Toon posts:

Upgrade basis pc max €750

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JJr
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

JJr

The Future Awaits

Topicstarter
Huidige systeem is ongeveer 10 jaar oud en voldeed eigenlijk nog wel voor het gebruik zoals hieronder aangegeven. Heeft in de loop der tijd alleen wat andere schijven en andere monitor erbij gekregen.
Echter onlangs een GoPro gekocht voor vakantie filmpjes maar kwam erachter dat mijn pc niet meer in staat is om HEVC video af te spelen, en dus tijd om een upgrade uit te voeren.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
"Huis tuin en keuken" gebruik, weinig bijzonders. Office programma's, browsen af en een vakantiefilm monteren. Geen zware games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Streefbedrag is max €750,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Om binnen het budget te blijven zoveel mogelijk van huidige pc hergebruiken. In ieder geval de monitor, behuizing, evt schijven en voeding.

Huidige pc:
#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Core i5 750 Boxed
1MoederbordenMSI P55-CD53
1VideokaartenSparkle SF-PX98GT1024D3-HPL
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB
1BehuizingenCooler Master Gladiator 600
1MonitorenAOC Q3279VWF Zwart
2Geheugen internKingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
1VoedingenCooler Master Real Power M520
1Solid state drivesSamsung 840 Pro 128GB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf heb ik het volgende wensenlijstje samengesteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 269,90€ 269,90
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 112,72€ 112,72
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 62,15€ 62,15
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 82,90€ 82,90
1Solid state drivesSamsung PM9A1 1TB€ 97,88€ 97,88
Totaal€ 625,55

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Buiten dat ik neig weer voor een Intel processor te kiezen niet. Maar dat is ook maar een gevoel omdat huidige pc zo lang meegegaan is.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
  • Zou de huidige voeding voldoen voor bovenstaande configuratie?
  • Losse videokaart nu niet nodig om budget laag te houden? De igpu van deze processor heeft op de benchmark sites al betere scores dan de huidige NVIDIA GeForce 9800GT?
  • Ook voor het sporadisch bewerken van een video vind ik het geen probleem dat het renderen wat langer duurt, zal zoiezo een snelheidsverbetering met zich meebrengen ten opzichte van huidige systeem?
  • Tips/verbeteringen op bovenstaand wensenlijstje?

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Als je enkel HEVC wilt afspelen en je huidige PC verder prima vind kan je beter in deze lijsten kijken
https://bluesky-soft.com/...eInfo/decoder/nvidia.html
https://bluesky-soft.com/...viceInfo/decoder/amd.html
En vervolgens het goedkoopste vinden 2e hands wat er aan voldoet.

• JJr
  • Niet online

JJr

The Future Awaits

Topicstarter
HEVC is niet de enig reden, idee voor upgrade speelde al langer, maar werd hierdoor meer noodzaak. Werd hierdoor pijnlijk duidelijk hoe oud het systeem eigenlijk al is. Voldeed ook al niet meer aan de systeemeisen van Windows 11. Had moeite met 4k video afspelen.
Het niet af kunnen spelen van de videos van de GoPro waren spreekwoordelijke druppel :)

Ben dus niet op zoek naar een 2e hands systeem.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Zeg ook niet meteen een 2e hands systeem, enkel een 2e hands GPU. Misschien iets van 20 a 30 euro tops.

Voeding zou ik niet meenemen en behuizing zou ik toch wel hard achter de oren krabben of je zo'n oud bakkie nog mee wilt nemen.
Als je geen GPU van plan bent, dan iets als dit:
uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W

Voor de rest valt er niet veel over te zeggen.
De igpu van een 13500 zal zeker wel sneller zijn dan een 9800GT.

Rendersnelheid zal echt VEEL sneller en snappier aanvoelen.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als ik lees op wat voor PC je nu zit en wat voor eisen je stelt zal elke moderne PC wel voldoen. Een i3, een i5 12400F of Ryzen 5600G (AMD) zouden opties zijn om wat te besparen, als je daar waarde aan hecht. Een 13500 is op zich niet verkeerd als je het weer 'op de groei' koopt.

Qua meenemen zou ik alleen de HDD en SSD doen, en zelfs dan zou ik een nieuwe boot-SSD nemen (staat zo te zien ook in je lijst), een 128GB-SSD is niet alleen krap maar ook trager. SSD's kosten echt niets meer, dus liver een 60 euro goedkopere CPU plus een moderne SSD da een dure CPU plus oude SSD.

Een 13 jaar oude voeding moet je echt niet voor moderne hardware willen gebruiken. Kast kan in theorie, maar alle USB-pooten zullen 2.0 zijn.

[Voor 22% gewijzigd door bwerg op 18-01-2023 09:12]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• JJr
  • Niet online

JJr

The Future Awaits

Topicstarter
Bedankt voor de reacties
Thomg schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:54:
Voeding zou ik niet meenemen en behuizing zou ik toch wel hard achter de oren krabben of je zo'n oud bakkie nog mee wilt nemen.
bwerg schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:41:
Een 13 jaar oude voeding moet je echt niet voor moderne hardware willen gebruiken. Kast kan in theorie, maar alle USB-pooten zullen 2.0 zijn.
Ok, voeding wordt ook nieuw.

Behuizing wordt hergebruikt, staat toch maar onder het bureau uit het zicht. USB poorten haal ik wel van de achterkant rechtstreeks van het moederbord.

Dit zal het dan worden:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 269,90€ 269,90
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 111,25€ 111,25
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 62,15€ 62,15
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 82,90€ 82,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 57,45€ 57,45
1Solid state drivesSamsung PM9A1 1TB€ 95,53€ 95,53
Totaal€ 679,18
Hergebruik
1BehuizingenCooler Master Force 500€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 0,-€ 0,-

Iemand nog op of aanmerkingen hierop?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:50
Die Samsung SSD was ruim een jaar geleden een klein hypje, totdat er berichten kwamen dat er ook PCIe3 exemplaren geleverd werden. Goedkopere en goede keuzes zijn Kingston NV2 1TB, Lexar NM620 1TB en WD Blue SN570 1TB. Stel je van gamen op de GPU in de i5-13500 niet al te veel voor, alhoewel hij wel beter presteert dan je 15 jaar oude GeForce 9800 GT.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee