Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonZjon
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-03-2023
Binnenkort komt Enexis stroom aanleggen bij mijn garagebox waar we zaterdag as. de voorbereidingen voor gaan treffen. Meterkastje, stopcontacten, lampen ed. Betreft een 1x10 aansluiting.

Nu heeft Enexis allerlei richtlijnen gestuurd voor laagbouw, woningen met gas aansluiting etc. Blijkbaar zijn er voor garageboxen enkel stroom geen aparte richtlijnen. Doorvoerbuis diameter 50mm, halve meter onder de grond, geen haakse bochten.

Wij vroegen ons af.. Moet die doorvoerbuis nou echt zo n grote diameter hebben? De stroomkabel is 20mm volgens mij.. Hoezeer letten ze hier op?

Ons idee was doorvoerbuis 25/30mm anders word het gat boren wat lastiger. Zo kort mogelijk bij het muurtje, schuin naarbuiten. Laagste punt 50cm onder de grond, klaar.

Mvg,

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:21
Tsja, wat zegt Enexis hierop?

Als we hier zeggen, dat 25mm geen probleem is. En de monteur van Enexis kijkt erna en stapt weer in de auto. Dan kun je vermoedelijk nog een afspraak maken en nogmaals een rekening betalen.

Voor woonhuizen moeten het inderdaad gebogen bochten zijn aan 1 stuk van een bepaalde diameter. Als Enexis geen stukken toegestuurd heeft voor specifiek garageboxen dan zou mijn inziens de regels voor een woonhuis gelden.

Immers is het gewoon een nutsaansluiting. Of dat nu wel of niet een woning is, en elektra of gas maakt denk ik niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:51
Hou ook rekening met een wanddikte van 2,5 a 3mm. Een bocht van 25mm valt dus al direct af, en 30mm houdt niet over, zeker als de kabel handmatig ingestoken wordt. 40mm zou ik wel aandurven, 50mm (volgens voorschrift) is gewoon veilig.

Ik zou gewoon een 52mm kernboor halen. Dat hoeft niet de duurste te zijn als hij maar 1 gat hoeft te boren. Je kunt 'm desnoods wat koelen met een drukspuit tijdens het boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:21
@DonZjon nou wat gaat het worden vandaag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:39
Ooit met dit bijltje gehakt buizen waren niet helemaal volgens specificatie maar wel ingegoten in beton etc. Waarom de aannemer hier geen rekening mee gehouden had snap ik nog steeds niet. Anyhow er komt eerst een schouwer langs die controleert of de aansluiting gemaakt kan worden.

Die zei nee en stuurde de aanleg ploeg weg. Tegelijkertijd moesten die jongens nog een stuk kabel leggen en dat was mijn geluk. Schouwer ging naar huis en ik heb die mannen gevraagd of het echt niet mogelijk was. Uiteindelijk samen besloten dat ik zelf in elke buis een trekveer zou plaatsen en ik het stuk naar binnen zou trekken. Jongens gingen daarmee akkoord en de aansluiting is die dag toch gemaakt tot frustratie van de schouwer die later nog eens terug kwam.

Mijn advies om stress te vermijden. Houd je aan het voorschrift. Later aanpassen is zeker ellende en wil je voorkomen.

Het idee van die getrokken bochten is overigens dat 1 persoon de kabel in zijn eentje kan aansluiten. Je kunt hem van buitenaf doorvoeren en binnen oppakken zonder dat er binnen iemand aan een trekveer hoef te trekken. Scheelt een mannetje.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mocht het boren lastig zijn vanwege benodigd gereedschap… Dit kun je vaak ook wel huren.
Pagina: 1