond ik de winkel bijna een mesh wifi te kopen met 3 punten.

Hang-around

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 02-05 19:31
AP's zijn zeker per stuk te koop. Je geeft aan al een extender te hebben; welke is dat? Sommige extenders zijn ook te gebruiken als AP.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1