Vraag

• damianhoeven
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-01 08:53
In de camera wereld ben ik vrij blanco en ben ik op zoek naar een instap model systeem camera die ook in 4k kan opnemen. Ook zou ik graag willen weten wat voor opties er voor lenzen zijn die hierbij passen.
Op het moment maak ik nog verschillende video's met mijn telefoon in combinatie met de DJI Osmo 5 mobile.
Ik zou graag een stapje professioneler willen gaan en een gerichte camera hier voor kopen.
Zelf doe ik al veel met (3D) animaties en editing, maar zou graag mijn ervaring willen uitbreiden met video opname werk.

Mijn budget is 600/700 euro voor nu. Een tweedehands camera en lens is wat mij betreft ook prima, aangezien ik er graag mee wil oefenen en aankomende projecten wil gaan filmen.

Zelf zie ik voor instap vaak de modellen Canon EOS Rebel T7 (EOS 1500D) en Nikon D3500 voorbij komen, maar deze kunnen tot 1080p filmen en niet in 4K.

Zijn er opties die binnen dit budget vallen waar ik naar kan kijken?

Bedankt alvast voor de hulp! :*)

Beste antwoord (via damianhoeven op 24-01-2023 08:52)

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-01 17:00

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik zou inderdaad sowieso voor een systeemcamera gaan. Panasonic MFT zoals de G90 zijn uitstekend inderdaad, alleen is autofocus de grote achilleshiel. De beruchte "wobbel" maakt hem ongeschikt voor serieus videowerk met AF.

De Sony A6x00 serie is ook prima en die heeft wel goede AF.

Dus als AF niet belangrijk is, Panasonic, anders Sony APS-C (de 6000 serie).

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Alle reacties

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:51
Het je al in de pricewatch met wat filters gespeeld? Probeer dit eens: categorie: Systeemcamera's
Het is denk ik handig om zelf een eerste selectie te maken.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou in ieder geval gaan kijken naar een camera met interne beeldstabilisatie. Puur video schijnt Panasonic het merk te zijn maar ook Sony. Verder eens met @Archer_VC10

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• damianhoeven
Bedankt voor jullie reactie!

Ik heb even rond gekeken in de pricewatch en meer onderzoek gedaan naar welke eigenschappen ik graag terug zie in de camera.

Nu is mijn oog gevallen op het volgende model, Panasonic Lumix DC-G90.

Ik zie dat dit model ook wordt aangeboden in twee verschillende variaties met lenzen.
Nu zie ik er niet precies aan welke beter zou zijn om mee te filmen of dat ik alleen de body moet kopen en een aparte lens?

Ook wil ik de camera in een gimbal gaan gebruiken, hiervoor wil ik de dji ronin rsc 2 aanschaffen.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01 12:40

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat film je zoal? Panasonic staat niet bekend om goede video autofocus. Als je sowieso handmatig focussed geen probleem, maar anders iets om rekening mee te houden.

Let ook op eventuele extra aansluitingen zoals microfoon en koptelefoon als je serieuze video wilt opnemen.

Misschien is blackmagic ook wel iets voor je. Dat zijn echt videocamera's met mft mount. Daar kunnen dus lenzen van zowel panasonic als olympus op.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-01 17:00

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik zou inderdaad sowieso voor een systeemcamera gaan. Panasonic MFT zoals de G90 zijn uitstekend inderdaad, alleen is autofocus de grote achilleshiel. De beruchte "wobbel" maakt hem ongeschikt voor serieus videowerk met AF.

De Sony A6x00 serie is ook prima en die heeft wel goede AF.

Dus als AF niet belangrijk is, Panasonic, anders Sony APS-C (de 6000 serie).

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• damianhoeven
Ah dat wist ik niet, dat is wel een hele belangrijke inderdaad!

Hmm dan toch maar in de sony camera's duiken om te kijken wat dat kan brengen.
Tot zover ziet de A6400 er goed uit naar mijn idee.

Bedankt voor je tips!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee