Toon posts:

Lak op overzetpanelen na traprenovatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-01 15:45

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Topicstarter
Hey allemaal,

Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft. Gaat om de lak op eikenhouten overzetpanelen die uiteindelijk toch een andere "afwerking/behandeling" heeft dan de lak op mijn meubels.

Heb de 3 traptreden laten plaatsen in mijn woonkamer door een bedrijf; Next Stairs. Zij geven aan dat ik enkel hetzelfde resultaat krijg als op mijn meubels als ik de lak van deze fabrikant in mijn bezit heb. Ook weten zij te vertellen dat ik de traptreden eventueel licht kan opschuren om deze vervolgens weer opnieuw te behandelen. Is dit logisch en inderdaad mogelijk? Of is de huidige lak al helemaal door-en-door ingetrokken?

Verder trouwens helemaal tevreden met de jongens en hoe de panelen aansluiten op de trap, maar vraag me gewoon af of ik het helemaal opnieuw moet laten doen of dat ik inderdaad de traptreden kan opschuren en behandelen met de lak die ik op meubels van Table du Sud heb (deze lak kan ik inderdaad bestellen).

Werkzaam bij: Cybersecurity en IT Beheer, FIRST Blog en Treinkaartjes

Alle reacties

• Lieftalig

Lieftalig

Topicstarter
Misschien een beetje omslachtig.

Vraag in het kort: Zit houtlak door-en-door in de plank of kan ik deze opschuren en opnieuw behandelen?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik denk inderdaad niet dat ze daar iets aan hadden kunnen doen. Is de houtsoort wel hetzelfde? Anders gaat het er sowieso verschillend uitzien.

Lak trekt in de bovenlaag van het hout, maar je kunt dat door schuren inderdaad verwijderen. Dat gaat wel een rotklusje zijn als je het echt kaal wilt hebben. Maar met zo'n driehoek-schuurmachine, en misschien een vlakschuurmachine of roterende als er grotere vlakken zijn, zou dat mogelijk moeten zijn.

Heb je wellicht een paar foto's, dat geeft mensen een beter idee waar we het over hebben.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Lieftalig schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:41:
Misschien een beetje omslachtig.

Vraag in het kort: Zit houtlak door-en-door in de plank of kan ik deze opschuren en opnieuw behandelen?
in basis kan je lak er gewoon afschuren en opnieuw behandelen, maar dan moet er wel genoeg hout zijn om dat te doen en je moet je realiseren dat je een kwaliteits verschil in lak kan hebben. en alleen de betere worden op trappen gebruikt.

• Lieftalig

Lieftalig

Topicstarter
twain4me schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:21:
[...]

en alleen de betere worden op trappen gebruikt.
Ja, omdat het slijtvaster is natuurlijk. Oke denk dat ik dan nog even één keer met hun bel. Misschien dat tijd en verkleuring het resultaat ook al wat meer op elkaar laat lijken 8)7 .

• Lieftalig

Lieftalig

Topicstarter
Wilke schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:06:
Is de houtsoort wel hetzelfde? Anders gaat het er sowieso verschillend uitzien.
Ja, allebei hetzelfde type eiken. Natuurlijk wel een andere boom/plank, dus daar had ik al rekening mee gehouden. Denk dat je op de foto verder niet veel zal zien. De plank is massief eiken 16mm. Zou voldoende ruimte moeten hebben denk ik.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:58
realiseer je wel dat je met schuren het oppervlak heel glad maakt.
Bij meubels voel je de nerf vaak meer omdat ze de nerven uitborstelen.

Je kan dit ook zelf doen, maar dat is wel een risico.

daarnaast is meubellak waarschijnlijk niet geschikt om te belopen.

Qua kleur zal hout na verloop van tijd tot op zekere hoogte donkerder worden.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Afhankelijk van het soort lak en de leeftijd treedt er ook verkleuring op in loop der jaren. Een nieuw gelakt product ernaast geeft dan altijd kleurverschil

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee