W11 is al gedownload, hoe installeren vermijden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:13

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Momenteel zit ik op Windows 10, en onverhoopt is toch Windows 11 gedownload, en die wacht nu op een restart om up te daten. Ik zit niet op W11 te wachten, dus zou dit graag voorkomen. Ik heb deze restart alvast zo ver mogelijk de toekomst in gezet, maar dat is ook maar een paar dagen. Ook heb ik hiervan de tip gevolgd om een gp aan te passen zodat deze naar de meest recente versie van W10 verwijst: https://www.howtogeek.com...installing-on-windows-10/

Helaas blijft de update staan, ook na een herstart. Hoe voorkom ik nu dat Windows 11 installeert?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Beste antwoord (via LankHoar op 30-01-2023 13:51)

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 15:14

ptjuh

New day, same old shit

oke, dus je hoeft niet naar W11 maar omdat je IT collega's het aan hebben staan dat je over mag krijg je toch een W11 update te zien.

Wie weet beter dan Microsoft het antwoord op je vraag ;

https://answers.microsoft...dd-4716-b69d-0834d552ca83

En omdat hij al is gedownload kan je hem op deze manier verwijderen van je laptop:

ga naar services.msc
Stop Windows Update
verwijder : C:\Windows\SoftwareDistribution
start windows update
en de map : C:\Windows\SoftwareDistribution is weer terug maar dan zonder de Installatie van W11. Voer de registrykey wijzigingen door en hij komt niet meer op je machine.

Its all in the little things that people do..

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:49

nhanssen

QVL is non-tweakers

TPM 2.0 uitschakelen in de BIOS lijkt het voor de meeste PC's te doen.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
nhanssen schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:18:
TPM 2.0 uitschakelen in de BIOS lijkt het voor de meeste PC's te doen.
Ik vergat te vermelden dat het om de laptop van mijn werk gaat. Ik heb wel admin rechten, maar denk niet dat het gewaardeerd word wanneer ik dingen in de BIOS ga aanpassen.

Is er een manier dat het zonder uitschakelen van TPM 2.0 kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als het erg nodig is: backup de data, test de data, formatteer de schijf, installeer Win10, let op de knop niet meer aan te raken tot mei 2024 en ga dan over..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

LankHoar schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:30:
Ik vergat te vermelden dat het om de laptop van mijn werk gaat.
En check de beheerders of dit wel de bedoeling is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
F_J_K schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:37:
Als het erg nodig is: backup de data, test de data, formatteer de schijf, installeer Win10, let op de knop niet meer aan te raken tot mei 2024 en ga dan over..
Is het in mei 2024 al zo ver dat de support voor W10 stopt? Poeh, dat is wel snel. Normaliter sloeg ik altijd de "slechte" versies van Windows over en was er voor het einde van de support al een nieuwe versie (dus XP > W7 > W10). Dat lijkt nu niet mogelijk dan.

Hmm dan misschien toch maar overwegen om over te gaan. Kan ik het komende jaar wennen op mijn werk laptop, en dan zal ik tzt privé ook over moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

LankHoar schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:46:
Is het in mei 2024 al zo ver dat de support voor W10 stopt?
Hangt een beetje af van wat je wilt: 22H2 stopt dan, er komen nog wel verder daarna die tot >= okt 2025 ondersteund blijven. Maar ik kan je niet zeggen hoe de GUI veranderd in de volgende versie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:08
Als je denkt dat je naar believen een OS kan kiezen op een laptop van je werk, dan mag je ook wel even iets in- of uitschakelen in je BIOS.
Gewoon eventjes consequent zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
F_J_K schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:50:
[...]

Hangt een beetje af van wat je wilt: 22H2 stopt dan, er komen nog wel verder daarna die tot >= okt 2025 ondersteund blijven. Maar ik kan je niet zeggen hoe de GUI veranderd in de volgende versie.
Aha, dat valt weer mee dan. In dit geval blijf ik liever op W10 zo lang als het kan. Hopelijk komt W12 uit voor de support van W10 stopt :)
zetje01 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:55:
Als je denkt dat je naar believen een OS kan kiezen op een laptop van je werk, dan mag je ook wel even iets in- of uitschakelen in je BIOS.
Gewoon eventjes consequent zijn.
Het is niet alsof ik even Linux kan installeren ofzo. Maar er is geen enkel push om over te gaan naar W11 vanuit WG, dus zou ik liever op W10 blijven. Dat is ook gewoon ondersteund. En een update naar een ander OS voorkomen is wezenlijk iets anders dan in de BIOS dingen aanpassen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als het bedrijf update rings heeft geïmplementeerd en Windows 11 wordt aangeboden, dan is er dus een zachte push richting W11
Als er gebruik wordt gemaakt van Bitlocker versleuteling dan is het uitschakelen van TPM 2 chip niet zo handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:56
Download deze Hide Feature Update Tool van Microsoft voor dit doel. Zie ook https://www.tenforums.com...updates-windows-10-a.html .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Je kunt na een W11 installatie weer terug naar W10 via systeemherstel.
Zit wel een tijdsduur aan, er staat dan een verborgen map windows.old op de c partitie

[ Voor 39% gewijzigd door PP_Sound op 18-01-2023 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Helaas lijken geen van deze opties te helpen. Ik zie meerdere updates die ik kan hiden, maar W11 staat er niet tussen. En gezien W11 nog niet geïnstalleerd is kan ik die update ook niet verwijderen.
PP_Sound schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 02:56:
Je kunt na een W11 installatie weer terug naar W10 via systeemherstel.
Zit wel een tijdsduur aan, er staat dan een verborgen map windows.old op de c partitie
Dit is wellicht de laatste optie dan, gezien ik niet aan de BIOS wil sleutelen. Hoewel ik net de update nog weer kon uitstellen tot de 25e, dus heb nog weer net wat meer tijd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-04 12:36
Kan je de download niet gewoon weggooien uit de MS update download map?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
sjtienuh schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:23:
Kan je de download niet gewoon weggooien uit de MS update download map?
Goede suggestie! Ik zie daar 5 bestandjes van <1 MB, 3 lege folders, en dan 1 folder met bijna 9 GB aan inhoud. Wat er in staat is allemaal een week geleden voor het laatst gewijzigd (ongeveer rond de tijd dat W11 gedownload is denk ik), maar kan ik aan de naam niet zo 1,2,3, herkennen. Van alles van WordPad, tot Windows10 KB bestanden, Windows update box, etc.

Zou het die folder zijn, of zit ik dan andere dingen weg te gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-04 12:36
LankHoar schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Goede suggestie! Ik zie daar 5 bestandjes van <1 MB, 3 lege folders, en dan 1 folder met bijna 9 GB aan inhoud. Wat er in staat is allemaal een week geleden voor het laatst gewijzigd (ongeveer rond de tijd dat W11 gedownload is denk ik), maar kan ik aan de naam niet zo 1,2,3, herkennen. Van alles van WordPad, tot Windows10 KB bestanden, Windows update box, etc.

Zou het die folder zijn, of zit ik dan andere dingen weg te gooien?
Je zou alle mappen in die folder kunnen wegknikkeren. Start daarna de PC opnieuw op en controleer bij de update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
sjtienuh schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:49:
[...]

Je zou alle mappen in die folder kunnen wegknikkeren. Start daarna de PC opnieuw op en controleer bij de update
Helaas, dat hielp niet. Hij wil nog steeds W11 installeren. Heb de files maar hersteld, geen idee of het anders nog problemen op kan leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 19:32

bonzz.netninja

Niente baffi

Dus je hebt HW van het werk. Wat is het beleid van het werk? Willen ze dat je gewoon de updates volgt? En wat zegt systeembeheer als je aangeeft dat je liever win 10 hebt?

Volgens mij vind systeembeheer het sowieso niet leuk als je gaat lopen klootviolene met hardware van de zaak. my2cents.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Het lijkt toch geholpen te hebben! De W11 update staat nu niet meer klaar om geïnstalleerd te worden. Geen idee hoe dat nu toch veranderd is, gezien ik alles teruggezet had, en ik de PC ook niet weer opnieuw heb opgestart ofzo. Enfin, me = happy :)
bonzz.netninja schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:15:
Dus je hebt HW van het werk. Wat is het beleid van het werk? Willen ze dat je gewoon de updates volgt? En wat zegt systeembeheer als je aangeeft dat je liever win 10 hebt?

Volgens mij vind systeembeheer het sowieso niet leuk als je gaat lopen klootviolene met hardware van de zaak. my2cents.
Prima idee om dit met de systeembeheerder te bespreken. Mocht de update weer tevoorschijn komen zal ik dat doen. Geen idee wat het beleid is in deze. Zo nu en dan is er wel eens een update gepusht, maar dat was met deze update naar W11 niet zo. Die heb ik steeds kunnen uitstellen, en vrees dat ik hem toch eens per ongeluk heb aangeklikt waardoor hij gedownload was. Er is verder ook geen communicatie over geweest oid en normaliter met software updates is dat wel zo (laatste bijvoorbeeld over nieuwe VPN software die gepusht werd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
bonzz.netninja schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:15:

dan had die beheerder hem maar geen local admin rechten moeten geven, sowieso is dat bad-practice tegenwoordig.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Zwelgje schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:19:
[...]

dan had die beheerder hem maar geen local admin rechten moeten geven, sowieso is dat bad-practice tegenwoordig.
Wat een rare redenatie. Omdat gebruiker local admin is mag hij lopen rommelen met gepushte updates? Hoezo is dat bad practise. Je kan prima local admin rechten geven aan gebruikers en de boel alsnog managen centraal met tools als bijv. jamf. Ik ben blij dat mijn bedrijf, IT dienstverlener met 5000+ man wereldwijd, ik gewoon local admin ben op mijn eigen machine. We worden allemaal met regelmaat gewezen op de policies en code of conducts en vertrouwen gewoon op onze medewerkers.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@bonzz.netninja vertrouwen heeft er imo weinig mee te maken. Ik heb zelf van dichtbij gezien hoe Not Petya huis hield, en zulke aanvallen zijn makkelijker wanneer gebruikers binnen een netwerk admin rechten hebben. Neemt niet weg dat ik er blij mee ben dat ik admin rechten heb hoor :)

Trouwens, je blijft het omschrijven als pushen van updates, maar daar is volgens mij geen sprake van. Dit is wel eens gebeurd, maar dan had je echt geen andere keuze, en kreeg je een popup dat je binnen x tijd je PC moet herstarten ivm gepushte update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

LankHoar schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:42:
@bonzz.netninja vertrouwen heeft er imo weinig mee te maken. Ik heb zelf van dichtbij gezien hoe Not Petya huis hield, en zulke aanvallen zijn makkelijker wanneer gebruikers binnen een netwerk admin rechten hebben. Neemt niet weg dat ik er blij mee ben dat ik admin rechten heb hoor :)

Trouwens, je blijft het omschrijven als pushen van updates, maar daar is volgens mij geen sprake van. Dit is wel eens gebeurd, maar dan had je echt geen andere keuze, en kreeg je een popup dat je binnen x tijd je PC moet herstarten ivm gepushte update.
Dat is waar, geen idee idd of het pushen betreft.

Het heeft trouwens wel degelijk te maken met vertrouwen hebben in je personeel vind ik. Wij krijgen local admin rechten, tekenen een berg policies, moeten verplicht wat trainingen afwerken en verder worden onze systemen gemonitort. Maar in basis is dat wel op goed vertrouwen dat onze medewerkers voorzichtig en bedachtzaam met de hardware omgaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ptjuh

ptjuh

New day, same old shit

oke, dus je hoeft niet naar W11 maar omdat je IT collega's het aan hebben staan dat je over mag krijg je toch een W11 update te zien.

En omdat hij al is gedownload kan je hem op deze manier verwijderen van je laptop:

ga naar services.msc
Stop Windows Update
start windows update
en de map : C:\Windows\SoftwareDistribution is weer terug maar dan zonder de Installatie van W11. Voer de registrykey wijzigingen door en hij komt niet meer op je machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
ptjuh schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:59:

ga naar services.msc
Stop Windows Update
start windows update
Voor alsnog lijkt de update weg te blijven (vandaag weer laptop opgestart omdat ik weer ging werken na een 3-daags weekend :) ). Mocht het nog terugkomen, dan lijkt me deze optie inderdaad het beste. Ik heb nu de group policy betreft target update al aan staan op de meest recente W10 versie, dus hopelijk blijft het hierbij voorlopig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptjuh

ptjuh

New day, same old shit

Zolang er vanuit IT niet wordt aangezet dat iedereen W11 moet krijgen zal de registrykey blijven staan. Wanneer er dus een wijziging vanuit IT wordt doorgevoerd zal je hem toch gaan krijgen.

Succes met W10 verder nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
ptjuh schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:27:
Zolang er vanuit IT niet wordt aangezet dat iedereen W11 moet krijgen zal de registrykey blijven staan. Wanneer er dus een wijziging vanuit IT wordt doorgevoerd zal je hem toch gaan krijgen.

Succes met W10 verder nog :)
Het lijkt me dat wanneer vanuit IT dit geforceerd wordt, de registry key / group policy automatisch aangepast zal worden, right? Want die staan nu namelijk bieden op de huidige W10 versie als target, en toch zie ik nu de Windows 11 weer terug in Windows Update :|

Er is nu nog niets gedownload, dus kan die update folder niet leeggooien, maar ik zie geen optie om deze niet te downloaden. Is dit dan toch een push vanuit de systeembeheerder maybe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:12
LankHoar schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:03:
[...]

Het lijkt me dat wanneer vanuit IT dit geforceerd wordt, de registry key / group policy automatisch aangepast zal worden, right? Want die staan nu namelijk bieden op de huidige W10 versie als target, en toch zie ik nu de Windows 11 weer terug in Windows Update :|

Er is nu nog niets gedownload, dus kan die update folder niet leeggooien, maar ik zie geen optie om deze niet te downloaden. Is dit dan toch een push vanuit de systeembeheerder maybe?
Het kan een push zijn, maar ook een (gebrekkige) configuratie die half managed is maar ook toestaat om buiten de managed omgeving om alsnog bij Microsoft (mag / gaat) zoeken. En dan kom je uit bij wat Microsoft aanbied, en dat zal inderdaad de W11 upgrade zijn als je systeem aan alle eisen voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Dennism schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:06:
[...]

Het kan een push zijn, maar ook een (gebrekkige) configuratie die half managed is maar ook toestaat om buiten de managed omgeving om alsnog bij Microsoft (mag / gaat) zoeken. En dan kom je uit bij wat Microsoft aanbied, en dat zal inderdaad de W11 upgrade zijn als je systeem aan alle eisen voldoet.
Net toevallig even kunnen checken met de systeembeheerder, en die zegt dat het inderdaad een push vanuit hun is, en het wel de bedoeling is nu om over te gaan. Sobeit, dus zal ik van het weekend mijn PC wel laten updaten :)

Pagina: 1