Toon posts:

Advies zonnepanelen (ZZO oriëntatie)

Pagina: 1
Acties:

• JR88
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-02 20:04
We gaan binnenkort verhuizen naar een nieuwe woning en ben me druk aan het inlezen wat zonnepanelen betreft maar maak daarnaast ook graag gebruik van de kennis van de mede tweakers.

De info volgens het template
Foto's
Satelietbeeld:

Vooraanzicht: (betreft de middelste woning, degene zonder panelen)

Achteraanzicht
Beschikbare (dak)ruimte
Plan is om het dak van het huis vol te leggen, oriëntatie van het dak is op het ZZO. Breedte van het dak 6m aan de voorzijde en 6,45m aan de achterzijde. Lengte 8,6m.
Schaduw
Beperkt geen hoge bomen of daken van buren in de omgeving die voor schaduwvorming zorgen. Wel in de hoek van het dak (NW) een schoorsteen
Jaarverbruik
Aangezien we er nog niet wonen moet ik een inschatting doen, 4 persoonshuishouden, veel thuiswerken, warmtepomp. Schatting 6.500-7000 Kwh. Mogelijkheid bestaat dat er binnen nu en zeg 3 jr een elektrische auto komt
Budget en doel
Budget is minder van belang, belangrijkste voor ons is om nu de meest slimme investering te doen.
Wie gaat het project uitvoeren
Zal worden uitbesteed, indien kostentechnisch veel voordeliger dan mogelijk zelf de benodigheden inkopen bij solar-bouwmarkt of Winkelman en gebruik maken van hun installatie bemidelling
Bijhouden van data
Data inzien dmv app is voldoende
Reeds verkregen offertes
Ondanks meerdere offertes aangevraagd, nog maar 1 ontvangen. Geduld is niet mijn sterkste kant..

Voorstel van deze leverancier is om alle panelen met de dak richting mee te leggen (ZZO)
Volgens deze leverancier is een NO-ZW opstelling niet interessant aangezien er hierdoor niet tot nauwelijks extra panelen te plaatsen zijn. Zelf twijfel ik hier wel over gezien de afbouw van de salderingsregeling, en lijkt kijkend naar de situatie bij de buren er ook op dat NO-ZW door andere leveranciers wel wordt aanbevolen

Legplan leverancier 1:

Verwachte opbrengst van 7.729 kWh

Investering

Als ik zelf de panelen en omvormer opzoek kom ik op een kleine 6k aan kosten, daarmee dus 5k voor montagemateriaal en monteren zelf. Benieuwd wat jullie van de offerte en het legplan vinden
Regio
Utrecht

Graag jullie advies wat betreft het legplan, en jullie mening over de geoffreerde panelen/omvormer en prijs

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:16
Als ik zo naar de situatie en offerte kijk is dit een redelijk goede offerte (1,35 euro/wp).

Zelf zou ik ook voor ZZO kiezen met maximale opbrengst en wanneer saldering eraf gaat kijken naar de technische mogelijkheden dan (accu of iets dergelijks). Vergeet niet dat ongeveer 35 a 40% van je zonnepaneel opbrengst direct door jou zelf wordt gebruikt. Onderschat dit niet. Oost-west doe je eigenlijk als het niet anders kan of je kan daardoor meer panelen kwijt (netto meer opbrengst in kwh)

Als je zelf een beetje handig bent en niet bang op hoogtes is dit prima zelf uit te voeren . Een onderbouw van zonnepanelen is praktisch lego voor volwassenen. Kijk maar naar systemen van van der valk of esdec bijvoorbeeld.

Voor het merk panelen en omvormer dit zijn wel de chineze merken opzicht prima voor een prima prijs. Maar niet A++ kwaliteit.

De meest kritische vraag zou zijn: wanneer kunnen ze plaatsen? Dit zon seizoen nog?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:20
Ik zou gaan voor dakjes zoals de buurman.
En dan zo leggen dat het dak wel netjes vol gaat. Maakt geheel niet uit of de dakjes N-Z liggen of O-W. (Misschien verassend, echt zo)

Zo haal je het meeste uit het dak, en lijkt dat je ook echt baat zal hebben bij tot het maximale gaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:12
Ronald schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:21:
En dan zo leggen dat het dak wel netjes vol gaat. Maakt geheel niet uit of de dakjes N-Z liggen of O-W. (Misschien verassend, echt zo)

Zo haal je het meeste uit het dak, en lijkt dat je ook echt baat zal hebben bij tot het maximale gaan.
Dat het voor de totale opbrengst geldt geloof ik wel, maar zou ook afschaffen salderen daar geen invloed op hebben? Aangezien Zuid veel meer gaat opwekken dan Noord?

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:55
Let wel op dat je voldoende afstand houdt aan de voorkant zodat je geen schaduw hebt van de opstaande rand van het dak op de eerste rij panelen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:20
@Wilke hoe meer, hoe meer absoluut direct eigen verbruik.
Met accu ditto.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• JR88
Chrisverst schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:40:
Als ik zo naar de situatie en offerte kijk is dit een redelijk goede offerte (1,35 euro/wp).

Zelf zou ik ook voor ZZO kiezen met maximale opbrengst en wanneer saldering eraf gaat kijken naar de technische mogelijkheden dan (accu of iets dergelijks). Vergeet niet dat ongeveer 35 a 40% van je zonnepaneel opbrengst direct door jou zelf wordt gebruikt. Onderschat dit niet. Oost-west doe je eigenlijk als het niet anders kan of je kan daardoor meer panelen kwijt (netto meer opbrengst in kwh)

Als je zelf een beetje handig bent en niet bang op hoogtes is dit prima zelf uit te voeren . Een onderbouw van zonnepanelen is praktisch lego voor volwassenen. Kijk maar naar systemen van van der valk of esdec bijvoorbeeld.

Voor het merk panelen en omvormer dit zijn wel de chineze merken opzicht prima voor een prima prijs. Maar niet A++ kwaliteit.

De meest kritische vraag zou zijn: wanneer kunnen ze plaatsen? Dit zon seizoen nog?
Leverancier geeft aan eind maart, begin april te kunnen leveren. Dus naast een redelijk goede euro/wp hebben ze het snel kunnen plaatsen als voordeel

• JR88
Ronald schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:21:

Ik ga even stoeien met sunny design om te kijken hoeveel panelen/opbrengst er mogelijk is door dakjes op het NO-ZW te plaatsen
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee