Huidige systeem is ongeveer 10 jaar oud en voldeed eigenlijk nog wel voor het gebruik zoals hieronder aangegeven. Heeft in de loop der tijd alleen wat andere schijven en andere monitor erbij gekregen.
Echter onlangs een GoPro gekocht voor vakantie filmpjes maar kwam erachter dat mijn pc niet meer in staat is om HEVC video af te spelen, en dus tijd om een upgrade uit te voeren.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
"Huis tuin en keuken" gebruik, weinig bijzonders. Office programma's, browsen af en een vakantiefilm monteren. Geen zware games.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Streefbedrag is max €750,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Om binnen het budget te blijven zoveel mogelijk van huidige pc hergebruiken. In ieder geval de monitor, behuizing, evt schijven en voeding.
Huidige pc:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf heb ik het volgende wensenlijstje samengesteld:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Buiten dat ik neig weer voor een Intel processor te kiezen niet. Maar dat is ook maar een gevoel omdat huidige pc zo lang meegegaan is.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Echter onlangs een GoPro gekocht voor vakantie filmpjes maar kwam erachter dat mijn pc niet meer in staat is om HEVC video af te spelen, en dus tijd om een upgrade uit te voeren.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
"Huis tuin en keuken" gebruik, weinig bijzonders. Office programma's, browsen af en een vakantiefilm monteren. Geen zware games.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Streefbedrag is max €750,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Om binnen het budget te blijven zoveel mogelijk van huidige pc hergebruiken. In ieder geval de monitor, behuizing, evt schijven en voeding.
Huidige pc:
# | Category | Product |
1 | Processors | Intel Core i5 750 Boxed |
1 | Moederborden | MSI P55-CD53 |
1 | Videokaarten | Sparkle SF-PX98GT1024D3-HPL |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda, 2TB |
1 | Behuizingen | Cooler Master Gladiator 600 |
1 | Monitoren | AOC Q3279VWF Zwart |
2 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G |
1 | Voedingen | Cooler Master Real Power M520 |
1 | Solid state drives | Samsung 840 Pro 128GB |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf heb ik het volgende wensenlijstje samengesteld:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-13500 Boxed | € 269,90 | € 269,90 |
1 | Moederborden | Gigabyte B660M DS3H DDR4 | € 112,72 | € 112,72 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B | € 62,15 | € 62,15 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16 | € 82,90 | € 82,90 |
1 | Solid state drives | Samsung PM9A1 1TB | € 97,88 | € 97,88 |
Totaal | € 625,55 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Buiten dat ik neig weer voor een Intel processor te kiezen niet. Maar dat is ook maar een gevoel omdat huidige pc zo lang meegegaan is.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
- Zou de huidige voeding voldoen voor bovenstaande configuratie?
- Losse videokaart nu niet nodig om budget laag te houden? De igpu van deze processor heeft op de benchmark sites al betere scores dan de huidige NVIDIA GeForce 9800GT?
- Ook voor het sporadisch bewerken van een video vind ik het geen probleem dat het renderen wat langer duurt, zal zoiezo een snelheidsverbetering met zich meebrengen ten opzichte van huidige systeem?
- Tips/verbeteringen op bovenstaand wensenlijstje?