Plots buitenlandse (Deense) reclame (ipv NL'se)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:56
Mijn vraag

Sinds kort heb ik ineens allemaal Deense reclame op mijn apparaten in plaats van Nederlandse. In de brower, Youtube, etc. het is allemaal Deens!

Ik dacht eerst dat er misschien iets op mijn telefoon in orde was (daar merkte ik het eerst op) en dat ik daar nog wel een keer naar zou kijken. Maar gaandeweg merkte ik dat mijn desktop, iPad en ook mijn partners telefoon hetzelfde heeft. Nog steeds dacht ik dat het iets aan mijn google account instellingen zou liggen, maar vandaag zag ik dat het op mijn werk laptop ook is (en daar ben ik niet ingelogd op mijn google account)

Dus nu dacht ik: dit ligt niet aan mijn telefoon, andere apparaten hebben het ook. Misschien dat het met mijn Wi-Fi te maken heeft. Bij wijze van test meteen even geprobeerd: als ik op 4G browse op mijn telefoon, krijg ik weer keurig NL'se reclame en google shopping resultaten. Wi-Fi aan en het is weer Deens.
Ligt dit misschien aan mijn internet (provider of IP adres)?

Op zich vind ik het niet zo erg (Deense reclame in YouTube is een stuk minder vervelend omdat je het toch niet verstaat 8) ) maar voor de google shopping functie is het bijvoorbeeld toch iets minder handig (ik krijg alleen maar Deense winkels als resultaat en prijzen in Deense Kronen)

Relevante software en hardware die ik gebruik

iOS, Mac OS, Windows 10 (allemaal vertonen ze dit verschijnsel) op mijn Wi-Fi netwerk.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Mijn google account gegevens gecontroleerd, daar zie ik niets bijzonders.
Verder niets, ik met meteen hier gaan posten!

Hopelijk zit ik in het juiste subforum.

[ Voor 5% gewijzigd door autoreverse op 18-01-2023 11:21 ]

Beste antwoord (via autoreverse op 22-01-2023 09:25)

Anoniem: 1299462

Best gebruikte is MaxMind
Eventueel kan je daar een verzoek doen om het aan te passen ; https://www.maxmind.com/en/geoip-location-correction

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:36

D4NG3R

kiwi

:)

Dikke kans dat je een extern IP adres toegewezen hebt gekregen wat voorheen door een Deense internetboer gebruikt werd.

Wat zie je hier bijvoorbeeld? https://www.iplocation.net/

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Oh ik ben benieuwd.

Als ik op die link klik krijg ik keurig Diemen NL als locatie en mijn ISP (T-Mobile Thuis/glasvezel)

[ Voor 6% gewijzigd door autoreverse op 18-01-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43

lier

MikroTik nerd

Kan dat de betreffende site(s) hun geo locatie informatie (nog) niet bijgewerkt hebben.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Begrijp ik het dan goed dat ik misschien 'ineens' een nieuw IP adres kan hebben gekregen van mijn internet provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dat kan gebeuren ja, consumenten hebben doorgaans geen statisch IP. Toevallig recent je modem (meer dan een paar minuten) uit gehad of is er onderhoud geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:34
Offtopic, maar dank je wel voor deze link. Asjemenou, ik heb opeens een nieuw wanadres. (ziggo klant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
D4NG3R schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:25:
Dat kan gebeuren ja, consumenten hebben doorgaans geen statisch IP. Toevallig recent je modem (meer dan een paar minuten) uit gehad of is er onderhoud geweest?
Onderhoud weet ik niet (althans niet aangekondigd en voorzover ik weet, kan wel zijn dat ze dat 's nachts onaangekondigd doen denk ik?) en een paar minuten van de stroom af geweest is ook alweer iets langer geleden (had toen wat verbindings issues) dus ik zou niet meteen zelf een causaal verband zien hierin.

EDIT
Op dit moment geeft de Systeembedrijfstijd van het modem aan:
34 dagen 19 uren 11 minuten 21 seconden

Dus die reset is als minstens een maand geleden.

[ Voor 16% gewijzigd door autoreverse op 18-01-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:21
Klinkt inderdaad heel erg als een nieuw ip adres. Je kan de logs van je router checken, misschien zie je daarin iets dat je onlangs een nieuw ip adres hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

KNed schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:28:
Klinkt inderdaad heel erg als een nieuw ip adres. Je kan de logs van je router checken, misschien zie je daarin iets dat je onlangs een nieuw ip adres hebt gekregen.
Hehe.. ik woon al jaren in het dorp naast me met mijn IP's.
Weet niet waarom, staat in sommige lijsten mijn range als dat andere dorp wellicht.
Ik vind het prima zo! :)

Deense reclames.. ik kan het een beetje volgen.
Maar liever niet.
(De reclames dan, Deens kan ik wel hachelen.)

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Tja, die hele IP location is ook maar een benadering. En kan ook nog eens gedateerd zijn.
Het hangt allemaal ook af van de configuratie van je internetverbinding/provider

Volgens de eerder aangehaalde website zit ik nu ergens in Brabant maar ik kan je vertellen dat ik nu echt niet in die provincie zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Ah, oke ik zit (woon) zelf dus inderdaad niet in Diemen (maar Amsterdam) Dus bij mij ook niet heel precies. Maar niet in Denemarken in elk geval...

[ Voor 4% gewijzigd door autoreverse op 18-01-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb je bij het nakijken van je google account ook gekeken onder de taalinstellingen bij gepersonaliseerde advertenties? Daar was bij mij op een gegeven moment automatisch noors toegevoegd (ik denk na zoeken op wat noorse termen/merken), waarna ik ook allerlei noorse advertenties kreeg.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Hier worden verschillende services gebruikt. Bij mij zijn ze alle vier niet helemaal precies hetzelfde.
Twee in Amsterdam, twee in Eindhoven.
En ik zit daar ergens tussenin :)

https://iplocation.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Orion84 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:37:
Heb je bij het nakijken van je google account ook gekeken onder de taalinstellingen bij gepersonaliseerde advertenties? Daar was bij mij op een gegeven moment automatisch noors toegevoegd (ik denk na zoeken op wat noorse termen/merken), waarna ik ook allerlei noorse advertenties kreeg.
TS geeft aan dat het alleen via zijn vaste verbinding fout gaat. Dus kan niet aan Google instellingen liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 17:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

KNed schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:42:
[...]

TS geeft aan dat het alleen via zijn vaste verbinding fout gaat. Dus kan niet aan Google instellingen liggen
Ah, daar had ik even overheen gelezen. Toch goed om even te checken, kan wellicht ook een combinatie van zijn. Als er alleen NL (en evt. EN) tussen die talen staat, zou je zelfs met geolocation niet ineens reclames in een andere taal verwachten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
KNed schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:28:
Ik zie alleen dit bij de kopjes 'informatief' en 'melding'. Bij de overige meer noodzakelijke kopjes (zoals fouten e.d.) zie ik 0 resultaat.

2023-01-13 05:28:31 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_VID_300:IPv4 connected.
2023-01-13 05:28:27 System Notice WAN connection INTERNET_VOICE_R_VID_300:IPv4 disconnected.(ERROR_IDLE_DISCONNECT)

[ Voor 10% gewijzigd door autoreverse op 18-01-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Tja, als je router niet logt of er een nieuw ip-adres uitgedeeld is dan ga je er niet achter komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autoreverse
Orion84 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:37:
Dank voor de tip; inderdaad toch even nagekeken. Staat op Nederlands met Engels als 2e taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Het modem betreft een Home GatewayHG659, moest ik daarvoor specifieke dingen uit moeten kunnen lezen?

Achter het modem zit overigens een aparte draadloze router (D-Link) maar dat is niet zo relevant toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Wat je zou kunnen overwegen is om je modem een uur of wat uit te zetten en te kijken of je weer een nieuw IP krijgt wat wel binnen de landsgrenzen valt. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:36
T-Mobile heeft wel eens eerder hun routeringen aangepast, met allerlei gevolgen van dien.
In 2019 vonden ze het nog een goed idee de boel via Duitsland te laten lopen ipv gewoon Amsterdam de AMS-IX.

In dit geval is het waarschijnlijker dat je een voorheen Deens IP hebt toegewezen gekregen.
wat @D4NG3R ook al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb hier ook constant last van. Ik reis veel voor mijn werk maar tegelijkertijd heb ik bijna altijd een VPN naar huis aanstaan op mijn laptop en telefoon. Op 1 of andere manier koppelt Google dan mijn eigen WAN IP aan de locatie waar ik ben..

Ik tm oktober een hele tijd reclame uit Singapore gehad. Toen een week in Barcelona geweest en daarna Spaanse reclame totdat ik door modem-wissel een andere IP kreeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 13:15

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Dieks77 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:36:
T-Mobile heeft wel eens eerder hun routeringen aangepast, met allerlei gevolgen van dien.
In 2019 vonden ze het nog een goed idee de boel via Duitsland te laten lopen ipv gewoon Amsterdam de AMS-IX.
Maar dat heeft toch niks met de afkomst IP-blokken te maken?

Er wordt vanwege het schaarste wel enorm gehandeld in IPv4-adressen. Alle blokken die een internetboer niet meer gebruikt zal die weer doorverkopen. En ja, dan moeten de location-databases weer worden aangepast. En dan moeten de aangesloten partners (Facebook, Netflix, Twitter etc), weer deze databases gaan verwerken. Het kan daarom even duren voordat je IP bekend is bij het juiste land.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:34
Je kunt het eventueel rapporteren bij Google: https://support.google.com/websearch/workflow/9308722.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1299462

Best gebruikte is MaxMind
Eventueel kan je daar een verzoek doen om het aan te passen ; https://www.maxmind.com/en/geoip-location-correction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Is die van Google beperkt tot hun eigen services?
Google.nl gaf nl. wel consequent Nederland weer als locatie (links onderin) dat is gebaseerd op IP adres toch?

Ik had nog een ander topic gevonden met soortgelijk probleem en daar bleek de oplossing voor een wel te werken door de modem een goed een aantal uren (hele nacht) uit te laten, bij de ander weer niet.

Ik wilde dat dus inplannen om hier een x te doen, maar het probleem heeft zichzelf al opgelost lijkt het. De YouTube reclames en Google shopping resultaten laten alweer een tijdje Nederlandse content zien. Terwijl ik dus nog niets gedaan heb, zelfs geen modem uit gezet.

Ik heb bovenstaande 2 suggesties dus ook niet kunnen proberen helaas.

Mijn partner heeft er ook geen last meer van op haar devices; zij dacht dat dat kwam omdat ze cookies gewist had op haar telefoon.

[ Voor 4% gewijzigd door autoreverse op 22-01-2023 09:24 ]

Pagina: 1