Mechanisch toetsenbord met licht hoorbare toetsaanslag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollie29
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-09-2024
Beste Tweakeraars,

Ik zoek een nieuw toetsenbord. Op dit moment gebruik ik sinds 1,5 á 2 jaar jaar de Razer Synosa Lite welke zijn beste tijd heeft gehad. Diverse toetsen (waaronder de spatiebalk, 1, 2) slaan niet goed aan, de toetsen vervagen, hij piept... Het is eigenlijk een wonder dat ze dit ding op de markt hebben uitgebracht. Ik doe eigenlijk behoorlijk voorzichtig met mijn spul dus ben ook wel verbaasd. Ik werk er ook op, dus slijtage zal hierdoor wel wat sneller ontstaan. Het bevreemd mij wel dat ik meerdere jaren met een goedkoop toetsenbordje van 10 euro heb doorgebracht zonder al te veel te klagen, maar een toetsenbord van ~50 euro heb ik na anderhalf jaar al versleten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben de afgelopen week gaan rondkijken. Winkel... Internet... Een mechanisch toetsenbord leek mij wel wat, aangezien deze toetsenborden toch wat beter typen en ik slijt veel uren achter het toetsenbord. Ik heb dus ook best wat geld over voor mijn toetsenbord, laten we zeggen max 200, maar dan wil ik ook wel dat ik er minstens 4 jaar mee kan doen. Er zijn een paar dingen waar ik rekening mee moet houden:
- Typgeluiden. Mijn werkplek is in de woonkamer. Mijn vrouw kan dus de typgeluiden horen als zij op de bank zit bv. Ze zal er niet zo snel een probleem van maken, maar ik wil haar niet tot last zijn en ze heeft wel aangegeven dat ze het fijn zou vinden als de typgeluiden tot een minimum kunnen worden beperkt.
- Naast mijn werk speel ik af en toe een game (MMO) en een goed werkend toetsenbord zonder zware aanslag is hierbij dus ook prettig.
Aldus is mijn voorkeur gevallen op een mechanisch toetsenbord.

Na wat checks op het internet word ik niet zo heel veel wijzer. Soms moet je tegen de lamp aan lopen wil je het licht zien... Ik heb maar gewoon de G512 besteld. Deze zag er goed uit, aardig geprijsd (87 euro) en kwam met MX Brown Tactile keys. Ik heb ook goede ervaringen met Logitech dus de keuze was iets sneller gemaakt. Het toetsenbord heb ik net uitgepakt, aangesloten, lijkt wel een kerstboom die RGB, maar gelukkig eenvoudig kunnen dimmen tot aangenaam niveau. Maar... de toetsen zijn toch echt te hard. Het is iets harder dan de membraan die ik nu heb. Erg jammer!

Ik ben direct gaan onderzoeken wat het verschil nou is tussen de verschillende keys, want ik snapte het niet goed. Zo leer ik over 3 verschillende soorten: Linear, Clicky en Tactile. Ik heb op de website van Logitech de volgende pagina gevonden: Link. Zodoende een beetje kunnen testen en wat wijzer geworden. Ik kwam er echter ook achter dat er niet zo heel veel verschil zit tussen de MX Red of Brown keys. Het is gewoon een andere noot in feite.

Nu kom ik dus eigenlijk tot de hulpvraag: Wat is het beste om te doen in mijn situatie? Via dit filmpje ben ik eigenlijk best wel enthousiast geworden over de Silent Red Linear keys, maar ik kan niet zo snel een toetsenbord vinden die deze keys heeft. Weten jullie hoe dit precies werkt? Is het dan de bedoeling dat je deze keys apart koopt naast je toetsenbord en deze vervolgens zelf gaat monteren? Lijkt mij wel leuk om te doen, maar ik hoef nou ook weer niet zo'n heel omgebouwd custom made toetsenbord te hebben. Er moeten toch wel geschikte toetsenborden zijn voor mijn situatie lijkt mij? In essentie wil ik een mechanisch toetsenbord dat niet zo veel geluid maakt.

Ik hoor het heel graag!

Groeten,
Bakker

Beste antwoord (via Nollie29 op 20-01-2023 12:47)

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:01

djunicron

*click-swoosh-thud*

Nollie29 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:41:
Dankjewel voor je uitvoerige reply. Heel behulpzaam en hier heb ik ook echt wat aan! Ik ben eigenlijk benieuwd waarom de MX Silent Reds uiteindelijk niet zo fijn waren voor jou. Kun je vertellen waarom? Was het omdat ze zompig aanvoelen? Dat is eigenlijk ook weer niet wenselijk. Ik speel ook piano trouwens, dus vandaar dat ik enige veerkracht wel kan waarderen.

Na een nachtje slapen en jouw reactie gelezen te hebben ben ik aan het twijfelen tussen de Brown / Red / Silent Red switches. Als de MX red switches stiller zijn dan de MX Brown switches dan ga ik denk ik voor de MX Red switches.
Voor mij was een combinatie tussen "niet helemaal stil", wel het schuurderige van nieuwe Cherry switches en het gevoel van het terugkeren en raken van de bodem dat het gewoon niet prettig maakte. Het type bord en de kwaliteit daarvan bepaalde ook al behoorlijk hoe het gevoel ervan is.

Er zijn inmiddels heel veel "boutique" switches waar gewoon heel goede stille of stillere opties tussen zitten. Alleen zal je deze niet zo heel vaak in kant en klare bordjes tegenkomen. Nu zijn er natuurlijk borden waar je met hotswap zelf mee kan gaan uitwisselen, maar het op die manier verbouwen van een toetsenbord loopt al snel in de papieren en is een hoeveelheid toewijding die niet iedereen kan opbrengen.

MX Red en MX Brown maakt eigenlijk vrijwel geen verschil. Speed Silver, MX Black, allemaal hetzelfde geluid, maar, let wel, er zit behoorlijk verschil in de zwarte behuizingen en de RGB transparante variant. En dan was er jaren lang een hybride, met zwarte onderkant en doorzichtige top, die zou ik helemaal vermijden.

Als je wat meer veerkracht wilt, zou iets zwaarder, zoals b.v. Gateron Yellow (tussen Red en Black in) al een aanrader zijn, maar als je silent wilt, MX Black is er ook in silent uitvoering.

Of een bord luidruchtig is of niet, hangt er van de gekozen materialen af. Zitten de switches in een plaat voor stevigheid (plate) of niet, en zo ja, is dat aluminium, staal, plastic, etc. Is het een holle plastic behuizing of ligt het bord op foam randen in een metalen frame, etc.

Vandaag een nieuwe lijn binnen gekomen in België van Monokei:

https://mykeyboard.eu/cat...ards_3/?q=&sort_by=newest

YouTube: MONOKEI Standard Typing Test

Met daarbij een geluidstestje van de verschillende configuraties. Natuurlijk maak je ruimte en bureau uit voor het geluid, dus met een korreltje zou nemen. Maar dan heb je wel een goed idee van een bord met degelijk bouw en keycaps (groot verschil!) met de opties van standaard Cherry switches.

Edit; oh iets te vroeg op Verstuur gedrukt.
Die monokei heeft een PC plate, wat van nature wat stiller is. Gasket mount is dus tabjes aan de plate op foam, wat vaak een specifiek geluid geeft. Je krijgt hier al extra foam bij om het geluid verder te dempen. Werkt veel beter dan oringen om je caps heen, om een dwarsstraat te noemen en heeft in tegenstelling tot dat, geen verandering van het gevoel van de meeste borden.
Daarnaast is het hotswap! Dus je kan altijd nog de switches eruit trekken en wel iets exotischer als Silent Alpaca's, Haimu Heartbeats, Whispers of iets degelijks gebruiken. Heb je MX Silent Reds en wil je ze toch enkel zwaarder maken? Waarom nieuwe switches kopen, bestel voor 9 tot 15 euro nieuwe springveren, maak de switches open en vervang de veer. (wel veel werk, maar ook lekker goedkoop en flexibel).

[ Voor 13% gewijzigd door djunicron op 17-01-2023 17:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:19
Probeer uitvoering: Logitech MX Mechanical (Kailh Choc Brown V2, Qwerty US) eens. Heerlijk stil voor een mechanisch bord. uitvoering: Contour Design Balance (Qwerty US) kan ik ook aanbevelen maar is minder geschikt voor gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollie29
Bedankt voor de snelle reactie! Toevallig heb ik deze ook bij Mediamarkt gezien toen ik even naar binnen liep, maar niet getest. Ik moet bekennen dat ik even zal moeten wennen aan de ISO toetsenbordindeling. Ik prefereer ANSI, omdat ik dat gewend ben. Daarnaast zit er ook erg weinig ruimte tussen de keys, maar ook dit is een kwestie van gewenning. Ook heeft een bedraad toetsenbord trouwens wel de voorkeur.

[ Voor 14% gewijzigd door Nollie29 op 16-01-2023 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Dat bord is in die link al in "qwerty US". Niet in de Tweakers preview, maar wel b.v. bij de eerste site meteen die em aanbied.

Choc heeft inderdaad iets andere toetst afstanden, maar een heel groot verschil is het niet. Ik vind het persoonlijk wel duur voor wat je krijgt, maar dat is wat subjectief.

Er zijn diverse borden te bestellen met écht stille toetsen, maar dat wordt dan doorgaans in Azië bestellen.

Diverse switches zoals Silent Reds, Silent Black van Cherry gebruiken TPU voetjes. Ze voelen daarmee helaas direct zompig aan.

In Choc zijn er een aantal die eenzelfde aanpak hebben maar een stuk beter aanvoelen. Met gebruikelijke onmogelijk Kailh namen. In MX land zijn er erg veel. Haimu maakt geweldige semi en volledige stille switches. Gazzew maakt ook de U4 ook wel U4S genoemt, een wat heftigere tactile optie die erg stil is. Of de Bobagum, als je meer iets richting MX Black zoekt.

Heb zelf een aantal jaar terug een bord met MX Silent Reds gekocht van Vortex. Prima bord, maar de switches waren uiteindelijk niet voor mij.

https://mykeyboard.eu/cat...y/mechanical-keyboards_3/

Hier kan je er een aantal vinden. De daar genoemde Leopold is al meteen een VEEL beter bord dan iedere Logitech of Corsair naar mijn mening. En voor minder.
https://mykeyboard.eu/cat...emint-mx-silent-red_2863/
Deze shop verstuurd uit België.

In Duitsland zit CandyKeys, altijd even afwachten wat je daar op voorraad vindt en even uitkijken of het US Intl aka ANSI layout is niet en niet QWERTZ dus.
https://candykeys.com/cat...herry%20MX%20Silent%20Red

Hier ook fullsize opties op voorraad zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollie29
Dankjewel voor je uitvoerige reply. Heel behulpzaam en hier heb ik ook echt wat aan! Ik ben eigenlijk benieuwd waarom de MX Silent Reds uiteindelijk niet zo fijn waren voor jou. Kun je vertellen waarom? Was het omdat ze zompig aanvoelen? Dat is eigenlijk ook weer niet wenselijk. Ik speel ook piano trouwens, dus vandaar dat ik enige veerkracht wel kan waarderen.

Na een nachtje slapen en jouw reactie gelezen te hebben ben ik aan het twijfelen tussen de Brown / Red / Silent Red switches. Als de MX red switches stiller zijn dan de MX Brown switches dan ga ik denk ik voor de MX Red switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum, deze gemist? Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de koopadivesfora.

Move OH -> CKA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Nollie29 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:41:

Voor mij was een combinatie tussen "niet helemaal stil", wel het schuurderige van nieuwe Cherry switches en het gevoel van het terugkeren en raken van de bodem dat het gewoon niet prettig maakte. Het type bord en de kwaliteit daarvan bepaalde ook al behoorlijk hoe het gevoel ervan is.

Er zijn inmiddels heel veel "boutique" switches waar gewoon heel goede stille of stillere opties tussen zitten. Alleen zal je deze niet zo heel vaak in kant en klare bordjes tegenkomen. Nu zijn er natuurlijk borden waar je met hotswap zelf mee kan gaan uitwisselen, maar het op die manier verbouwen van een toetsenbord loopt al snel in de papieren en is een hoeveelheid toewijding die niet iedereen kan opbrengen.

MX Red en MX Brown maakt eigenlijk vrijwel geen verschil. Speed Silver, MX Black, allemaal hetzelfde geluid, maar, let wel, er zit behoorlijk verschil in de zwarte behuizingen en de RGB transparante variant. En dan was er jaren lang een hybride, met zwarte onderkant en doorzichtige top, die zou ik helemaal vermijden.

Als je wat meer veerkracht wilt, zou iets zwaarder, zoals b.v. Gateron Yellow (tussen Red en Black in) al een aanrader zijn, maar als je silent wilt, MX Black is er ook in silent uitvoering.

Of een bord luidruchtig is of niet, hangt er van de gekozen materialen af. Zitten de switches in een plaat voor stevigheid (plate) of niet, en zo ja, is dat aluminium, staal, plastic, etc. Is het een holle plastic behuizing of ligt het bord op foam randen in een metalen frame, etc.

Vandaag een nieuwe lijn binnen gekomen in België van Monokei:

https://mykeyboard.eu/cat...ards_3/?q=&sort_by=newest

YouTube: MONOKEI Standard Typing Test

Met daarbij een geluidstestje van de verschillende configuraties. Natuurlijk maak je ruimte en bureau uit voor het geluid, dus met een korreltje zou nemen. Maar dan heb je wel een goed idee van een bord met degelijk bouw en keycaps (groot verschil!) met de opties van standaard Cherry switches.

Edit; oh iets te vroeg op Verstuur gedrukt.
Die monokei heeft een PC plate, wat van nature wat stiller is. Gasket mount is dus tabjes aan de plate op foam, wat vaak een specifiek geluid geeft. Je krijgt hier al extra foam bij om het geluid verder te dempen. Werkt veel beter dan oringen om je caps heen, om een dwarsstraat te noemen en heeft in tegenstelling tot dat, geen verandering van het gevoel van de meeste borden.
Daarnaast is het hotswap! Dus je kan altijd nog de switches eruit trekken en wel iets exotischer als Silent Alpaca's, Haimu Heartbeats, Whispers of iets degelijks gebruiken. Heb je MX Silent Reds en wil je ze toch enkel zwaarder maken? Waarom nieuwe switches kopen, bestel voor 9 tot 15 euro nieuwe springveren, maak de switches open en vervang de veer. (wel veel werk, maar ook lekker goedkoop en flexibel).

[ Voor 13% gewijzigd door djunicron op 17-01-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollie29
Dankjewel voor alle hulp. Ik ga dit alles even rustig laten bezinken en na binnenkort een keuze maken. Waarschijnlijk nog een paar keer testen in verschillende winkels.

Groeten Bakker
Pagina: 1