Hifi/home cinema voor starters

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticLight
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-03 13:53
Beste tweakers,

Ik heb recent een platenspeler aangeschaft, maar ik heb nog geen geluidsinstallatie om deze op af te kunnen spelen. De speler komt naast mijn TV te staan waar momenteel een 2.1 soundbar van Sony aan hangt, maar die heeft geen analoge aansluit mogelijkheden. Omdat me het een beetje onzin lijkt om een soundbar en hifi set naast elkaar te hebben staan ben ik me een beetje aan het verdiepen in de mogelijkheden. Dus dan wil ik de set gaan gebruiken voor zowel TV/Netflix als muziek.

Ik ben een redelijke leek op het gebied van home cinema/hifi sets, dus daarom heb ik wat vragen.

Zo zie ik bijvoorbeeld hier in de buurt een tweedehands Marantz SR4003 te koop staan. Dit is een receiver die een full HD signaal door kan geven. Nou is mijn huidige TV ook 1080p dus dat sluit prima aan, maar stel dat ik later een 4K TV koop, is het dan aan te raden om ook een receiver te kopen die een 4K signaal door kan geven, of kan ik dan ook de digital out (coax of toslink) van de TV gebruiken en die op de receiver aansluiten?

Ik denk eraan om een tweedehands set speakers te kopen voor bij de receiver. Als ik begin met twee zuilspeakers, dan kan ik later altijd nog uitbreiden met meer speakers voor surround sound toch?

Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik qua budget uit wil geven. De Marantz die ik heb gezien staat nu te koop voor 85 euro, en voor een setje speakers dacht ik aan max 200 euro. Maar als jullie zeggen; dat is een slecht idee, je kunt als starter beter x en y kopen dan sta ik zeker open voor suggesties. Zolang het niet richting de duizenden euro's gaat.

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

ArcticLight schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:45:
Zo zie ik bijvoorbeeld hier in de buurt een tweedehands Marantz SR4003 te koop staan. Dit is een receiver die een full HD signaal door kan geven.
Dat is wel een heel oud beestje. Zo te zien doet deze receiver HDMI Switching/Repeating en geen HDMI Processing. Oftewel vanaf elke bron is er nog een kabel nodig voor audio. Een receiver met HDMI Processing kan het audio signaal uit het totale HDMI signaal halen waardoor die extra kabel niet nodig is. Een receiver met HDMI Processing zet dus alleen beeld door via de HDMI Out, geluid wordt direct over de speakers gespeeld. HDMI Repeating is beeld én geluid doorsturen naar de TV, vandaar de extra kabel die nodig is.

Ik zou dus voor HDMI Processing gaan. Bij Marantz zit je dan aan de SRx004 reeks. Al wil je die ook niet aangezien die serie berucht staat om de Pop of Death. Denon tegenhanger van die serie is de AVR-xx09, die zijn naar mijn weten probleemloos. HDMI 1.3 met HDMI Processing, dus max Full HD zoals je gevonden had. Maar in die jaren waren meer merken actief. Pioneer, Yamaha, Sony, Harman Kardon, etc. Onkyo noem ik expliciet niet, laat liggen dat merk als je ouder gaat kijken. Onkyo heeft last gehad van HDMI board dan wel DSP chip issues. Receivers vielen letterlijk bij bosjes over meerdere jaren. Toentertijd goed opgelost door Onkyo maar dat stukje service is over.
Nou is mijn huidige TV ook 1080p dus dat sluit prima aan, maar stel dat ik later een 4K TV koop, is het dan aan te raden om ook een receiver te kopen die een 4K signaal door kan geven, of kan ik dan ook de digital out (coax of toslink) van de TV gebruiken en die op de receiver aansluiten?
Met de receiver middenin de keten moet de HDMI versie van de receiver gelijk of hoger zijn aan de features die je wilt gebruiken. Voor 4K heb je aan HDMI 1.4 afdoende, wel max 30 Hz. Wil je 4K/60 met HDR ga je naar HDMI 2.0 (met HDCP 2.2). Wil je 4K/120, HDR en VRR dan ga je naar HDMI 2.1. Welke versie je wilt zal afhangen van je bronnen en wensen. Het is wat je wilt gebruiken. Koop je nu een TV zal deze HDMI 2.1 hebben, heb je echter geen current gen game console en ben je niet van plan die te kopen dan hoeft de receiver niet per se HDMI 2.1 te ondersteunen.

Zet je de receiver achteraan in de keten, dus alle bronnen op de TV aansluiten dan hoeft de HDMI versie niet overeen te komen. Let alleen wel dat de TV dan midden in de keten staat en niet elke TV bijvoorbeeld DTS doorgeeft. TV als hub gebruiken zitten nadelen aan versus bronnen direct op de receiver.

Ook hoe je teruggaat van de TV naar de receiver qua audio is anders. S/PDIF is er altijd nog wel. Echter is er nu HDMI ARC in twee smaken: ARC en eARC. Verschillen tussen die drie zijn al vaker uiteengezet op het forum hier. Maar ook daarbij maakt het niet altijd uit. Gebruik je geen interne apps van de TV heb je ook geen audio die retour moet.

Een eenduidig antwoord kan niet gegeven worden, het hangt van diverse factoren af zoals aanwezige bronnen en wensen. HDMI klinkt als algemene term zalig maar door de verschillende versies en implementaties is het eigenlijk het tegenovergestelde.
Ik denk eraan om een tweedehands set speakers te kopen voor bij de receiver. Als ik begin met twee zuilspeakers, dan kan ik later altijd nog uitbreiden met meer speakers voor surround sound toch?
Een surround receiver kopen en daar slechts twee speakers op aansluiten kan inderdaad zonder problemen. Wel in de setup aangeven welke speakers je hebt zodat de receiver hier rekening mee houdt. Stel je surround in en sluit je slechts twee speakers aan ga je letterlijk geluid missen.

Betreffende je platenspeler:
Check even of die een ingebouwde phono versterker heeft of niet. Indien niet kan het handig zijn een receiver te nemen met ingebouwde. Phono versterker kan ook los maar dan heb je weer een extra device en kabels.

[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 19-01-2023 08:02 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticLight
Ten eerste bedankt voor je reactie!
FeaR schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:11:
Dat is wel een heel oud beestje. Zo te zien doet deze receiver HDMI Switching/Repeating en geen HDMI Processing. Oftewel vanaf elke bron is er nog een kabel nodig voor audio. Een receiver met HDMI Processing kan het audio signaal uit het totale HDMI signaal halen waardoor die extra kabel niet nodig is. Een receiver met HDMI Processing zet dus alleen beeld door via de HDMI Out, geluid wordt direct over de speakers gespeeld. HDMI Repeating is beeld én geluid doorsturen naar de TV, vandaar de extra kabel die nodig is.

Ik zou dus voor HDMI Processing gaan. Bij Marantz zit je dan aan de SRx004 reeks. Al wil je die ook niet aangezien die serie berucht staat om de Pop of Death. Denon tegenhanger van die serie is de AVR-xx09, die zijn naar mijn weten probleemloos. HDMI 1.3 met HDMI Processing, dus max Full HD zoals je gevonden had. Maar in die jaren waren meer merken actief. Pioneer, Yamaha, Sony, Harman Kardon, etc. Onkyo noem ik expliciet niet, laat liggen dat merk als je ouder gaat kijken. Onkyo heeft last gehad van HDMI board dan wel DSP chip issues. Receivers vielen letterlijk bij bosjes over meerdere jaren. Toentertijd goed opgelost door Onkyo maar dat stukje service is over.
Oh, kijk zo leer ik nog eens wat! Dus de meerwaarde van de HDMI kabels in de receiver is in dit geval dat je niet meer van bron hoeft te wisselen op je TV en de receiver als centrale hub fungeert? Is de kans op defecten groter bij oudere apparaten? (misschien beetje open deur).
Met de receiver middenin de keten moet de HDMI versie van de receiver gelijk of hoger zijn aan de features die je wilt gebruiken. Voor 4K heb je aan HDMI 1.4 afdoende, wel max 30 Hz. Wil je 4K/60 met HDR ga je naar HDMI 2.0. Wil je 4K/120, HDR en VRR dan ga je naar HDMI 2.1. Welke versie je wilt zal afhangen van je bronnen en wensen. Het is wat je wilt gebruiken. Koop je nu een TV zal deze HDMI 2.1 hebben, heb je echter geen current gen game console en ben je niet van plan die te kopen dan hoeft de receiver niet per se HDMI 2.1 te ondersteunen.

Zet je de receiver achteraan in de keten, dus alle bronnen op de TV aansluiten dan hoeft de HDMI versie niet overeen te komen. Let alleen wel dat de TV dan midden in de keten staat en niet elke TV bijvoorbeeld DTS doorgeeft. TV als hub gebruiken zitten nadelen aan versus bronnen direct op de receiver.

Ook hoe je teruggaat van de TV naar de receiver qua audio is anders. S/PDIF is er altijd nog wel. Echter is er nu HDMI ARC in twee smaken: ARC en eARC. Verschillen tussen die drie zijn al vaker uiteengezet op het forum hier. Maar ook daarbij maakt het niet altijd uit. Gebruik je geen interne apps van de TV heb je ook geen audio die retour moet.

Een eenduidig antwoord kan niet gegeven worden, het hangt van diverse factoren af zoals aanwezige bronnen en wensen. HDMI klinkt als algemene term zalig maar door de verschillende versies en implementaties is het eigenlijk het tegenovergestelde.
Als ik dit zo lees dan is het dus eigenlijk meer futureproof om een receiver zonder HDMI ingangen te kopen en bij alle invoerapparaten de audio los naar de receiver te leiden? Ik gebruik momenteel mijn PS4 Slim voor streaming (Netflix/Prime/HBO Max), maar daar heb ik dan net weer de pech dat die geen audio uitvoer heeft en er dus een HDMI extractor nodig is.
Een surround receiver kopen en daar slechts twee speakers op aansluiten kan inderdaad zonder problemen. Wel in de setup aangeven welke speakers je hebt zodat de receiver hier rekening mee houdt. Stel je surround in en sluit je slechts twee speakers aan ga je letterlijk geluid missen.
Top! Bedankt voor de tip.
Betreffende je platenspeler:
Check even of die een ingebouwde phono versterker heeft of niet. Indien niet kan het handig zijn een receiver te nemen met ingebouwde. Phono versterker kan ook los maar dan heb je weer een extra device en kabels.
De platenspeler heeft een ingebouwde voorversterker, dus daar heb ik verder geen omkijken naar.

Denk dat het voor mij (budget)technisch misschien interessanter is om naar een 2.1 receiver te gaan kijken, aangezien ik nog niet eens zeker weet of ik er ooit een surround set van wil gaan maken.

[ Voor 30% gewijzigd door ArcticLight op 18-01-2023 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

ArcticLight schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:26:
Oh, kijk zo leer ik nog eens wat! Dus de meerwaarde van de HDMI kabels in de receiver is in dit geval dat je niet meer van bron hoeft te wisselen op je TV en de receiver als centrale hub fungeert?
HDMI Processing is de standaard vanaf HDMI 1.3. Dat ik het verschil uit heb gelegd kwam puur omdat je met de oude Marantz aan kwam zetten. Als je een nieuwer model had genoemd had ik het niet genoemd.

Het idee is dat de receiver de centrale hub is in de keten. "Voordeel" dat je op de TV niet van HDMI hoeft te wisselen kan er één zijn maar je moet op de receiver van input wisselen. Dus eigenlijk verleg je de actie. HDMI biedt ook HDMI CEC wat automatisch inschakelen van apparatuur kan betekenen. Google maar eens op die term. Sidenote van mijn kant: praktijk is helaas anders dan theorie. HDMI CEC kan ook voor een hoop verwarring zorgen. Het voordeel van de receiver voor de TV zie ik meer in bijvoorbeeld altijd support voor DTS. Elke receiver snapt dat maar lang niet elke TV meer. Moet wel weer worden gezegd dat DTS ook minder voorkomt. Op fysieke media zie je het maar streamingdiensten gebruiken Dolby Digital. Dus hier wederom: wensen en apparatuur van de gebruiker moet je weten om echt voordelen te benoemen.
Is de kans op defecten groter bij oudere apparaten?
Vind ik een lastige vraag. Ik zou zoeken naar apparatuur die je aanstaat en dan hier even checken (het natuurlijk zelf Google raadplegen) of er issues mee zijn. Ik benoemde hierboven enkele bekende issues, daar tegenover staan tientallen series zonder problemen.
Als ik dit zo lees dan is het dus eigenlijk meer futureproof om een receiver zonder HDMI ingangen te kopen en bij alle invoerapparaten de audio los naar de receiver te leiden? Ik gebruik momenteel mijn PS4 Slim voor streaming (Netflix/Prime/HBO Max), maar daar heb ik dan net weer de pech dat die geen audio uitvoer heeft en er dus een HDMI extractor nodig is.
Futureproof ben je nooit. De tijd dat we tientallen jaren met S/PDIF deden zijn voorbij, HDMI is de nieuwe standaard die (helaas) snel nieuwe versies krijgt. Zoals je zelf ervaren hebt heeft niet elke bron een dedicated audio out. Op de oplossing van HDMI Audio Extractors na ben je dus aangeroepen op audio terug van de TV. Wil je basaal Dolby Digital 5.1 terug dan is S/PDIF genoeg. Wil je echter surround LPCM (max van de XSX en PS5) dan moet je HDMI eARC terug hebben. HDMI eARC wat weer alleen op recente receivers zit.

De vraag is, wil je meteen voor de max gaan? Ik denk dat als je van een 2.1 sound bar komt de stap naar fysiek 5.1 al aanzienlijk is met gewoon Dolby 5.1. All-in met alles HDMI 2.1 met beperkt budget wordt lastig maar het is zeker niet het einde van de wereld. Of tussenstap. Stel je hebt straks een next gen console, wil je per se 120 Hz hebben? Als je ook 60 OK vind dan is een HDMI 2.0b receiver afdoende.

Edit:
Ik wil je zeker niet afschrikken door alle HDMI issues en alle mogelijkheden. Het is alleen dat er zo veel afhankelijkheden zijn dat er geen makkelijk eenduidig antwoord te geven is. Geloof me, dat had ik ook liever gehad....

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 19-01-2023 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:33

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zoals @FeaR al zegt, heeft iedere techniek zijn voors en tegens. Als je nu al droomt over een mooie moderne tv, zou ik niet meer voor een heel oude receiver gaan. Kies er 1 met HDMI 2.1 (of 2.0b als je de hogere bandbreedte niet verwacht te gebruiken.)

Zie ook: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

[ Voor 12% gewijzigd door Jorgen op 18-01-2023 16:23 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:12
Ik vind dat de ingewikkeldheid van HDMI schromelijk wordt overdreven hoor, maar misschien komt dat omdat ik van de oude stempel ben inmiddels en ook nog met component en composiet heb mogen werken vroeger...

Wat je wil hangt toch echt gewoon een beetje van je zelf af en je budget. Om even een simpele aanzet te geven zou je iets als dit kunnen overwegen: https://www.marktplaats.n...5b-49b6-a9c5-439ca8c8d6c2 : een stereoversterker met analoge (voor de platenspeler) en digitale ingangen (voor de tv) en een subwoofer output (voor de .1 van 2.1).

Sluit je PS4 via HDMI aan op de TV en dan de TV via de optische digitale ingang op de versterker. Ik zie dat zelfs de nieuwste generatie tv's nog gewoon een optische digitale uitgang hebben, dus dat moet in de nabije toekomst geen probleem zijn.

Of wil je toch HDMI gebruiken dan kan je iets als dit aanschaffen: https://www.marktplaats.n...1933443199-yamaha-rx-v477.

Qua geluidskwaliteit zit er geen hoorbaar verschil tussen een optische digitale uitgang en HDMI, als de bron stereo is is het verschil zelfs nihil. Tenzij je veel blu-rays kijkt, dan kan je met de HDMI verbinding namelijk DTS-HD doorsturen, wat met de optische digitale uitgang niet mogelijk is. Maar ook over of dit verschil hoorbaar is zijn de meningen verdeeld.

Ik mis toch vooral een beetje wat je nou echt wil en hoeveel je wilt uitgeven. Misschien kan je dat wat duidelijker uiteenzetten?

Oh en iets totaal anders wat je ook kan overwegen is het volgende setje actieve vloerstaande speaker met HDMI: https://www.hifiklubben.n...--stereo/argfenrisa55ash/ Dat is wel de meest makkelijke optie denk ik zo. Maarja omdat het een actieve speakerset (dus met een ingebouwde versterker) is loop je wat flexibiliteit mis.

[ Voor 10% gewijzigd door Ramon op 18-01-2023 23:07 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Ramon schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:49:
Ik vind dat de ingewikkeldheid van HDMI schromelijk wordt overdreven hoor,
Volgens mij heb ik hierboven toch redelijk uiteengezet waar je tegenaan kan lopen. Als je zoals TS met receivers van 14 jaar oud aan komt dan ga je fiks terug met andere functies van HDMI toentertijd. HDMI Switching versus HDMI Processing, had je dat geweten of was die ook over één kan gegaan? Is niet meer van deze tijd maar zelfs toen was een algemene term/implementatie als "HDMI" dus niet van toepassing.

Verder kijkende naar je post doe je er inderdaad te makkelijk over. Neem de Yamaha die je noemt. Een HDMI receiver met HDMI 2.0. Echter een ouder model met HDMI 2.0a zonder HDCP 2.2. Dus inderdaad 4K maar geen HDR. Wetende dat elke TV die je nu koopt HDR heeft en dat TS al een bron met HDR heeft zou ik die Yamaha geen goede aanschaf vinden. HDMI op die receiver biedt dan niets. Enige is dat je via HDMI ARC terug kan in plaats van S/PDIF ten opzichte van een non HDMI receiver.

Idem met alles aansluiten via de TV. Dat heb ik ook benoemd maar iets als DTS wordt afhankelijk van het merk TV dan niet doorgezet. Is dat erg? Afhankelijk van de wensen van TS. Gelukkig zijn er ook bronnen die DTS kunnen converteren naar LPCM. Herkent de TV niet dat het DTS is en zal het geluid doorsturen. Nadeel, LPCM past in surround niet over S/PDIF, daar moet je HDMI eARC voor nodig hebben. eARC, iets wat officieel bij de HDMI 2.1 standaard hoort maar door sommige fabrikanten ook onder HDMI 2.0b is geïmplementeerd.

Bovenstaande is dan puur theorie op versies. Dan heb ik het nog niet eens gehad over HDMI handshake wat in elke setup roet in het eten kan gooien. Zwart-wit stellen dat je een receiver met of zonder HDMI neemt, zoals je het voor doet komen, is mijns inziens te kort door de bocht. Dus ja, volgens mij denk je er inderdaad te makkelijk over.

Discussie over hoorbaar ga ik expliciet niet aan. Dat laat ik aan de gebruiker. Je wilt niet weten hoe veel mensen apparatuur kopen of vervangen om maar de hoogste vorm van audio binnen te krijgen. S/PDIF met normale Dolby Digital dan wel DTS (indien mogelijk) als oplossing noemen is één, er als eigenaar ook achter staan is een geheel ander punt.

[ Voor 29% gewijzigd door FeaR op 19-01-2023 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticLight
Heel erg bedankt voor de reacties allemaal! Sorry dat ik niet helemaal duidelijk ben :P

Ik hoef absoluut niet meteen voor de meest uitgebreide 7.1 geluidsset te gaan in de hoogste Dolby kwaliteit. Ik ben een muziekliefhebber maar heb altijd digitaal muziek geluisterd via mijn PC (audio interface met setje redelijke actieve speakers), maar van hifi heb/had ik nog geen kaas gegeten. Nu ik eindelijk een fatsoenlijke platenspeler heb gekocht wilde ik me daar eens in gaan verdiepen maar ik vind het dan onzin om en een 2.1 soundbar en een aparte speakerset voor de platenspeler in de woonkamer te hebben staan.

Ik ben meer een PC gamer en de Playstation heb ik puur voor de exclusives, nog geen plannen om binnen afzienbare tijd een PS5 te halen, en mocht die er toch komen heb ik niet meteen de eis voor HDMI 2.1 full surround.

In de avond ga ik een Yamaha RX-V379 overnemen van een mede-tweaker. Ik denk dat ik daarmee voorlopig prima uit de voeten kan en dan ben ik ook voorbereid mocht ik later een 4K TV kopen. Deze receiver kan ik als ik het goed begrijp eenvoudig aansluiten op de ARC poort van mijn huidige TV. Aangezien dit een redelijk recente receiver is hoop ik daarmee geen HDMI problemen te ondervinden.

Als vervolgstap ben ik nu aan het zoeken naar een setje tweedehands speakers in de buurt voor max 200 euro. Ik zie dat er een setje Monitor Audio Silver 5i wordt aangeboden, maar in de buurt staat er ook een Jamo S426 5.0 set te koop. Ongetwijfeld dat de Monitor Audio's een kwalitatief betere speaker zullen zijn maar het is ook wel aanlokkelijk om voor die 5.0 set te gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

HDMI is een beetje de "usb van audio/video-land". In theorie kan je er alles mee aansluiten, maar in de praktijk betekent dat, dat je alleen de basis hebt als je per ongeluk een lagere HDMI versie kiest.

Pas met de juiste bandbreedte (van aansluiting en kabel) en juiste hdcp, krijg je daadwerkelijk wat je apparaat kan laten zien.

Koop je nu een apparaat vanaf HDMI 2.0b dan zit je voor 99% vd dingen goed. Alleen bij hfr gaming (zoals PS5 of high end pc videokaart) of bij 8k/50Hz HDR moet je perse HDMI 2.1 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticLight
Jorgen schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:57:
Koop je nu een apparaat vanaf HDMI 2.0b dan zit je voor 99% vd dingen goed. Alleen bij hfr gaming (zoals PS5 of high end pc videokaart) of bij 8k/50Hz HDR moet je perse HDMI 2.1 hebben.
Ja voordat ik HDMI 2.1 nodig ga hebben zijn we denk ik wel weer een aantal jaren verder. Ik heb de RX-V379 nu thuis staan, kon ik me voor 65 euro geen buil aan vallen dacht ik!

Nu dus de vervolgstap; op zoek naar speakers! Zijn er bepaalde merken/types die ik zeker moet mijden? Ik twijfel nog steeds tussen meteen een surround setup en later uitbreiden of het beginnen met een stereoset. Er staat een Jamo S426 5.0 set in de buurt te koop voor 120 euro, is dat wat? Of is dat allemaal volledig subjectief? Het scheelt misschien dat ik nog niet echt een referentiekader heb wat betreft kwalitatieve hifi :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gverboon
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-10-2024
ArcticLight schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:09:
[...]

Ja voordat ik HDMI 2.1 nodig ga hebben zijn we denk ik wel weer een aantal jaren verder. Ik heb de RX-V379 nu thuis staan, kon ik me voor 65 euro geen buil aan vallen dacht ik!

Nu dus de vervolgstap; op zoek naar speakers! Zijn er bepaalde merken/types die ik zeker moet mijden? Ik twijfel nog steeds tussen meteen een surround setup en later uitbreiden of het beginnen met een stereoset. Er staat een Jamo S426 5.0 set in de buurt te koop voor 120 euro, is dat wat? Of is dat allemaal volledig subjectief? Het scheelt misschien dat ik nog niet echt een referentiekader heb wat betreft kwalitatieve hifi :P
Heb deze speakers ik denk 10 jaar geleden ook gehad, stonden in de kamer van mijn zoon. Heb me altijd verbaasd dat ze voor die prijs toentertijd rond de 300 euro zo goed klonken. Dus als beginners set niks mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Jamo wordt veel gebruikt idd en veel mensen zijn er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticLight
Ondertussen de Jamo's in gebruik, moet alles nog even juist kalibreren en dergelijke, maar heel tevreden over het geluid dusver!
Ontzettend bedankt voor alle hulp mensen!
Pagina: 1