Toon posts:

Zonnepanelen: alleen zuid, of ook oost-westopstelling erbij?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:04
In verband met een nieuwbouwhuis staan we voor een keuze mbt zonnepanelen. Wat zouden jullie in onze situatie doen?

Optie 1
- Voor ongeveer €2200 excl. btw kunnen we 3600wp (9 panelen) op ons zuidelijke dak leggen.
- Verwacht rendement is 100%.
- Prijs per wp is 0,58 inclusief btw-teruggaaf.

Optie 2
Voor een meerprijs van €5400 excl. btw kunnen we aan bovenstaande opstelling toevoegen:
- 1200wp (3 panelen) oost
- Verwacht rendement oost is 65%

- 1200wp (3 panelen) west
- Verwacht rendement west is 75%

- Prijs per wp is €1,25 inclusief btw-teruggaaf.

Vraag
Als we voor Optie 1 gaan, verwachten we ongeveer 100kwh per maand te moeten bijkopen op basis van ons huidige verbruik. Dat wordt natuurlijk alleen maar meer :). Met een stroomprijs van €0,50 verdienen we de extra investering voor Optie 2 in 9 jaar terug. Als de stroomprijs daalt, wordt de terugverdientijd alleen maar langer.

Dus... wat zouden jullie doen? Voor 0,58/wp een installatie laten aanleggen en ieder jaar ongeveer minstens 100kwh/mnd bij moeten kopen? Of voor 1,25/wp (het dubbele) 6 extra panelen oost-west aan laten leggen?

Lastig joh!

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:56
Als je een onafhankelijke installateur om een offerte vraagt krijg je waarschijnlijk hoger dan €1,25/Wp

Jij krijgt deze prijzen van een nieuwbouw aannemer? Waanzinnig goed!!! Meestal is het een factor 4 hoger (ja echt)

Persoonlijk zou ik het dak vol leggen, zit ik bij deze prijzen niet lang over na denken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:47
volgens mij kost optie 2 je €2.25/wp...
Wat enorm duur is.

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• alcx
Ronald schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:08:
Als je een onafhankelijke installateur om een offerte vraagt krijg je waarschijnlijk hoger dan €1,25/Wp

Jij krijgt deze prijzen van een nieuwbouw aannemer? Waanzinnig goed!!! Meestal is het een factor 4 hoger (ja echt)

Persoonlijk zou ik het dak vol leggen, zit ik bij deze prijzen niet lang over na denken.
Ja, voor optie 1 is het erg scherp geprijsd! Heel blij mee. Maar dan toch de vraag, houden we het bij dat ene dakvlak op zuid (met bijbehorende voordelige prijs)? Of betalen we grof extra geld voor het toevoegen van 3 panelen oost, en drie panelen west?
Motorfret schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:08:
volgens mij kost optie 2 je €2.25/wp...
Wat enorm duur is.
Dan snap ik je berekening even niet! Ik reken met €2200 + €5400 = €7600 voor Optie 2. Daar krijgen we dan 15 panelen á 400 wp (=6000wp) voor terug. Conclusie: €7600/6000wp = 1,27/wp

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:47
2400wp voor €5400 is toch echt €2.25/wp

Als je het bij het totaalplaatje telt dan valt het idd mee en wat hierboven gezegd wordt: hoe meer hoe beter..

[Voor 61% gewijzigd door Motorfret op 18-01-2023 11:24]

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• alcx
Motorfret schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:20:
2400wp voor €5400 is toch echt €2.25/wp

Als je het bij het totaalplaatje telt dan valt het idd mee en wat hierboven gezegd wordt: hoe meer hoe beter..
Ah, ja, klopt, de éxtra kosten van die 6 panelen vallen uit op 2,25 per wp. Maar de gehele installatie komt dan gemiddeld uit op ~1,27. Vandaar de verwarring. Bedankt voor je reactie!

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:25
Eerst Z laten leggen en dan later zelf W erbij leggen. Mijn ervaring is dat je vooral 's avonds meer stroom verbruikt ivm koken en laden.

3 Panelen + Micro-inverter + montagespul hoeft niet meer dan rond de 1000 - 1200 € te kosten.

[Voor 26% gewijzigd door r_bleumer op 18-01-2023 11:35]

Nonsensical line goes here <---

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:24
Ik gok dat je eerste sommetje al niet klopt. Waarschijnlijk heb je al rond de 4 panelen standaard en betaal je 2200 meerprijs om op 9 panelen te komen?

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• alcx
r_bleumer schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:34:
Eerst Z laten leggen en dan later zelf W erbij leggen. Mijn ervaring is dat je vooral 's avonds meer stroom verbruikt ivm koken en laden.

3 Panelen + Micro-inverter + montagespul hoeft niet meer dan rond de 1000 - 1200 € te kosten.
Ik heb me laten vertellen dat de omvormer die geleverd wordt bij 9 panelen, geen extra dakvlakken gaat trekken. En alleen Z wordt 1-fase; W erbij zou 3-fase moeten worden?

Ik heb geen idee wat dat betekent voor uitbreidbaarheid eigenlijk. Zou ik ook later een W systeempje kunnen toevoegen naast het bestaande systeem, dus met eigen omvormer en spul?

• Ronald
@alcx kun je de het dak laten zien? Ontwerp of daadwerkelijk gebouwd?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:02
Ik zou ook kiezen om zoveel mogelijk panelen neer te leggen, je hebt nog tot 2025 voordat het afbouwen van salderen begint en dat stopt pas 2031. Dus vanaf die tijd wordt het interessant om stroom op te slaan en zoveel mogelijk eigen verbruik te hebben. En ga er maar vanuit dat over de lange termijn stroom ook gewoon duurder wordt, tenzij we ineens kerncentrales gaan bouwen over. terwijl je panelen wel minimaal 25 jaar meegaan en na de terug verdien tijd zullen ze altijd geld opleveren ook al krijg je maar 1 cent per kwh terug.

En je hebt het over een nieuwbouw huis dus volgens mij geen gas, dus hopelijk voor jouw een warmtepomp die ook wel wat stroom lust, verreken je niet te door te kijken naar alleen je huidige verbruik, tenzij je nu al een elektrisch kookt/verwarmt(WP)

https://bettyskitchen.nl

• alcx
Ronald schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:53:
@alcx kun je de het dak laten zien? Ontwerp of daadwerkelijk gebouwd?
Jazeker, hierbij het ontwerp:

• r_bleumer
alcx schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:51:
[...]

Ik heb me laten vertellen dat de omvormer die geleverd wordt bij 9 panelen, geen extra dakvlakken gaat trekken. En alleen Z wordt 1-fase; W erbij zou 3-fase moeten worden?

Ik heb geen idee wat dat betekent voor uitbreidbaarheid eigenlijk. Zou ik ook later een W systeempje kunnen toevoegen naast het bestaande systeem, dus met eigen omvormer en spul?
Ik bedoelde inderdaad dat je voor W een los systeempje legt. Het is beter die op een aparte fase te zetten.

Bv 3 x 400Wp + een Hoymiles HMS 1500 of zo, ben je 3 x 150 + 350 (inverter) + 150 (dakrails) kwijt, + nog wat voor de bekabeling. Zit je onder de 1000 € als je t zelf legt.

• Ronald
@alcx ik neem aan dat midden van tekening de nok is?

Meer panelen zit er niet in. De marginale kosten van de 6 zijn inderdaad hoog, maar zal je onafhankelijk weinig lager vinden.

Omdat je aangeeft 1200kWh per jaar tekort te komen met alleen zuid is het hoogst waarschijnlijk rendabel om mee te pakken.

• alcx
r_bleumer schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:27:
[...]

Ik bedoelde inderdaad dat je voor W een los systeempje legt. Het is beter die op een aparte fase te zetten.

Bv 3 x 400Wp + een Hoymiles HMS 1500 of zo, ben je 3 x 150 + 350 (inverter) + 150 (dakrails) kwijt, + nog wat voor de bekabeling. Zit je onder de 1000 € als je t zelf legt.
Hmm, dan moet ik dus wel een extra fase (werkt dat zo?) in de meterkast aanleggen tegen die tijd?
Ronald schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:53:
@alcx ik neem aan dat midden van tekening de nok is?

Meer panelen zit er niet in. De marginale kosten van de 6 zijn inderdaad hoog, maar zal je onafhankelijk weinig lager vinden.

Omdat je aangeeft 1200kWh per jaar tekort te komen met alleen zuid is het hoogst waarschijnlijk rendabel om mee te pakken.
Ja, dat is de nok! Enige alternatieve optie lijkt me om op termijn zelf nog wat panelen toe te voegen (zie hierboven). Ook even spannend hoeveel zon er nou precies op deze kappen gaat vallen, omdat het huis onderdeel is van een grotere rij aan woningen. Wellicht dat de nok van de buren de zon vanuit het westen bijna het hele jaar gaat blokkeren... Dan staat de zon alleen in de zomer hoog genoeg om óver de nok van de buren op onze paneeltjes te schijnen.

Ik merk dat ik toch neig naar het aanleggen van het goedkope systeem op alleen Z. Teveel onzekerheid over de opbrengst van 6 extra (dure) panelen.

• r_bleumer
alcx schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:11:
[...]

Hmm, dan moet ik dus wel een extra fase (werkt dat zo?) in de meterkast aanleggen tegen die tijd?

[...]
Nee, die is in je meterkast al aanwezig. Aangezien dit een nieuw systeem is, kun je er gewoon een aardlek bij op prikken, da's niet moeilijk.

Schaduw ga je geen last van hebben, da's pas bij zonsondergang een ding, en dan leveren je panelen sowieso niks op.

• alcx
Waarschijnlijk dus de meest toekomstbestendige optie om in de praktijk te bezien hoeveel zon er op die dakvlakken gaat vallen! Da’s het nadeel van nieuwbouw… Bedankt voor de info, goed om te weten dat ik er later nog een eigen systeem bij kan leggen.

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:02
dat zou je toch ook kunnen modelleren in de in een 3d render. Daarnaast zou ik bij de bouwer navragen wat de verwachte opbrengsten zijn per vlak zuid/west/oost als het goed is zouden ze dat moeten weten van wegen de BENG/EPC berekening neem ik aan.

Zou dit schriftelijk doen dan kun je er altijd op terug wijzen als het toch niet is zoals bij schaduwval van de naastgelegen woning. Zeker als het een hele rij woningen betreft en meerderen hebben de extra panelen gekozen en heb last van minder opwek dan van te voren berekend dan sta je sterker als je met meer mensen een klacht indient en voor een oplossing vraagt.

https://bettyskitchen.nl

• Ronald
@alcx Ik ruik dat je het zelf denkt te kunnen, dan is alleen zuid laten doen een goede optie (dat red je zelf amper/niet voor 0,58/Wp)

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:26
Ik zou gewoon zowel Zuid als oost/west laten leggen
Ondanks dat optie 2 een beetje aan de prijs is maar icm optie 1 een nette prijs.
Ik zou zelf op de zuid kant er 1 bij legen mocht het passen (of is dat kleine rondje een pijpje)
En alles is in 1 keer netjes gelegd,wellicht icm 1 wat duurdere omvormer.
Een Oost west plaatsing is tijd goed voor de eerste uren en laatste uren van de dag

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:53
Die 100kWh bijkopen geld alleen zolang de salderingsregeling nog loopt en op 100% staat, dat is zoals het nu lijkt nog 2 jaar, daarna zal je elk jaar wat meer moeten inkopen omdat je steeds minder mag salderen. De fictieve batterij die je hebt door de salderingsregeling wordt door de afbouw steeds kleiner.

Misschien heb je dit door, maar heb het idee dat heel veel mensen dit niet begrijpen en denken dat als ze panelen neerleggen die een jaaropbrengst hebben gelijk aan hun verbruik ze altijd gratis/genoeg stroom hebben. Maar in werkelijkheid gebruik je zelf maar rond de 30% van je opgewekte stroom en de rest wordt terugeleverd tegen terugleververgoeding. Als er dus geen saldering meer is moet je de andere 70% inkopen. Vandaar ook dat de tendens op Tweakers “dak volleggen” is, daarme kan je die 30% vergroten waardoor je uiteindelijk minder hoeft in te kopen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee