Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sean93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-04 03:33
Beste Tweaker,

Vanuit mijn hypotheek heb ik de mogelijkheid om een taxatierapport aan te leveren om zo een hogere waarde van het huis te kunnen doorgeven. Het idee hierachter is dat wanneer mijn huis op papier hoger getaxeerd wordt dan mijn hypotheek is, dat mijn maandlasten omlaag gaan. De bank ziet het dan alsof je al x-bedrag hebt "afbetaald".

Eind deze maand ontvangen we de sleutel van een nieuwe woning. Hier komt nog een keuken in + zonnepanelen op het dak, beide met eigen geld bekostigd.

In theorie voeg ik waarde toe, maar dit betekent niet dat de woning automatisch meer waar wordt.
Daarbij komt ook dat de markt weer krimpt. Ik zie vaker berichten langskomen over stijgende hypotheekrentes en dalende woningwaarde.

Vinden jullie dat ik er verstandig aan doe om mijn huis te laten taxeren als alles klaar is of schiet ik er weinig mee op ivm stijgende rentes/ dalende markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
En wat als nu even gebeurt waar je niet op zit te wachten?

Je hebt gekocht voor 480k maar de taxatie komt uit op 440k? Wat zijn de gevolgen dan?

Oprechte interesse, ik weet het antwoord ook niet? Je mag in Nederland immers 100% lenen? Moet je dan zelf de resterende 40k ophoesten buiten de hypotheek om?

Hoe werkt dat? Heb je daar inzicht in?

[ Voor 8% gewijzigd door DutchManticore op 16-01-2023 23:18 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sean93
Het is aan mijzelf om het rapport aan te leveren. Ik mag er dus voor kiezen om in een negatief geval, zoals in jouw vraag, niet te overhandigen.

Ook ben ik niet verplicht on periodiek te laten taxeren, dus als de markt instort over X-jaar en mijn huis onder water staat, maakt dat "niks" uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-04 00:56
Aha... risico-opslag verlagen.
Ja, dat kan, mocht uiteindelijk de taxatiewaarde lager uitvallen dan je had verwacht, ben je in het ergste geval een paar honderd euro taxatiekosten kwijt.

-toevoeging-
Eigen ervaring: taxatie in mei 2022 laten uitvoeren (redelijk top van de markt nog), huidige woningwaarde ~75.000 euro lager (volgens Funda), maar wel een risico-opslagschaal lager.

[ Voor 36% gewijzigd door Mr.D78 op 16-01-2023 23:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:42
DutchManticore schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:17:

Je hebt gekocht voor 480k maar de taxatie komt uit op 440k? Wat zijn de gevolgen dan?

Oprechte interesse, ik weet het antwoord ook niet? Je mag in Nederland immers 100% lenen? Moet je dan zelf de resterende 40k ophoesten buiten de hypotheek om?

Hoe werkt dat? Heb je daar inzicht in?
Dan lever je het rapport niet in bij de hypotheekverstrekker?

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
LuPo schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:21:
[...]

Dan lever je het rapport niet in bij de hypotheekverstrekker?
Gotcha!

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Moet het een officieel rapport zijn? Je kunt voor een paar tientjes een Calcasa-rapport laten maken. Dat geeft je al een idee en wordt door veel banken inmiddels geaccepteerd. In het ergste geval ben je dan een paar tientjes kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat je kunt proberen is even de woz waarde per 1/1/22 afwachten, als je 2 jaar geleden hebt gekocht dan is de kans aanwezig dat de woz waarde (flink) hoger is dan je hypotheek. En zo niet maak je bezwaar. (Vergeet niet om volgend jaar weer bezwaar te maken). Bezwaar niet via zo'n bureau, maar gewoon zelf even bellen.
Dat scheelt een taxatie.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sean93
eLScha schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:32:
Moet het een officieel rapport zijn? Je kunt voor een paar tientjes een Calcasa-rapport laten maken. Dat geeft je al een idee en wordt door veel banken inmiddels geaccepteerd. In het ergste geval ben je dan een paar tientjes kwijt.
Scherp, ik wist niet dat dit bestond maar de bank biedt deze ook aan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:44
Zou geen Calcasa doen in een nieuwbouwwijk (die van 30 euro). Hier in de wijk wisselt weinig van eigenaar, dat rapport zat er bij ons anderhalve ton naast (te laag). Uiteindelijk geld terug gekregen omdat er niks van klopte.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Bij de abn was 1 jaar geleden een optie om een desktop-calculatie te doen. Volledig geautomatiseerd en had binnen een week de gewenste laagste risico-opslag. Kostte 5 tientjes en is aftrekbaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneflo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-04 22:15
Kijk ook goed naar de kosten en wat voor taxatie je minimaal nodig hebt. Stel je hebt een huis van 500.000 met eenzelfde hypotheek. Als je naar risicoklasse 90% wil moet je taxatie dan ongeveer 555.000 zijn. Stel je gaat dan 0,1% per jaar minder betalen dan scheelt dat 500 euro per jaar. Kost je taxatie 800 heb je dat er in theorie in 2 jaar uit. Alleen door een nieuwe woz waarde of aflossen kan je misschien daar ook al binnen 2 jaar onder komen.

Kijk dus vooral welke taxatie je nodig hebt om het zinvol te maken en bedenk je dan hoe groot die kans is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:36

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
reneflo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:42:
Kijk ook goed naar de kosten en wat voor taxatie je minimaal nodig hebt. Stel je hebt een huis van 500.000 met eenzelfde hypotheek. Als je naar risicoklasse 90% wil moet je taxatie dan ongeveer 555.000 zijn. Stel je gaat dan 0,1% per jaar minder betalen dan scheelt dat 500 euro per jaar. Kost je taxatie 800 heb je dat er in theorie in 2 jaar uit. Alleen door een nieuwe woz waarde of aflossen kan je misschien daar ook al binnen 2 jaar onder komen.

Kijk dus vooral welke taxatie je nodig hebt om het zinvol te maken en bedenk je dan hoe groot die kans is.
Je voorbeeld klopt niet. Die 800 euro (wat bizar is voor een taxatie maar prima) is aftrekbaar. Dus op basis van jouw 500 euro voorbeeld is het binnen een jaar terugverdiend :)

Ongeveer twee jaar hetzelfde gedaan. Taxatie a 500 euro en gelijk twee risico schalen lager. Snel verdient. Mijn bank vereiste gevalideerd rapport of woz

[ Voor 8% gewijzigd door We Are Borg op 17-01-2023 22:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 16:40
800 euro is niet bizaar veel voor een taxatie volgens mij. Heb laatst mijn huis laten taxeren en moest iets van EUR 700/750 euro betalen. Door taxatie bespaar ik nu 100 euro/maand aan rente... lijkt mij een prima deal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:12
Hypotheken horen in PFSL, tikje die kant op.

Zelfde hier ook gedaan. NWWI taxatie was toen hier nodig (ING).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Gaat het om een hypotheek met NHG? Zo niet, dan kan je alles negeren.

Ik had in een voor mij vergelijkbare situatie wat onderzoek gedaan en daar kwam uit dat een taxatie voor de risico-opslag niet heel veel zou doen, ondanks dat het toch wel een stuk in waarde omhoog is gegaan.

Uiteraard is dat voor iedereen weer afhankelijk van toepasbare voorwaarden en risico-opslagen ten tijde van het afsluiten, maar wellicht iets om te checken.

Reviews

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-04 15:17
Via vereniging eigenhuis (als je per ongeluk lid bent) kon ik een taxatie aanvragen voor 525euro (maart 2022), hier was ook een volledige NWWI taxatie nodig om een lagere risico klasse te krijgen en dus helaas veel duurder dan de 90eu bij calcasa :'(

Wij zijn destijd 2treden naar benden gegaan, totaal 0,3% wat binnen 10maanden was terugverdient (bruto, dus netto nog sneller) en redelijk ook op de piek van de markt geweest :+

Let wel , waarschijnlijk is de hypotheek offerte gemaakt op basis van huis+keuken en gaat dat dus weinig waarde toevoegen gok ik. Verder is een taxatie toch meer hocuspocus en glazenbol kijken, dus succes!

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:01
Ophidian schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:31:
Zou geen Calcasa doen in een nieuwbouwwijk (die van 30 euro). Hier in de wijk wisselt weinig van eigenaar, dat rapport zat er bij ons anderhalve ton naast (te laag). Uiteindelijk geld terug gekregen omdat er niks van klopte.
geld dat niet voor oudere wijken dan dat ze er naarst zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

eLScha schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:32:
Je kan het proberen, maar die calcasa zal vziw uit blijven gaan van de waarde zonder uitbouw, omdat ze die niet zien.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
dennisk. schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:36:
Gaat het om een hypotheek met NHG? Zo niet, dan kan je alles negeren.

Ik had in een voor mij vergelijkbare situatie wat onderzoek gedaan en daar kwam uit dat een taxatie voor de risico-opslag niet heel veel zou doen, ondanks dat het toch wel een stuk in waarde omhoog is gegaan.

Uiteraard is dat voor iedereen weer afhankelijk van toepasbare voorwaarden en risico-opslagen ten tijde van het afsluiten, maar wellicht iets om te checken.
Als ik me niet vergis, val je met NHG al in de laagste risicogroep, en valt er dus weinig te verlagen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:52
een WOZ waarde rapport geldt in de meeste gevallen ook als zijnde risico opslag.
Ik heb dit zelf nu al 2 jaar achter elkaar gedaan. WOZ waarde bij een nieuwbouw word vaak geschat op hypotheekwaarde of aankoopwaarde van nieuwbouwwoning. In de 2-3 jaar op volgend heb ik steeds aardige verhogingen doorgekregen. Zodra WOZ beschikbaar werd heb ik hem gelijk ingediend bij mijn hypotheekverstrekker en ben zodoende al best omlaag gegaan met risico opslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:43

RvL

Wild Chocolate schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:18:
[...]

Als ik me niet vergis, val je met NHG al in de laagste risicogroep, en valt er dus weinig te verlagen.
Het scheelde bij mij 0,05%. Het is dat ik het o.b.v. de WOZ waardebepaling kon doen, maar anders zet het geen zoden aan de dijk. Maandelijks scheelt het enkele euro's. Toch weer enkele euro's die ik niet aan de bank hoef te geven, dat dan weer wel.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:31
Gewoon even makelaar contacten voor een vrijblijvende waardebepaling en aangeven dat je taxatie voor de rente overweegt. Makelaar kan dan aangeven of een taxatie gaat brengen wat je hoopt te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
bie100 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:44:
[...]

geld dat niet voor oudere wijken dan dat ze er naarst zitten?
Als er voldoende transacties zijn ip niet. Onze wijk is 20 jaar oud. Ondanks dat de gemeente en wijk 10% gestegen waren in 1 jaar, gold dit voor onze buurt niet. Waarde lag daardoor anderhalve ton onder taxatie van jaar eerder en ook onder WOZ waarde. En dat kon allemaal. :F

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

flashboarder schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:01:
800 euro is niet bizaar veel voor een taxatie volgens mij. Heb laatst mijn huis laten taxeren en moest iets van EUR 700/750 euro betalen. Door taxatie bespaar ik nu 100 euro/maand aan rente... lijkt mij een prima deal!
9 maanden terug: 500 euro voor NWWI taxatie. Dus daarom vind ik 800 euro veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Wild Chocolate schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:18:
[...]

Ja.

De juiste uitleg is dan ook niet dat "De bank [het dan] ziet alsof je al x-bedrag hebt "afbetaald" maar dat de waarde van het onderpand voor de bank hoger is, het risico dat de bank bij jouw hypotheek loopt (wanbetaling met executieverkoop met restschuld als gevolg) minder hoog is bij een hoger onderpand, en dat het deel van de hypotheekrente wat bedoeld is om dat risico af te dekken daarmee omlaag kan. Al is het effect inderdaad natuurlijk hetzelfde als wanneer je extra zou aflossen.

Bij NHG is er geen risico voor de bank op een executieverkoop met verlies, want die eventuele restschuld wordt door de NHG gedekt. Dus dan gaat het hele verhaaltje van risicoklassen niet door, NHG heeft doorgaans gewoon 1 enkele renteklasse.

Inderdaad gewoon even narekenen:
  • Welk taxatiebedrag moet er uit je rapport kopen om in een lagere risicoklasse te vallen, en hoe waarschijnlijk is die waarde. Reken daarbij met je huidige openstaande hypotheekschuld, dus als je al hebt afgelost telt dat ook mee.
  • Voor de verschillende risicoklasses waar je in terecht kan komen (inclusief "dezelfde klasse als nu"): wat levert je dat op termijn op. Dus het verschil in maandelijkse lasten over X maanden, minus de kosten van de taxatie. Als je risicoklasse niet omlaag gaat is dat dus effectief enkel de kosten van de taxatie, dus verlies.
  • Beslis: gegeven de verschillende scenario's, hoe waarschijnlijk ze zijn en wat ze opleveren, verwacht je netto een verbetering of niet. Zo ja, veel plezier met je taxatie.
Degenen met fatsoenlijke wiskunde in hun vakkenpakket herkennen hierin de berekening van de verwachtingswaarde van je winst.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:26
We Are Borg schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:37:
[...]

9 maanden terug: 500 euro voor NWWI taxatie. Dus daarom vind ik 800 euro veel
Door nieuwe regels bij taxaties zijn deze een stuk uitgebreider en tijdsintensiever geworden. (En dus duurder)

Waar eerst €500 de norm was, is dit nu €750

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Nou, ik vind 800 euro ook wel aan de hoge kant hoor. Mocht je toevallig al lid zijn van vereniging eigen huis dan heb je een gevalideerde taxatie voor € 524,-.

https://www.eigenhuis.nl/taxatie-nts#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:51
Maar als je je huis laat taxeren voor een renteverlaging gaat dan niet ook je WOZ omhoog?
Ergens kan ik me herinneren dat ik gelezen had dat ze een taxatie ergens in een register zetten en dat vervolgens dat jaar erop je woz dus dezelfde waarde heeft als de taxatie.

dit kan toch dan ondanks rente vermindering negatief uitpakken voor jezelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Ophidian schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:02:
[...]

Als er voldoende transacties zijn ip niet. Onze wijk is 20 jaar oud. Ondanks dat de gemeente en wijk 10% gestegen waren in 1 jaar, gold dit voor onze buurt niet. Waarde lag daardoor anderhalve ton onder taxatie van jaar eerder en ook onder WOZ waarde. En dat kon allemaal. :F
tja Calcasa en huispedia en wat voor meuk ook neem ik niet toch vaak niet serieus. het zijn indicaties van wat er aan huizen verkocht zijn in je straat of buurt en daaraan hangen ze een prijskaartje wat jou huis dan waard zou kunnen zijn

een goede taxatie kost gewoon een paar honderd euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 14:12

Croga

The Unreasonable Man

t14wo schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:07:
Door nieuwe regels bij taxaties zijn deze een stuk uitgebreider en tijdsintensiever geworden. (En dus duurder)
Waar eerst €500 de norm was, is dit nu €750
Voor ons huidige huis was het onder de oude regels €450, onder de nieuwe regels €500. De meeste van die uitgebreidere zaken hebben de taxateurs alweer geautomatiseerd. Hier in de regio is er in ieder geval nauwelijks impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hoeveel procent wil je huis omhoog hebben voor de renteopslag te verlagen? Over het algemeen in nieuwbouw geïnvesteerd = waarde en juist een Calcasa taxatie gaat alleen uit van m2's en inhoud. Dus niet je luxe keuken of zonnepanelen. Vorig jaar vroegen ze bij ons niet eens of er zonnepanelen op lagen terwijl statistisch gezien het waarde verschil hiervan hoger is dan de investering.

Plus dat de tijd niet mee zit is de kans dus reëel dat het, in deze tijden, lager uit komt. Een makelaar die langs komt kan voor een paar honderd euro wel flexibel zijn in wat er uit de taxatie komt, maar verwacht niet dat er opeens 20% meer uit komt. Vorig jaar was dit nog anders. Zelf in het traject om ons huis te verkopen maar is afgelopen jaar bijna een ton in waarde gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
flashboarder schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:01:
Even nieuwsgierig: heb je een hele hoge hypotheek of heb je nog een hoge rente omdat je 100 euro per maand kan besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:22
Heb dit afgelopen zomer ook gedaan en bij aanvraag van de taxatie gezegd dat ik minimaal een getaxeerde waarde van x euro nodig heb en als hij denkt dat dat er niet in zit hij niet hoeft te komen. Taxateur gaf aan dat dat waarschijnlijk wel haalbaar was aangezien vergelijkbare woning ook rond dat bedrag recent zijn verkocht.

Dat zou dus mijn tip zijn. Een taxateur kan prima inschatten of de taxatie waarde die je nodig hebt enigszins reeël is.

Taxatie is overigens ook aftrekbaar dus het is al snel terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

DutchManticore schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:17:

Dan lever je de taxatie niet in bij de bank :p

Een taxatie kost maar een paar honderd euro toch? Ik zou dat zeker doen als je daar mogelijk tienduizenden (of honderdduizende) euro's rente mee kunt besparen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-04 20:38
Sean93 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:12:
Vinden jullie dat ik er verstandig aan doe om mijn huis te laten taxeren als alles klaar is of schiet ik er weinig mee op ivm stijgende rentes/ dalende markt?
Stijgende rente zou geen invloed moeten hebben. Je hebt een rentecontract afgesproken dat nog X jaar vaststaat (of misschien variabel is), als je met een taxatie in een lagere risicocategorie terechtkomt krijg je niet een nieuw rentecontract maar vervalt een (deel van de) risico-opslag die de bank hanteert voor de hoogte van je hypotheek in vergelijking met de waarde van de woning.

Dalende markt is moeilijk in te schatten. Jij weet wat je voor de zonnepanelen+keuken hebt betaald en dat zal een waardevermeerdering zijn (vergeleken met een huis zonder keuken), zet dat af tegen het risico op een waardedaling in de tijd tot taxatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
bie100 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:21:
[...]

tja Calcasa en huispedia en wat voor meuk ook neem ik niet toch vaak niet serieus. het zijn indicaties van wat er aan huizen verkocht zijn in je straat of buurt en daaraan hangen ze een prijskaartje wat jou huis dan waard zou kunnen zijn

een goede taxatie kost gewoon een paar honderd euro
Eens, echter probleem met die partijen is wel dat als je ze erop wijst dat het niet klopt met een gevalideerde taxatie, ze het niet herzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Ophidian schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Eens, echter probleem met die partijen is wel dat als je ze erop wijst dat het niet klopt met een gevalideerde taxatie, ze het niet herzien.
nou dan zegt die taxatie dus ook niks met andere woorden weggegooid geld leuk voor eigen gebruik om er een keer naar te kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 16:40
Frame164 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:27:
[...]

Even nieuwsgierig: heb je een hele hoge hypotheek of heb je nog een hoge rente omdat je 100 euro per maand kan besparen?
Ik heb vooral de risico-opslag in een klap heel veel kunnen verlagen.
De waarde van het huis bij de bank ging van casco nieuwbouw naar de getaxeerde waarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-04 14:46

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

We Are Borg schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:24:
[...]

Je voorbeeld klopt niet. Die 800 euro (wat bizar is voor een taxatie maar prima) is aftrekbaar. Dus op basis van jouw 500 euro voorbeeld is het binnen een jaar terugverdiend :)

Ongeveer twee jaar hetzelfde gedaan. Taxatie a 500 euro en gelijk twee risico schalen lager. Snel verdient. Mijn bank vereiste gevalideerd rapport of woz
Volgens mij is de taxatie alleen aftrekbaar als het voor de verkoop van de woning is, maar dat is nu niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 15-04 16:58
@Sean93 Is het überhaupt reëel dat de taxatiewaarde dermate hoog is t.o.v. de hypotheek dat de LTV zover daalt dat je in een andere risicoklasse valt? In elk geval bij Rabobank zit die op 90 en 67,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 23:36
wheel schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:40:
@Sean93 Is het überhaupt reëel dat de taxatiewaarde dermate hoog is t.o.v. de hypotheek dat de LTV zover daalt dat je in een andere risicoklasse valt? In elk geval bij Rabobank zit die op 90 en 67,5.
Zeker! Bij (bijvoorbeeld) Florius komt na 90% eerst nog 85% en dan pas 65% (net als bij ABN Amro trouwens).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:00

Tazzios

..

Er al van uitgaande dat het geen NHG hypotheek is anders is het sowieso nutteloos zoals als al aangegeven.
Met de volgende vragen kun je zelf denk ook wel een afweging maken.

Hoeveel is de woning nu getaxeerd?
Wat is je hypotheek bedrag?
Voor hoeveel geld ga je er in stoppen?
Hoeveel moet het stijgen om in een andere staffel te vallen?
Hoeveel is de huizenprijs gedaald op het moment van de taxatie?
En maak vervolgens de som en afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
bie100 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:21:
[...]

tja Calcasa en huispedia en wat voor meuk ook neem ik niet toch vaak niet serieus.
De hypotheeknemer neemt het wél serieus.

Je kunt aan je hypotheekadviseur bij de bank vragen om gratis calcasa waarde op te vragen. Bij meerdere partijen is dit geen enkel probleem en kunnen ze zo telefonisch het bedrag noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 15-04 16:58
One-eye864 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:46:
[...]

Zeker! Bij (bijvoorbeeld) Florius komt na 90% eerst nog 85% en dan pas 65% (net als bij ABN Amro trouwens).
Ja, maar het hangt af van de partij waar TS zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Hann1BaL schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:39:
[...]

Volgens mij is de taxatie alleen aftrekbaar als het voor de verkoop van de woning is, maar dat is nu niet het geval.
Nee hoor: is gewoon aftrekbaar in dit geval

We Are Borg in "Risico-opslag hypotheek verlagen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sean93
wheel schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:40:
Bij mijn bank gaat het per 5%: 100, 95, 90 etc.
100% is voor mij een rentepercentage van 1,63 en 1,41 (aflossingsvrij en annuitair). Dit gaat met 0,07 omlaag bij de eerste 5%.

Volgens mij zou de woning dus minimaal ((hypotheek/95)*100) hoger getaxateerd moeten worden om minimaal 1 klasse omlaag te gaan. Of ik begrijp/bereken het verkeerd? Dan hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:00

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb dit afgelopen zomer voor de tweede keer gedaan (huis is nu 2,5 jaar oud). We zitten nu op 50% hypotheek tov waarde huis. Was dus dubbel en dwars de kosten waard.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-04 14:53

Badderbeest

De enige echte

Ik zou even kijken hoe groot het gat is naar een lagere risico-opslag. Soms is een extra aflossing genoeg om evensnel resultaat te boeken zonder dat je met een taxatie aan de slag moet. Als je het verschil met gemak uit eigen middelen en boetevrij kunt aftikken haal je het hoogste rendement uit je vervroegde aflossing.

De enige echte

Pagina: 1