Toon posts:

Hoge latency bij delta

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MrTuinstra
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-01 21:35
Hallo mede-tweakers,

Sinds 20 december ben ik afnemer van glasvezel van Delta. Met de nokia modem die ik geleverd kreeg ervaarde ik direct problemen. Tv’s die haperde, internet wat onstabiel was. Contact opgenomen met Delta. Gaven aan dat het aan mijn switches zou liggen en dat ik die maar moest vervangen. Leek me sterk, maar heb 1 van de switches vervangen zonder resultaat. Vervolgens was hun volgende antwoord; ‘U heeft teveel apparaten meneer, misschien kan de modem dat wel niet aan’. Dit vond ik een bizarre uitspraak aangezien ik hiervoor Ziggo heb gehad zonder enkele problemen.

Toch dacht ik dat het aan de modem lag dus heb ik een Fritzbox 5590 aangeschaft om te kijken of het daaraan lag. Nu zijn de meeste problemen wel opgelost. Kan gewoon tv kijken, zelfs 4 tegelijk. Echter ervaar ik nog 1 probleem. Als ik aan het gamen ben heb ik uitschieters van latency van 500ms om de 5-10 seconden. Dit treed pas op als ik al een aantal potjes heb gespeeld. Op zowel ps5 als pc heb ik hier last van. Nu dacht ik wellicht zit er een stoorzender in mijn netwerk. Alles uitgeschakeld en de ps5 rechtstreeks op de modem aangesloten.. helaas zonder resultaat. Glasvezel kabel ook al vervangen voor een nieuwe, maar ook dit mocht niet baten. De apparaten staan bekabeld aangesloten, via WiFi geeft wel hetzelfde probleem. Speedtesten zijn wel goed 850mpbs.

Als ik Ziggo weer aansluit werkt alles weer perfect. Lijkt me dus niet aan mijn eigen netwerk te liggen. Kan het dat de glasvezel aansluiting niet goed is aangelegd? Of is het misschien een ander probleem waar ik nog niet aan gedacht heb? Wellicht heeft iemand hetzelfde probleem gehad. Ik zie echt door het bomen het bos niet meer..

Mijn netwerkopstelling;

De modem, cat5e kabel naar switch, 8 poorten worden hierbij gebruikt. Kabels gaan door het huis naar ten minste 4 andere switches. Totaal bekabeld 40-50 apparaten. Van tv’s tot airplay tot zigbee apparatuur. Ja ik weet is veel, maar elke simpele hub heb ik bekabeld aangesloten ipv wifi.

Alvast bedankt voor het lezen en de genomen moeite!

Alle reacties

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-01 20:52
Je kunt het beste WinMTR een tijdje laten lopen om te kijken waar de hogere latency vandaan komt.

https://eu.battle.net/support/en/article/27780

The cause of the problem is: Your modem doesn't speak English.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:32

lier

MikroTik nerd

Zou even testen of het intern of extern zit. Bijvoorbeeld door de router en de gateway van Delta te pingen. Maar dat komt deels op hetzelfde neer als wat @Charlie_Root al aangaf (ken deze tool niet...dank voor de tip!).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Glasvezel over PON is een gedeeld medium, net zoals coax over DOCSIS. Alle ONT's (bij glas bestaan geen modems) delen de bandbreedte, moeten bij de OLT zendtijd aanvragen en wachten tot dat toegekend wordt. Als het druk is kan dat even duren. Mogelijk speelt dat.

Maar er kan nog van alles en nogwat aan de hand zijn. Je hebt TV al genoemd. Delta en Ziggo bieden TV op behoorlijk verschillende manier aan. Bij Delta gebeurt dat via multicast (mABR). Multicast is efficient, maar stelt bijkomende eisen aan netwerkapparatuur - vooral switches. Als switches IGMP snooping niet (goed) ondersteunen, krijg je floods in je netwerk waardoor je effectief jezelf DoSt. Nu lees ik dat je ook problemen houdt als je alle andere apparaten afkoppelt, maar als de router zelf er problemen mee heeft kan het aanhouden tot een reboot. Heb je bij rechtstreeks aansluiten PS5 aan je RG (die 5590) de RG ook gereboot?

Maar goed, het kan ook dieper in het Delta netwerk zitten, of het kan alsnog bij jou thuis zijn, bijvoorbeeld gevolg van feit dat je (twee keer) een andere router hebt, met mogelijk reacties andere devices daar weer op.
lier schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:40:
Zou even testen of het intern of extern zit. Bijvoorbeeld door de router en de gateway van Delta te pingen. Maar dat komt deels op hetzelfde neer als wat @Charlie_Root al aangaf (ken deze tool niet...dank voor de tip!).
Het combineert ping en traceroute. Een erg goed begin dus van troubleshooting :)

Soittakaa Paranoid!

• MrTuinstra
dion_b schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:49:
Glasvezel over PON is een gedeeld medium, net zoals coax over DOCSIS. Alle ONT's (bij glas bestaan geen modems) delen de bandbreedte, moeten bij de OLT zendtijd aanvragen en wachten tot dat toegekend wordt. Als het druk is kan dat even duren. Mogelijk speelt dat.

Maar er kan nog van alles en nogwat aan de hand zijn. Je hebt TV al genoemd. Delta en Ziggo bieden TV op behoorlijk verschillende manier aan. Bij Delta gebeurt dat via multicast (mABR). Multicast is efficient, maar stelt bijkomende eisen aan netwerkapparatuur - vooral switches. Als switches IGMP snooping niet (goed) ondersteunen, krijg je floods in je netwerk waardoor je effectief jezelf DoSt. Nu lees ik dat je ook problemen houdt als je alle andere apparaten afkoppelt, maar als de router zelf er problemen mee heeft kan het aanhouden tot een reboot. Heb je bij rechtstreeks aansluiten PS5 aan je RG (die 5590) de RG ook gereboot?

Maar goed, het kan ook dieper in het Delta netwerk zitten, of het kan alsnog bij jou thuis zijn, bijvoorbeeld gevolg van feit dat je (twee keer) een andere router hebt, met mogelijk reacties andere devices daar weer op.

[...]

Het combineert ping en traceroute. Een erg goed begin dus van troubleshooting :)
Bedankt allen voor jullie reacties. WinMTR laat ik even de hele dag draaien. Zie wel uitschieters van 100ms. Lijkt mij niet heel normaal? In mijn ogen heb ik er vooral savonds last van. Als ik de modem reset verbeterd het zich niet. Als ik een van de switch uit en aan doen. Is het probleem wel even verholpen. Zou het dan toch aan de switches liggen? Heb twee van deze: TP-Link TL-SG1016D en nog wat kleinere binnen het netwerk. Als ik 1 van mijn 'hoofd' switches dus uit en aan doet dan gaat het soms wel weer goed een tijdje.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MrTuinstra schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:53:
[...]

Bedankt allen voor jullie reacties. WinMTR laat ik even de hele dag draaien. Zie wel uitschieters van 100ms. Lijkt mij niet heel normaal? In mijn ogen heb ik er vooral savonds last van
Dat je uitschieters hebt is geen verrassing, dat had je met je PS5 al bepaald.

Veel interessanter: waar zie je die uitschieters gebeuren? Bij welke hop?

Dat geeft aan waar je je probleem en dus ook je oplossing moet zoeken.
. Als ik de modem reset verbeterd het zich niet. Als ik een van de switch uit en aan doen. Is het probleem wel even verholpen. Zou het dan toch aan de switches liggen? Heb twee van deze: TP-Link TL-SG1016D en nog wat kleinere binnen het netwerk. Als ik 1 van mijn 'hoofd' switches dus uit en aan doet dan gaat het soms wel weer goed een tijdje.
Dat klinkt verdacht als een IGMP issue. Een paar jaar terug had TP-Link issues met IGMP op de SG105 en SG108 switches. Ze zouden IGMP snooping moeten ondersteunen, maar gingen onderuit zodra je een multicast stream erover stuurde.

Maar goed, als dat zo is, dan zou je die uitschieters met WinMTR al bij de eerste hop moeten zien. Is dat ook zo?

Soittakaa Paranoid!

• MrTuinstra
dion_b schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:58:
[...]

Dat je uitschieters hebt is geen verrassing, dat had je met je PS5 al bepaald.

Veel interessanter: waar zie je die uitschieters gebeuren? Bij welke hop?

Dat geeft aan waar je je probleem en dus ook je oplossing moet zoeken.

[...]

Dat klinkt verdacht als een IGMP issue. Een paar jaar terug had TP-Link issues met IGMP op de SG105 en SG108 switches. Ze zouden IGMP snooping moeten ondersteunen, maar gingen onderuit zodra je een multicast stream erover stuurde.

Maar goed, als dat zo is, dan zou je die uitschieters met WinMTR al bij de eerste hop moeten zien. Is dat ook zo?
Ik heb even eens screenshotje toegevoegd!

[Voor 18% gewijzigd door MrTuinstra op 18-01-2023 14:35]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MrTuinstra schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:00:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb even eens screenshotje toegevoegd!
OK, maar waar zie je dan die problemen?

Je slechtste pingtijd naar bestemming is hier 16ms :o

Op tussenliggende routers zie je soms hogere waardes, maar dat komt omdat die betere dingen te doen hebben dan op pings te antwoorden (namelijk jouw pakketjes routeren). De totale latency is nooit hoger dan de hoogste ping op de bestemming.

Als het fout gaat zie je op alles vanaf een bepaalde hop de latency omhoog schieten. Stel dus dat het aan je switch ligt en dat die 100ms toevoegt, dan zie je opeens op alles vanaf eerste hop 100ms als slechtste (behalve die ene router dan die soms 114ms erover doet om terug te pingen). Meestal gaat merkbaar slecht gedrag samen met packetloss. Die treedt ook op vanaf een bepaalde hop, als het aan je switch ligt de eerste.

Overigens, waarom ping je naar delta.nl? Die website wordt niet eens in het Delta-netwerk gehost. Kies liever je een van gameserver IP adressen - dat is waar je problemen ervaart. Of je de Delta website (bij Cloudflare gehost) goed kunt benaderen bepaalt niet hoe goed je game werkt.

[Voor 11% gewijzigd door dion_b op 18-01-2023 12:07]

Soittakaa Paranoid!

• MrTuinstra
dion_b schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:05:
[...]

OK, maar waar zie je dan die problemen?

Je slechtste pingtijd naar bestemming is hier 16ms :o

Op tussenliggende routers zie je soms hogere waardes, maar dat komt omdat die betere dingen te doen hebben dan op pings te antwoorden (namelijk jouw pakketjes routeren). De totale latency is nooit hoger dan de hoogste ping op de bestemming.

Als het fout gaat zie je op alles vanaf een bepaalde hop de latency omhoog schieten. Stel dus dat het aan je switch ligt en dat die 100ms toevoegt, dan zie je opeens op alles vanaf eerste hop 100ms als slechtste (behalve die ene router dan die soms 114ms erover doet om terug te pingen). Meestal gaat merkbaar slecht gedrag samen met packetloss. Die treedt ook op vanaf een bepaalde hop, als het aan je switch ligt de eerste.
Misschien wel handig om erbij te zeggen dat ik op dit moment ook geen problemen ervaar. Meestal savonds als er 2 tv's aan staan en ik dus aan het gamen ben. Laat de test de hele dag even draaien en als ik vanavond weer last heb zal ik screenshotje sturen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MrTuinstra schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:07:
[...]

Misschien wel handig om erbij te zeggen dat ik op dit moment ook geen problemen ervaar. Meestal savonds als er 2 tv's aan staan en ik dus aan het gamen ben. Laat de test de hele dag even draaien en als ik vanavond weer last heb zal ik screenshotje sturen.
Doe het dan wel naar IP van je gameserver en niet naar website van Delta. Zegt een stuk meer.

Soittakaa Paranoid!

• MrTuinstra
dion_b schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Doe het dan wel naar IP van je gameserver en niet naar website van Delta. Zegt een stuk meer.
Ja ga ik doen. Stel je voor het ligt aan mijn switch dan zou zoiets goed zijn?

https://www.coolblue.nl/p.../tp-link-tl-sg1016pe.html

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MrTuinstra schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:17:
[...]

Ja ga ik doen. Stel je voor het ligt aan mijn switch dan zou zoiets goed zijn?

https://www.coolblue.nl/p.../tp-link-tl-sg1016pe.html
Dat is een PoE switch, je huidige niet. Tenzij je PoE nodig hebt is deze niet passend - onnodig duur en onzuinig. Maar laten we eerst even afwachten wat het probleem blijkt te zijn, dan kijken of het met huidige apparatuur opgelost kan worden en pas dan na gaan denken over welk ander apparatuur evt handig zou zijn.

Soittakaa Paranoid!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:35

nelizmastr

Goed wies kapot

MrTuinstra schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:53:
[...]

Zou het dan toch aan de switches liggen? Heb twee van deze: TP-Link TL-SG1016D en nog wat kleinere binnen het netwerk.
Die hebben geen IGMP snooping. Daarvoor moet je één trede omhoog bij TP-Link, naar de smart switches.

Directe vervanger:
uitvoering: TP-Link TL-SG1016DE

Deze zou 't op papier ook moeten kunnen:
uitvoering: TP-Link TL-SG116

Kleine broertjes:
uitvoering: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)
uitvoering: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee