Zoals iedereen wil ik graag zonnepanelen. Maar, het dak van ons huis is best een uitdaging. Ik ben hier eerder mee bezig geweest, maar heb het toen on hold gezet omdat het dak niet geïsoleerd is. Daar komt in april verandering in; dan wordt het hele bitumen dak weggehaald, met PIR geïsoleerd en weer nieuwe bitumen teruggeplaatst. Dat doen we met 4 huizen tegelijk. Zodra dat klaar is wil ik graag zo spoedig mogelijk zonnepanelen zelf plaatsen en dus op tijd bestellen zodat het gelijk na het isoleren kan.
Het dak is erg lastig met obstakels op het dak zelf die schaduw geven en twee grote bomen. Daarom ben ik op zoek naar advies: Is dit het waard om te doen?:strip_exif()/f/image/wTYi1EPyKbCJ19LadAp5raFU.jpg?f=fotoalbum_large)
Afbeelding uit Sunny design. Muren gebruikt om het pannendak rondom dit platte dak te simuleren. De rand is na isolatie straks zo'n 30-35cm boven het platte dak. Per paneel geeft Sunny design de procentuele schaduw.
:strip_exif()/f/image/xj9pPkLnADteHYACcsVnItfA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil één grote schans gebruiken met een kleine hellingshoek van bijvoorbeeld 5 graden. Helaas kan ik dat niet invoeren in Sunny design, dus heb ik ze helemaal vlak gelegd. Ik hoop dat ik daardoor in de praktijk een iets hogere opbrengst heb dan wat er uit Sunny design komt.
Het dak is 5,20 meter diep en dat wordt heel krap met 3 panelen x 1722mm (= 5,166 meter). Naast het dak krijg je eerst een dakpan omhoog en dan een nokvorst. Ik denk en hoop dat ik daarom het dak zo vol kan leggen, omdat het enigszins beschut ligt. De breedte van het dak is 6 meter.
De zonneschans wil ik voorzien van voldoende ballast. Het dak is ongeveer 12 meter hoog. De schans wordt zo'n 30-40 cm op z'n hoogst. Wellicht schroef ik die ook nog aan de schoorsteen vast. De achterkant kan ik dichtmaken met 30x30 stoeptegels en 2x een U-profiel in aluminium.
:strip_exif()/f/image/k4OZGyU3J9r3l0hydZdBPmlo.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LWDNnqiLx9yEfu2N9DwmnMQ1.jpg?f=user_large)
Aan deze schoorsteen hangt inmiddels een airco buitenunit waar we de zolder mee verwarmen en mee gaan koelen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NLHW0TST0kBjuiNcoZL4x6LD.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mHsw2pLe1A05bftP1Bm9zLMm.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/edsLo2QHTtxMIGAB2BquoqNS.jpg?f=user_large)
Klopt dit een beetje? Ben ik belangrijke dingen vergeten?
Het dak is erg lastig met obstakels op het dak zelf die schaduw geven en twee grote bomen. Daarom ben ik op zoek naar advies: Is dit het waard om te doen?
Foto's
:strip_exif()/f/image/wTYi1EPyKbCJ19LadAp5raFU.jpg?f=fotoalbum_large)
Afbeelding uit Sunny design. Muren gebruikt om het pannendak rondom dit platte dak te simuleren. De rand is na isolatie straks zo'n 30-35cm boven het platte dak. Per paneel geeft Sunny design de procentuele schaduw.
:strip_exif()/f/image/xj9pPkLnADteHYACcsVnItfA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil één grote schans gebruiken met een kleine hellingshoek van bijvoorbeeld 5 graden. Helaas kan ik dat niet invoeren in Sunny design, dus heb ik ze helemaal vlak gelegd. Ik hoop dat ik daardoor in de praktijk een iets hogere opbrengst heb dan wat er uit Sunny design komt.
Het dak is 5,20 meter diep en dat wordt heel krap met 3 panelen x 1722mm (= 5,166 meter). Naast het dak krijg je eerst een dakpan omhoog en dan een nokvorst. Ik denk en hoop dat ik daarom het dak zo vol kan leggen, omdat het enigszins beschut ligt. De breedte van het dak is 6 meter.
De zonneschans wil ik voorzien van voldoende ballast. Het dak is ongeveer 12 meter hoog. De schans wordt zo'n 30-40 cm op z'n hoogst. Wellicht schroef ik die ook nog aan de schoorsteen vast. De achterkant kan ik dichtmaken met 30x30 stoeptegels en 2x een U-profiel in aluminium.
:strip_exif()/f/image/k4OZGyU3J9r3l0hydZdBPmlo.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LWDNnqiLx9yEfu2N9DwmnMQ1.jpg?f=user_large)
Aan deze schoorsteen hangt inmiddels een airco buitenunit waar we de zolder mee verwarmen en mee gaan koelen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NLHW0TST0kBjuiNcoZL4x6LD.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mHsw2pLe1A05bftP1Bm9zLMm.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/edsLo2QHTtxMIGAB2BquoqNS.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het platte dak is 6 meter breed en 5,20 meter diep. Maar daarop staat een schoorsteen, een airco unit, een dakraam en een CV-pijpje. In Sunny design heb ik daar rekening mee gehouden.Schaduw
Twee grote bomen, een CV-pijpje en een schoorsteen met airco unitJaarverbruik
Afgelopen jaar was 4123kWh. Ik denk in de toekomst meer te gaan gebruiken door verwarming met airco's en door elektrisch te gaan rijden. Maar met het dak vol haal ik nu mijn jaarverbruik al helemaal niet.Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase. Heb al krachtgroepen voor inductiekookplaat en kelder met zaagmachines.Budget en doel
Geen strak budget. Ik kom nu uit op zo'n € 6.650 aan kosten voor 13 panelen en 7x APSystems Micro Omvormer DS3 1. En dat vind ik behoorlijk hoog. Ik kom hiermee op €1,22 Wp, maar door de schaduw gaat dit ongeveer 3900 kWh opleveren per jaar. Ik wil graag ons jaarverbruik zoveel mogelijk afdekken.Wie gaat het project uitvoeren
Ikzelf met wat hulp. Elektra heb ik genoeg ervaring mee. Voor de zonneschans neig ik naar https://www.aluminiumshop.nl/aluminium/zonneschans.Bijhouden van data
Het lijkt me leuk om de opbrengst te zien. Dat kan volgens mij met APS ECU-R monitoring unit met ZigBee communicatieReeds verkregen offertes
In Sunny web heb ik een project aangemaakt en daar kom ik tot de volgende kosten, met hier en daar wat schattingen.Product | Stukprijs | Aantal | Totaal |
Jinko JKM420N-54HL4-B Tiger Neo N-type Full Black 420Wp | € 239,00 | 13 | € 3.107 |
APSystems Micro Omvormer DS3 1 fase | € 225,00 | 7 | € 1575,00 |
Zonneschans | € 1138,50 | 1 | € 1138,50 |
APS ECU-R monitoring unit met ZigBee | € 205,00 | 1 | € 205,00 |
Meterkast en bekabeling | € 430,00 | 1 | € 430,00 |
Klopt dit een beetje? Ben ik belangrijke dingen vergeten?
Regio
Zuid Holland, DordrechtVragen
Ik heb het project zo goed mogelijk in Sunny design gezet. Daar komt nu dit uit:code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| Totaal aantal PV-panelen 13 Piekvermogen 5,46 kWp Aantal PV-omvormers 1 Nominaal AC-vermogen van PV-omvormers 4,00 kW Werkelijk AC-vermogen 4,00 kW Verhouding werkelijk vermogen 73,3 % Jaarlijkse energieopbrengst 3.899 kWh Extra opbrengst door SMA Shadefix 937 kWh Energierendementsfactor 100 % Performance ratio 68,8 % Spec. energieopbrengst 714 kWh/kWp Leidingverliezen (in % van PV-energie) 0,04 % Asymmetrische belasting 4,00 kVA Jaarlijks energieverbruik 4.123 kWh Eigenverbruik 1.080 kWh Percentage eigenverbruik 27,7 % Zelfvoorzieningsgraad 26,2 % CO₂-reductie na 20 jaar 26 t |
- Zou jij dit doen, met deze schaduw en deze te verwachten opbrengst?
- Is er iets beters te verzinnen voor meer opbrengst?
- In Sunny design wordt natuurlijk een SMA sunny boy string omvormer gebruikt. Ik neig naar micro-omvormers van APSytems vanwege alle schaduw. Is dat een goed idee?
- Is er een inschatting te maken van hoeveel meer opbrengst ik mogelijk heb met micro-omvormers?
- Ik heb een 5x 4mm2 kabel liggen van meterkast naar zolder. Is het mogelijk om de micro-omvormers gewoon te verdelen over de 3 fasen? Werkt dan ook monitoring nog?
- Wat vinden jullie van zo'n schans met alle zonnepanelen in één vlak? Ik vind het niet ideaal, maar zonder schans kom ik op véél minder panelen uit.