Vloerverwarming wordt ineens niet meer warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 20:04
Onze vloerverwarming wordt niet meer echt warm. Ik vermoed dat het al langer is, maar het valt me helemaal op nu we 4 dagen zijn weg geweest (of het is sinds dien). Het “probleem” is dat ons huis goed geïsoleerd is en we hebben een WTW, dus het kan ook al een hele lange tijd zo zijn zonder dat we het door hebben, omdat we bijna nooit warmte nodig hebben.

Het circuit is warm tot en met de pomp, de verdeler wordt niet warmer dan 20 graden. Als ik de thermostaatkraan een beetje dicht draai keldert de temperatuur tot rond de 5 à 6 graden.

Er zit geen lucht in, de pomp draait prima en de klep gaat ook open. Zoals gezegd is alles tot en met de pomp, tot aan de verdeler, warm.

Ik had de klep er zelfs af en de thermostaat kraan ligt er ook af. Opener kan het systeem niet staan zeg maar. De oranje knoppen op de retour staan open.

Installatie ziet als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bi7FH-zzY1tXRVzwsMLd9lhRJjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/103UfQcXUMY7RPkKSkCldisO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door IKON op 16-01-2023 20:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Heb je de retourkraan boven de "Comfort" stikker ook al eens dicht en open gedraaid?
Zit er een mengventiel in je verdeler? Die kunnen ook soms vastzitten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
Microkid schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:46:
Heb je de retourkraan boven de "Comfort" stikker ook al eens dicht en open gedraaid?
Belangrijk dat de retourkraan weer in dezelfde stand komt denk ik?

Mengventiel zit bijna boven aan toch? Dat zwarte dingetje dat horizontaal uitsteekt tussen de retour en aanvoer? En die maak ik ook weer los door te verstellen?

P.S. thanks voor de snelle reactie!

[ Voor 10% gewijzigd door IKON op 16-01-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ja, weer terug in dezelfde stand aub. En nee, dat "zwarte dingetje dat uitsteekt" is je bypass ventiel. Mag ik aannemen dat je retour koud blijft?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
Microkid schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:04:
Ja, weer terug in dezelfde stand aub. En nee, dat "zwarte dingetje dat uitsteekt" is je bypass ventiel. Mag ik aannemen dat je retour koud blijft?
Ah sorry. Bypass ventiel... Dan zit er geen mengventiel op denk ik. Er is verder niks anders.

Retour is koud inderdaad. Zal zo even proberen die kraan boven Comfort wat open en dicht te draaien, markeer eerst even de stand…

[ Voor 3% gewijzigd door IKON op 16-01-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
Microkid schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:04:
Retourkraan stond al helemaal open (minus het schijnbaar gebruikelijke slagje terug om vastzitten te voorkomen). Heb hem helemaal dicht gedraaid en weer terug helemaal open. Toen ik hem dicht had leek de retour warm te worden via de bypass. Die lijkt overigens op 0,15 bar ingesteld te staan.

Systeem gaat naar 16 graden, zakt naar 12, kruipt weer op naar 21 en lijkt daar weer te stagneren met de thermostaat kraan helemaal open. Blijft daar even en zakt nu weer langzaam af. Thermostaat van de vloerverwarming heeft niet geschakeld. Die staat op 26 graden al die tijd.

De genoemde temperatuur (excl thermostaat instelling natuurlijk ;)) is van de verdeler voor de aanvoer. Die wordt gewoon niet warm (onderste verdeler). De pomp voelt wel warm, inclusief het hele traject erboven. Behalve de retour leiding en verdeler.

[ Voor 21% gewijzigd door IKON op 16-01-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
Microkid schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:46:
De maximaal beveiliging van de verdeler is 55 graden. Maar zo warm maakt de CV het water helemaal niet. Dus ik DENK niet dat die de hele tijd aanspreekt. Of zou die stuk kunnen zijn en kan ik dat controleren?

Ik veronderstel dat die de pomp dan stil zet? Die loopt continu dus wellicht is dat niet het issue.

[ Voor 9% gewijzigd door IKON op 16-01-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 15:06
Het lijkt dat er weinig debiet van je CV naar je verdeler gaat, loopt alles weg via radiatoren elders (waterzijdig inregelen; je kan even als test die dichtdraaien, dan moet de verdeler vlot opwarmen).
Het is trouwens wel erg koud in je huis als je 12° haalt.
Je verwacht een retour op een vloerverwarming zo'n 2° boven kamertemperatuur.

Kan je de rest van je systeem wat duidelijk maken, en controleer nog eens de temperaturen die je vermeld (5á6° in je startpost, dat meet je in een koelkast, niet in een bewoond huis).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
naftebakje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:47:
Het lijkt dat er weinig debiet van je CV naar je verdeler gaat, loopt alles weg via radiatoren elders (waterzijdig inregelen; je kan even als test die dichtdraaien, dan moet de verdeler vlot opwarmen).
Het is trouwens wel erg koud in je huis als je 12° haalt.
Je verwacht een retour op een vloerverwarming zo'n 2° boven kamertemperatuur.

Kan je de rest van je systeem wat duidelijk maken, en controleer nog eens de temperaturen die je vermeld (5á6° in je startpost, dat meet je in een koelkast, niet in een bewoond huis).
We hebben nergens een radiator open staan.... Alleen op de badkamer op standje 2. We hebben overal radiatoren, behalve op de begane grond. Die is volledig voorzien van vloerverwarming.

Het temperatuur metertje op de verdeler gaf vanochtend zelfs 4 / 5 graden aan. In huis wordt het niet kouder dan 17 graden vooralsnog (zonder vloerverwarming dus, of in ieder geval die niet warmer lijkt te worden dan 21 graden). Zoals gezegd hebben we wel WTW en een goed geisoleerd huis.

Ik zal voor de zekerheid alle radiatoren dicht draaien (heb een verdeler boven op de overloop, dus dat is zo gebeurd).

Wat wil je graag weten over het systeem verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
Het rood gearceerde deel wordt goed warm (45 graden die de ketel nu aangeeft zal ongeveer kloppen). Alles daaronder voelt een stuk kouder. Het metertje op de aanvoer geeft nu ook 18 graden aan.

Het lijkt bijna alsof daar waar de aanvoer door de retour verdeler/collector heen gaat een heleboel temperatuur wordt verloren. Daar zit alleen nog maar de afsluiter van de thermostaat kraan boven, maar die heeft nooit dicht gestaan dus kan me niet voorstellen dat die vast hangt in een dichte stand….) De pomp zit daar onder, maar die draait gewoon. Zowel in stand 1 als in de andere standen… Staat standaard op 1.

(De foto is van gisteren, heb de thermostaat kraan terug gezet. Die zit tussen het motortje en de retour verdeler in en staat volledig open…. Systeem vertoont hetzelfde gedrag als die erop zit en open staat als wanneer gedemonteerd is.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35AthTi00Huqzeo661wQEb8XF2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlHvOrGURbJozFWLml5jHNGX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door IKON op 17-01-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-05 16:24
En als je het pinnetje onder de honeywel een paar keer indrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:20

paQ

Als alles verder dicht staat, en de verdeler niet warm wordt, dan 'moet' je retourleiding na de by-pass net zo heet worden. Is dat zo?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYikUYEmAOAGuM9YZXq6gwGZwrM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e83LTJoAH7N0kPnB3Ui3M15K.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat deze thermostaatkraan blijft hangen.
Je kan proberen door het pannetje een paar keer helemaal in te drukken of hij dan wel open gaat.

Anders die kraan vervangen.
Daarvoor zal het water er wel af moeten.

De bypass gaat in principe pas open als alle radiatoren in het systeem dicht staan.
Dus als het goed is is die leiding na de bypass kouder.

Je geeft ook aan dat als je de thermostaatknop dicht draait de temperatuur in de verdeler flink zakt, dus er komt gewoon warm water in, maar niet genoeg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
naftebakje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:47:
Oké, ik begrijp wat beter hoe het systeem werkt (en voel me een beetje dom). We hebben een thermostaat op zolder hangen. Die hangt aan de CV ketel (thermostaat beneden regelt alleen klepje open of dicht in de vloerverwarming). De thermostaat boven stond “uit”. Dan is de CV ketel in de modus waarbij hij alleen maar probeert het systeem op temperatuur te houden. De temperatuur die die daarvoor gebruikt is een beetje afhankelijk van de buitentemperatuur (we hebben een voeler buiten), maar zeg ergens rond de 45 graden nu. Dan wordt de vloerverwarming 20-22 graden.

Ik heb die thermostaat omhoog gezet tot de ketel actief ging verwarmen. De CV brengt het water naar 70 graden gegeven de buiten temperatuur nu (Max is 80). De vloerverwarming werd toen op de verdeler van de aanvoer 33 graden. (Ik dacht dat vloerverwarming een eigen circuit had in de ketel. Niet aan gedacht dat die twee gelinkt zijn en voel me dus stom… xD)

Het lijkt er dus op dat de vloerverwarming zo is ingeregeld dat die altijd ongeveer de helft van de temperatuur van het verwarmingswater wordt als alles open staat.

Ik snap hoe het systeem werkt, maar zou eigenlijk liever zien dat de vloerverwarming meer constant rond de 35 graden is mits warmtevraag ongeacht de CV-water temperatuur. Kan dat? Of moet ik de ketel dan continu in laag temperatuur bedrijf zetten en de mengkraan tussen de retour en aanvoer nagenoeg dicht zetten? Dit lijkt haalbaar, aangezien de radiatoren boven hun werk meer dan prima lijken te doen met water rond de 40 graden.

We hebben daarnaast vooral warmtevraag beneden. Wat zou de handigste manier zijn om de CV ketel te laten regelen door de beneden verdieping als we alles verder in stand houden zoals het nu is. Dan moet ik de thermostaat van zolder naar beneden verplaatsen. Handige manier daarvoor is dan iets als tado ofzo? Of raad je ook nog alternatieven aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Aah, het zat dus idd in de rest van je systeem. Je hebt een WAR (warmte afhankelijke regeling), die is gekend als notoir onzuinig als ie geen rekening houd met ruimtetemperatuur. Gelukkig is je huis goed geisoleerd, en leek het wel redelijk goed ingeregeld. Maar als je alles warm krijgt met 40° aanvoer, zit je sowieso goed (condensatieketel wil retour onder 50° voor maximaal rendement).
Om langere stooksessies te krijgen, kan je het vermogen van je CV beperken (liever dan max temperatuur te laag te zetten, je wil niet pendelen).
Tado is idd een mooi systeem om verschillende ruimtes warm te houden, wellicht wil je ook de badkamer op gezette tijden warm. Bekijk eens of je alles fijn vind werken (evohome heeft een touchscreen, dat kan je handiger vinden bijvoorbeeld).

Het is bij je mengverdeler normaal dat de temperatuur op de bovenbalk van de verdeler de temperatuur van de vloer is, en dat de onderbalk maar een beetje hoger. Dat is niet regelbaar als percentages van aanvoer ofzo; je vloer is honderden kilo's beton waar je heel veel warmte in kan dumpen terwijl die maar enkele graden warmer wordt. Het oppervlak van je vloer wil je niet boven de 28°, zou zeer onconfortabel zijn; hoeveel je maximaal in je vloer mag steken hangt van opbouw af.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
naftebakje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:26:
Aah, het zat dus idd in de rest van je systeem. Je hebt een WAR (warmte afhankelijke regeling), die is gekend als notoir onzuinig als ie geen rekening houd met ruimtetemperatuur. Gelukkig is je huis goed geisoleerd, en leek het wel redelijk goed ingeregeld. Maar als je alles warm krijgt met 40° aanvoer, zit je sowieso goed (condensatieketel wil retour onder 50° voor maximaal rendement).
Om langere stooksessies te krijgen, kan je het vermogen van je CV beperken (liever dan max temperatuur te laag te zetten, je wil niet pendelen).
Tado is idd een mooi systeem om verschillende ruimtes warm te houden, wellicht wil je ook de badkamer op gezette tijden warm. Bekijk eens of je alles fijn vind werken (evohome heeft een touchscreen, dat kan je handiger vinden bijvoorbeeld).

Het is bij je mengverdeler normaal dat de temperatuur op de bovenbalk van de verdeler de temperatuur van de vloer is, en dat de onderbalk maar een beetje hoger. Dat is niet regelbaar als percentages van aanvoer ofzo; je vloer is honderden kilo's beton waar je heel veel warmte in kan dumpen terwijl die maar enkele graden warmer wordt. Het oppervlak van je vloer wil je niet boven de 28°, zou zeer onconfortabel zijn; hoeveel je maximaal in je vloer mag steken hangt van opbouw af.
Goeie tips! Is er iets wat ik kan doen om de WAR zuiniger te maken? (Je zou zeggen dat die zuiniger is dan geen WAR….) Als die onzuinig is dan voelt dat niet goed ;). Of denk je dat ik oplos door een evohome of tado eraan te koppelen die dan wel rekening houdt met kamer temperatuur? Dan kan ik gelijk de thermostaat van zolder afhalen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
In basis zal WAR constant warm water rondpompen, dat geeft constant verlies. WAR met ruimtecompensatie zal de stooklijn vaak net wat lager kunnen leggen om verlies wat te beperken. Ga je die ook de pomp laten aansturen, heb je een systeem wat eigenlijk hetzelfde doet als een modulerende thermostaat (met 'voordeel' dat het de buitentemperatuur kan tonen).

Een modulerende thermostaat zal evengoed de gevraagde temperatuur variëren, maar enkel warmte laten rondpompen indien nodig. Dit is doorgaans het zuinigste systeem.
Ook een aan uit regeling zal de CV zelf aanvoer beperken (dT maximaal 20°, tegen teveel stress in de warmtewisselaar), bij een CV met lage temperatuur afgifte (zoals vloerverwarming) kan dit gelijkwaardig presteren als modulerende. Met klassieke radiatoren verlies je hier ook relatief veel.

Wat zoneregeling bespaart, hangt af van je gebruik, maar het kan flink comfort opleveren. Vaak kan het draadloos, dus is gemakkelijk in te passen.

Pagina: 1