Marantz SR5015 of Denon x2800h?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:15
Ik zoek een?
AV Receiver: in principe twijfel ik nu tussen Marantz SR5015 en Denon X2800H

Wat is je budget?
Max EUR 1,000

Voor in mijn nieuwe woning ga ik voor het eerst een receiver kopen. Ik wil met name een goede luisterervaring bij (digitale) muziek, alsook vinyl (Denon DP400). Verder zal ik de receiver ook aansluiten op mijn tv voor algemeen gebruik en voor films, series e.d.

Speakers & setup
Ik heb twee definitive technology D11 boekenplank speakers en voeg in de toekomst wellicht nog een center (D5C) en twee D7's (wall mounted rears) toe. Verder dan 5.1 zal ik sowieso niet gaan. Ruimte is zo'n 25m2

I heb een optie om de SR5015 voor EUR780 aan te schaffen en een X2800H voor EUR 825, dus dat is niet echt een factor.

Huidige voorkeur
Ik neig meer naar de SR5015 aangezien ik hoor dat deze meer muziek focused is, betere onderdelen en beter geluid (Tuurlijk, is smaak). Begrijp ook dat Marantz minder warm wordt dan de Denon. Verder heeft de Denon meer features, maar ga ik die volgens mij verder niet echt gebruiken. Geen console in bezit en ga systeem naar verwachting ook niet verder uitbreiden (misschien een NAS met hdmi voor streaming oid).

Verder ken ik iemand met een x3700h en vind ik die niet echt gebruiksvriendelijk bij wisselen tussen bronnen (tv, Spotify, internetradio, Ziggo bron.)

Advies tussen deze twee wordt gewaardeerd (andere evt opties heb ik na uitgebreide online research zelf uitgevlakt, maar misschien mis ik toch iets).

Subvraag:
Volgens mij loopt er redelijk cheape speaker kabel nu naar de rears - (meter of 8 lang, dikte durf ik niet te zeggen maar ziet er dun uit). Is het het waard om rears op te hangen? Of ga ik beter voor een strakke gladde muur?

Dank!

N.B. ik heb zelf geen tijd om ergens te gaan luisteren ter vergelijk, dus wil vooral sturen op jullie ervaringen en aanbevelingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Orfu op 16-01-2023 17:59 ]

Beste antwoord (via Orfu op 24-01-2023 11:09)

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:24
Denk dat dit weer een discussie gaat worden van smaakverschillen. .. en dat gaat uiteindelijk de TS niet veel verder helpen.
@Orfu Je zal voor jezelf moeten afwegen welke opties jij belangrijker vind. Een receiver kan nog zo goed klinken in de winkel, je thuissituatie is compleet anders.

Qua specificaties zie ik ook weinig verschillen eigenlijk..
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1582324;1884458/

Ook nog even wat plaatjes erbij gezocht.. maar qua internal lijkt het allemaal wel verdomd veel op elkaar..
Nu zeggen onderstaande foto's natuurlijk niet heel veel over de daadwerkelijk gebruikte componenten.. Maar meer om aan te tonen hoe soortgelijk ze zijn. Je kan helaas hier niet de gebruikte voeding en capacitoren duidelijk zien..

Denon AVR-X2800H:
Afbeeldingslocatie: https://images.crutchfieldonline.com/ImageHandler/trim/750/457/products/2022/38/033/g033AVX2800-o_other20.jpg

Marantz sr5015:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbS9TxExalMNbVRS2PKdpZdIdWs=/i/2003709422.png

*sowieso

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Denon en Marantz zijn merken van hetzelfde bedrijf. Onderhuids zullen ze dus grotendeels gelijk zijn. Ik zou de keuze vooral baseren op looks en features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
Ik weet dat ze uit dezelfde stal komen, maar - los van de specs- lees ik online diverse verhalen over dat Marantz hoogwaardigere onderdelen zou gebruiken en beter zou klinken. Iemand wat dit betreft ervaringen met een van deze twee versterkers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-06 15:42

FeaR

In GoT we trust

Orfu schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:56:
Ik weet dat ze uit dezelfde stal komen, maar - los van de specs- lees ik online diverse verhalen over dat Marantz hoogwaardigere onderdelen zou gebruiken en beter zou klinken. Iemand wat dit betreft ervaringen met een van deze twee versterkers?
Termen als "hoogwaardig" zou ik met een korrel zout nemen. Dat is vooral de groep boven deze merken die Marantz hoger in de markt wil zetten en dan met dit soort termen komt. Je zag hetzelfde bij Onkyo en Integra, intern een stuk meer gelijk dan men wilde voorkomen. Enfin, Marantz heeft wel HDAM wat Denon niet heeft. Advies was echter veelal juist om Denon te kiezen omdat deze over het algemeen goedkoper zijn voor dezelfde features en meetbaar beter zijn dan Marantz (check ASR). Puur qua bediening en gebruiksvriendelijkheid zou ik van de stap Denon naar Marantz niet veel verwachten. Beide merken hebben bijvoorbeeld een dedicated app maar alleen de kleur en logo's zijn anders, rest is gelijk.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hier ook een woonkamer van ongeveer hetzelfde formaat.. Ik ben sinds vorige maand weer terug bij Denon (nooit meer een soundbar) en heb nu naar tevredenheid de AVR X1700H in gebruik. Ik herken het moeilijk switchen van bronnen niet..

Sterker nog, stel je hebt een bron actief en je switcht naar Spotify Connect (gewoon vanuit de Spotify app) springt hij hier gewoon over en staat meteen op Stereo ‘auto’. Ook zo als je naar ‘phono’ switcht. De app ziet er niet uit maar eenmaal de boel goed ingesteld met Auddysey en je hoeft die ook niet vaak meer te gebruiken als je daar geen zin in hebt.

Ik ben zeer content met mijn besluit weer terug naar Denon te gaan in combinatie met de speakers; Dali Oberon 5, Vokal, Oberon On Wall en de sub C-8-D.

Edit: Die sub komt er overigens in best veel reviews bekaaid vanaf en men denkt dat een grotere woofer nodig is maar voor deze ruimte meer dan prima. Vorig weekend Interstellar gekeken en geluisterd en we moesten de sub wat terugschroeven, heerlijk _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door D-Ed op 21-01-2023 14:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-06 10:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zoals door @FeaR reeds genoemd komen ze uit dezelfde stal. Koop dan ook vooral degene die het beste bij je wensen aansluit. Meer opties eten geen brood; als ze allebei hetzelfde voor je bieden kun je evengoed de goedkoopste van de 2 nemen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:55

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Zelfde stal, ander geluid. De inhoud van het doosje zal hetzelfde zijn, features etc ook. Je zal dus moeten gaan luisteren bij je lokale audioboer.

Ik (eigenlijk: wij) heb voor dezelfde keuze gestaan vorig jaar en ben dus gaan luisteren bij de lokale Hifi Klubben op het soort speakers wat hier al stond (Dali Suite).

Ik vind en vond de Marantz warmer, en dat past beter bij de muziek die ik luister, wat niet jouw smaak hoeft te zijn. Ik vond het verschil echt enorm. Maar goed. Toen sloot ie nog een NAD aan. De rest is geschiedenis. oOo

Kortom: ga luisteren, je geeft niet elke dag 1000 piek uit.

[ Voor 3% gewijzigd door pjottum op 23-01-2023 08:49 ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

pjottum schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:06:
Zelfde stal, ander geluid. De inhoud van het doosje zal hetzelfde zijn, features etc ook. Je zal dus moeten gaan luisteren bij je lokale audioboer.

Ik (eigenlijk: wij) heb voor dezelfde keuze gestaan vorig jaar en ben dus gaan luisteren bij de lokale Hifi Klubben op het soort speakers wat hier al stond (Dali Suite).

Ik vind en vond de Marantz warmer, en dat past beter bij de muziek die ik luister, wat niet jouw smaak hoeft te zijn. Ik vond het verschil echt enorm. Maar goed. Toen sloot ie nog een NAD aan. De rest is geschiedenis. oOo

Kortom: ga luisteren, je geeft niet elke dag 1000 piek uit.
Maar waarop baseer je dan het andere geluid?
De extra kosten voor een NAD (of bij vergelijkbare prijs minder mogelijkheden)?
De equalizerstand / volume die niet gelijk stonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:55

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Jorgen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 00:27:
[...]

Maar waarop baseer je dan het andere geluid?
De extra kosten voor een NAD (of bij vergelijkbare prijs minder mogelijkheden)?
De equalizerstand / volume die niet gelijk stonden?
Klankbeeld? De marantz is warm, vond de Denon veel klinischer. Het is maar net waar ze de nadruk op willen leggen. Tussen denon en marantz is dat bij deze twee dan ook een afstelling gok ik, want van binnen zijn het zoals in dit topic genoemd eigenlijk dezelfde apparaten uit dezelfde fabriek.

Bij de NAD vond ik het geluid zuiverder, completer. NAD is natuurlijk een hele andere fabrikant, veel kleiner, maar het gaat TS om de keuze tussen de Denon en de Marantz.

Volume is bij dit soort apparatuur eigenlijk helemaal niet relevant voor een vergelijk, afstelling uiteraard wel. Ik heb jaren een Marantz gehad, tot grote tevredenheid, maar hoorde dingen in muziek die ik gewoon niet eerder (nooit dus) echt gehoord had op de NAD.

Hifi zaken hebben over het algemeen een luisterruimte. Daar kan de input van Amp naar Amp worden overgezet en de output wordt ook steeds over dezelfde speakers gezet. Je kan ze dan naast elkaar horen (je kan immers switchen tussen apparaten). Zo zijn ook ooit de Dali speakers gekomen, al hadden we toen nog cd's mee. Laaang geleden. Ga je voor een luistersessie, bedenk dan van te voren wat je gaat luisteren en doe dat thuis eerst eens op wat je ook hebt. En neem de tijd, nogmaal, je geeft niet elke dag 1000 piek uit.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Denk dat dit weer een discussie gaat worden van smaakverschillen. .. en dat gaat uiteindelijk de TS niet veel verder helpen.
@Orfu Je zal voor jezelf moeten afwegen welke opties jij belangrijker vind. Een receiver kan nog zo goed klinken in de winkel, je thuissituatie is compleet anders.

Ook nog even wat plaatjes erbij gezocht.. maar qua internal lijkt het allemaal wel verdomd veel op elkaar..
Nu zeggen onderstaande foto's natuurlijk niet heel veel over de daadwerkelijk gebruikte componenten.. Maar meer om aan te tonen hoe soortgelijk ze zijn. Je kan helaas hier niet de gebruikte voeding en capacitoren duidelijk zien..

Denon AVR-X2800H:
Afbeeldingslocatie: https://images.crutchfieldonline.com/ImageHandler/trim/750/457/products/2022/38/033/g033AVX2800-o_other20.jpg

Marantz sr5015:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbS9TxExalMNbVRS2PKdpZdIdWs=/i/2003709422.png

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@pjottum volume en equalizer settings zijn juist belangrijk. In ons brein klinkt een beetje harder vrijwel altijd een beetje mooier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:46
DonJunior schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:00:

Denon AVR-X2800H:
[Afbeelding]

Marantz sr5015:
[Afbeelding]
deze plaatjes had ik eigenlijk ook al eerder willen posten, maar heb dit niet gedaan omdat ik namelijk van mening ben dat de gelijkenis best groot is, maar dat er wel degelijk forse verschillen zijn.

Het zit hem hierin: De Marantz heeft meer condensatoren, maar ook een paar condensatoren die niet identiek overkomen. Kijk maar eens goed rechts boven het zwarte lint en links zie ik een stuk printplaat dat totaal anders is. Sommige condensatoren zouden duurdere versies kunnen zijn. De heatsink in het midden ontbreekt bij de Denon,

Ik vind nu juist dat dit plaatje aantoont dat de Denon en Marantz niet dezelfde versterker zijn.

Neem nu bijvoorbeeld een batterij die je aansluit op een lampje. Doe er 1 weerstand extra tussen en je hebt nog steeds hetzelfde lampje. Toch zal ondanks dat ze qua onderdelen bijna identiek zijn, het lampje met dat ene weerstandje extra minder fel branden.

[ Voor 9% gewijzigd door aljooge op 24-01-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@aljooge ja, dat is toch precies wat ik ook schreef??
DonJunior schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:00:

..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:46
DonJunior schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:27:
@aljooge ja, dat is toch precies wat ik ook schreef??

[...]
Het verschil zit hem er in dat jij vind dat de 2 versterkers min of meer hetzelfde zijn en ik vind dat ze verschillend zijn, aan de hand van dezelfde foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
Thx voor alle reacties! Ik denk dat ik (hoewel ik het niet van plan was) jullie input ter harte ga nemen en ga luisteren om te kijken of ik een verschil hoor en een specifieke voorkeur heb.

Nog 1 gekoppelde vraag... Heeft het zin om om met 1,5mm speaker kabel over lengte van meter of 10 degelijke rears op te hangen (definitive D7)? Of ga ik teveel verlies hebben? Ik heb geen optie om te speakerkabel te vervangen door een 2,5mm+ optie helaas. Dus twijfel tussen gladde muur en 2 of 3
1 geluid of rears ophangen en 5.1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-06 17:55
Ik zou toch ook eens kijken/luisteren naar Marantz CINEMA 60 bv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:06
@Orfu
Ik sluit me bij @anessie aan dat je wellicht voor euro 1050,- (zoek op even op internet) de Marantz Cinema 60 moet overwegen. Hdmi 2.1 en volgens mij is het ontwerp ook nu wat verbeterd voor stereo.

Ik ben nu de Marantz Cinema 60 aan het vergelijken met Lyngdorf tda-1120 op Dali Menuet SE. Ik had het idee bedacht om de Lyngdorf 1120 als (betere) stereo versterker te gaan gebruiken voor de fronts middels pré audio out van de Marantz 60.

Conclusie is tot nu toe, dat mijn vriendin en ik, geen verschil kunnen horen.
(Aanvulling: geluid is ongeveer gelijkwaardig na Audyssey inmeten, op flat gezet. Dan klinkt de Marantz als Lyngdorf met Room Perfect.)

Beetje køt aangezien ik liever dat wèl had, de Lyngdorf is dus eigenlijk - overbodig :')
Hierzo het bewijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Au-z0TkQUCIfiROn4UveOwrEbHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5UhGWPOwlSK1eBJhyCmcjKId.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Shocked op 27-01-2023 18:24 ]

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
Shocked schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:50:
@Orfu
Ik sluit me bij @anessie aan dat je wellicht voor euro 1050,- (zoek op even op internet) de Marantz Cinema 60 moet overwegen. Hdmi 2.1 en volgens mij is het ontwerp ook nu wat verbeterd voor stereo.

Ik ben nu de Marantz Cinema 60 aan het vergelijken met Lyngdorf tda-1120 op Dali Menuet SE. Ik had het idee bedacht om de Lyngdorf 1120 als (betere) stereo versterker te gaan gebruiken voor de fronts middels pré audio out van de Marantz 60.

Conclusie is tot nu toe, dat mijn vriendin en ik, geen verschil kunnen horen.
(Aanvulling: geluid is ongeveer gelijkwaardig na Audyssey inmeten, op flat gezet. Dan klinkt de Marantz als Lyngdorf met Room Perfect.)

Beetje køt aangezien ik liever dat wèl had, de Lyngdorf is dus eigenlijk - overbodig :')
Hierzo het bewijs:
[Afbeelding]
Hahaha Nooooo. Breng me nou niet nog meer aan t twijfelen ;-). Ik moet zeggen dat ik de cinema lijn qua uiterlijk wel echt 10x mooier vind. Maar mijn main doubt zit m ook even in of ik met het speaker kabel verhaal überhaupt rears ga ophangen. Wat is jullie gedachte daarover?

Als ik de rears laat vervallen kan ik nl net zo goed voor een stereo receiver met sub pre out gaan en mn tv via optisch koppelen (heb toch geen console oid). Dan heb ik max 2.1 maar t gaat me toch meer om de muziek dan de filmbeleving..

Heb namelijk nu al een nieuwe Denon PMA-900HNE liggen die ik van plan was weg te doen ten faveure van een AV receiver voor surround..

Thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:06
Orfu schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:46:
[...]

Hahaha Nooooo. Breng me nou niet nog meer aan t twijfelen ;-). Ik moet zeggen dat ik de cinema lijn qua uiterlijk wel echt 10x mooier vind. Maar mijn main doubt zit m ook even in of ik met het speaker kabel verhaal überhaupt rears ga ophangen. Wat is jullie gedachte daarover?

Thoughts?
Hahaha, ja echt een fraai apparaat.

Maar, ik zou gewoon die 1,5 mm speakerkabel gebruiken. Ik test nu ook met een dumbass 220 volt dun netsnoertje (dat is ook gewoon koper he) voor mijn rears, en dat klinkt prima.
Ik zou het niet laten vallen als ik jouw was, ik ben ook een spijtoptant en bouw nu toch weer 5.1 op.

Natuurkundig gezien (ik wil het wel uitrekenen als je daar behoefte aan hebt) kan er genoeg stroom doorheen en is de afstand kort genoeg om geen verliezen te krijgen bij je rears.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Belangrijk zijn dan U=I*R en P=I^2*R (van P=U*I). Bij een 4 Ohm speaker heb je dus de helft van de spanning, maar dubbele stroomsterkte bij hetzelfde vermogen. Vice-versa bij een 8 Ohm speaker heb je dubbele spanning tov een 4 Ohm speaker en de helft van de stroom. Het verlies door een kabel is gelijk aan P=I^2*R, dus een halvering van de stroom zorgt ervoor dat je slechts een kwart van het verlies hebt (aangezien de weerstand van de kabel niet mee verandert). Als je dus bang bent dat je kabel te dun is dan is het interessant om een speaker te hebben met een hogere impedantie.

Overigens denk ik dat het wel los zal lopen met een 1,5mm^2 koperen kabel.

[ Voor 4% gewijzigd door noobynater op 27-01-2023 19:12 ]

Pagina: 1