Toon posts:

Zal ik een RX 66500 kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• goldensax
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-01 12:30
Een vraag voor de computerkenners. Ik haal maar 36 fps op het moment in laagste instellingen World of Warcraft Dragonflight..

Ik heb in 2015 deze PC gekocht:
Monitor AOC G2460 V
Processors AMD Athlon X4 860K Boxed
Geheugen intern 8 gig Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
Moederborden MSI A78M-E45
Videokaarten Asus R9270-DC2OC-2GD5
Solid state drives Crucial BX100 250GB
Behuizingen Zalman Z1
Voedingen Antec VPF Series 350W

In 2019 de videokaart geupgrade naar een GTX 1050 Ti

Heeft het zin om nu een RX 6650 te kopen? Of is het weg gegooid geld zonder een hele nieuwe PC te kopen? Ik draai gewoon op 1080 p.

[Voor 5% gewijzigd door goldensax op 18-01-2023 09:29]

Beste antwoord (via goldensax op 18-01-2023 09:48)

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-01 08:09
Videokaart is het probleem niet, die moet makkelijk 100fps halen met medium settings.

Alleen CPU zal niet rendabel zijn, aangezien het een hele oude socket is.

Dus beste ( in mijn optiek ) kan je het volgende upgraden.

CPU, Moederbord, Geheugen en Voeding.
Videokaart kan je dan weer over een aantal jaar upgraden.

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:05
Ik verwacht zelf niet dat je er met een RX6650 op vooruit gaat. De boel bottlenecked waarschijnlijk vooral op de CPU welke bij launch al geen hoogvlieger was. Het systeem ligt sowieso onder de minimum eisen welke Blizzard zelf opgeeft, al zegt dat lang niet altijd wat.

Maar meten = weten. Wat doen je CPU, GPU en RAM tijdens WoW?

[Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 18-01-2023 09:33]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• goldensax
Dank voor snelle antwoord. Kan inderdaad ook kijken of de CPU geupgrade kan worden, misschien nog wel goedkoper.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-01 08:09
Videokaart is het probleem niet, die moet makkelijk 100fps halen met medium settings.

Alleen CPU zal niet rendabel zijn, aangezien het een hele oude socket is.

Dus beste ( in mijn optiek ) kan je het volgende upgraden.

CPU, Moederbord, Geheugen en Voeding.
Videokaart kan je dan weer over een aantal jaar upgraden.

• D4NG3R
goldensax schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:33:
Dank voor snelle antwoord. Kan inderdaad ook kijken of de CPU geupgrade kan worden, misschien nog wel goedkoper.
Een CPU upgrade zit er kort door de bocht niet in, je hebt al zo goed als de snelst beschikbare CPU op dat platform. De daadwerkelijk snelste gaat je geen verbetering opleveren.

Zoals hierboven aangegeven is eigenlijk de enige oplossing om het systeem te vervangen, wat neer gaat komen op een nieuw moederbord + CPU + RAM + PSU. (Persoonlijk zou ik de kast en SSD ook direct meepakken, maar die zou je nog mee kunnen nemen)

[Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 18-01-2023 09:45]

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01 15:12
GPU upgrade lijkt me geen goed idee. De sprong in cpu performance tussen je huidige cpu en een huidige midrange cpu is zeer groot.

Vergelijking tussen je huidige cpu en een cpu die momenteel in de pricewatch staat voor 140 euro:
https://cpu.userbenchmark...II-X4-860K/m1822932vs3265

Natuurlijk moet je dan ook moederbord vervangen, en waarschijnlijk ook het geheugen. Voedingen gaan ook niet eeuwig mee, en 350W is vrij krap.

En als je dit filmpje bekijkt denk ik dat we wel kunnen stellen dat je cpu een bottleneck is:
YouTube: Intel Core i3-4150 \ GeForce GTX 1050 Ti \ World of Warcraft \ ultra...

[Voor 26% gewijzigd door spoonman op 18-01-2023 09:50]

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

• goldensax
Dank allen, had ik bijna precies het verkeerde onderdeel geupgrade.
Tijd dus om nieuwe PC samen te stellen via best buy guide tweakers zonder een videokaart dus.

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:33
Of kijken om 2dehands iets te halen. Voor Wow hoef je niet het nieuwste te hebben.

• D4NG3R
2.DIE.4 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:19:
Voor Wow hoef je niet het nieuwste te hebben.
Dat zou je verbazen. Bij elke WoW uitbreiding worden de systeemeisen aardig opgekrikt naar moderne maatstaven. https://www.pcgameshardwa...-Anforderungen-1408516/2/

[Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 18-01-2023 12:31]

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-01 15:13
Maar het blijft binnen de perken qua vereisten. Ik speel het momenteel op een HP Elitebook 840 G8 met intel i5 1145g7 processor met z'n onboard video (iris Xe) en dat werkt prima op FullHD met de meeste details zoals view distance en detailering aardig omhoog geschroeft.

Shadowlands heb ik hiervoor gespeelt met een Core2quad 2,87 Ghz met HD7970 videokaartje (3GB Vram)en dat ging ook speelbaar. Dat was wel net aan.

• D4NG3R
Therazor schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:54:
Maar het blijft binnen de perken qua vereisten.
Officieel zelfs dat niet: https://eu.battle.net/support/en/article/76459
In de werkelijkheid is de CPU van de TS vergelijkbaar met de 4e generatie middenmoot i5's.
Ik speel het momenteel op een HP Elitebook 840 G8 met intel i5 1145g7 processor met z'n onboard video (iris Xe) en dat werkt prima op FullHD met de meeste details zoals view distance en detailering aardig omhoog geschroeft.

Shadowlands heb ik hiervoor gespeelt met een Core2quad 2,87 Ghz met HD7970 videokaartje (3GB Vram)en dat ging ook speelbaar. Dat was wel net aan.
Vergelijk voor de gein alleen al de passmark resultaten tussen jouw CPU en die van de TS. Dit zegt niet alles over de real world (game) prestaties, maar is wel een uitstekende indicatie.

Je laptop loopt qua GPU hopeloos achter op het systeem van de TS, het systeem van de TS loopt echter hopeloos achter qua CPU op jouw laptop. En laat nou juist een vlotte CPU veel verschil maken in WoW. ;)

In de benchmark van Dragonflight welke ik eerder linkte kan je dit ook heel erg mooi zien bij de CPU lijst. De i5 4670K (welke alweer een aardige trap sneller is dan de X4 860K van de TS) weet nauwelijks 30 frames neer te zetten i.c.m. een RTX 4090.

• goldensax
Ga zelf mijn systeem bouwen nu.

Deze onderdelen ga ik kopen bij alternate

G.Skill 32 GB DDR4-3200 kit werkgeheugen Zwart, F4-3200C16D-32GIS, Aegis, XMP

Corsair 4000D AIRFLOW Tempered Glass tower-behuizing Zwart, USB-A 3.2 (5 Gbit/s), USB-C 3.2 (5 Gbit/s), Audio, Window-kit

Cooler Master V550 Gold - V2 White Edition, 550 Watt voeding Wit, 2x PCIe, Kabelmanagement

AMD Ryzen 5 5600, 3,5 GHz (4,4 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor Unlocked, Wraith Stealth, Boxed

Vraag, kan ik mijn oude Zalman Z1 kast voor deze opzet gebruiken of zal ik die nieuwe kast kopen?

dank weer voor antwoord )

[Voor 3% gewijzigd door goldensax op 18-01-2023 19:41]

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-01 20:01
Vergeet het moederbord niet 😉

De oude kast heeft zo te zien bijzonder weinig airflow aan de voorkant. De Corsair kast heeft er juist bijzonder veel. Dat zorgt ervoor dat de koeling fans lekker traag kunnen draaien en het geheel dus lekker stil is. Als het uiterlijk van de Corsair je aanstaat zou die dus zeker aan te raden zijn boven de Zalman Z1.

[Voor 83% gewijzigd door -ErikE- op 19-01-2023 07:45]

• D4NG3R
Indien mogelijk pak sneller geheugen, 3600MT/s is geen overbodige luxe bij AM4.

De kast zou ik persoonlijk vervangen, ding heeft een nogal hoog plastic-fantastic gehalte met maar matige performance.

• goldensax
Dit staat over het geheugen op deze site

Tegenwoordig is 32GB geheugen de norm en voor een prijs van nog geen 100 euro hoef je daar niet op te beknibbelen. Het Aegis-geheugen werkt standaard op 3200MT/s. Dat is de officieel maximaal ondersteunde snelheid van de Ryzen 5600. Om het geheugen op die snelheid te laten werken, hebben we XMP in het bios van het B550M-bord ingeschakeld.

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01 15:12
32Gb de norm ... 16Gb is voor de meeste games/toepassingen nog ruim voldoende denk ik. Op mijn werkpc heb ik graag 32Gb maar ik heb dan ook dikwijls veel zware applicaties open.

En een nieuwe kast is gewoon ... leuk :) Dan ziet het er ook gewoon weer allemaal iets moderner uit :D

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

• NeOpHyTe-NL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-01 23:04
Als je uit je budget gaat lopen, is dit nog wel een aanrader voor een acceptabele budget case;
uitvoering: Aerocool Quantum Mesh (Includes 12cm RGB Fan x 3)

Is een stuk kleiner en natuurlijk minder mooi, maar scheelt wel wat centjes. ;)
Let wel op de maximale GPU lengte van ~297mm.

Beginning to realize the power...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee