Toon posts:

Elektra leiding door plafond (betonplaat) boren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:28
Goedemorgen,

Ik moet een elektra leiding gaan aanleggen naar de eerste verdieping.
Hiervoor moet ik dus een gat in het plafond boren waar een PVC buis doorheen past (16mm).
Ik heb een Bosch boorhamer PBH 2500 SRE waarvan ik aanneem dat ik ermee door de betonplaat kan boren maar nu zoek ik nog een correcte boor.

Is een SDS boor 16mm dik, 400mm lang geschikt voor deze klus? Of ga ik het uberhaupt niet redden met deze boormachine?

Betreft een huis van bouwjaar 1980.

Alle reacties

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-01 21:34

keur0000

-------- N O N E --------

Boormachine is goed, zou alleen een iets dikkere sds+ boor halen. Bijvoorbeeld 18 of 19mm, dan gaat de buis soepel door het gat heen.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-01 11:50

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Moet wel lukken. Wat je ook kunt doen is eerst met een 10mm boor te beginnen, en dan naar 16 te gaan.

Verder; boor van beneden naar boven. Boven komt een vloer (denk ik?) dan kun je de eventuele brokstukken nog verdoezelen. Van boven naar beneden zal je stucwerk loskomen.

Professioneel Heftruck Syndroom

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:36
Met die boormachine ga je het wel redden. Tip voor boren: https://www.lidl.nl/p/parkside-boorset/p100346462

Zoals hierboven, pak ruimer dan 16mm, daar past de buis nooit doorheen.

• -Casper
Timorad schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:22:
Met die boormachine ga je het wel redden. Tip voor boren: https://www.lidl.nl/p/parkside-boorset/p100346462

Zoals hierboven, pak ruimer dan 16mm, daar past de buis nooit doorheen.
Verrek, dat is een mooie set voor een knappe prijs. Thanks voor de tip!

• -Casper
NeFoRcE schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:21:
Moet wel lukken. Wat je ook kunt doen is eerst met een 10mm boor te beginnen, en dan naar 16 te gaan.

Verder; boor van beneden naar boven. Boven komt een vloer (denk ik?) dan kun je de eventuele brokstukken nog verdoezelen. Van boven naar beneden zal je stucwerk loskomen.
Thanks! Ik boor vanuit de garage naar de berging. In de garage kijk je tegen de betonplaat aan. Gezien dit niet echt een net aanzicht is kan ik denk ik net zo goed voor gemak gaan en vanaf de berging naar beneden boren?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:26

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
-Casper schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:24:
[...]

Verrek, dat is een mooie set voor een knappe prijs. Thanks voor de tip!
Ik heb met die set boren ook een gat door de verdiepingsvloer geboord. Ging prima, alleen wel veel stof dus een hulpje erbij met de (bouw)stofzuiger is wel handig. Ik gebruikte een Metabo boorhamer met 2,8 joule slagkracht. Jouw Bosch heeft 1,9 joule, daar moet het ook wel mee lukken denk ik.

En denk om evt. leidingen natuurlijk ;)

[Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 17-01-2023 11:29]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015

Voorboren? met een boorhamer in beton? dat werkt niet. Direct met de juiste boor-diameter er door, anders gaat de boor happen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dit is soms wel een recept om een boor vast te laten draaien. Indien mogelijk kun je ook direct de juiste boor gebruiken.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:50
Ik zou, indien mogelijk, altijd 19mm buizen gebruiken, geen 16mm. Kost amper meer, en werkt zoveel makkelijker met draden trekken... Ik zit zelf in een grote verbouwing, en de paar plekken waar ik door 16mm moet (met name draden vervangen in bestaande buizen ivm ontbreken aarde of door oude kleur draden) gaat een heel stuk moeilijker dan daar waar ik 19mm heb gelegd.

Oh, en 3M kabelglijmiddel is je vriend :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• -Casper
Paul schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:48:
Ik zou, indien mogelijk, altijd 19mm buizen gebruiken, geen 16mm. Kost amper meer, en werkt zoveel makkelijker met draden trekken... Ik zit zelf in een grote verbouwing, en de paar plekken waar ik door 16mm moet (met name draden vervangen in bestaande buizen ivm ontbreken aarde of door oude kleur draden) gaat een heel stuk moeilijker dan daar waar ik 19mm heb gelegd.

Oh, en 3M kabelglijmiddel is je vriend :)
Helaas heb ik het te doen met een bestaande buis dus heb niet de luxe om er een dikkere buis in te zetten
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee