Toon posts:

Zigbee thermostaat? bestaan ze echt niet?

Pagina: 1
Acties:

• WebWire
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-01 17:49
Ik ben op zoek naar een zigbee ebus thermstaat (24v).
Heb na lang zoeken deze gevonden ZEN-01 (https://www.amazon.com/Ze...tat-Edition/dp/B00XCVV8CS) maar kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die op zoek is naar een zigbee ebus thermostaat aangezien dit zo'n beetje de standaard is. Ik kan een OpenTherm module kopen voor m'n C.V. maar dat kost me ook minimaal 80 euro :)
Waarom zigbee? dat spul is allemaal lekker goedkoop en vindt het altijd een uitdaging om het meeste uit low budget stuff te halen.

[Voor 9% gewijzigd door WebWire op 18-01-2023 07:13]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:26

Croga

The Unreasonable Man

WebWire schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:12:
Waarom zigbee? dat spul is allemaal lekker goedkoop en vindt het altijd een uitdaging om het meeste uit low budget stuff te halen.
Dus je wilt Zigbee omdat het lekker goedkoop is maar ondertussen kost de enige die je hebt kunnen vinden €230?

Wellicht toch maar geen zigbee dan als je primaire redenatie onjuist is.

• WebWire
De thermostaat die ik aangaf is $149.93 ex $10.77 verzendkosten en eventuele invoerrechten/btw.
Maakt niet uit of het zigbee is of niet, zijn allemaal zo'n beetje rond die prijs. Ook wifi.
Snap niet dat het allemaal zo duur moet zijn, is het pure marketing?
Er is al 24v voeding, dezelfde kabeltjes gebruiken een standaard protocol het enige dat er dan nodig is is een goedkope zigbee interface.

[Voor 14% gewijzigd door WebWire op 18-01-2023 07:25]

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:09

HaTe

haat niet

Kijk hier eens tussen: https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/ (filteren op climate)

Wat zijn je eisen? Er zijn er genoeg

Deze is ook leuk maar heeft geen directe ketel bediening https://www.plugwise.com/product/lisa/

[Voor 27% gewijzigd door HaTe op 18-01-2023 07:32]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

HaTe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:31:
Deze is ook leuk maar heeft geen directe ketel bediening https://www.plugwise.com/product/lisa/
Dat is dan ook geen thermostaat. Daar moet je de Plugwise Anna voor hebben en die kost (je raad het al) ongeveer 150 euro :-D

(doet dan ook echt wel heel wat meer dan alleen OpenTherm naar Zigbee open stellen, het is namelijk een thermostaat......)

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:09

HaTe

haat niet

Croga schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:34:
[...]

Dat is dan ook geen thermostaat. Daar moet je de Plugwise Anna voor hebben en die kost (je raad het al) ongeveer 150 euro :-D

(doet dan ook echt wel heel wat meer dan alleen OpenTherm naar Zigbee open stellen, het is namelijk een thermostaat......)
Hoeft niet perse, je kan je ketel ook met een relays of otgw bedienen vervolgens met je eigen regeling via Home Assistant. Dan ben je voor 15 euro extra klaar. Maar er zijn ook Chinese alternatieve voor zo'n 20 euro die misschien voldoen.
Dus wat zijn de eisen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

HaTe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:36:
[...]

Hoeft niet perse, je kan je ketel ook met een relays of otgw bedienen vervolgens met je eigen regeling via Home Assistant. Dan ben je voor 15 euro extra klaar. Maar er zijn ook Chinese alternatieve voor zo'n 20 euro die misschien voldoen.
Dus wat zijn de eisen?
Home Assistant is geen hardware. Die kan dus niets aansturen.
Een relais kan geen OpenTherm doen en voldoet dus ook niet.

Je zult iets moeten hebben wat OpenTherm praat, hoe je het ook wend of keert. En dat gaat niet met Lisa, een relais of Home Assistant.

• WebWire
Ben een beetje op zoek naar zoiets:
https://m.nl.aliexpress.c...html?gatewayAdapt=glo2nld
Kan je rechtstreeks op 24v aansluiten en is compatible met ebus.

• WebWire
@Croga
Croga schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:49:
[...]

Een relais kan geen OpenTherm doen en voldoet dus ook niet.

Je zult iets moeten hebben wat OpenTherm praat, hoe je het ook wend of keert. En dat gaat niet met Lisa, een relais of Home Assistant.
Waarom moet het per-se OpenTherm zijn als ebus in feite hetzelfde doet? (moduleren)

• WebWire
HaTe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:36:
[...]

Dus wat zijn de eisen?
@HaTe Ik wil kunnen moduleren via ebus, de voeding moet 24v zijn en het moet zigbee ondersteunen.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

WebWire schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:50:
Waarom moet het per-se OpenTherm zijn als ebus in feite hetzelfde doet? (moduleren)
Het hoeft zeker niet persé OpenTherm te zijn. Als je een goed alternatief hebt, more power to you. Ik ageer alleen tegen het relais omdat daarmee zeker geen modulatie mogelijk is.

• WebWire
Croga schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:53:
[...]

Het hoeft zeker niet persé OpenTherm te zijn. Als je een goed alternatief hebt, more power to you. Ik ageer alleen tegen het relais omdat daarmee zeker geen modulatie mogelijk is.
Inderdaad, een relais zou de goedkoopste oplossing zijn maar die is niet modulerend, heb ook zitten denken aan een 24v zigbee relais tussen de huidige modulerende thermostaat o.i.d. maar weet niet precies hoe ik dat dan moet gaan aansluiten en of het storing oplevert. Dan kan ik eventueel via een zigbee temperatuur sensor de thermostaat aan of uit zetten.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Croga schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:49:
[...]

Maar @HaTe schreef over de 'otgw'. Dat is de OpenTherm Gateway van drie tientjes die perfect integreert met HA :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• WebWire
Gizz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:02:
[...]

Maar @HaTe schreef over de 'otgw'. Dat is de OpenTherm Gateway van drie tientjes die perfect integreert met HA :)
Maar dan moet ik dus een module voor m'n C.V. kopen voor 80 euro die ebus naar opentherm omzet (is een huurhuis dus C.V. kapot mag ik hem zelf betalen :))

• WebWire
Ik zie dat het in Rusland heel gebruikelijk is om een dergelijke module te hebben waarbij ze ook nog de knoppen van de c.v. bedraad aansturen via een extensie.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:11

Mavamaarten

Omdat het kan!

WebWire schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:05:
[...]

Maar dan moet ik dus een module voor m'n C.V. kopen voor 80 euro die ebus naar opentherm omzet (is een huurhuis dus C.V. kapot mag ik hem zelf betalen :))
Tja, daar zit je meestal wel aan vast. eBus is gewoon het minder populaire protocol om mee te spelen.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Gizz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:02:
Oops, mijn excuses. Dat ding ziet er inderdaad wel smakelijk uit!

• WebWire
Mavamaarten schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:09:
[...]

Tja, daar zit je meestal wel aan vast. eBus is gewoon het minder populaire protocol om mee te spelen.
Blijf het raar vinden, want zoals ik het een beetje zie zijn de ketels die standaard met OpenTherm worden geleverd dus in essentie ook e-bus. Alleen wordt hier standaard de module bijgeleverd maar is de onderliggende interface e-bus.

• WebWire
Croga schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:11:
[...]

Oops, mijn excuses. Dat ding ziet er inderdaad wel smakelijk uit!
Wat ik ook niet logisch vindt is dat die dingen allemaal op batterijen of externe voeding moeten werken, die OpenTherm C.V.'s werken toch ook op 24v?
De enige reden zou het aansturen van een klep kunnen zijn voor b.v. stadsverwarming

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:05
WebWire schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:15:
[...]

Wat ik ook niet logisch vindt is dat die dingen allemaal op batterijen of externe voeding moeten werken, die OpenTherm C.V.'s werken toch ook op 24v?
De enige reden zou het aansturen van een klep kunnen zijn voor b.v. stadsverwarming
De ketel levert 24v, maar slechts een paar honderd milliAmpere daarvan. Genoeg voor een zuinige thermostaat, maar niet genoeg voor meer dan dat.

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 18:46
Je kunt ook een Toon thermostaat rooten. Die kun je voor ~40 euro van Marktplaats halen.

• WebWire
heintjeput schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:42:
Je kunt ook een Toon thermostaat rooten. Die kun je voor ~40 euro van Marktplaats halen.
Die werkt ook met OpenTherm :)

• WebWire
Groentjuh schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:31:
[...]

De ketel levert 24v, maar slechts een paar honderd milliAmpere daarvan. Genoeg voor een zuinige thermostaat, maar niet genoeg voor meer dan dat.
Die plugwise Anna gebruikt 1A/1000mah staat erbij, en die is zelfs via wi-fi.

• WebWire
Dit is dus uiteindelijk wat ik wil hebben alleen dan i.p.v. wi-fi zigbee :)
https://ebusd.eu/myadapter/
Lijkt me echt niet zo moeilijk, maar blijkbaar is er geen markt voor.

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-01 16:30
Mijn Tado kan ik via HA uitlezen

• WebWire
Maar je Tado was geen 50 euro :)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 16:50

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

WebWire schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:06:
Dit is dus uiteindelijk wat ik wil hebben alleen dan i.p.v. wi-fi zigbee :)
https://ebusd.eu/myadapter/
Lijkt me echt niet zo moeilijk, maar blijkbaar is er geen markt voor.
Vanwaar de zigbee eis? Dat begrijp ik niet helemaal

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• WebWire
Het is niet persé een vereiste, maar ik snap niet waarom het niet bestaat. Waarom wel radiatorkleppen maar niet iets om je ketel mee aan te sturen.
En wil in principe alles via 1 gateway aan kunnen sturen, ben er nog niet helemaal uit of ik home assistant of iets dergelijks wil. Zigbee troep is allemaal lekker goedkoop! zoals ik in m'n eerste post uitlegde.

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:01
Mijn ervaring als het om domotica gaat: goedkoop is duurkoop. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen is het zo.

Voorbeeld: een paar maanden geleden ons nieuwe huis helemaal vol gehangen met Innr lampen, omdat die een stuk goedkoper waren dan Philips Hue. Iedere dag had ik wel last van een lamp die niet meer reageerde of zelfs opnieuw gekoppeld moest worden. Alles eruit gegooid, vervangen met Philips Hue en nergens last meer van. Het werkt gewoon.

Moraal van het verhaal: probeer je niet blind te staren op de prijs. Met domotica wil je juist dat het werkt, in plaats van voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. Je hebt niks aan domotica als het niet stabiel is.

• WebWire
Sito schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:46:
Mijn ervaring als het om domotica gaat: goedkoop is duurkoop. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen is het zo.

Voorbeeld: een paar maanden geleden ons nieuwe huis helemaal vol gehangen met Innr lampen, omdat die een stuk goedkoper waren dan Philips Hue. Iedere dag had ik wel last van een lamp die niet meer reageerde of zelfs opnieuw gekoppeld moest worden. Alles eruit gegooid, vervangen met Philips Hue en nergens last meer van. Het werkt gewoon.

Moraal van het verhaal: probeer je niet blind te staren op de prijs. Met domotica wil je juist dat het werkt, in plaats van voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. Je hebt niks aan domotica als het niet stabiel is.
Ja maar dat vindt ik altijd een uitdaging, heb zelf een module geschreven voor homematic voor rtl_433 mhz in die tijd, en was bezig met die goedkope receivers e.d. je kocht er 5 voor 1 euro en 4 deden het. Zo had ik ook dimbare fittingen i.p.v. lampen. Waarom zou je lamp slim moeten zijn als je fitting slim kan zijn? Slimme lampen zijn nu helemaal in, maar als je bijv dat philips spul nam in die tijd kon je niet simpel een lampje vervangen volgens mij. Ik vindt het gewoon leuk om goedkoop alles aan de praat te krijgen, is gewoon een uitdaging. Zo bak ik ook m'n eigen brood :) zit meer in dan alleen maar kleurstof en lucht.
En flexibiliteit is voor mij ook wel een dingetje, ben home-assistant daarom nog aan het overwegen.

[Voor 3% gewijzigd door WebWire op 18-01-2023 09:56]

• W. van Milaan
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:18
Kijk even op deze Site: https://zigbee.blakadder.com/index.html
Zelf gebruik ik een Anna thermostaat, die lees ik uit met Domoticz.
Met Domoticz kan ik de thermostaat ook aan sturen.
Werkt goed, erg stabiel.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:06
ik vind het ook raar dat de wereld van thermostaten zo brak lijkt, zeker als je er 1 zoekt voor een warmtepomp. Maar ik zou zelf niet zo snel een zigbee thermostaat halen, gewoon omdat het niet superrobuust is (in elk geval in mijn huis/setup). Heb lampen en knopjes van ikea bijv., die doen het meestal wel maar 1x per maand niet. Dan moet ik ff opnieuw connecten etc. Dat soort gemier zou ik met mijn thermostaat niet willen hebben.

je schrijft dat zelf aan dingen prutsen je niet tegen staat, dat is mooi. In dat geval zijn er wel opties. Maar helaas zijn er vrijwel geen thermostaten die EN goed werken EN draadloos EN betaalbaar (<100 euro) zijn

• WebWire
Ach als je goed zoekt,geduld hebt en een beetje mazzel kom je soms wel op leuke prijzen uit :)
Sommige mensen weten niet wat ze verkopen.
Weet niet welk spul je van ikea hebt, maar ik wil het liefst gewoon alles via een eigen gateway/controller doen.
En ik heb dus die rtl_433 module toen ooit geschreven, was onbeveiligd maar werkte best goed moet ik zeggen. Je verzond gewoon twintig keer het uit signaal en het ding was uit :) Ben niet zo van proprietary spul. Wil het liefst alles op protocol niveau kunnen uitlezen e.d. en keuze vrijheid hebben tussen spullen. En als je een goedkope draadloze thermometer koopt die 5c afwijkt kun je alsnog stellen dat er iets aan de hand is als dat ding 30 graden aangeeft terwijl je je c.v. op 22 hebt staan bij wijze van spreken.

Weet het niet zeker maar volgens mij kun je de ANNA's net zoals TOON ook opnieuw flashen (was ff aan het kijken naar een ANNA maar die oude hebben volgens mij alleen OpenTherm)

[Voor 10% gewijzigd door WebWire op 18-01-2023 11:59]

• WebWire
Waar zijn die echte tweakers gebleven van de goeie ouwe tijd :)

• WebWire
W. van Milaan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:09:
Kijk even op deze Site: https://zigbee.blakadder.com/index.html
Zelf gebruik ik een Anna thermostaat, die lees ik uit met Domoticz.
Met Domoticz kan ik de thermostaat ook aan sturen.
Werkt goed, erg stabiel.
Die Anna is inderdaad de enige die met zigbee werkt voor zover ik heb gevonden (specifieke versie), de nieuwere hebben wifi. Maar als je voor wifi gaat kun je dus een module kopen voor 50 euro die je op je C.V. aan kunt sluiten.
https://adapter.ebusd.eu/index.en.html
Denk dat ik voor deze optie ga. Dan kan ik via zone regeling eventueel nog de temperatuur per kamer regelen en op basis van het uitlezen van die temperaturen bepalen of ik de C.V. aan wil hebben of niet. Twijfel tussen Anna en die wi-fi oplossing. Ligt er ook aan of ik alles in de cloud wil hebben of juist niet.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:05
WebWire schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:56:
[...]

Die plugwise Anna gebruikt 1A/1000mah staat erbij, en die is zelfs via wi-fi.
Op deze pagina staat ook:
Voeding
» Micro-USB (5VCD)
Als je mijn stelling iets langer zou onderzoeken, dan zou je op bijvoorbeeld de OpenTherm wikipedia pagina kunnen lezen dat OpenTherm standaard 35 mW (0,035W) levert en dat 136 mW(0,136W) of 255 mW(0,255W) na aanvraag geleverd kan worden.

[Voor 34% gewijzigd door Groentjuh op 18-01-2023 17:59]

• WebWire
Groentjuh schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:22:
[...]

Op deze pagina staat ook:

[...]

Als je mijn stelling iets langer zou onderzoeken, dan zou je op bijvoorbeeld de OpenTherm wikipedia pagina kunnen lezen dat OpenTherm standaard 35 mW (0,035W) levert en dat 136 mW(0,136W) of 255 mW(0,255W) na aanvraag geleverd kan worden.
Je kan de Anna volgens de handleiding op een OpenTherm installatie aansluiten met voeding van de 24v aansluiting. Zo zie ik dat met meerdere thermostaten. Ik weet eigenlijk niet beter dan dat dit zo is. Heb hiervoor opentherm gehad met een thermostaat met licht e.d. weet je zeker dat het niet mw is op 24v? dus 24*35mw en 136*24. EBUS is sowieso UART over 24v weet niet hoe het met opentherm zit. Las zelfs dat de bedrading eigenlijk te dun is voor het wattage dat er overheen gaat.
Als je daar dan iets van 3v-5v van maakt dan kun je er al aardig wat mee, kom je op (255 mW(0,255W)*24) / 5 = 1.224 watt uit dus ongeveer 1 ampere op 5v

[Voor 6% gewijzigd door WebWire op 19-01-2023 00:01]

• WebWire
@Groentjuh Waar antwoord je eigenlijk op? volgens mij ben ik de context kwijt.

• WebWire
@Groentjuh heb gezien waar je op hebt geantwoord en denk dat m'n theorie wel klopt. Batterijen of 230v zijn eventueel nodig als je inderdaad stadsverwarming hebt of als je een thermostaat hebt die uit 2 componenten bestaat, de bediening en de aansturing/thermostaat of zoals die goedkope dingen die 230v zijn die eigenlijk gewoon als een soort van relais werken voor o.a. infrarood panelen, daarom staat er soms ook een max amperage bij.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee