Toon posts:

Z-wave netwerk zonder al te veel schakelaars

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:03
Beste tweakers,

Voor ons nieuwbouwhuis wil ik een zwave netwerk op gaan zetten met onder andere fibaro dimmers en fibaro rolluikschakelaars. Momenteel ben ik bezig om alles in te tekenen, zodat straks geen onderdelen vergeten worden.

Als ik er vanuit ga dat voor elke buitenzonwering (7 stuks in het totaal) een aparte up/down schakelaar, inclusief fibaro rolluikschakelaar, benodigd is en per lamp een pulsdrukker i.c.m. een fibaro dimmer benodigd is, dan hebben wij een huis vol met schakelaars terwijl wij in basis zo veel als mogelijk via een tablet of app willen bedienen.

Ik ben dus op zoek naar mogelijkheden om het aantal fysieke schakelaars te beperken. Echter, het is wel fijn in het geval van een storing dat ik nog wel bij de domotica componenten kan komen.

Hebben jullie tips / ideeen hoe ik toch een slim huis kan maken, zonder onnodig veel schakelaars?

Alle reacties

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:50
In ons huis hebben wij geen schakelaars, deze zijn allemaal dichtgemaakt of vervangen door stopcontacten. Waar er alsnog een schakelaar nodig is, is er eentje opgeplakt (Zigbee protocol op batterij).

Alles gebeurt automatisch, vooral via bewegingssensoren en de rest inderdaad via telefoon of tablet.

E.e.a. wordt aan elkaar geknoopt middels Home Assistant, wat al een half jaar prima werkt in ons geval.

[Voor 12% gewijzigd door Lelletje op 17-01-2023 13:49]

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:32

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tja, meningen verschillen, maar ik ben nog van "Team schakelaar". Ook al gebeurd van alles vanzelf ben ik nog steeds erg blij dat ik dingen snel met een schakelaar kan doen. Moet er niet aan denken dat ik steeds mijn mobiel zou moeten pakken.

Dus ja, ik zou zeggen, gewoon lekker plaatsen en zorgen dat ze "smart" bediening niet in de weg zitten. Zitten ook niet in de weg. Misschien alleen ruilluiken combineren op een enkele schakelaar ofzo.

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-02 13:10
Hier ook team schakelaar, al is het alleen maar om de volgende bewoner de keuze te geven of hij/zij/het team schakelaar is of team app/tablet. Ik zou wel zorgen dat iedere plek voor een schakelaar een Neutraal draad heeft. zodat je alle slimme schakelaars kan gebruiken.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee