Zonnepanelen op plat dak met veel schaduw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Zoals iedereen wil ik graag zonnepanelen. Maar, het dak van ons huis is best een uitdaging. Ik ben hier eerder mee bezig geweest, maar heb het toen on hold gezet omdat het dak niet geïsoleerd is. Daar komt in april verandering in; dan wordt het hele bitumen dak weggehaald, met PIR geïsoleerd en weer nieuwe bitumen teruggeplaatst. Dat doen we met 4 huizen tegelijk. Zodra dat klaar is wil ik graag zo spoedig mogelijk zonnepanelen zelf plaatsen en dus op tijd bestellen zodat het gelijk na het isoleren kan.

Het dak is erg lastig met obstakels op het dak zelf die schaduw geven en twee grote bomen. Daarom ben ik op zoek naar advies: Is dit het waard om te doen?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULP_aE0akaH3CBUf8j13zQKRvU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTYi1EPyKbCJ19LadAp5raFU.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeelding uit Sunny design. Muren gebruikt om het pannendak rondom dit platte dak te simuleren. De rand is na isolatie straks zo'n 30-35cm boven het platte dak. Per paneel geeft Sunny design de procentuele schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBsDyIO8Pl9Cwp1zsjl6w40ALWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xj9pPkLnADteHYACcsVnItfA.jpg?f=fotoalbum_large
Ik wil één grote schans gebruiken met een kleine hellingshoek van bijvoorbeeld 5 graden. Helaas kan ik dat niet invoeren in Sunny design, dus heb ik ze helemaal vlak gelegd. Ik hoop dat ik daardoor in de praktijk een iets hogere opbrengst heb dan wat er uit Sunny design komt.

Het dak is 5,20 meter diep en dat wordt heel krap met 3 panelen x 1722mm (= 5,166 meter). Naast het dak krijg je eerst een dakpan omhoog en dan een nokvorst. Ik denk en hoop dat ik daarom het dak zo vol kan leggen, omdat het enigszins beschut ligt. De breedte van het dak is 6 meter.

De zonneschans wil ik voorzien van voldoende ballast. Het dak is ongeveer 12 meter hoog. De schans wordt zo'n 30-40 cm op z'n hoogst. Wellicht schroef ik die ook nog aan de schoorsteen vast. De achterkant kan ik dichtmaken met 30x30 stoeptegels en 2x een U-profiel in aluminium.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uY40CAKfOhJhkM2qs5UaKkrIp94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4OZGyU3J9r3l0hydZdBPmlo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1dx1rxjiFQlCWP_7O8W2ufVhII=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LWDNnqiLx9yEfu2N9DwmnMQ1.jpg?f=user_large
Aan deze schoorsteen hangt inmiddels een airco buitenunit waar we de zolder mee verwarmen en mee gaan koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4-q22qPIgwqLolGKgeXozNvXbw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NLHW0TST0kBjuiNcoZL4x6LD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5Dc4T8NrDfY6Ir3Tbv2Psngays=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mHsw2pLe1A05bftP1Bm9zLMm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZNlNNT_D8q2_EAr7osRIz2NuJw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/edsLo2QHTtxMIGAB2BquoqNS.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het platte dak is 6 meter breed en 5,20 meter diep. Maar daarop staat een schoorsteen, een airco unit, een dakraam en een CV-pijpje. In Sunny design heb ik daar rekening mee gehouden.
Schaduw
Twee grote bomen, een CV-pijpje en een schoorsteen met airco unit
Jaarverbruik
Afgelopen jaar was 4123kWh. Ik denk in de toekomst meer te gaan gebruiken door verwarming met airco's en door elektrisch te gaan rijden. Maar met het dak vol haal ik nu mijn jaarverbruik al helemaal niet.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase. Heb al krachtgroepen voor inductiekookplaat en kelder met zaagmachines.
Budget en doel
Geen strak budget. Ik kom nu uit op zo'n € 6.650 aan kosten voor 13 panelen en 7x APSystems Micro Omvormer DS3 1. En dat vind ik behoorlijk hoog. Ik kom hiermee op €1,22 Wp, maar door de schaduw gaat dit ongeveer 3900 kWh opleveren per jaar. Ik wil graag ons jaarverbruik zoveel mogelijk afdekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Ikzelf met wat hulp. Elektra heb ik genoeg ervaring mee. Voor de zonneschans neig ik naar https://www.aluminiumshop.nl/aluminium/zonneschans.
Bijhouden van data
Het lijkt me leuk om de opbrengst te zien. Dat kan volgens mij met APS ECU-R monitoring unit met ZigBee communicatie
Reeds verkregen offertes
In Sunny web heb ik een project aangemaakt en daar kom ik tot de volgende kosten, met hier en daar wat schattingen.

ProductStukprijsAantalTotaal
Jinko JKM420N-54HL4-B Tiger Neo N-type Full Black 420Wp€ 239,0013€ 3.107
APSystems Micro Omvormer DS3 1 fase€ 225,007€ 1575,00
Zonneschans€ 1138,501€ 1138,50
APS ECU-R monitoring unit met ZigBee€ 205,001€ 205,00
Meterkast en bekabeling€ 430,001€ 430,00

Klopt dit een beetje? Ben ik belangrijke dingen vergeten?
Regio
Zuid Holland, Dordrecht
Vragen
Ik heb het project zo goed mogelijk in Sunny design gezet. Daar komt nu dit uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Totaal aantal PV-panelen    13
Piekvermogen    5,46 kWp
Aantal PV-omvormers 1
Nominaal AC-vermogen van PV-omvormers   4,00 kW
Werkelijk AC-vermogen   4,00 kW
Verhouding werkelijk vermogen   73,3 %
Jaarlijkse energieopbrengst 3.899 kWh
Extra opbrengst door SMA Shadefix   937 kWh
Energierendementsfactor 100 %

Performance ratio   68,8 %
Spec. energieopbrengst  714 kWh/kWp
Leidingverliezen (in % van PV-energie)  0,04 %
Asymmetrische belasting 4,00 kVA
Jaarlijks energieverbruik   4.123 kWh
Eigenverbruik   1.080 kWh
Percentage eigenverbruik    27,7 %
Zelfvoorzieningsgraad   26,2 %
CO₂-reductie na 20 jaar 26 t
  • Zou jij dit doen, met deze schaduw en deze te verwachten opbrengst?
  • Is er iets beters te verzinnen voor meer opbrengst?
  • In Sunny design wordt natuurlijk een SMA sunny boy string omvormer gebruikt. Ik neig naar micro-omvormers van APSytems vanwege alle schaduw. Is dat een goed idee?
  • Is er een inschatting te maken van hoeveel meer opbrengst ik mogelijk heb met micro-omvormers?
  • Ik heb een 5x 4mm2 kabel liggen van meterkast naar zolder. Is het mogelijk om de micro-omvormers gewoon te verdelen over de 3 fasen? Werkt dan ook monitoring nog?
  • Wat vinden jullie van zo'n schans met alle zonnepanelen in één vlak? Ik vind het niet ideaal, maar zonder schans kom ik op véél minder panelen uit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:39
Je hebt 2x de schans meegerekend?
Zijn je prijzen ex of in btw?
Je hebt de Ecu niet in prijslijst?

Heb je het benodigde gereedschap? Zie setjes bij Solar bouwmarkt

Afmetingen zijn krap, dat heb je al door.. heb je rekening gehouden met klemmen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:04:
Je hebt 2x de schans meegerekend?
Zijn je prijzen ex of in btw?
Je hebt de Ecu niet in prijslijst?

Heb je het benodigde gereedschap? Zie setjes bij Solar bouwmarkt

Afmetingen zijn krap, dat heb je al door.. heb je rekening gehouden met klemmen?
Ik had een knip- en plakfoutje in de tabel zitten. Dat heb ik aangepast. Prijzen zijn met 0% BTW (Winkelman) en bij de schans heb ik de ex. BTW prijs genomen, omdat ik hoop dat ik die ook als 0% BTW kan aanschaffen.

Ik heb inderdaad setjes gezien voor de bekabeling.
heb je rekening gehouden met klemmen?
Misschien schroef ik ze met bout en moer van onderaf de panelen. Dan kan ik misschien wegkomen met geen tussenruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:04:
Ik heb hier nog eens over nagedacht en kwam nu in Sketchup tot de volgende uitwerking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/My0UDdoW7ZVBYFKCqp7DcEC-3SE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1TmnjcXz2NmRxiSU6uNa32q.jpg?f=fotoalbum_large

Het blijft superkrap en misschien moet ik het paneel links onder laten vervallen omdat die zowat tegen de CV-pijp aan zit.

Ik ben hier uitgegaan van rails voor schuin dak (clickfit evo), op betonbanden van 120x20x12cm. Bij de schoorsteen 3 op elkaar, in het midden 2 en bij het dakraam 1. De klemmen kunnen dan op de rail komen, zodat ik in de breedte 3x1722mm heb.

Is de overige configuratie goed? Het lijkt erop dat de APSystems met zo'n beetje elk paneel kunnen toch? met de 880VA kom ik makkelijk uit.

inmiddels heb ik wat lagere prijzen gevonden voor de DS3 en de panelen.

[ Voor 3% gewijzigd door orf op 18-01-2023 17:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 21:37
Wil je je airco unit niet bereikbaar houden voor onderhoud en reparatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Is er een speciale reden dat je de panelen zo plat mogelijk (5 graden) wil leggen? Als je de panelen iets schuiner legt krijg je automatisch meer ruimte.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Nu online
Stokertje schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:02:
Wil je je airco unit niet bereikbaar houden voor onderhoud en reparatie?
Hmm, dat is een hele goede inderdaad. Niet zo fijn om een zonnepaneel te moeten demonteren voor onderhoud van de airco unit.

Ik blijf onder de unit qua hoogte, maar de ruimte om de unit is te krap inderdaad.

Het is echt veel gedoe om iets te bedenken voor dit dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Nu online
herofruit schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:10:
Is er een speciale reden dat je de panelen zo plat mogelijk (5 graden) wil leggen? Als je de panelen iets schuiner legt krijg je automatisch meer ruimte.
Omdat ze anders boven de rand van het dak uitkomen en voor de airco-unit, maar dat blijkt sowieso al lastig te worden na de reactie van @Stokertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 21:15
Inderdaad schuiner leggen, en dan oost en/of west orienteren? Met de aankomende affschaffing van de saldering lijkt me dat de teruglevertarieven 's morgens en 's avonds hoger zijn.

En in de winter liggen ze dan beter met de lager staande zon.

Schuiner vangt wel meer wind, dus zal de verankering zwaarder moeten zijn, middels ballast of vastschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
orf schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:12:
[...]

Omdat ze anders boven de rand van het dak uitkomen en voor de airco-unit, maar dat blijkt sowieso al lastig te worden na de reactie van @Stokertje
Is dat vanuit de VVE of gemeente vereist? Ik snap niet waarom dat een probleem zou zijn, immers vanaf de straat zie je er niets van.

Edit: Zo te zien zou het dak redelijk geschikt zijn voor een oost-west opstelling.

[ Voor 9% gewijzigd door herofruit op 18-01-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 21:37
orf schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:10:
[...]

Hmm, dat is een hele goede inderdaad. Niet zo fijn om een zonnepaneel te moeten demonteren voor onderhoud van de airco unit.

Ik blijf onder de unit qua hoogte, maar de ruimte om de unit is te krap inderdaad.

Het is echt veel gedoe om iets te bedenken voor dit dak.
Is inderdaad lastig. Als je het ene paneel onder de airco weglaat heb je dan genoeg ruimte aan de opening rechts van de schoorsteen om bij airco te komen? T’is wel weer een paneel minder natuurlijk, letterlijk en figuurlijk minder :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Nu online
herofruit schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:15:
[...]

Is dat vanuit de VVE of gemeente vereist? Ik snap niet waarom dat een probleem zou zijn, immers vanaf de straat zie je er niets van.

Edit: Zo te zien zou het dak redelijk geschikt zijn voor een oost-west opstelling.
Misschien moet ik inderdaad verder omhoog. Het is beschermd stadsgezicht en aan de voorkant zitten we helemaal vrij. Een plein, met daarachter een weg en een park. Daarom was/ben ik bang dat je de panelen ziet vanaf een afstand.

Er loopt een procedure voor gemeentelijk monument en dan mogen geen panelen zichtbaar zijn helaas. Met beschermd stadsgezicht weet ik het niet 100% zeker.

Is met oost-west de schoorsteen niet een flink probleem? Die is 150cm breed en hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Nu online
Stokertje schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:25:
[...]

Is inderdaad lastig. Als je het ene paneel onder de airco weglaat heb je dan genoeg ruimte aan de opening rechts van de schoorsteen om bij airco te komen? T’is wel weer een paneel minder natuurlijk, letterlijk en figuurlijk minder :-(
Het blijft lastig denk ik. Misschien moet ik bij gepland onderhoud aan de airco gewoon twee panelen losschroeven. Dat lijkt me niet eens zo’n groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
orf schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:25:
[...]

Misschien moet ik inderdaad verder omhoog. Het is beschermd stadsgezicht en aan de voorkant zitten we helemaal vrij. Een plein, met daarachter een weg en een park. Daarom was/ben ik bang dat je de panelen ziet vanaf een afstand.

Er loopt een procedure voor gemeentelijk monument en dan mogen geen panelen zichtbaar zijn helaas. Met beschermd stadsgezicht weet ik het niet 100% zeker.

Is met oost-west de schoorsteen niet een flink probleem? Die is 150cm breed en hoog.
Die schoorsteen is een net zo'n groot probleem in een zuid-achtige opstelling. De schaduw verandert niet/nauwelijks. Met Oost-West heb je het hoogste percentage eigen verbruik, wat interessant is zodra de salderingsregeling terugloopt. Verder kan je makkelijker je panelen kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Oost-West vanwege 'opbrengstspreiding' op plat dak heeft geen meerwaarde boven een schans op zuid. Integendeel. Het effect is nihil. In dit geval gaat er ook niet meer Wp op, dus vergeten maar.

Een paneel demonteren is een eitje, onderhoud aan de airco incidenteel genoeg... Zou ik het niet van laten afhangen... Ik had met mijn zwager in een uur elk mijn set van 12 op garage en set van 8 op dak klaar nadat ik alleen het legsysteem klaar had liggen.

Hier zou je er 3 moeten demonteren.

Wel wil je de panelen wind-veilig kunnen opbergen. Onder de resterende panelen op bokjes zodat ze niet in de nattigheid liggen? Regel dopjes voor de MC4's zodat alles waterdicht blijft.

Als er in de breedte een probleem is: Jinko 370N-375N is 1692mm. Hij is alleen ook smaller (1029mm) Je zou er dan wel 6 rijen van willen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
Ronald schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:54:
Oost-West vanwege 'opbrengstspreiding' op plat dak heeft geen meerwaarde boven een schans op zuid. Integendeel. Het effect is nihil. In dit geval gaat er ook niet meer Wp op, dus vergeten maar.
Schans op zuid is maar 5 graden, Oost-west zou je een stijlere hoek kunnen nemen. Maakt het dan alsnog niet uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@herofruit helaas niet. Speel er mee in simulatie software. Thomas Berger PVcalc is een leuke om heel basaal mee te prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
En zo? Weet niet precies de oriëntatie van het dak. Maar met aan beide zijden schansen kan je wat ruimte winnen? Echt schaduw gaat 't niet geven. Alleen als ie hard op noord ligt heb je in de winter (net wat minder weinig) opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUW7WTxjUCXg5XWSf9hO5zZy2_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdIOXsLZWupH14SsiVOouOy8.jpg?f=fotoalbum_large

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• orf
  • Nu online
Het heeft lang geduurd omdat er eerst werkzaamheden aan het dak uitgevoerd zijn en die werkzaamheden waren flink vertraagd. Het dak is geïsoleerd met 14cm PIR en er is nieuwe bitumen en nokvorsten opgegaan.

Zo ziet het er nu uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bllJgjlWplvDk3r1mtlajKU9qXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaHgVkGIAINMJ5gWY4xM61t9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBJoIi3N4-Bay5LFYRBrDgdL2_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/euquBlxM7WVbHZRJdSn2xuKN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkYWXQIgRVqAqbGWJxfSJMaz_zE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKce46mBGpXLtFuHVBXxpO6g.jpg?f=fotoalbum_large

In totaal 14 panelen, waarvan 1 op de dakkapel aan de voorkant en 1 op de dakkapel aan de achterkant.
Ik heb schansen gemaakt van betonbielzen. Daarin met chemisch ankers rvs draadeind. Op die draadeindes Esdec ClickFit EVO profielen.

De panelen zijn Jinko JKM420N-54HL4-B en de omvormers DS3 van APsystems.

De omvormers heb ik verdeeld over 3 fasen. En met de Ecu-r meet ik de opbrengst per paneel.

Bedankt voor de hulp en de enorme bak informatie. Met name @Ronald en @migjes!

[ Voor 4% gewijzigd door orf op 11-07-2023 17:17 ]

Pagina: 1