Toon posts:

Waarom niet FTP altijd in binaire modus?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:56
FTP heeft een ASCII en binaire modus om bestanden over te zetten. In bijv. de Filezilla-cliënt zit standaard een lijst met extensies die automatisch als ASCII worden overgedragen. Ook staat de optie "bestanden zonder extensie behandelen als ASCII-bestanden" standaard ingeschakeld.

En daar heb ik onlangs problemen mee ondervonden nadat een bestand zonder extensie en een bestand met de .xml extensie in werkelijkheid een binair bestand was, maar werd overgedragen in ASCII-modus waarna de bestanden corrupt waren. Handmatig de instellingen wijzigen loste dat op.

Nu zit ik te denken: is het veilig voor de bestanden om de binaire modus standaard te maken voor alle bestanden, incl. de ASCII-bestanden? In theorie wel als ik Google geloof... immers is het "voordeel" van ASCII-modus blijkbaar alleen maar dat de end-of-line karakters worden aangepast aan het doel-besturingssysteem. M.a.w. alle bestanden ongeacht type zouden toch 1-op-1 blijven als ik binaire modus gebruik?

Alle reacties

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ja. Ik doe zelf uitsluitend binary transfers. Ik zie geen enkele toegevoegde waarde meer in ASCII modus tenzij misschien in hele specifieke situaties die ik zelf nog nooit tegen gekomen ben.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:10
@Josefien indien de ene kant "windows" is en de andere kant een "linux variant"

Omdat windows en linux regels in een tekst bestand anders afsluiten (de ene met cr+lf en de andere niet (namelijk cr of lf)) FTP in text modus is nodig voor tekst bestanden die je aan beide kanten van de verbinding gebruikt of bewerkt. In text modus worden de regels aangepast. Als dat niet gebeurt kan een programma het eventueel foute bestand niet goed verwerken.

Als je bijvoorbeeld een sh script (opdrachten bestand in linux) in windows maakt of bewerkt moet je dat in text modus ftp-en om het goed te laten werken in linux.

Dit zou ik niet een specifieke situatie noemen, iedereen die linux en windows gebruikt kan hier tegenaan lopen

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:48
W1ck1e schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:33:
@Josefien indien de ene kant "windows" is en de andere kant een "linux variant"

Omdat windows en linus regels in een tekst bestand anders afsluiten (de ene met cr+lf en de andere niet (namelijk cr of lf)) FTP in text modus is nodig voor tekst bestanden die je aan beide kanten van de verbinding gebruikt of bewerkt. In text modus worden de regels aangepast. Als dat niet gebeurt kan een programma het eventueel foute bestand niet goed verwerken.
Dat noemt TS zelf ook al..
Als je bijvoorbeeld een sh script (opdrachten bestand in linux) in windows maakt of bewerkt moet je dat in text modus ftp-en om het goed te laten werken in linux.
FTP is een protocol van meer dan 50 jaar oud. De tijd dat het wenselijk was dat er gedurende een bestandsoverdracht met de inhoud van je bestand wordt gerommeld ligt al meer dan 20 jaar achter ons. Anders dan 50 jaar geleden ondersteunt iedere degelijke editor meerdere typen line endings en zijn veel bestandsformaten sowieso een stuk minder kritisch over line endings. Bovendien heb je tegenwoordig ook nog een veelvoud aan tekstindelingen, iets waar je editor óók voor verantwoordelijk is.

Binary is enige logische transfer mode. En je moet je sowieso afvragen of je niet beter iets als sftp kunt gebruiken.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:41
Tegenwoordig zijn tekst bestanden ook nog eens heel vaak utf-8 gecodeerd en daar snap hij niets meer van als je ascii gebruikt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:56
Duidelijk, dus de FTP cliënt permanent in binaire modus zetten kan geen kwaad :) Ik wil immers niet dat de inhoud van mijn bestanden gewijzigd wordt tijdens de overdracht. Ook geen vervanging van de end-of-line karakters.

Het gaat in dit geval om spelbestanden die van/naar een oude game-console worden gekopieerd, daarvan moet de inhoud dus juist hetzelfde blijven.

• W1ck1e
@Josefien Voor jouw gebruik kan het inderdaad geen kwaad.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:47
ftp moet je afschaffen, gebruik ssh/sftp, vragen over ftp stellen is eigenlijk gewoon zonde van je tijd.

edit: ok vooruit dan, binary is vergelijkbaar met zippen en komt 1 op 1 over. ascii hoeft maar 1 byte anders te staan en je file is corrupt.

ftp is een niet meer veilig te gebruiken protocol.

[Voor 52% gewijzigd door NimRod1337 op 17-01-2023 14:56]

• W1ck1e
Nein, Nein, Nein

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:41
Gaat gewoon over lokaal data verkeer op het lan dus ftp kun je daar prima voor gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Thralas schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:01:
De tijd dat het wenselijk was dat er gedurende een bestandsoverdracht met de inhoud van je bestand wordt gerommeld ligt al meer dan 20 jaar achter ons.
Git wil een woord.

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-01 16:24
wat heeft dat met bestandsoverdracht te maken?

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

mcDavid schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:33:
[...]

wat heeft dat met bestandsoverdracht te maken?
... Git werkt met bestanden (of nou ja, objecten met namen) die door de decentrale opzet bijna per definitie overgedragen worden naar andere locaties?

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CodeCaster schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:40:
[...]

... Git werkt met bestanden (of nou ja, objecten met namen) die door de decentrale opzet bijna per definitie overgedragen worden naar andere locaties?
Niks “bijna per definitie”. Je kunt prima een lokale repository in Git hebben en het zou me niets verbazen als een groot deel van de Git repositories in de wereld puur lokaal wordt gebruikt.

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:25
NimRod1337 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:52:
ftp moet je afschaffen, gebruik ssh/sftp, vragen over ftp stellen is eigenlijk gewoon zonde van je tijd.

edit: ok vooruit dan, binary is vergelijkbaar met zippen en komt 1 op 1 over. ascii hoeft maar 1 byte anders te staan en je file is corrupt.

ftp is een niet meer veilig te gebruiken protocol.
FTPS is FTP maar dan veilig. Dus nee, vragen stellen over FTP is geen zonde van je tijd en prima veilig te gebruiken.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:47
MerijnB schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:15:
[...]

FTPS is FTP maar dan veilig. Dus nee, vragen stellen over FTP is geen zonde van je tijd en prima veilig re gebruiken.
Je bedoelt en zegt ftps. Sftp zei ik, dat werkt wezenlijk anders.

[Voor 3% gewijzigd door NimRod1337 op 18-01-2023 11:30]

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:25
NimRod1337 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:30:
[...]

Je bedoelt en zegt ftps. Sftp zei ik, dat werkt wezenlijk anders.
Ik bedoel ik wat ik zeg: FTPS (en ja dat is iets heel anders dan SFTP) maar hetzelfde als FTP. Daarmee is jou stelling dat FTP zonde van je tijd en niet meer te gebuiken niet meer waar.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

downtime schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:07:
[...]

Niks “bijna per definitie”. Je kunt prima een lokale repository in Git hebben en het zou me niets verbazen als een groot deel van de Git repositories in de wereld puur lokaal wordt gebruikt.
offtopic:
We zijn ondertussen wel met mieren aan het copuleren terwijl we hun haren splitsen, maar de oorspronkelijke claim was dat we al 20 jaar niet meer aan tekstbestanden willen rommelen terwijl we ze overdragen van de ene naar de andere machine. Git is hier het levende tegendeel van. Eens?

Ook al zou elke Windows-editor ondertussen moeten kunnen omgaan met Linux-line-endings; als je een nieuw Bash-script maakt in VS Code en dit met Git uitcheckt en uitvoert op Linux, krijg je toch echt foutmeldingen over de regeleindes.

Vandaar de ingebakken mogelijkheid tot conversie, die naar mijn weten tot op heden actief wordt gebruikt door mensen die hun repositories wél delen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee