Toon posts:

Updaten BIOS Firmware: verstandig en hoe uit te voeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CornelisS
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-01 12:22
Sinds zo ongeveer de laatste driver update (30-11) van mijn videokaart, komt het soms voor dat 1 scherm (Main display in windows) zwart wordt en mijn andere scherm bevriest. De ene dag is er niks aan de hand en de andere dag kan het zo 2-3 keer voorkomen. En het gebeurt eigenlijk altijd als ik een video in youtube kijk op de tweede scherm terwijl ik een spelletje (en 1 keer gebeurde het ook met VS Code) op mijn eerste scherm doe. Ik heb de hardware acceleratie in Chrome inmiddels ook al uitgezet, en dat heeft de frequentie van het probleem wel verminderd maar niet verholpen.

Nu wil ik kijken of het probleem misschien verholpen kan worden door Windows opnieuw te installeren. En hierbij wil ik dan ook gelijk partities aanmaken, iets wat ik de vorige keer vergeten was te doen en mij nu begint te storen. Dus dat zijn voor mij sowieso al 2 redenen om een schone Windows op mijn PC te gaan doen.

Nu is het zo dat doordat ik een nieuwe PC wilde en deze zelf wil gaan bouwen, ik een aantal youtube kanalen van youtubers tegen ben gekomen die ik erg boeiend en leerzaam vond, als het gaat om PC hardware en daarin werd soms ook gezegd dat het verstandig is om de firmware van je BIOS up to date te houden. En nu dacht ik dat het probleem dat ik in de eerste alinea heb beschreven, hier misschien ook door zou kunnen komen.

Maar ik heb tot op heden nog nooit een firmware van de BIOS hoeven updaten en dus heb ik dat ook nog nooit gedaan. Daarom ben ik gaan googelen hoe dit moet en toen kwam ik wat topics tegen (weliswaar op reddit) over dat er risico's gebonden zijn aan firmware updaten en dat beangstigt mij een beetje. Zo zou het kunnen zijn dat er een risico is dat je moederbord onbruikbaar kan worden na een firmware update. Kan dit kloppen en is dit een fabeltje?

Daarnaast wil ik ook weten of een BIOS update nodig is en of het überhaupt zin heeft (als in, een meerwaarde heeft) in mijn situatie om een update te doen.

Hier de gegevens
Moederbord: ASUS PRIME Z690-A
12th gen (Alderlake) Intel Processor: 12700F
Huidige versie van de BIOS firmware dat is geïnstalleerd: 0703 (2021-11-09)
Laatste versie: 2204 (2022-12-07)
(https://www.asus.com/moth.../?model2Name=PRIME-Z690-A)

En hoe werkt de uitvoering van het updaten? Kan ik in 1 keer van Wat ik heb gevonden is dat ik de firmware updates op een USB stick moet doen en dat ik dan de BIOS Firmware in de BIOS zelf moet updaten.

En op de webpagina die ik hierboven heb gelinkt, staat bij de versies soms ook dat de Intel ME Firmware bijgewerkt moet worden. Is dat zo simpel als de instructies volgen die hier (https://www.asus.com/support/FAQ/1047868/) beschreven staan?

Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten als ik mijn BIOS Firmware wil updaten? Kan ik bijvoorbeeld in 1 keer van versie 0703 naar versie 2204 gaan of moet ik eerst nog oudere versies installeren, zoals bijv. versie 2004?

Alle reacties

• Jim-key
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-01 20:51
Welke videokaart & driver versie heb je? Je kan ook je drivers 'updaten' naar de vorige (stabiele) versie.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:19
Ik voer alle bios updates vrijwel altijd meteen door, ook omdat het security issues verhelpt zoals in het verleden spectre en meltdown en dat soort zaken.

Je kan in 1 keer naar de nieuwste. HP/Dell hebben vaak een tool (support assist, en ook Lenovo Vantage) welke het voor je installeert. Asus heeft dat volgens mij niet, dus handwerk met USB stick inderdaad.

Misschien dat dit kan helpen:

Over moederbord onbruikbaar worden, ja dat kan als je de pc uitzet tijdens updaten. Normaal gebeurt dat niet als je alle stappen netjes opvolgt. Als je het 1x gedaan hebt zie je hoe eenvoudig het is.

[Voor 17% gewijzigd door NimRod1337 op 18-01-2023 10:31]

• CornelisS
Jim-key schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:28:
Welke videokaart & driver versie heb je? Je kan ook je drivers 'updaten' naar de vorige (stabiele) versie.
Ik heb de Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6700 XT 12GB GDDR6
Volgens de tool heb ik deze versie geïnstalleerd: 22.20.29.10-221130a-386458C-AMD-Software-Adrenalin-Edition

De tool geeft daarnaast een hele hoop informatie weer, misschien staat er iets nuttigs tussen:

GPUAMD Radeon RX 6700 XT - Primary/Discrete
VRAM12272 MB - GDDR6 2000 MHz
Driver Version22.20.29.10-221130a-386458C-AMD-Software-Adrenalin-Edition
AMD Windows Driver Version31.0.12029.10015
Direct3D API Version12.2
Vulkan™ API Version1.3.217
OpenCL™ API Version2.0
OpenGL® API Version4.6
Direct3D® Driver Version9.14.10.01523
Vulkan™ Driver Version2.0.233
OpenCL® Driver Version31.0.12029.10015
OpenGL® Driver Version22.11.221102_65bb9ce
2D Driver Version8.1.1.1634
2D Driver File Path/REGISTRY/MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/
Control/Class/{4d36e968-e325-11ce-bfc1-08002be10318}/0000
UI Version2022.1130.1413.1936
AMD Audio Driver Version10.0.1.24
Driver ProviderAdvanced Micro Devices, Inc.
Windows EditionWindows 11 Professional (64 bit)
Windows Version22H2

• CornelisS
NimRod1337 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:28:
Ik voer alle bios updates vrijwel altijd meteen door, ook omdat het security issues verhelpt zoals in het verleden spectre en meltdown en dat soort zaken.

Je kan in 1 keer naar de nieuwste. HP/Dell hebben vaak een tool (support assist, en ook Lenovo Vantage) welke het voor je installeert. Asus heeft dat volgens mij niet, dus handwerk met USB stick inderdaad.

Misschien dat dit kan helpen: [YouTube: How to Update BIOS Firmware on ASUS ROG Motherboard (2021)]

Over moederbord onbruikbaar worden, ja dat kan als je de pc uitzet tijdens updaten. Normaal gebeurt dat niet als je alle stappen netjes opvolgt. Als je het 1x gedaan hebt zie je hoe eenvoudig het is.
Bedankt voor de info en de video. En met de kennis van nu had ik de BIOS firmware ook direct bijgewerkt naar de nieuwste versie. Maar die kennis had ik helaas nog niet bij het bouwen van de PC. Nu weet ik het tenminste wel voor de volgende keer. En met het plan om een schone Windows op de PC te installeren, is dat ook een mooi moment om de BIOS firmware bij te werken, toch :) ?

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:19
CornelisS schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:06:
[...]

Bedankt voor de info en de video. En met de kennis van nu had ik de BIOS firmware ook direct bijgewerkt naar de nieuwste versie. Maar die kennis had ik helaas nog niet bij het bouwen van de PC. Nu weet ik het tenminste wel voor de volgende keer. En met het plan om een schone Windows op de PC te installeren, is dat ook een mooi moment om de BIOS firmware bij te werken, toch :) ?
Het is inderdaad een beetje gedoe met Asus, elke keer flashen. Asus zou ook een soort support assist tool moeten maken. Dan ben je eerder geneigd om te flashen omdat het meer vanzelf gaat. Ik zou eerst de bios doen, daarna herinstalleren.

[Voor 14% gewijzigd door NimRod1337 op 18-01-2023 11:34]

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-01 13:54

MrMonkE

★ no cloud = no worries ★

Hmm ik heb nog nooit de bios van een video kaart geupgrade.
Is dat belangrijk? @CornelisS of alleen als je problemen hebt.
Of kan het ook significante performance verbeteringen betekenen?

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-01 16:23
CornelisS schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Ik heb de Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6700 XT 12GB GDDR6
Volgens de tool heb ik deze versie geïnstalleerd: 22.20.29.10-221130a-386458C-AMD-Software-Adrenalin-Edition

De tool geeft daarnaast een hele hoop informatie weer, misschien staat er iets nuttigs tussen:

GPUAMD Radeon RX 6700 XT - Primary/Discrete
VRAM12272 MB - GDDR6 2000 MHz
Driver Version22.20.29.10-221130a-386458C-AMD-Software-Adrenalin-Edition
AMD Windows Driver Version31.0.12029.10015
Direct3D API Version12.2
Vulkan™ API Version1.3.217
OpenCL™ API Version2.0
OpenGL® API Version4.6
Direct3D® Driver Version9.14.10.01523
Vulkan™ Driver Version2.0.233
OpenCL® Driver Version31.0.12029.10015
OpenGL® Driver Version22.11.221102_65bb9ce
2D Driver Version8.1.1.1634
2D Driver File Path/REGISTRY/MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/
Control/Class/{4d36e968-e325-11ce-bfc1-08002be10318}/0000
UI Version2022.1130.1413.1936
AMD Audio Driver Version10.0.1.24
Driver ProviderAdvanced Micro Devices, Inc.
Windows EditionWindows 11 Professional (64 bit)
Windows Version22H2
Zo te zien heb je de laatste. Maar mocht je twijfelen, dan heb je hier de laatste versie altijd:

https://www.amd.com/en/su...ies/amd-radeon-rx-6700-xt

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• CornelisS
MrMonkE schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:37:
Hmm ik heb nog nooit de bios van een video kaart geupgrade.
Is dat belangrijk? @CornelisS of alleen als je problemen hebt.
Of kan het ook significante performance verbeteringen betekenen?
Geen idee, ik kom nu net achter dat ik weer wat heb geleerd, blijkbaar hebben videokaarten ook een BIOS? Maar ik heb het over de BIOS van de moederbord.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:45

Aganim

I have a cunning plan..

Voor videokaarten is flashen lastiger, maar niet onmogelijk. Het lastige is vooral dat niet alle fabrikanten nieuwe firmware beschikbaar stellen. Ik heb het weleens moeten doen met een videokaart die geen ondersteuning had voor de display mode die UEFI vereist. Maar gezien de speurtocht die ik destijds heb moeten uitvoeren om een matchende, nieuwere firmware te vinden, is het niet iets wat ik iedereen zo zou aanraden.

En waar moederborden nog weleens terug kunnen vallen op een oudere firmware als een flash mislukt, is dat bij videokaarten bij mijn weten niet het geval. Dus dan blijf je met de verkeerde firmware met een (dure) baksteen achter.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Apart, ik heb hetzelfde probleem dat een scherm zwart wordt tijdens het kijken van een webfilmpje. Tijdens gamen en andere taken eigenlijk nooit.

Ik heb dan niet een tweede scherm en ik heb gevonden dat als je het zwarte scherm uit en weer aan zet, dat het beeld weer terug komt. Maar irritant is het wel.
Zou jij kunnen testen of uit en aan zetten van het scherm ook zorgt dat je weet verder kunt?

Ik ben heel benieuwd naar de oplossing overigens. Heb zelf een Sapphire 5700xt nitro+. De pc draait op Windows 10. En alles is naar de laatste versie. Wellicht ga ik eens een paar driver versies terug om te kijken of dat het probleem verhelpt.

Mijn Windows is ergens oktober vorig jaar schoon geïnstalleerd.
Heb zelf een AMD 3900x CPU. Dus eigenlijk lijkt het me te liggen aan de GPU zelf en ik bezit ook een Asus moederbord.

[Voor 11% gewijzigd door Arunia op 18-01-2023 12:26]

• CornelisS
Arunia schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:21:
Apart, ik heb hetzelfde probleem dat een scherm zwart wordt tijdens het kijken van een webfilmpje. Tijdens gamen en andere taken eigenlijk nooit.

Ik heb dan niet een tweede scherm en ik heb gevonden dat als je het zwarte scherm uit en weer aan zet, dat het beeld weer terug komt. Maar irritant is het wel.
Zou jij kunnen testen of uit en aan zetten van het scherm ook zorgt dat je weet verder kunt?

Ik ben heel benieuwd naar de oplossing overigens. Heb zelf een Sapphire 5700xt nitro+. De pc draait op Windows 10. En alles is naar de laatste versie. Wellicht ga ik eens een paar driver versies terug om te kijken of dat het probleem verhelpt.

Heb zelf een AMD 3900x CPU. Dus eigenlijk lijkt het me te liggen aan de GPU zelf en ik bezit ook een Asus moederbord.
Ik heb gisteren geprobeerd het probleem te triggeren maar "helaas" had ik gisteravond geen last van black screens. Misschien vanavond wel wat meer "geluk" en dat het probleem dan wel opspeelt en dan kan ik testen of het uit en aanzetten van het scherm "werkt".

Ik had in eerste instantie ook een oudere versie van de drivers geïnstalleerd, maar nadeel daarvan is dat bepaalde games weer beginnen te klagen over outdated drivers. Misschien moet ik dat eerst eens negeren dan, liever zo'n melding dan zwarte schermen.

Overigens nog wat meer details over de symptomen. Toen ik de hardware acceleratie in chrome nog aan had staan, herstelde het beeld zichzelf weer na een 10-20 seconden of iets in die buurt. Het geluid ging wel normaal door. Overigens crashte het spel dat ik op dat moment aan het spelen was soms nog wel eens, maar dat ook niet altijd. Maar sinds ik de hardware acceleratie uit heb gezet in Chrome, leek het erop dat de computer wel vast liep en opnieuw opgestart moest worden door middel van de aan/uit knop.

• CornelisS
Arunia schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:21:

Zojuist heeft het probleem zich weer voorgedaan. Ik heb daarbij de schermen uit en weer aan gedaan. Het resultaat hiervan was dat het scherm dat normaal mijn main screen is, geen signaal meer kreeg en mijn scherm dat als secondary screen is ingesteld, mijn main screen werd. Dit kan natuurlijk komen door de volgorde van het aanzetten van de schermen. Maar de signaalsturing bleef zo, ook zodra ik beide schermen uitzette en alleen de linker scherm (normaal dus mijn main screen) weer aan deed. Die scherm mocht maar geen signaal krijgen.

Gelukkig registreerde de AMD software de crash ook (die omschreef het als een Graphics card time out) en ik kon weer een formulier invullen voor een crash report.

Nadat ik de computer via windows restart opnieuw had opgestart, werkte beide schermen weer zoals de bedoeling is.

De actieve applicaties die bezig waren op de computer was Hearthstone op de main screen en youtube filmpje afspelen op de tweede scherm

[Voor 3% gewijzigd door CornelisS op 19-01-2023 20:35]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@CornelisS ik denk dat de sleutel opmerking YouTube of een filmpje is. Want ik heb het met meer sites geprobeerd voor filmpjes en daar gebeurd het ook mee.
Wellicht zit er een instelling in de amd software wat dit veroorzaakt. Dit omdat we beide een ander merk cpu hebben, maar wel heel zelfde merk gpu.
Gebruik hier overigens Edge als browser, maar dat is ook chromium zoals chrome.

https://community.amd.com...on-web/m-p/545606#M160934

2 opties volgens bovenstaande.
Hardware acceleratie uitschakelen voor de browsers en alle applicaties.
Of, vsync staat volledig uit in de drivers.

Zou zelf die laatste eerst checken. Heb zelf dit volgens mij uit staan in de drivers, dus die zou nog naar kiezen door applicatie gezet kunnen worden.
Heb zelf een 144hz scherm en hierom gewoon uit staan.

[Voor 38% gewijzigd door Arunia op 20-01-2023 10:20]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee