Lekkage platdak op aanhechting met woonhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-05 12:50
Hoi,

Afgelopen weekend met de storm en de vele regen hebben wij een kleine lekkage gehad op de aanhechting van de garage/carport (plat dak) op het woonhuis..

Het dakleer zelf is niet lek (snelle inspectie gehad van een dakdekker vanmorgen), De dakdekker vermoed dat het lood in de spouw niet goed zit, doordat de regen bijna 2 dagen op de muur heeft gestaan vermoed die dat het water doorgedrongen is tot in de spouw en daar naar beneden loopt..
Normaliter niet erg want dat water wordt opgevangen door het lood wat tegen de binnenmuur omhoog zou moeten zitten en dan loopt het weer via de voeg naar buiten toe.
Hij vermoed dus dat er een lek in het lood zit in de spouw, of dat het binnenblad naar beneden is gezakt.
Hij had geen endoscoop bij om de spouw te inspecteren, daar zal die later deze week of volgende week voor terugkomen.

Een voorbeeld waar het naar binnen/beneden lekt :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbrBPDfEb4QPg8YdGgdGA6kkzUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lK068u1UDg95XNjb0EBMe6Vn.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn oplossing is het gehele lood te vervangen met binnenblad, en vervolgens de gevel te impregneren/hydrofoberen om ervoor te zorgen dat de muur geen water meer opneemt en dus waterafstotend gemaakt wordt.

Ik lees echter best veel nadelen over gevels impregneren/hydrofoberen, dus ik was benieuwd naar jullie mening van dit "probleem"..

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Weet je zeker dat de afvoer voldoende is? Ik heb eens in de zomer bij een hoosbui zo'n lekkage gehad omdat de afvoer de hoeveelheid niet meer trok. Daardoor kwam het water boven het lood en liep zo naar binnen. Heb nu een overstort zodat bij grote regenval water dan maar de straat op loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:04
Wat zijn de nadelen van impregneren?
Ik denk dat het daarmee is opgelost.

Heb zelf ook die ervaring.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwmans
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-08-2023
Lood is geen afdichting van dak op gevel aansluiting, maar eerder een afwatering. Wel kan na veel regenval capillaire werking van toepassing zijn dan trekt regenwater via het lood de gevel binnen. Dit is als er veel regenwater blijft staan. Zorg dat je vuilroosters schoon zijn. En zorg dat je voegen in orde zijn zodat door slagregen je bakstenen niet verzadigd raken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
MotorBeast schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:04:
Weet je zeker dat de afvoer voldoende is? Ik heb eens in de zomer bij een hoosbui zo'n lekkage gehad omdat de afvoer de hoeveelheid niet meer trok. Daardoor kwam het water boven het lood en liep zo naar binnen. Heb nu een overstort zodat bij grote regenval water dan maar de straat op loopt.
Dat zou inderdaad ook nog een oplossing/probleem kunnen zijn, ik heb maar 2 afvoeren op het dak voor plm 55-57m2 aan oppervlakte.
Ik heb niet gekeken of het water echt hoog stond en op dat moment dus over de dakrand zou komen, in ieder geval iets om in de gaten te houden komende tijd.

@pentaw1nz Ik lees dingen dat de muur dan niet meer dam ademen, en dus mogelijk kans op vochtproblemen door vocht wat niet uit de spouw kan komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:15
Je lekkage is dus buiten als ik het goed begrijp? Het is redelijk gebruikelijk om in dit geval het lood niet door te trekken tot het binnenblad.

https://www.homekeur.nl/w...nelstrip-aanbouw-goed.png

Een spouw mag vochtig worden bij nat weer, het loopt dan inderdaad naar beneden waar het door stootvoegen weer weg kan of kan verdampen door ventileren.
Druppelt het echt of zie je enkel vochtige plekken in de muur? Het kan ook zijn dat je bitumen niet ver genoeg omhoog is getrokken onder het lood, waardoor het kan 'overlopen' bij veel wind en/of veel regen.

[ Voor 24% gewijzigd door Pejdref op 18-01-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Pejdref schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:31:
Je lekkage is dus buiten als ik het goed begrijp? Het is redelijk gebruikelijk om in dit geval het lood niet door te trekken tot het binnenblad. Een spouw mag vochtig worden bij nat weer, het loopt dan inderdaad naar beneden waar het door stootvoegen weer weg kan of kan verdampen door ventileren.
Druppelt het echt of zie je enkel vochtige plekken in de muur?
Het is zowel binnen in de garage (vooraan bij de deur), als onder de carport.
Garage en carport is dezelfde dakconstructie.

Buiten zie je echt de muur onder de carport nat worden, maar ook de aftimmering aan de onderzijde is nat en lekt, dus er loopt wel water over het plafond en dus niet alleen langs de muur..

Dit slaat dus ook door naar binnen waardoor het plafond binnen ook lekt, de muren binnen zijn wel droog zover ik kan zien/voelen, maar het plafond (ook afgetimmerd) lekte door de naden..
Binnen heb ik ongeveer 1 a 1,5 liter water opgevangen in een emmer,
Buiten zal het denk ik hetzelfde zijn, mogelijk iets meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:15
Heb je foto's van op het dak? En weetje hoe hoog de bitumen is opgetrokken onder de loodstrook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Pejdref schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:46:
Heb je foto's van op het dak? En weetje hoe hoog de bitumen is opgetrokken onder de loodstrook?
Ik ben nu niet thuis, maar kan ik morgenochtend wel even maken en bekijken. Vanavond is het al te donker als ik thuis kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:04
verstappen33 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:06:
[...]

Dat zou inderdaad ook nog een oplossing/probleem kunnen zijn, ik heb maar 2 afvoeren op het dak voor plm 55-57m2 aan oppervlakte.
Ik heb niet gekeken of het water echt hoog stond en op dat moment dus over de dakrand zou komen, in ieder geval iets om in de gaten te houden komende tijd.

@pentaw1nz Ik lees dingen dat de muur dan niet meer dam ademen, en dus mogelijk kans op vochtproblemen door vocht wat niet uit de spouw kan komen..
Die nadelen van impregneren worden besproken op niet hele serieuze websites. Over het algemeen is het gewoon een goede oplossing voor dit soort problemen of überhaupt om je gevel langer in goede staat te houden.

Ik zou altijd aanraden om het te doen.

Tevens heb je vaak nog een luchtlaag zitten tussen buitenbad en isolatie, ventileren loopt dus dan nog via die luchtlaag. behalve wanneer je de spouw hebt laten na isoleren en hij dus helemaal is gevuld. Maar ook dan is impregneren nog steeds prima.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
verstappen33 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:06:
[...]

Gewoon in je afvoerpijp bovenaan een gat boren zodat bij veel regen het daar uit spuit. Simpel maar doeltreffend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Uit welk jaartal komt het huis? In het verleden werd de loodslab bij een plat dak vaak niet doorgezet tot het binnenblad, maar werd er simpelweg alleen een rolletje lood uitgerold over het buitenblad tijdens de bouw.

Het vervangen van het lood en doorzetten tot het binnenblad is wel een kostbare aangelegenheid wat behoorlijk wat manuren zal kosten (als dit de oorzaak is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
frennek schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:51:
Uit welk jaartal komt het huis? In het verleden werd de loodslab bij een plat dak vaak niet doorgezet tot het binnenblad, maar werd er simpelweg alleen een rolletje lood uitgerold over het buitenblad tijdens de bouw.

Het vervangen van het lood en doorzetten tot het binnenblad is wel een kostbare aangelegenheid wat behoorlijk wat manuren zal kosten (als dit de oorzaak is).
Huis komt uit 1986, afgelopen jaar is het daklood al vervangen, die hebben ze alleen in de voeg afgewerkt en dus niet tot het binnenblad, geen idee hoe het oude lood was afgewerkt..

Vorige bewoner had namelijk dezelfde lekkage gehad vorig jaar na hevige regenval, en heeft dit laten repareren.. Maarja bij een gemiddelde regenbui zonder veel wind dan treed het probleem ook niet op.

Maar het lijkt dat het probleem dieper zit, of dat de afvoer het niet aankan en zodoende water over het bitumen komt. Maar dat zal ik morgenvroeg eens bekijken hoe dat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
verstappen33 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:17:
[...]

Huis komt uit 1986, afgelopen jaar is het daklood al vervangen, die hebben ze alleen in de voeg afgewerkt en dus niet tot het binnenblad, geen idee hoe het oude lood was afgewerkt..

Vorige bewoner had namelijk dezelfde lekkage gehad vorig jaar na hevige regenval, en heeft dit laten repareren.. Maarja bij een gemiddelde regenbui zonder veel wind dan treed het probleem ook niet op.

Maar het lijkt dat het probleem dieper zit, of dat de afvoer het niet aankan en zodoende water over het bitumen komt. Maar dat zal ik morgenvroeg eens bekijken hoe dat zit.
Bij 'vervangen' van het lood zetten ze vaak een nieuwe slab direct onder de oude. Vroeger rolde ze gewoon een rolletje lood uit over het buitenblad. Doordat het lood uit een stuk bestaat, gaat dit uiteindelijk scheuren door verschil in expansie van steen en lood.

Dus de lood vervanging heeft het probleem van lekken door de spouw niet opgelost (als dit het probleem zou zijn). Ik verdenk ook eerder dat het water onder de loodslab doorlekt, over de bitumen rand. Blijft er na regen water op je dak staan? En is de wind ook dusdanig dat eventuele regenval tegen de gevel aankomt en dus op kan stuwen op het dak? Bij oudere woningen is het afschot vaak ook nog niet afdoende, dus het zou mij niets verbazen dat er enkele centimeters water kan ophopen bij flinke wind en regen. Een grotere afvoerpijp gaat daar dan niets aan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
bij een carport loopt er waarschijnlijk helemaal geen slabe door naar de binnengevel, dat is namelijk niet nodig het water kan immers gewoon zijn weg naar beneden vervolgen aan de binnenkant van het buitenblad om dan bij een raam of bij de fundering naar buiten te worden geleid door een open stootvoeg. ook ik verdenk eerder de bitume rand/ loodslabbe buiten. bv door stuwing, capilaire werking etc..

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 18-01-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-05 08:52
Er stond ook een flinke wind die dagen - zou het kunnen dat er regenwater onder je loodslab heen is gewaaid en zo de niet-afgedekte muur in is gelopen?

Heb zelf een paar jaar geleden een soortgelijke lekkage gehad: het dak was niet lek, maar de wind blies 't water onder die slab door waardoor er binnen water via de muur naar beneden kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Ponger
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-10-2023
Tukkertje-RaH schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:10:
Er stond ook een flinke wind die dagen - zou het kunnen dat er regenwater onder je loodslab heen is gewaaid en zo de niet-afgedekte muur in is gelopen?

Heb zelf een paar jaar geleden een soortgelijke lekkage gehad: het dak was niet lek, maar de wind blies 't water onder die slab door waardoor er binnen water via de muur naar beneden kwam...
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb. Alleen de combinatie wind en regen geeft lekkage. Vermoed ook dat het onder het lood wordt gestuwd. Hoe heb je het probleem opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-05 08:52
Jan Ponger schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:35:
[...]

Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb. Alleen de combinatie wind en regen geeft lekkage. Vermoed ook dat het onder het lood wordt gestuwd. Hoe heb je het probleem opgelost?
Eigenlijk niet opgelost... Het bleef bij een eenmalig incident. We hebben het dak een paar jaar later wel laten vervangen, maar dat was vanwege extra isolatie. Toen is ook een nieuwe loodslab aangebracht. We hebben er nu geen last meer van.

Internet suggereert dat de beste manier is de bitumen hoger tegen de muur op te plakken, of eventueel een randje grind langs de opstaande rand zodat de wind minder makkelijk vat krijgt op het water. Kitten van de bitumen rand kan ook, maar 't blijft natuurlijk rommelen...

https://kassa.bnnvara.nl/...e-plat-dak-bij-harde-wind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Jan Ponger schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:35:
[...]

Hoi,

Nee, het is niet opgelost, maar de oorzaak is wel 99% zeker achterhaald.
Het is inderdaad opstuwing van het water waardoor het onder het lood komt en over de bitumen rand.

Dakdekker heeft enkele tests gedaan door water op de muur te spuiten (boven het lood) en met een camera in de gevel gekeken of hij water zag.
Dit was niet geval. 100% zekerheid heb je natuurlijk nooit omdat hij nooit zoveel water op de muur kan spuiten als 2-3 dagen regen met veel wind, maar als er een voeg lek zou zijn dan zou je dat wel snel moeten kunnen zien.

Ook visuele inspectie van de gevel heeft geen issues met stenen of voegen aan het licht gebracht, al begon de voeg wel her en der wat broos te worden en zou het niet verkeerd zijn om een keer de oude eruit te halen en opnieuw in te voegen.

Toen hij water begon te spuiten onder het lood zagen we al gauw weer natte plekken aan de onderkant van de carport.

Hoe het water verder verspreid door het dak van de carport is lastig inschatten, daarvoor zouden we alles moeten loshalen en binnen in moeten kijken...

Aangezien de boel wel goed geventileerd wordt in/onder het dak vermoed hij weinig tot geen problemen als daar 2-3x per jaar wat nattigheid in komt, maar om het echt netjes op te lossen zal de aanhechting van het bitumen hoger gemaakt moeten worden..

Bij mij was de opstaande rand op sommige stukken maar 7-8cm. Ook al is dit het hoogste punt (afloop naar de andere kant), wind en water kan nog steeds makkelijk omhoog komen onder het loodbeslag...

Zijn advies was om goed te blijven ventileren en als het (zoals afgelopen winter) hooguit bij een plasje water blijft of iets doorslag op de muur eronder het zo te laten tot je over 5-10 jaar het bitumen weer moet vervangen, of dat je toch met het dak bezig wilt..
Het huidige bitumen is 20 jaar oud, maar nog wel in goede staat..

Vervangen van het gehele dak en op de goede manier afwerken langs de randen gaat mij ongveeer 6-7k kosten, + nog evt onvoorziene kosten die je in het dak misschien nog tegenkomt.
Dakdekker gaf aan als ik 10k begroot ik wel klaar ben, incl wat onvoorziene kosten wanneer je toch vocht aantasting hebt gehad.

Andere optie was alleen de rand opnieuw afwerken, maar dit is ook vrij arbeids intensief, en je hebt geen idee hoe je dak eronder eruit ziet, maar je bent wel voor 4-5k klaar..

Maar voor nu acht hij het probleem niet groot genoeg om daar nu zoveel geld tegenaan te gooien.
Hij zag geen rotte plekken, geen hoge vocht concentraties of schimmel etc.

Wanneer de wind verkeerd staat en er sijpelt een paar liter water door, dan droogt dat wel weer.. Zolang het maar niet constant is..

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 30-10-2023 08:54 ]

Pagina: 1