Toon posts:

Office PC Barebone

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cutiecutest
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-01 22:53
Deze pc is voor een familielid. Hij zit momenteel op een computer die +/- 15 jaar oud zo niet dan nog ouder en een beeldscherm die mooi 720p max ondersteunt uit het jaar stillekes. Hij is nog van de generatie hij doet het nog dus waarom zou ik het vervangen ondanks dat vrijwel elke applicatie die je opstart een opstarttijd heeft van ten minste 5 minuten. Het opstarten van de computer zelf is een ochtend routine op zichzelf. Te weinig RAM, oude HDD met uit mijn hoofd 64 gb opslag die ook ram vol staat, duo core die bij het minste of geringste begint te janken, kortom het is tijd voor een nieuwe computer.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gewoon een zakelijke computer voor werken met het office pakket en daarnaast gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen, youtube kijken en wellicht wat simpele low end games

Wat mag het systeem gaan kosten?
€ 1000 max.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Draadloze logitech muis en een goedkoop draadloos keyboard, hp officejet printer

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 134,98€ 134,98
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 164,15€ 164,15
1MonitorenSamsung LS24R650FDU Grijs, Zwart€ 139,-€ 139,-
1PC speakersetsLogitech Z120€ 14,50€ 14,50
1Geheugen internKingston Fury Impact KF432S20IBK2/16€ 46,71€ 46,71
1Solid state drivesKingston NV2 1TB€ 54,81€ 54,81
Totaal€ 554,15

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang het kwalitatief gerenommeerd merk is dan is het prima

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag energieverbruik
De computer moet stil zijn en dit is absolute vereisten want hij staat in een kantoor waar ook vergaderingen gehouden worden
De computer komt in een destijds op maat gemaakt bureau te staan. Een ITX zou ook passen, maar in mijn ervaring ben je dan altijd duurder uit omdat je nog een PSU en moederbord en kast los moet kopen dus ik denk dat deze form factor ideaal is, maar wellicht zien jullie dat anders
De computer moet lang meegaan
De computer moet voldoende opslagruimte hebben. Ja hij heeft nu maar 64 gb dat komt omdat alle werkdocumenten en archief op mijn computer staan dat is in totaal zo'n 175 gb aan documenten die eigenlijk ook op die pc horen te staan tel daarbij op dat ik ook inmiddels de persoonlijke nas voor familie foto's en filmpjes ben geworden en je raad het al 1 TB schijf it is. Dan houden ze nog ruim voldoende ruimte over en voor die prijs kan je het niet laten liggen imo.

Hij wil geen headset, maar gewone speakers.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb eigenlijk 5 vragen rondom dit systeem.

1. Aangezien ikzelf altijd met dedicated PSU werk vraag ik mij af of deze meegeleverde PSU van goede kwaliteit is en of deze genoeg vermogen levert om naast de PC ook de USB hub van de monitor van genoeg stroom te voorzien

2. Als ik de USB hub wil gebruiken die zich op de monitor bevindt moet ik dan een usb kabel verbinden met de computer of loopt dit gewoon via de kabel van displayport oid en kan ik daar dan gewoon de muis in pluggen en dan pikt de computer het op of werkt dat zo niet? Ik heb nooit een usb hub op mijn monitors gehad vandaar? Ik kan mij voorstellen dat de speakers het bijv. wel zullen doen omdat die stroom vragen via USB en met de 3.5 jackplug in de pc de audio input krijgen, maar met een draadloze muis lijkt het mij dat er 1 usb kabel naar de computer moet lopen van de usb hub om de usb hub aan te sturen klopt dit?

3. Tot slot zoals aangegeven moet de PC stil zijn. Nu zit er een stock koeler in, nu heb ik al lang geen pc gebouwd, maar destijds waren deze niet om over naar huis te schrijven. Stilte is echt een must! Daarnaast is goede koeling ook geen overbodige luxe voor de langdurigheid van het algehele systeem, mijn vraag is dus is de stock koeler stil? Of kan ik beter een andere koeler monteren en zo ja welke, want het over grote deel zal waarschijnlijk niet passen.

ik had zitten kijken naar https://tweakers.net/pric...octua-nh-l9a-am4/reviews/ maar daarvan lees ik dat deze noctua het niet echt cool houd onder loads. Nu zal dit systeem niet echt onder load komen te staan de eerste jaren, maar zolang de technologie vooruit gaat worden de applicaties zwaarder en loop je hier uiteindelijk toch tegen aan. Om te voorkomen dat dit dan zo'n form factor is geworden die niet meer gemaakt wordt tegen die tijd koop ik liever nu een goede cpu koeler dan tegen die tijd de computer af te schrijven.

4. Deze computer werkt met een soort PSU adapter zijn deze ook los te kopen in de toekomst mocht ooit de PSU het begeven?

5. Ik weet niks van speakers, het gaat erom dat er geluid uitkomt, maar ze willen soms wel eens een muziekje luisteren zijn er betere speakers die jullie aanbevelen. Ik kwam deze toevallig tegen en hadden redelijk goede reviews op coolblue dus ik dacht waarom niet, maar betere suggesties zijn welkom.

Alvast bedankt voor jullie input.

Alle reacties

• Asthaparhim
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06-02 07:50
De PSU is meer dan zat, anders stond je 5600g niet op de supported lijst. De USB hub van je monitor is niet verbonden in enige manier met de PC aangezien je monitor een eigen stroom stekker zal hebben.

De USB hub op je monitor is waarschijnlijk gewoon voor stroom en zal geen passthrough zijn, je monitor zal geen drivers op windows installeren ga ik even vanuit.

De stock cooler kan wel wat herrie maken onder load en een 5600g kan nog best wat trekken. Denk eigenlijk dat je met een 200GE (last gen) meer dan zat zou hebben, daar zou ik geen moeite hebben om hem passief mee te koelen.

Zelfs met een Wraith koeler is hij zeker hoorbaar
Een computer van 15 jaar oud is een stuk trager fan zelfs een dual core ryzen. Een 5600g, overkill.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:56
Ik zou een 27" quad HD monitor nemen als dat past, HD is ook al niet meer van deze tijd, bv Philips E-line 275E1S Zwart.

Die speakers zullen weinig bas geven, die zijn meer voor het geluid bij een Youtube filmpje. Fatsoenlijke speakers waar muziek aanvaardbaar op klinkt zijn flink duurder, bv Edifier R1280T Bruin, zie ook de review tab in de link.

De Noctua koeler is veel beter dan de stock koeler voor een stil systeem, en houdt deze CPU prima op temperatuur

[Voor 10% gewijzigd door martyw op 17-01-2023 05:45]

• Cutiecutest
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-01 22:53
Dat had ik er wellicht even bij moeten zetten. Ik denk dat een 27 inch beeldscherm wel past op zijn bureau qua formaat, maar met een quad HD resolutie worden de pictogrammen op een 27 inch scherm te klein. De familie leden in kwestie zijn niet meer de jongste en ze hebben dan ook allemaal een leesbril.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:54

Thomg

Aww yiss

Waarom denk je meer nodig te hebben dan iets als dit?
uitvoering: Intel NUC Kit NUC7PJYHN (EU stekker)

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:07
Ik heb zelf ook de Deskmini maar dan de Intel versie. Samen met een Noctua koeler is deze stil genoeg voor in een kantoor ruimte. Alleen onder zware load hoor ik hem af en toe blazen maar dat is incidenteel. Voor gewoon kantoorwerk en af en toe een spelletje moet dit geen probleem zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee