Lekkage in verwarmingsbuis, denk ik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VosStijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05-2023
Hoi allemaal,

Ik heb een huis gekocht met waterschade aan een muur. De lambrisering stond helemaal krom. Er werd gezegd dat het ging om schade door een oudere lekkage, reeds meer dan 10 jaar, die al verholpen zou zijn.

Bij het openbreken van de lambrisering bleek het onderliggende hout nog erg vochtig te zijn. Zo vochtig dat het echt op een recentere lekkage lijkt. Het begint bovenaan de muur op ruim 2 meter hoogte van de begane grond. Op de muur op de verdieping daarboven en de zolder is geen vocht te zien.

Tot mijn grote verbazing merkte ik vervolgens dat er precies boven de lekkage verwarmingsbuizen lopen. En, nog groter was de schrik toen ik zag dat er in een verleden door iemand zonder benul in de muur is geboord op die plek. Er zaten zelfs gaatjes in het isolatiemateriaal rondom de verwarmingsbuis, en er stak zelfs een plug uit welke iemand door het gemaakte gat in de muur had gestoken. Bizar, maar lekkage opgespoord zou je denken.

Echter kan ik nu op de leiding zelf geen gat of water detecteren, ook is het gebied eromheen niet vochtig. Dit terwijl er 30 cm eronder wel waterschade is te zien. Nu zou het volgens de vorige eigenaren gaan om een lekkage die er al meer dan 10 jaar zat. Het kan dus echt een miniscuul klein gaatje zijn denk ik. De druk op de CV zegt 1.6, maar we wonen er te kort om te zien of het echt afneemt.

Mijn vraag: Denken jullie dat het mogelijk is dat er inderdaad sprake is van lekkage in de cv leiding, maar dat de schade en het vocht zich pas een centimeter of 30 lager uit? Of moet ik het toch ergens anders zoeken.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-06 19:58

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Verborgen gebrek lijkt me.
Als het lekt is het meestal een koppeling. Een klein lek kan best lang duren voor de druk flink zakt. Zijn de verwarming leidingen ingefreesd? Foto had wat duidelijker geweest.

Theo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-06 17:10
meten met een vochtmeter waar het vochtiger wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VosStijn
xah5kiDe schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:01:
Verborgen gebrek lijkt me.
Als het lekt is het meestal een koppeling. Een klein lek kan best lang duren voor de druk flink zakt. Zijn de verwarming leidingen ingefreesd? Foto had wat duidelijker geweest.
Nee het is niet ingefreesd. Ik heb een koofje opengemaakt en daarachter lopen gewoon de leidingen met wat isolatiemateriaal eromheen. Het is daar niet nat dus, maar een stukje eronder wel. Vraag me af of het dus in theorie kan dat daar alsnog de lekkage zit, dan laat ik een loodgieter komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Ketel bijvullen tot 2 bar en dan kijken wat er gebeurd de komende week, is die muur een tussenmuur of is het de muur van de buitenkant zeg maar met spouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:58
Met een miniscuul lekje in je cv systeem blijft de druk nog geen halve dag op 1.6 bar
Binnen een paar uur slaat je cv dan (als het goed is) gewoon al af en staat je meter op 0 bar.
Het water kan er dan nog wel uitlopen, afhankelijk van hoe groot het lek is, of waar het zit. Maar zal minder snel gaan. Bij 1.6 bar spuit het er vaak uit, is best forse druk. Bij een haarscheurtje kan het een nevel of als druppeltjes eruitkomen.
Naast drukverlies zou je dan dus inderdaad ook ergens water moeten vinden. Ook kan je het wel eens ruiken, als je de geur kent.
Als de druk een dag constant op 1.6 staat en blijft, is de kans op een lek klein... tenzij een deel wat lekte is afgesloten geweest, en je het recent weer hebt opengedraaid oid. Maar dan nog, dan zou je die 1.6 bar relatief snel terug zien lopen.

Een lek wat 10 jaar geleden is gefixt, zegt niks, kan ergens anders weer gaan lekken, of opnieuw. Dingen slijten/roesten, dingen gaan stuk.

Zo kwam ik er recent ook achter. Ineens was de druk gewoon 0. Bijvullen, en paar uur later weer 0.
Lekje was echt niks meer dan druppeltje voor druppeltje leegloop op 1 van de radiatoren (roest). Ik was er nooit achter gekomen als de druk niet zo snel zou zijn teruggelopen. Verbaasde me wel.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeEs op 17-01-2023 06:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:01
GeeEs schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 05:44:
Met een miniscuul lekje in je cv systeem blijft de druk nog geen halve dag op 1.6 bar
Binnen een paar uur slaat je cv dan (als het goed is) gewoon al af en staat je meter op 0 bar.
Het water kan er dan nog wel uitlopen, afhankelijk van hoe groot het lek is, of waar het zit. Maar zal minder snel gaan. Bij 1.6 bar spuit het er vaak uit, is best forse druk. Bij een haarscheurtje kan het een nevel of als druppeltjes eruitkomen.
Naast drukverlies zou je dan dus inderdaad ook ergens water moeten vinden. Ook kan je het wel eens ruiken, als je de geur kent.
Als de druk een dag constant op 1.6 staat en blijft, is de kans op een lek klein... tenzij een deel wat lekte is afgesloten geweest, en je het recent weer hebt opengedraaid oid. Maar dan nog, dan zou je die 1.6 bar relatief snel terug zien lopen.

Een lek wat 10 jaar geleden is gefixt, zegt niks, kan ergens anders weer gaan lekken, of opnieuw. Dingen slijten/roesten, dingen gaan stuk.

Zo kwam ik er recent ook achter. Ineens was de druk gewoon 0. Bijvullen, en paar uur later weer 0.
Lekje was echt niks meer dan druppeltje voor druppeltje leegloop op 1 van de radiatoren (roest). Ik was er nooit achter gekomen als de druk niet zo snel zou zijn teruggelopen. Verbaasde me wel.
Ik heb een lekkend voetventiel, maar die drupt zo langzaam dat ik hooguit 1 of 2 keer per jaar moet bijvullen. Ik kwam het lek pas tegen toen ik de radiator tijdelijk moest afkoppelen. Ik zou dus niet vertrouwen op de druk van de ketel om het lek op te sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Geen idee, ben geen expert, maar de monteur liet het zien bij ons.
Je hebt overigens druppelen en druppelen.
Net bijgevuld was het bij ons meer een hele fijne nevel die er uitspoot!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 08:38
@GeeEs jou expansievat was blijkbaar versleten, als je druk zo snel weg valt met wat druppeltjes lek. Reken op 5 á 10liter voor de druk weg is, dat is best veel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Als de vochtplek recht onder de leiding zit dan volstaat een bakje.

Wat zit er aan de andere kant van de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VosStijn
Rukapul schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:47:
Als de vochtplek recht onder de leiding zit dan volstaat een bakje.

Wat zit er aan de andere kant van de muur?
Toerq schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 01:52:
Ketel bijvullen tot 2 bar en dan kijken wat er gebeurd de komende week, is die muur een tussenmuur of is het de muur van de buitenkant zeg maar met spouw.
Het is de muur tussen ons en de buren. Oud huis, dus geen spouwmuur. Letterlijk een bakstenen muur met daarop wat balkjes en raggelwerk, met daarop de lambrisering geschroefd. Het raggelwerk en de lambrisering is verrot en vochtig. Dachten nog aan optrekkend vocht, maar het komt echt tot meer dan 2 meter hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Foto van de situatie kan inderdaad helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
VosStijn schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:52:
[...]

[...]

Het is de muur tussen ons en de buren. Oud huis, dus geen spouwmuur. Letterlijk een bakstenen muur met daarop wat balkjes en raggelwerk, met daarop de lambrisering geschroefd. Het raggelwerk en de lambrisering is verrot en vochtig. Dachten nog aan optrekkend vocht, maar het komt echt tot meer dan 2 meter hoogte.
Dan zou de buur er ook last van moeten hebben lijkt me als het enkel steens muurtje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
Valt wel mee hoor, mijn kranen lekken ook een beetje maar is niet zo dat het eruit spuit.
Bijvullen 1x in de maand is voldoende hier, de ketel begint dan lawaai te maken dan weet ik dat het moet gebeuren.
Als je druk 0 bar is heb je lekkage beneden, Als je rond de 1 bar uitkomt zit het lek boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:27
In ieder geval overal foto's van maken en melden bij je aankoopmakelaar.

Dit gaat richting verborgen gebrek. Zeker gezien dat ze gezegd hebben dat het een oud lek is. Dan mag het niet nat zijn.

Enfin, wie eist bewijst. Vastleggen, vastleggen en vastleggen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 12:42
Dan zou de buur er ook last van moeten hebben lijkt me als het enkel steens muurtje is.
Het verbaast me altijd weer hoeveel mensen dit soort gebreken negeren/accepteren :)

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
naftebakje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:39:
@GeeEs jou expansievat was blijkbaar versleten, als je druk zo snel weg valt met wat druppeltjes lek. Reken op 5 á 10liter voor de druk weg is, dat is best veel.
Zeker niet, niks verder kapot. Gewoon een klein lekje in 1 van de radiatoren. Gelukkig op de badkamer, dus het water liep zo de douche in.
Klein systeem. Of de druk echt 0 was, geen idee inderdaad. Maar het display zei 0.0 maar er zat natuurlijk nog veel meer water in het systeem. Alleen geen of te weinig druk. Dan slaat het hele systeem af bij ons.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeEs op 17-01-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Toerq schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Valt wel mee hoor, mijn kranen lekken ook een beetje maar is niet zo dat het eruit spuit.
Bijvullen 1x in de maand is voldoende hier, de ketel begint dan lawaai te maken dan weet ik dat het moet gebeuren.
Als je druk 0 bar is heb je lekkage beneden, Als je rond de 1 bar uitkomt zit het lek boven.
Was bij ons op de 1e verdieping, cv ketel hangt op zolder, beneden in de keuken stond de manometer in de keuken ook op 0, in ieder geval helemaal links, maar hoe precies dat is... Geen idee. Zou ook inderdaad 1 bar kunnen zijn?!
Maar ik snap dat de druk op begane grond altijd hoger dan boven is. Alles onder de badkamer zal ook nooit leeglopen als het lek daar zit.
Ketel slaat af als de systeemdruk onder de 0.5 bar komt heb ik me laten vertellen.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeEs op 17-01-2023 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26

BCC

Wat zit er aan de andere kant van de muur bij de buren? Ook een badkamer? Het kan natuurlijk ook een lekkage aan hun kant zijn van de kraan op de muur.

Verder is het inderdaad een verborgen gebrek, maar verwacht ik niet dat je de vorige bewoners daarvoor aansprakelijk kan stellen - https://www.juridischloke...oning/verborgen-gebreken/
Soms is verkoper ‘aansprakelijk’ voor het gebrek. Dat betekent dat hij het gebrek moet repareren, of de reparatiekosten moet betalen. De verkoper kan aansprakelijk zijn als:

- u uw woning niet normaal kunt gebruiken door het gebrek
- de verkoper wist van het gebrek, maar het niet aan u meldde
Je kan er nog wonen en de verkoper heeft het aan je verteld. Je koopt een huis as-is.

[ Voor 67% gewijzigd door BCC op 17-01-2023 11:32 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VosStijn
Bedankt allemaal. Ik laat een loodgieter komen omdat ik toch zeker moet weten of hier de lekkage zit. De ervaringen hier lopen nogal uiteen. Ik vind het gewoon opmerkelijk dat de leiding zelf niet nat is, maar de muur daaronder wel. Andere verklaringen voor de waterschade kan ik echt niet vinden, er lopen geen andere leidingen of iets dergelijks.

Wat betreft de vraag of het een verborgen gebrek is: Ik ga wel via de makelaar een poging doen de verkopers hiervoor aansprakelijk te stellen, zeker omdat er overduidelijk over een deel van de trap is geschilderd waar ook waterschade blijkt te zitten. Mochten ze geen gehoor geven aan het verzoek is het waarschijnlijk niet de moeite waard om dit echt voor de rechter te laten komen omdat het om een relatief klein schadebedrag gaat, maar wellicht werken ze direct mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VosStijn
elleP schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:53:
[...]

Het verbaast me altijd weer hoeveel mensen dit soort gebreken negeren/accepteren :)
Het is echt bizar. De vorige eigenaren hebben naar eigen zeggen meer dan 10 jaar tegen een beschadigde muur zitten kijken, zonder ooit te besluiten om de lambrisering te verwijderen of nader onderzoek te doen. Ik sta nergens meer van te kijken, maar het lijkt niet dieper in de muur te zitten dus ik betwijfel of het iets is waar de buren ook last van zouden hebben. Overigens wonen we er nu 2 weken en lijkt het huis hiernaast wel leeg te staan, of ze zijn op vakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 00:38

Tacoos

i am i

VosStijn schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:49:
Bedankt allemaal. Ik laat een loodgieter komen omdat ik toch zeker moet weten of hier de lekkage zit. De ervaringen hier lopen nogal uiteen. Ik vind het gewoon opmerkelijk dat de leiding zelf niet nat is, maar de muur daaronder wel. Andere verklaringen voor de waterschade kan ik echt niet vinden, er lopen geen andere leidingen of iets dergelijks.

[...knip...]
Kan de schade niet veroorzaakt worden door een probleem bij de buren?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VosStijn
Tacoos schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:56:
[...]

Kan de schade niet veroorzaakt worden door een probleem bij de buren?
Het zou me verbazen omdat het nergens doorheen lijkt te komen. De bakstenen muur is nergens heel nat of beschadigd ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-06 05:46

Als de druk een dag constant op 1.6 staat en blijft, is de kans op een lek klein...
Lopen er ergens ook waterleidingen door de muur? In dat geval zou je inderdaad wel verschil moeten ruiken tussen CV water en leidingwater. Als je niet weet hoe CV water ruikt, dan zou je een een paar druppels kunnen aftappen bij een radiator.

Je kan ook je hoofdkraan eens een tijdje dicht draaien om te kijken of het vocht dan afneemt, al is het de vraag of dit lan genoeg is om verschil te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Klopt inderdaad. Is een typische geur. Valt ook best goed op. Al kan ik me ergens ook weer voorstellen dat nat hout (lambrisering) het een beetje maskeert, omdat nat hout ook een typische geur heeft. ... Snuffelen dus ;)

Je ruikt het ook goed als je een radiator ontlucht.

[ Voor 34% gewijzigd door GeeEs op 17-01-2023 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VosStijn
GeeEs schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:01:
Klopt inderdaad. Is een typische geur. Valt ook best goed op. Al kan ik me ergens ook weer voorstellen dat nat hout (lambrisering) het een beetje maskeert, omdat nat hout ook een typische geur heeft. ... Snuffelen dus ;)

Je ruikt het ook goed als je een radiator ontlucht.
Bij de open muur stinkt het inderdaad vooral naar nat hout. Donderdag komt er iemand kijken, dan geef ik wel een update voor de nieuwsgierigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Als er niet gestookt wordt bij de buren, dan kun je nu last hebben van een koude brug. Begin anders eerst met stoken en ventileren. Vochtige lucht condenseert bij het dauwpunt. Dus voelt de muur koud of warm aan? Warmtecamera is dan heel handig :-)
Bij gebrek aan foto is dit weer gokken.

[ Voor 7% gewijzigd door xah5kiDe op 17-01-2023 13:42 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VosStijn
xah5kiDe schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:42:
Als er niet gestookt wordt bij de buren, dan kun je nu last hebben van een koude brug. Begin anders eerst met stoken en ventileren. Vochtige lucht condenseert bij het dauwpunt. Dus voelt de muur koud of warm aan? Warmtecamera is dan heel handig :-)
Bij gebrek aan foto is dit weer gokken.
Ga ik even naar kijken. Hoe stel ik vast of er sprake is van een koudebrug?

Edit: Het zit trouwens ergens midden op de muur, maar een beperkt gedeelte. Kan dat wel?

[ Voor 8% gewijzigd door VosStijn op 17-01-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De snelle methode, voel met je hand. Is de muur erg koud?
De correcte methode, meet de kamer temperatuur en de relatieve vochtigheid. Gebruik deze gegevens om het dauwpunt uit te rekenen. Meet vervolgens met een contactloze IR thermometer (zo'n pistool voor een tientje) wat de temperatuur op de muur is.
Of het logisch is hangt van de andere kant van de muur af. Wat zit daar precies op die plek?

[ Voor 21% gewijzigd door xah5kiDe op 17-01-2023 16:16 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VosStijn
Even opnieuw gekeken in de bouwkundige keuring. Toen was de cv druk 0.9. Nu toch weer het vermoeden van een lekkage in de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:43
VosStijn schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Het is echt bizar. De vorige eigenaren hebben naar eigen zeggen meer dan 10 jaar tegen een beschadigde muur zitten kijken, zonder ooit te besluiten om de lambrisering te verwijderen of nader onderzoek te doen.
Ik wou dat het anders was, maar ik zou hier voortaan vanuit gaan: spul niet in het zicht is zonder directe inspectie verdacht.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VosStijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGUI7_wokVes3337v6AMt3I0kvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGJeSg4AhMT5RbZKHeqZ9Apx.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt dit op een lekkageplek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
Een theedoek ofzoiets erom heen wikkelen en morgen kijken of het nat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpnl
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08-06 08:05
Bovenstaande kan ik bevestigen, maar een lek moet ook ergens beginnen. Bij ons begon het met 2x per winter bijvullen, naar maandelijks, wekelijks en uiteindelijk bijna om de dag.

Uiteindelijk na 3 verschillende lekdetecties het lek weten te vinden door op de verdeler telkens 1 groep af te sluiten. Ondanks dat dit dus een groot lek was (0.5bar per dag) was het niet dat er een kletsnatte plek was, beton was wel vochtig ter plaatse.

Ik kan je hooguit succes en eventueel een goede lekdetectie toewensen (overigens vergoed vanuit opstalverzekering). Maar als je cv druk niet significant daalt zou ik me er ook niet te druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 10:03
Jpnl schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:12:
Bovenstaande kan ik bevestigen, maar een lek moet ook ergens beginnen. Bij ons begon het met 2x per winter bijvullen, naar maandelijks, wekelijks en uiteindelijk bijna om de dag.
Zo ging het bij ons ook. Bijna niks, en dan steeds vaker en vaker.
Toen het naar 1 keer per week ging lekdetectie gebeld om het te vinden. Toen ze konden komen (bleek in de kruipruimte te zitten) zaten we al op 2X per week vullen.

Gelukkig konden loodgieters snel komen en hadden ze beschermings-apparatuur bij zich.
Want de lucht in de kruipruimte..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VosStijn
Jpnl schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:12:
[...]

Uiteindelijk na 3 verschillende lekdetecties het lek weten te vinden door op de verdeler telkens 1 groep af te sluiten. Ondanks dat dit dus een groot lek was (0.5bar per dag) was het niet dat er een kletsnatte plek was, beton was wel vochtig ter plaatse.

Ik kan je hooguit succes en eventueel een goede lekdetectie toewensen (overigens vergoed vanuit opstalverzekering). Maar als je cv druk niet significant daalt zou ik me er ook niet te druk over maken.
De waterschade in de muur is echt significant met houtrot en heeft zelfs de trap aangetast. Moet echt wel iets gebeuren. Bedankt iig voor de bevestiging dat een lek ook onopvallend kan zijn. De schade is in dit geval makkelijk gelokaliseerd dus het zal toch ergens daar moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Kan het ook niet zo zijn dat er een waterleiding loopt in de muur? Heb ik ook al eens gezien, muur nat. Je focussed nu op die cv leiding, maar wie weet is het de wel een waterleiding IN de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Niet echt volgens mij, anders zou je waarschijnlijk ook wel wat kalksporen moeten zien, zeker als het al zo lang lekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
Toerq schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:56:
[...]

Een theedoek ofzoiets erom heen wikkelen en morgen kijken of het nat is.
Is een idee. Keukenpapier kan ook, dan zie je het vaak net wat sneller, vooral ook omdat dit papier een enorme capillaire werking heeft en het water als het ware naar binnen zuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VosStijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucChxuCWycrfEHhzcjZG610yN5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOivUfJPIZRBjv4ECD3anouP.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien hier iets beter te zien. Er zit wel wat hards onder de verwarmingsbuis en hij is heel erg rood verkleurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wikkel er een stuk keukenpapier om waar je denkt dat t lekt...

merk je het echt snel zat

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Lekkage van warmte is zeker.

Kan je mooi buisisolatie omheen doen als je het waterlek hebt gerepareerd (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Dat ziet er niet echt gezond uit idd.
Het lijkt ook wel schimmel op het onderste stuk vd linkerbuis?!
Of is het de scherptediepte/AI die de mist in gaat vd phone camera?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VosStijn
Even kleine update: Loodgieter denkt dat er geen lekkage is maar misschien ooit wel is geweest en dat vervolgens een leiding is gerepareerd. De stukjes die er op de foto wat apart uitzien bleken pur schuim te zijn wat een beetje tegen de verwarmingsbuis aanplakt.

Een aannemer heeft gekeken naar de muur waar de waterschade is en denkt dat het geen optrekkend vocht kan zijn, maar inderdaad eerder van een oude lekkage waarbij het vocht nooit uit de muur heeft kunnen gaan omdat het helemaal achter de lambrisering zat en dit volledig dicht geïsoleerd was. Voor optrekkend vocht zit de schade volgens hem veel te hoog. Ook dat een stuk hardhout waar de trap aan gemonteerd zit bijna volledig weg is gerot heeft hij nog nooit gezien bij optrekkend vocht. Er kan sprake zijn geweest van condens en hij adviseert ons nu ook over het vervolg.
Pagina: 1