Apple Watch sleep tracking - hoe goed werkt het bij jullie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05 21:50
Hoe bevalt de nieuwe in WatchOS 9 ingevoerde sleep tracking functie bij jullie? En hoe goed werkt het bij jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBD6UZfGorfT8WJEjk41GpWfirU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDdIsID4OoY0ss6DNBrbzL0I.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het vooralsnog een nuttige uitbreiding van de voorganger van deze functie die immers alleen maar tijd in bed bijhield en alleen onderscheid maakte in 'wakker' en 'in slaap' en dat baseerde op beweging van de Apple Watch en op basis van activiteit op je iPhone:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRKeYJSh-1oVdJzPP6MGjN9oDRA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dck2tuaIqIkFMKVOoLPxZtth.png?f=fotoalbum_large

Ik vind het leuk om terug te zien dat ik sommige nachten een paar mooie diepe- en rem fases heb gehad en me dan meer uitgerust voel dan wanneer ik een nacht heb met geen diepe fases (die zijn vaak ook wat korter qua duur)

Maar ik merk ten opzichte van de vorige versie wel dat hij er vaker naast zit dan de vorige voor wat betreft registeren of je daadwerkelijk wakker bent. Wat mij opvalt is dat de sleep tracking niet nauwkeurig is aan het begin en eind van de nacht. De nacht eindigt in mijn geval meestal met een blokje 'kernslaap' terwijl ik dan toch echt al wakker ben. Er lijkt geen activiteiten van de iPhone meer te worden gecombineerd. Want als ik bijvoorbeeld al wakker maar nog in mijn bed lig en op mijn telefoon bezig ben (hetzij lezen, luisteren of video kijken) wordt er zolang ik kennelijk maar goed stil lig, die tijd als 'kernslaap' bestempeld.
Ditzelfde gebeurt ook wel aan het begin van de nacht, maar ook wel extremer mee gemaakt: ik gevallen dat ik later dan mijn slaapschema naar bed ga, 'denkt' de sleep tracking dat ik ook al slaap. Terwijl ik dan nog gewoon actief ben geweest (bijv. douchen of omkleden, traplopen etc)

Ik heb overigens ingesteld dat de focus 'slaap' niet automatisch ingeschakeld wordt om bovenstaande dus te voorkomen, maar kennelijk maakt dat niet uit.

Zijn er dingen die jullie opvallen wat betreft de nieuwe sleep tracking?

[ Voor 42% gewijzigd door autoreverse op 18-01-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:17
Deze video van The Quantified Scientist test de Apple Watch uitvoering met betrekking tot slaap.

Voor mij klopt ie voor voor een groot gedeelte wel, zeker voor 95%.

[ Voor 18% gewijzigd door tiswat op 18-01-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:26
Als ik 's nachts wakker word heb ik de onhebbelijke gewoonte om meteen te kijken hoe laat het is en als ik dat controleer in de ochtend in de tracker zie ik dat tijdstip perfect terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
@tiswat dank voor de video tip. Ik had 'm al eens bekeken, een erg grondige test. Hoewel Rob ook wel wat inconsistenties tevoorschijn haalt, heeft hij geen last van dat de Apple Watch denkt dat hij slaapt als hij wakker is (behalve 1 x dat hij al wel in bed lag, maar nog niet in slaap was gevallen, maar erg stil lag aan het begin van de nacht)
Ferret schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:45:
Als ik 's nachts wakker word heb ik de onhebbelijke gewoonte om meteen te kijken hoe laat het is en als ik dat controleer in de ochtend in de tracker zie ik dat tijdstip perfect terug komen.
Eigenlijk doe ik denk ik hetzelfde; ik pak elke ochtend meteen de telefoon (ligt naast me) om tijd te checken en naar gelang van het tijdstip ook andere dingen te doen (agenda, weer, nieuws, en sporadisch een video) Gek genoeg is dat - lijkt mij - een zeer duidelijke activiteit hoewel ik in bed blijf liggen, die de Apple Watch dikwijls als kernslaap detecteert....
Het lijkt er dus op dat de koppeling die in de vorige versie wel zat, was iets van 'registreer scherm activiteit op iPhone voor slaapregistratie' er uit is gehaald.

[ Voor 57% gewijzigd door autoreverse op 18-01-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:26
autoreverse schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:58:

Ik vind het leuk om terug te zien dat ik sommige nachten een paar mooie diepe- en rem fases heb gehad en me dan meer uitgerust voel dan wanneer ik een nacht heb met geen diepe fases (die zijn vaak ook wat korter qua duur)
Ik heb het juist andersom ervaren.... Dan dacht ik: "Zo, ik heb écht lekker geslapen, kom maar op met die dag!" en dan kijk je en dan zie je dat je heel slecht hebt geslapen... en dan ga je bijna twijfelen....

Ik heb het gebruikt naast een Whitings slaapmat die je onder de matras stopt. De watch is niet zo goed als de mat, maar wel een aardige indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Aiii

何これ

Dennisdn schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:37:
[...]

Ik heb het juist andersom ervaren.... Dan dacht ik: "Zo, ik heb écht lekker geslapen, kom maar op met die dag!" en dan kijk je en dan zie je dat je heel slecht hebt geslapen... en dan ga je bijna twijfelen....

Ik heb het gebruikt naast een Whitings slaapmat die je onder de matras stopt. De watch is niet zo goed als de mat, maar wel een aardige indicatie.
Precies de reden waarom ik het na een tijdje uit heb geschakeld. Als ik nu iets mankeerde waardoor die informatie interessant werd dan zou ik het gebruiken, maar ik merk overdag doorgaans vanzelf wel of ik goed heb geslapen of niet. Toen mijn vader overleed, bijvoorbeeld, sliep ik ineens slechter, dan kreeg ik 's morgens nog een standje van mijn horloge ook nog dat ik mijn slaapdoel niet gehaald had. Toen had ik echt zoiets van "laat maar."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:25
Ik gebruik het dagelijks. Mooie visuele weergave hoe k*t onze baby slaapt 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Haha ja dat heb ik ook jaren gehad. Misschien maar goed dat ik toen niet kon zien op m’n scherm hoe erg het daadwerkelijk was (had toen nog geen AW)

Vanochtend werd ik iets na 7 uur wakker en lag nog een tijdje op m’n telefoon te lezen. Na een half uur kwam onze jongste even bij ons liggen, telefoon ging aan de kant. Iets na 8 uur besloten op te staan, ik pakte m’n telefoon en zette de slaap focus uit (slaap schema loopt van 22u - 9u vandaag)

Slaap registratie liet zien dat ik tot 6:56 sliep (dat klopt dus vrij aardig) maar dat is ook het tijdstip dat ie stopte met registreren gek genoeg.

Dus dit keer geen slaap geregistreerd aan het einde van de nacht terwijl ik al wakker was, maar dus überhaupt niet meer geregistreerd…

[ Voor 13% gewijzigd door autoreverse op 22-01-2023 09:44 ]

Pagina: 1