Toon posts:

Passend moederboard bij Intel Core i5-13600K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maritholly
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-01 11:17
Hi allemaal,

Ik ben totaal niet bekend met het bouwen van PC's en alle verschillende componenten die nodig zijn. Nu heb ik een wenslijst gemaakt met behulp van knowledgeable vrienden en Google. Het enige wat ik nog mis is een moederboard en ik kom er even niet meer uit.

Wenslijst: wenslijst: Marit's PC

Doel PC: Elke soort game, Adobe grafisch + video pakket + Streamen
(Game bijv. Valorant, Fortnite, GTA)

Ik zoek een?
Moederboard compatible met mijn uitgekozen componenten.

Wat is je budget?
max. 300 maar liever richting 150-200

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Ik heb een ethernet kabel die ingeplugd kan worden.

Lijst uitgeschreven:
Intel Core i5-13600K
MSI Radeon RX 6700 XT MECH 2X 12G
Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB
Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2D6000C36
Cooler Master V650 Gold-V2
WD Blue SN570 1TB

Ik sta ook open voor betere/goedkopere suggesties voor mijn huidige componenten.

Extra info: Heb nog geen behuizing gezocht maar hoopte op een mid tower. Verder weet ik hier ook niet veel over.

Thanks!

[Voor 5% gewijzigd door maritholly op 17-01-2023 14:31. Reden: Extra informatie]

Beste antwoord (via maritholly op 24-01-2023 09:21)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je nog meer opslag gebudgetteerd?

Met hedendaagse games die 100+ GB aan ruimte opslokken en je voor je Adobe projecten ook wel e.e.a. aan ruimte nodig gaat hebben is 1TB binnen no-time op. Dan heb je wel wat meer nodig.

Ook mis ik een behuizing. Waar ga je de PC in bouwen? Heeft die behuizing plek voor ATX of alleen mATX of Mini ITX borden?

uitvoering: ASRock Z790 Pro RS

Is een leuk bordje. Gaat goed samen met de 13600K, goede featureset.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Met hedendaagse games die 100+ GB aan ruimte opslokken en je voor je Adobe projecten ook wel e.e.a. aan ruimte nodig gaat hebben is 1TB binnen no-time op. Dan heb je wel wat meer nodig.

Ook mis ik een behuizing. Waar ga je de PC in bouwen? Heeft die behuizing plek voor ATX of alleen mATX of Mini ITX borden?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Kijk bij een moederbord ook goed naar wat je vereisten zijn qua I/O, een 13600K valt met eigenlijk ieder Z690 / Z790 bord wel te combineren, maar als jij bijv. 2x ethernet, 2x USB-C en minimaal 8 USB poorten op het back I/O panel wil kom je op hele andere bordjes uit dan wanneer je genoeg neemt met 1x USB-C, 1x Ethernet en bijv 6 USB poorten.

Zo kom ik eigenlijk altijd op de luxere borden uit omdat ik graag uitgebreide back panel I/O opties heb.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• maritholly
nelizmastr schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:50:

Heb ik niet maar als dit nodig is dan is dit zeker een goede tip. Zal daar zeker naar kijken!

Ik heb nog geen behuizing vastgesteld dus kan daar flexibel in zijn.

Bedankt voor de link! Ga deze zeker meenemen in mijn keuze.

• maritholly
Dennism schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:59:
Kijk bij een moederbord ook goed naar wat je vereisten zijn qua I/O, een 13600K valt met eigenlijk ieder Z690 / Z790 bord wel te combineren, maar als jij bijv. 2x ethernet, 2x USB-C en minimaal 8 USB poorten op het back I/O panel wil kom je op hele andere bordjes uit dan wanneer je genoeg neemt met 1x USB-C, 1x Ethernet en bijv 6 USB poorten.

Zo kom ik eigenlijk altijd op de luxere borden uit omdat ik graag uitgebreide back panel I/O opties heb.
Ik heb met dat laatste ook al wel genoegen. Mocht het uiteindelijk echt nodig zijn, kun je dan ook meer USBs creëren d.m.v. een USB hub?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
maritholly schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:07:
[...]

Ik heb met dat laatste ook al wel genoegen. Mocht het uiteindelijk echt nodig zijn, kun je dan ook meer USBs creëren d.m.v. een USB hub?
Kan, maar niet ieder apparaat is even blij met een usb hub, zeker met storage zie ik nog wel eens issues wanneer mensen die met meerdere apparaten koppelen via een hub.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• kujinshi
  • Laatst online: 19-01 20:36
Met 13600K zou ik voor een X670 gaan met biosupgrade, zodat ze de 13600K aankunnen. Is snel genoeg.

En wanneer je alles hebt, zelfs wat overclocken en die E cores uitzetten. Ben persoonlijk meer van stabiele all core overclocks dan dat systemen zelf maar alles regelen aan de hand van temperatuur vooral en wat naar welke core gaat. Met all core overclock zijn alle cores gelijk in snelheid en dat vinden games vooral helemaal niet erg.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

kujinshi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:41:
Met 13600K zou ik voor een X670 gaan met biosupgrade, zodat ze de 13600K aankunnen. Is snel genoeg.
X670 past geen Intel CPU op ;)

Dan kun je het bord weggooien ;)

En tja... Z690 en Z790 liggen niet ver uit elkaar qua prijzen als je voor een midrange bordje kiest.
Hoeft niet bijster high end te zijn met een i5, maar moet dan wel BIOS flash opties hebben zonder CPU,
want anders zit je met een baksteen waar je weer een Alder Lake voor mag ronselen. Niet super gebruiksvriendelijk. Voor de doorgewinterde Tweaker geen probleem, maar dat geldt niet voor iedereen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee