Toon posts:

Pc start niet goed op 'SATA must be changed to RAID' melding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• jvens
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-01 21:21
Hoi allemaal,

Mijn pc geeft al bijna een jaar deze melding, ik wil er nu wel een keer vanaf.
Als ik doe wat de tekst voorstelt start hij helemaal niet meer op dus dat werkt niet.

Het is er van de een op de andere dag. En ik kan hem opstarten door de BIOS in de gaan, en direct weer ESC om de BIOS te verlaten, dan kan ik inloggen en werkt alles prima.

Opmerkelijk (weet niet of het er wat mee te maken heeft) is dat als ik de pc aanzet, hij na 3 seconden ongeveer meteen weer uitgaat, en dan weer automatisch aangaat en verder opstart (tot de foutmelding).
Of dat altijd al zo was weet ik niet meer.

Wie kan me helpen... ;(

Beste antwoord (via jvens op 19-01-2023 21:03)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Klinkt alsof het batterijtje van je bios stuk is.
Daarom vergeet hij bij de settings elke keer als de stroom erafgaat (bv door de pc uit te zetten).

Die zilveren knoopcel net onder het eerste pcie-slot.
Ik zou eens beginnen met die te vervangen. zou niet meer dan een paar euro moeten kosten

[Voor 84% gewijzigd door heuveltje op 18-01-2023 11:39]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Klinkt alsof het batterijtje van je bios stuk is.
Daarom vergeet hij bij de settings elke keer als de stroom erafgaat (bv door de pc uit te zetten).

Die zilveren knoopcel net onder het eerste pcie-slot.
Ik zou eens beginnen met die te vervangen. zou niet meer dan een paar euro moeten kosten

[Voor 84% gewijzigd door heuveltje op 18-01-2023 11:39]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• jvens
Oh dat is een goeie! Zou ook wel verklaren waarom de klok steeds niet klopt. Ik ga dit proberen, thanks! :)

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:01

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ik heb dat bij een kennis al vaker voorgehad, en dan was de knoopbatterij (weer) leeg, terwijl ik veel oudere machines heb draaien, die 10jr op dezelfde batterij draaien, breek daar al een tijdje me hoofd over..

Kan het zijn dat het komt doordat ze altijd de stekkerdoos uitzetten savonds, uit veiligheids- of stroombespaarredenen, en die batterij dan meer verbruikt ofzo, kan iemand me daar wat zinnigs over vertellen?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-02 18:26

Nemesizz

Untouchable

SAiN ONeZ schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:25:
Ik heb dat bij een kennis al vaker voorgehad, en dan was de knoopbatterij (weer) leeg, terwijl ik veel oudere machines heb draaien, die 10jr op dezelfde batterij draaien, breek daar al een tijdje me hoofd over..

Kan het zijn dat het komt doordat ze altijd de stekkerdoos uitzetten savonds, uit veiligheids- of stroombespaarredenen, en die batterij dan meer verbruikt ofzo, kan iemand me daar wat zinnigs over vertellen?
Is in mijn ervaring erg wisselend. Ik heb ook oude PC's (Compaq uit het jaar 1998) waar nog nooit de batterij is van vervangen. Grotendeel van de tijd hangt die ook niet aan het stopcontact.
Ik heb bijvoorbeeld ook een PC staan met een Asus PC-DL (oud netburst Xeon bordje), die presteert het om een batterij in... ongeveer 3 weken leeg te zuigen als die niet aan het stopcontact hangt.

Meeste andere systemen kunnen meerdere jaren met een batterijtje, is gewoon erg wisselend hoe snel dat gaat, en ik heb heel veel systemen niet altijd aan het stopcontact hangen (heb meer PC's dan stopcontacten :P ).

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:01

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Blijkbaar gaan ze dus wel meer verbruiken, als ze afgekoppeld worden, en de meeste pcs zijn zo zuinig in het verbruik, als je je laat naaien bij de computerboer en die verkoopt je duur zo een batterij, is de hele besparing er weer uit.. -O-

Maar goed dat ze die bij de action hebben :+ *O*

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

• jvens
Ik heb hem ook aan een hoofdschakelaar gekoppeld die ik altijd uit zet. Is denk ik 3 a 4 jaar goed gegaan. Interessant om te weten dat het invloed kan hebben dus. Zal een 2032 knoopcel zijn vermoed ik?

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:42
jvens schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:19:
Ik heb hem ook aan een hoofdschakelaar gekoppeld die ik altijd uit zet. Is denk ik 3 a 4 jaar goed gegaan. Interessant om te weten dat het invloed kan hebben dus. Zal een 2032 knoopcel zijn vermoed ik?
Dat heeft volgens mij geen invloed, is inderdaad een 2032.

Ik vraag me trouwens af waarom fabrikanten dat batterijtje op een vaak moeilijk bereikbare plek installeren. Op mijn moederbord moet ik eerst de videokaart eruit halen voordat ik erbij kan. Om maar te zwijgen over laptops.....

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zou het geen CR3032 zijn? (30mm doorsnede, 3,2mm dik)? Dat is volgens mij de standaard, tenzij dit de afgelopen jaren verkleind is naar een 2032.

Negeren, in de war met wat nummertjes.

[Voor 14% gewijzigd door sypie op 18-01-2023 13:57]

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Bij de Action 8 voor 1 euro. Anders speciaalzaak 5 euro per stuk. Die gaan hooguit iets langer mee.

• NimRod1337
  • Nu online
Nemesizz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:16:
[...]

Is in mijn ervaring erg wisselend. Ik heb ook oude PC's (Compaq uit het jaar 1998) waar nog nooit de batterij is van vervangen. Grotendeel van de tijd hangt die ook niet aan het stopcontact.
Ik heb bijvoorbeeld ook een PC staan met een Asus PC-DL (oud netburst Xeon bordje), die presteert het om een batterij in... ongeveer 3 weken leeg te zuigen als die niet aan het stopcontact hangt.

Meeste andere systemen kunnen meerdere jaren met een batterijtje, is gewoon erg wisselend hoe snel dat gaat, en ik heb heel veel systemen niet altijd aan het stopcontact hangen (heb meer PC's dan stopcontacten :P ).
Klopt, en sommige systemen booten wel zoals deze, andere totaal niet met een lege batterij.

• DataGhost
  • Laatst online: 00:47

DataGhost

iPL dev

ruftman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:53:
[...]

Ik vraag me trouwens af waarom fabrikanten dat batterijtje op een vaak moeilijk bereikbare plek installeren. Op mijn moederbord moet ik eerst de videokaart eruit halen voordat ik erbij kan. Om maar te zwijgen over laptops.....
Waarschijnlijk omdat de ontwerpgedachte niet is dat het apparaat zeer regelmatig langere periodes geen netstroom krijgt, dat is ook voor de voeding minder tof enzo. De gedachte is dat het batterijtje de gehele levensduur van het moederbord meegaat. Het moet er tegenwoordig ook allemaal wat mooier uitzien en dan staat zo'n batterijtje in het zicht niet echt mooi. Hedendaagse machines gebruiken ongeveer nihil als ze uit staan dus van energiebersparing door het loskoppelen van netstroom is eigenlijk geen sprake en de eventuele verkorte levensduur van de voeding compenseert die ene kWh op jaarbasis waarschijnlijk financieel ook wel, misschien zelfs de andere kant op.

Voor laptops boeit het eigenlijk al helemaal niet want daar zit gewoon een accu in waardoor dat batterijtje helemaal niet gebruikt hoeft te worden.

• NimRod1337
  • Nu online
DataGhost schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Voor laptops boeit het eigenlijk al helemaal niet want daar zit gewoon een accu in waardoor dat batterijtje helemaal niet gebruikt hoeft te worden.
En toch heeft elke laptop er 1 gelukkig, na elke keer batterij leeg of eruit een bios reset, is ook niet wat. Meestal hebben laptop cmos batterijen een kabel met stekkertje.

• DataGhost
  • Laatst online: 00:47

DataGhost

iPL dev

NimRod1337 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:05:
[...]

En toch heeft elke laptop er 1 gelukkig, na elke keer batterij leeg of eruit een bios reset, is ook niet wat. Meestal hebben laptop cmos batterijen een kabel met stekkertje.
Ik bedoel dat de locatie van dat batterijtje voor een laptop niet zoveel boeit omdat die eigenlijk altijd wel op de een of andere manier powered zijn en vervangen dus ook niet aan de orde is. Moet je ze inderdaad niet volledig leeg laten lopen maar dat gebeurt zelden, de accu heeft zelf al beveiligingen tegen te diep ontladen en het OS doet daar nog een schepje bovenop door met nog enkele procenten restlading netjes af te sluiten.

Ik heb zelf volgens mij nog nooit zo'n batterijtje hoeven vervangen of anders is het niet meer dan 1x geweest met toch 10+ verschillende machines in de afgelopen jaren die meestal ook 10+ jaar in gebruik zijn (al dan niet repurposed). Maar goed, ik haal ze doorgaans dus ook niet van de netstroom af. Qua laptops is de oudste die ik nog in gebruik heb een Thinkpad uit 2006 met een vrijwel kapotte accu maar ook deze klaagt nog niet over het batterijtje.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

[...]

En dan had je 'vroeger' ook nog van die moederborden met een Dallas (was volgens mij nog een met hetzelfde principe) , dat waren helemaal rampen dingen als ze eenmaal leeg waren. Helemaal als ze ook nog eens vast gesoldeerd zaten op het moederbord.

Bij m'n Proliant is die wel goed bereikbaar, boven het PCI-e slot, en ook nog eens zo geplaatst dat je de batterij er zo uit kan pakken zonder te priegelen om het lipje dat de batterij vast houdt los te peuteren.
Maar die dingen zijn ook gemaakt voor snel / simpel onderhoud, bij veel (consumenten) borden is het vaak puur 'looks' , helemaal als het om dingen gaat als een batterij wisselen.

@NimRod1337 M'n Asus laptop heeft helaas niet zo'n batterij. En de accu heb ik eruit moeten halen (ging bol staan, brandgevaar) en vervangende accu kost meer dan 100 euro en... niet leverbaar. Dus iedere boot moet ik de datum/tijd weer instellen (laptop verder nog prima, gooi ik dus niet weg, maar echt mobiel is die ook niet meer). Daar werd het CMOS puur alleen bewaard door de interne accu te gebruiken ipv een knoopcel.

• NimRod1337
  • Nu online
Nemesizz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:31:
[...]

@NimRod1337 M'n Asus laptop heeft helaas niet zo'n batterij. En de accu heb ik eruit moeten halen (ging bol staan, brandgevaar) en vervangende accu kost meer dan 100 euro en... niet leverbaar. Dus iedere boot moet ik de datum/tijd weer instellen (laptop verder nog prima, gooi ik dus niet weg, maar echt mobiel is die ook niet meer). Daar werd het CMOS puur alleen bewaard door de interne accu te gebruiken ipv een knoopcel.
Ok kijk ik van op, want praktisch is het niet. Wat is het model, zakelijk of juist niet? Ik gebruik zelf alleen zakelijke Thinkpads en zelfs de nieuwste hebben er gewoon nog steeds 1. Je wilt niet buiten zijn en je bios moeten resetten als niet-IT medewerker, omdat je pas over 2 uur weer kunt laden. Dat je hem in de tussentijd niet kunt gebruiken ok, maar als elk bedrijf dit met zijn personeels laptops mee moet maken, ga er maar aan staan. Met een beetje pech vraagt ie ook weer om het bitlocker wachtwoord.

[Voor 3% gewijzigd door NimRod1337 op 18-01-2023 14:44]

• ruftman
Nemesizz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:31:
[...]

En dan had je 'vroeger' ook nog van die moederborden met een Dallas (was volgens mij nog een met hetzelfde principe) , dat waren helemaal rampen dingen als ze eenmaal leeg waren. Helemaal als ze ook nog eens vast gesoldeerd zaten op het moederbord.
Die gingen volgens mij ook op een gegeven moment lekken waardoor het moederbord gesloopt werd.
Volgens mij had ik ook zoiets in mijn Commodore PC kloon van destijds en die heb ik op goed geluk vervangen voor een alternatieve accu.

• NimRod1337
  • Nu online
ruftman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:41:
[...]

Die gingen volgens mij ook op een gegeven moment lekken waardoor het moederbord gesloopt werd.
Volgens mij had ik ook zoiets in mijn Commodore PC kloon van destijds en die heb ik op goed geluk vervangen voor een alternatieve accu.
Als het maar 3V is, 2 penlites in een houder heb ik ook wel gezien.

• ruftman
NimRod1337 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Als het maar 3V is, 2 penlites in een houder heb ik ook wel gezien.
Haha, dat was zo lang geleden dat ik dat allemaal nog niet wist. En ik had nog geen internet, dus handig Tweakers.net raadplegen zat er ook niet in (bestond volgens mij ook nog niet).

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

@NimRod1337 Consumenten laptop. Accu kon eigenlijk nog makkelijk 3 uur mee op volle belasting, maarja, niet veilig meer. En toen kwam ik er dus ook achter dat die geen knoopcel had (altijd datum/tijd kwijt). BIOS settings zijn (in dit geval) dusdanig uitgekleed dat ie altijd wel gewoon boot en verder niks hoef in te stellen, maar soms wel lastig dat sommige software in de stress schiet "datum en tijd kloppen niet!" :P

@ruftman Die lekkende dingen waren die (oa) NiCad batterijen (van die 'bommetjes' vaak bruine, groene of blauwe batterijen). Lekkende Dallas heb ik nog niet gezien (is net een soort chipje).
Heb 2 PC's met die rotdingen, waarvan ik er een heb aangepast met wat draadjes en een batterijhouder zodat er nu gewoon een CR2032 in kan.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:19
DataGhost schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:02:
Jawel, maar als de accu is versleten of verwijderd wordt is het wel een probleem.
Ik heb hier ook nog laptops gehad die met lege bios batterij gewoon helemaal niet weer wilden starten.
Ja, bij sommige laptops moet je echt helemaal alles demonteren om bij de bios batterij te komen.
Soms is het echt totaal bizar consument onvriendelijk ontworpen.

Bij deze DELL laptop heb ik het wel iets subtieler gedaan dan hier getoond >:)

• jvens
Het was idd de batterij. Even opengemaakt, videokaart moest even los, alles afgestoft, en weer door. Thanks voor de hulp!👍🏻👍🏻
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee