Toon posts:

Advies bij offerte zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FlowinG
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:14
Ook ik ben nu aan oriënteren op zonnepanelen. Bij de bouw zijn twee panelen met micro omvormers geleverd die wil ik gaan vervangen door nieuwe panelen. De twee panelen zitten in het dak gemonteerd en zal ik er dus uithalen om vervolgens daar weer pannen voor terug te leggen.
Nu heb ik een offerte gekregen van iemand die ik via-via ken. Deze wil ik graag aan jullie voorleggen.
Mijn twee hoofdvragen:
  • is de offerte redelijk kwa prijs;
  • zijn de gekozen materialen aan te raden.
Daksituatie
Eerst wat info over de situatie.
De orientatie van het is zuid, helling 33°. Een dakraam aanwezig, voor de rest geen schaduw veroorzakers (afvoer zit op het noord dakvlak).
Verder heb ik nog een uitbouw van 5m x 2,4m met een groendak waar eventueel ook panelen op kunnen.

Een plaatje uit de offerte met zonnepanelen ingetekend.
Verbruik
Ons verbruik (gezin van 5 personen) rond de 3500 kWh waarbij we afgelopen jaar 94 kWh hebben teruggeleverd.
Plannen voor later dit jaar of volgend jaar is een bodemwarmtepomp en koken op elektra. Wellicht nog een elekrische auto.
Elektra
Momenteel hebben we een 3-fasen aansluiting die aardig vol zit qua groepen. Om later nog een kookgroep te kunnen toevoegen zal een uitbreidingskast handig zijn.
Momenteel twee indak panelen (270Wp) met micro omvormers, aangesloten op een enkele groep. Op zolder alleen een werkschakelaar om ze af te koppelen. Dit zal dan vervangen moeten worden door een 3-fase schakelaar.
Budget en doel
Het budget is niet helemaal bepaald, maar het moet wel leuk blijven :-)
Doel van de installatie is het dak vol leggen en het verbruik af te dekken, ook als we van het gas af gaan.
Wie gaat het project uitvoeren
Als de prijs redelijk is, dan vind ik een installateur een goede oplossing. Ik ben zelf niet vies van een mooi klusje, dus dat is eventueel nog een oplossing.
Plan is wel om de panelen die uit het dak gehaald worden te hergebruiken op het schuurtje in de tuin. Dat doe ik zelf.
Bijhouden van data
Data houd ik bij, momenteel via DSMR Reader en Home Assistant. De omvormer zal ik ook op HA aansluiten.
Reeds verkregen offertes
Momenteel 1 offerte opgevraagd en de vraag is, is dit redelijk?

Aansluitend heb ik een tweede offerte gekregen om ook panelen op de uitbouw te leggen:

Regio
Provincie Utrecht

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening :)

Alle reacties

• ruudbaard
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-01 16:02
Beste, ook ik ben -zoals velen- bezig met de aanschaf van panelen. Het is goed om eerst te bepalen wat je in de toekomst van plan bent te gaan doen met de zonnestroom. Je hebt dit voor jezelf op een rij. Het aantal panelen x opbrengst geeft je Wattpiek. Relevanter is wat dit in de praktijk aan kWh oplevert. Heb je een ligging op zuid mag je redelijkerwijs uitgaan van 85%. Jouw gebruik is 3500 kWh, reken voor een stabiele temperatuur bodemwarmtepomp 2500 kWh. Met 15 panelen x 440 = 6600 x 0,85 = 5500 kWh. Omvormer is passend bemeten (opstartenminimum op zuid geen probleem; onder-/overdimensionering). Je te verplaatsen schuurpanelen met micro-omvormers verdienen daarnaast dan voor jou met teruglevering. Ook al zal de saldering worden afgebouwd van 100% in 23 en 24 en in 25 naar 65% en elke jaar 9% minder tot 0 in 30, de investering haal je er uit. Hierbij uitgaande van € 1,-- kWh prijs. Of die hoger of lager is, daarmee mag je jezelf rijk of arm rekenen. Op de bank zou je dan 3% rente moeten krijgen. Zelf ga ik voor panelen met duurdere micro omvormers. Voordeel is dat je kunt uitbreiden, onder voorbehoud van de aansluitwaarde in je meterkast (ivm teruglevering). Verkijk je niet op de mooie uitlees-opbrengst-scherm-gadgets. Hebben ze allemaal. Blijf gewoon een zakelijke rekenaar en voorkom een (panelen)zonnesteek!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:24
De oplossing met de Tigo’s om de 2 op het platte dak er maar bij te plakken vind ik niet netjes en raad ik af. De Tigo’s kunnen alleen achterblijvers mee trekken, niet voorkomen dat voorliggers niet afgetopt worden.

Ik zou voor de eerste offerte gaan en de 2 die van het dak komen met de bijbehorende micro’s op het platte neer leggen. Heb je alleen legsysteem voor nodig.

Voor het schuine dak is de oplossing met string omvormer de juiste keuze.

De prijs is iets hoger dan bij een dergelijk string systeem goed is, maar er wordt ook demontage en herstel gedaan waarvan ik de kosten moeilijk kan schatten. Op gevoel zeg ik dat het okay is .

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• FlowinG
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:14
Ronald schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:20:
De oplossing met de Tigo’s om de 2 op het platte dak er maar bij te plakken vind ik niet netjes en raad ik af. De Tigo’s kunnen alleen achterblijvers mee trekken, niet voorkomen dat voorliggers niet afgetopt worden.
Wat bedoel je daarmee? Als de onderste te weinig opleveren dan trekken die van het bovenste schuine dak naar beneden?
Ik zou voor de eerste offerte gaan en de 2 die van het dak komen met de bijbehorende micro’s op het platte neer leggen. Heb je alleen legsysteem voor nodig.
Die 2 panelen met micro omvormers, kan eventueel ook wel op een bestaande groep (die bijvoorbeeld uitkomt in de schuur)? In theorie zit je dan wel over de belasting van de groep (afgezekerd op 16A) heen, maar aangezien het 2x 270Wp is denk ik dat het risico laag is?
De prijs is iets hoger dan bij een dergelijk string systeem goed is, maar er wordt ook demontage en herstel gedaan waarvan ik de kosten moeilijk kan schatten. Op gevoel zeg ik dat het okay is .
Ik zal eens vragen of hij die kosten kan splitsen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:24
FlowinG schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:30:
[...]

Wat bedoel je daarmee? Als de onderste te weinig opleveren dan trekken die van het bovenste schuine dak naar beneden?
Andersom
[...]

Die 2 panelen met micro omvormers, kan eventueel ook wel op een bestaande groep (die bijvoorbeeld uitkomt in de schuur)? In theorie zit je dan wel over de belasting van de groep (afgezekerd op 16A) heen, maar aangezien het 2x 270Wp is denk ik dat het risico laag is?
Hoort niet, mag niet volgens norm, ik zou het niet doen, niet per se onveilig.
[...]

Ik zal eens vragen of hij die kosten kan splitsen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee