Toon posts:

Nieuwe 6800xt performed niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daanie20
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:09
Mijn vraag

Ik heb sinds kort de XFX 6800xt gekocht. Ik speel veel Warzone en met normale instellingen haalde ik met mijn vorige 1660 super, op normale instellingen, op fhd rond de 70 fps.

Met mijn 6800xt zit ik op hetzelfde aantal.

Relevante software en hardware die ik gebruik

MSI kombuster heeft een test gedaan die zegt ook dat ik rond de 75fps haal op fhd. Een benchmark test geeft aan dat alles naar behoren werkt. Wat kan er mis zijn?

Mijn setup is:

Mobo: msi mag b460m
Cpu: intel i5 10400
2x 8gb ram

Koeling en ventilatie is ook genoeg. Ik ben alles behalve een expert dus alle tips zijn welkom. Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Daanie20 op 18-01-2023 10:22)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Ah daar heb je het probleem cpu word 100 cpu
Het is niet de gpu maar de cpu.

Er is wat mis met de koeling daarvan, daardoor throttled deze en krijg je deze lage scores.

[Voor 59% gewijzigd door freaky35 op 18-01-2023 10:02]

Alle reacties

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Alle drivers verwijderd en nieuwe geïnstalleerd?
Wat zegt de GPU/CPU usage in de AMD driver?

• Daanie20
Sorry ik vergat te vermelden. Pc volledig opnieuw geïnstalleerd met Windows 11 pro en alle drivers e.d. opnieuw geïnstalleerd.

• freaky35
  • Nu online
Wel de drivers goed verwijdert?

Omdat je van nvidia naar AMD bent gegaan,zou ik zeker dat nog eens proberen.

Met DDU drivers verwijderen en opnieuw instaleren.

Verder gok ik ook dat die cpu toch een bottleneck gaat zijn op deze resolutie,

Wat gebeurd er bv als je alle grafische settings omhoog gooit/?

Op wat voor snelheid draait de ram?

Wat is je score met 3d mark time spy bv?

[Voor 10% gewijzigd door freaky35 op 17-01-2023 21:11]

• Daanie20
Ja in eerste instantie met DDU. Toen pc volledig opnieuw geïnstalleerd. De fps blijven op alle instellingen vrijwel hetzelfde.

• freaky35
  • Nu online
Hoe zit het met de load van cpu en gpu ingame,check even met bv msi afterburner

Je hebt ook de chipset driver geinstaleerd?

[Voor 23% gewijzigd door freaky35 op 17-01-2023 21:19]

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:31
Staat je monitor toevallig op 75 hertz en staat de vsync toevallig aan?

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:35
Welke resolutie heeft je scherm?

1080 of 1440? of wellicht zelfs 4k?

** Daarbij op middel instellingen gebruik je wss teveel CPU tegenover je GPU ( hierboven al genoemd dat je die waardes even moet bekijken ingame, met afterburn/rivetuner )

Ik haal met warzone meer FPS bij hogere instellingen ipv op medium/low.

[Voor 63% gewijzigd door Marsjee op 17-01-2023 21:44]

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:19
Ik gok ook op vsync... Of freesync 75hz monitor

[Voor 36% gewijzigd door meljor op 17-01-2023 22:07]

• Daanie20
Dank voor alle antwoorden. Ik heb een fhd 144hz scherm. Freesync premium staat aan. Ik blijf op elke instellingen tussen de 50 en 80 fps houden. Ik heb een test met msi kombuster gehouden en dit is de score.

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Daanie20 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:41:
Dank voor alle antwoorden. Ik heb een fhd 144hz scherm. Freesync premium staat aan. Ik blijf op elke instellingen tussen de 50 en 80 fps houden. Ik heb een test met msi kombuster gehouden en dit is de score.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat zegt het radeon programma onder het tabje prestaties als je Call of duty draaiend hebt?

• freaky35
  • Nu online
Download gpu eens en post hier even met een screenshot wat de sensors aangeven als je gamed

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:40

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Welke voeding gebruik je eigenlijk?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

• Daanie20
Sibrand schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Wat zegt het radeon programma onder het tabje prestaties als je Call of duty draaiend hebt?

• Daanie20
SAiN ONeZ schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:48:
Welke voeding gebruik je eigenlijk?
Ook net nieuw 750w, zoals aanbevolen door de fabrikant XFX.

• Daanie20
freaky35 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:46:
Download gpu eens en post hier even met een screenshot wat de sensors aangeven als je gamed

• freaky35
  • Nu online
Sensor tab en dan wel ingame of met gpu stress test

Geheugensnelheid is sowieso al aan de lage kant, draait op 2666mhz zou te zien. Dat is 1 ding.

Maar het gpu gebruik gaat ook alle kanten op en is veel te laag

Ik zou echt met bv msi afterburner met osd aan kijken met zowel de gpu als cpu doen qua temperaturen en gebruik ingame

En check met gpu z dus bv wat de hotspot temp is dat kan je zien bij de sensor tab

[Voor 78% gewijzigd door freaky35 op 18-01-2023 10:01]

• Daanie20
freaky35 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:56:
Sensor tab en dan wel ingame of met gpu stress test

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Ah daar heb je het probleem cpu word 100 cpu
Het is niet de gpu maar de cpu.

Er is wat mis met de koeling daarvan, daardoor throttled deze en krijg je deze lage scores.

[Voor 59% gewijzigd door freaky35 op 18-01-2023 10:02]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:27

heuveltje

KoelkastFilosoof

CPU Temo 100C

is dat accuraat ?, want dat throttled die alles

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• freaky35
  • Nu online
Aan de prestaties te zien gok ik dat het klopt.

• Daanie20
heuveltje schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:02:
CPU Temo 100C

is dat accuraat ?, want dat throttled die alles
Ja die is echt live gemaakt nu. Ahhh dus dat is het probleem. Snel de watercooler erop dus

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:21
Ik zou inderdaad de cpu koeling eens controleren. een i5 10400 zou nooit 100c moeten worden, dat is juist een vrij makkelijk te koelen cpu, tenzij je een bord hebt dat rommelt met de power limits en je de stock cooler gebruikt.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-01 23:46
Leuk dat je direct over wil op waterkoeling, maar zelfs met de standaardkoeler zou dat ding geen kookpunt moeten bereiken. Wat zit er momenteel op, welke behuizing heb je en hoe veel blazers zitten er lucht te verplaatsen?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:40

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

wrs fanconnector van stock cooler of wc aio zonder pomp aangesloten...?!
We've all been there.. :X O-) |:(

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

• freaky35
  • Nu online
Check de koeler of die wel goed vast zit op het moederbord. En dus ook goed gemonteerd is.
En of de fans ook wel werken als het dus een luchtkoeler is.

• Daanie20
D4NG3R schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:06:
Leuk dat je direct over wil op waterkoeling, maar zelfs met de standaardkoeler zou dat ding geen kookpunt moeten bereiken. Wat zit er momenteel op, welke behuizing heb je en hoe veel blazers zitten er lucht te verplaatsen?
Toevallig heb ik net een watercooler gekregen. Vandaar... Haha. Ik heb nu de stock cooler erop zitten, met mijn vorige kaart nooit een probleem geweest. Niet bij stilgestaan dat dit misschien te weinig is nu. Ik heb 3 ventilatoren aan de voorzijde en 1 aan de achterkant.

• Daanie20
SAiN ONeZ schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:10:
wrs fanconnector van stock cooler of wc aio zonder pomp aangesloten...?!
We've all been there.. :X O-) |:(
Haha ik ga het even nalopen, thanks 😂

• freaky35
  • Nu online
Ik gok eerder een slecht contact tussen de koeler en cpu

Echter als je toch een AIO hebt. Dan zou ik deze er op zetten gelijk.
Koelpasta kan je dan ook gelijk vervangen

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Daanie20 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Toevallig heb ik net een watercooler gekregen. Vandaar... Haha. Ik heb nu de stock cooler erop zitten, met mijn vorige kaart nooit een probleem geweest.
Of waarschijnlijker : wel een probleem maar nooit gemerkt ? :)

1660 super, op normale instellingen, op fhd rond de 70 fps.
Met mijn 6800xt zit ik op hetzelfde aantal.

Dus blijkbaar is 70fps ongeveer wat de cpu haalt voor het gaat throttlen...

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-01 22:52
Daanie20 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Toevallig heb ik net een watercooler gekregen. Vandaar... Haha. Ik heb nu de stock cooler erop zitten, met mijn vorige kaart nooit een probleem geweest. Niet bij stilgestaan dat dit misschien te weinig is nu. Ik heb 3 ventilatoren aan de voorzijde en 1 aan de achterkant.
Heb je wel koelpasta gebruikt toen je die stockcooler op de CPU drukte?

TIME TO UPGRADE !!!

• D4NG3R
rickboy333 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Heb je wel koelpasta gebruikt toen je die stockcooler op de CPU drukte?
Zit er standaard al op, wat wel regelmatig gebeurt is dat mensen de push-pins niet (goed) aandrukken en/of op de verkeerde stand proberen aan te drukken.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

D4NG3R schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:39:
[...]

Zit er standaard al op, wat wel regelmatig gebeurt is dat mensen de push-pins niet (goed) aandrukken en/of op de verkeerde stand proberen aan te drukken.
Of het plasticje niet erafhalen (zou mij nooit overkomen O-) )

• D4NG3R
Plasticje zit er ook niet op bij de stock blazers van AMD en Intel.

Ja, een complete tray. _O-

Random Google afbeelding als voorbeeld:

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-01 22:52
D4NG3R schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:39:
[...]

Niet als de stock koeler is hergebruikt. OP geeft aan dat hij een stockkoeler gebruikt, maar we weten niet of die b.v van zijn oude Intel bordje afkomt.

Pushpins kan idd ook nog een reden zijn.

TIME TO UPGRADE !!!

• Daanie20
rickboy333 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:59:
[...]

Niet als de stock koeler is hergebruikt. OP geeft aan dat hij een stockkoeler gebruikt, maar we weten niet of die b.v van zijn oude Intel bordje afkomt.

Pushpins kan idd ook nog een reden zijn.
Het was degene die inderdaad bij mijn i5 zat (dus nieuw). Hij deed het wel bij de test. Koelpasta zat er uiteraard wel op.

Nu een nieuwe aio geplaatst en probleem definitief verholpen. Cpu niet meer boven de 46 graden bij gaming.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nog nooit een 10400 gezien die 100gr haalt. De stock koeler is niet zo goed, maar zo heet ?
Zijn de prestaties goed nu met de waterkoeler ?
Lijkt me eerder dat de montage niet goed was van de stock koeler.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:18

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat is een push-pin geweest die er niet echt lekker in ging. Met stock Intel coolers heb ik dat vaker gehad. Hoewel het een eenvoudig, tool-loos mechanisme zou moeten zijn (het stamt uit de tijd dat AMD met K7 CPU's bezig was, Semprons, Athlons, je weet wel, de pre-IHS CPU's). AMD moest je altijd nogal een hefboom-schroevendraaier kunstje uitvoeren, en intel kon je met pushpins gewoon er op klikken.

Alleen het moest (moet) perfect, of de druk op het IHS is er niet/oneven. Lang verhaal kort: er zal niet genoeg contact zijn geweest. Voor een 10400 is een boxed koeler ruim voldoende. Dat ding genereert amper hitte. Waterkoeling is redelijk overkill (tenzij je een 120mm rad hebt, want zo goed zijn die niet, maar dan heb je voor amper meer koeloppervlakte een redelijk hoop potentiële extra faalpunten geïntroduceerd).

Blij dat het geholpen heeft. Ben benieuwd wat de FPS nu zijn (en ook een beetje wat de FPS van de oude kaart nu zouden zijn)

• freaky35
  • Nu online
Daanie20 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Het was degene die inderdaad bij mijn i5 zat (dus nieuw). Hij deed het wel bij de test. Koelpasta zat er uiteraard wel op.

Nu een nieuwe aio geplaatst en probleem definitief verholpen. Cpu niet meer boven de 46 graden bij gaming.
Kijk dat ziet er heel wat beter 😀.
De prestaties zijn nu ook goed neem ik aan?😀
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee