Toon posts:

Oostwest op 1 string over 2 dakvlakken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kootje26
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-01 10:43
Ik ben voornemens een omvormer te kopen voor een 10kwh systeem. Ik vraag me af hoe deze aan te sluiten, ik wil 2x oostwest aanleggen (2 apparte dakvlakken, gelijke orientatie) ene 8 panelen de andere 16 panelen 450wp
moet ik alle oost pp 1 string zetten (meer kabellengte, wel mogelijk) of
het oostwest groepje van 8 op een string en de 16 op de andere?

Kunnen jullie me aangeven wat hierin slim is, en welke omvormer hier het beste bij past. Gewoon een goede, geen mercedes :)

gr Marco

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
1 oriëntatie per string.

Maar ik neem even aan dat je het zelf wil uitvoeren? Geen probleem, maar dat hoort zelf begrijpen bij. Je kunt immers bij niemand klagen als het niet werkt (nee ik hier niet)

Dus eerst een knappe simulatie doen met bijvoorbeeld sunny design. Daarna terug komen en je post aanpassen volgens de template bovenaan de forum lijst.

Heb je nagedacht over het legsysteem? 2 landscape op schans zoals getekend is minder standaard.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Kootje26
Ronald schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:14:
1 oriëntatie per string.

Maar ik neem even aan dat je het zelf wil uitvoeren? Geen probleem, maar dat hoort zelf begrijpen bij. Je kunt immers bij niemand klagen als het niet werkt (nee ik hier niet)

Dus eerst een knappe simulatie doen met bijvoorbeeld sunny design. Daarna terug komen en je post aanpassen volgens de template bovenaan de forum lijst.

Heb je nagedacht over het legsysteem? 2 landscape op schans zoals getekend is minder standaard.
Hoi Ronald,

ja, ik ga ze zelf plaatsen, is geen rocket science, 2x landscape boven elkaar en dan spiegelen lijkt me makkelijk werken, hoogte van de schans maakt niet zo veel uit op die kleine helling, lijkt me ook wat makkelijker als ik ze jaarlijks ff schoon maak. volgens de berekening is dan 5grd. een ideale helling.

De sunnydesign geeft wel een indruk, maar helpt niet als het gaat om de string verdeling, het punt is dat je verschillende verhalen hoort, omdat de hellingshoek heel flauw is zou het niet veel uitmaken dat je oost en west op een string zet. Maar is dat ook zo?
Zou kwa kabelwerk makkelijker zijn, maar niet zo spannend.

vandaar de vraagstelling

• Ronald
  • Nu online
De verschillen zijn niet klein.

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0

Je krijgt in1 string op zijn best 2x de onderste van de lijnen. Maar ik heb een systeem gezien waar de helft van de panelen die de omvormer in bypass gezet werden met grotere verliezen tot gevolg

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb je ook overwogen om 2 omvormers met ieder 2 strings te gebruiken (voor beide dakvlakken een omvormer)?

• Kootje26
gertjan! schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:10:
Heb je ook overwogen om 2 omvormers met ieder 2 strings te gebruiken (voor beide dakvlakken een omvormer)?
jazeker, die geeft in de basis minder opbrengst volgens de berekeningen

• Ronald
  • Nu online
Strings van 4 zijn niet fijn voor omvormers. 2 omvormers ook duurder

Gewoon kabeltjes leggen dus

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:01
Bij een string omvormer en twee orientaties op 1 string leggen is vragen om problemen.
Je zou ook kunnen denken aan een omvormer met 4 mppt.

https://www.renvu.com/Sol...-with-SunSpec-Transmitter

[Voor 23% gewijzigd door runeazn op 18-01-2023 13:01]

• Kootje26
tnx guys, ik ga oost en west ieder op een string zetten.

die paar meter extra kabel kost ook niet de wereld..

• Ronald
  • Nu online
@runeazn dat is een model voor de Amerikaanse markt. En strings van 4 gaan op dat ding niet tot amper starten. Verder is de maximale stroom niet geschikt voor de huidige 14A panelen... Ik denk dat het een goed overjarig model is. En 10kW is veel te lomp

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee