Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-06 10:52
Goede middag beste lezer,

Specs onderaan de post.

Ik heb sinds enkele maanden, af en aan, last van een computer die freezed. Dit gebeurd meestal tijdens gamen, maar ook wel is zonder gamen. Bijvoorbeeld een freeze tijdens browsen / youtube kijken. Kenmerken van de freeze:
- 9/10 keer stopt het beeld totaal, geluid gaat door op achtergrond. Er is geen een mogelijkheid om de game of computer te sluiten tenzij ik de aan/uit knop ingedrukt houdt.
- 1/10 keer stopt het beeld en het geluid ook.
- Geen BSOD. Dit is nog geen enkele keer voorgekomen!
- Enige fix is computer hard afsluiten.

Soms kan ik weken zonder crash spelen. Andere keren crashed die om de 5 minuten, stop ik er mee, dag later geen problemen meer.

Foutmelding in Reliability Monitor is als volgt: Hardware error > LiveKernelEvent Code 141. Meer details kan ik op verzoek plaatsen als dit nodig is. Ik ben zelf helaas weinig technisch wat computers betreft.
Af en toe de volgende foutmelding in de Event Viewer: \Device\Video3
Error occurred on GPUID: 800

Ik heb geprobeerd een minidump bestand toe te voegen maar weet niet hoe dit werkt.

Ik heb al diverse dingen geprobeerd:
- Alle drivers en windows zijn up to date. Ook oudere versie GPU weer geprobeerd.
- Standaard underclock ik mijn videokaart met MSI AB. Ook wanneer ik MSI AB uit heb staan komen de crashes voor.
- Alle DISM checks, repairs e.d. gedaan. Geen problemen gevonden.
- Nieuwe windows install gedaan.
- RAM check gedaan (Windows memory diagnotics).
- Temps gechecked, zijn altijd goed. Videokaart komt zelden boven 74 graden under full load. Ook in de afgelopen hete zomer.

Wie helpt mij uit de brand?

Mvg Sjouwerd :)

SPECS
RTX 2080 TI T(3 FANS)
AMD RYZEN 7 5800X
32 GM RAM

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Begin bij het uitlezen van je temperaturen tijdens het gamen of een benchmark. Zowel van je cpu als je gpu. En zorg dat alles goed stofvrij is.

Is dat goed, probeer het dan eens met 1 stick geheugen als je meerdere hebt voor een paar lange sessies. Probeer het daarna met de andere.

Check ook of je geheugen goed ingesteld staat in het bios.

En als laatste maar zeker niet onbelangrijk: welke voeding gebruik je?

Check ook even of er voor je moederbord een bios update beschikbaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door meljor op 16-01-2023 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:30
mijn verdenking gaat in dit geval uit naar de voeding,toevallig een goede voeding die jezelf nog hebt liggen of die je kan lenen?

En welke voeding zit er nu in?

ook al eens alle kabels opnieuw aangedrukt ?

Sowieso zou ik de RAM en ook cpu eens testen

RAM met bv tm5 met een config
cpu bv met een stresstest ,bv y cruncher of prime95

[ Voor 23% gewijzigd door freaky35 op 16-01-2023 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
meljor schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:34:
Begin bij het uitlezen van je temperaturen tijdens het gamen of een benchmark. Zowel van je cpu als je gpu. En zorg dat alles goed stofvrij is.

Is dat goed, probeer het dan eens met 1 stick geheugen als je meerdere hebt voor een paar lange sessies. Probeer het daarna met de andere.

Check ook of je geheugen goed ingesteld staat in het bios.

En als laatste maar zeker niet onbelangrijk: welke voeding gebruik je?

Check ook even of er voor je moederbord een bios update beschikbaar is.
Bedankt voor je reactie.

Temps heb ik meerdere malen goed uitgelezen + ook lange game sessies gedaan met de NVIDIA Overlay open die temperaturen aangeeft om te kijken of ik uitschieters had. Bij full load zijn de temps echt dik in orde. Nooit boven de 74 graden. Mede omdat ik altijd undercocked heb. Case wordt elke maand stofvrij gemaakt.

Voeding zat standaard in de case (NZXT H1 case):
Model: PS-7G1B, SFX, 80 plus goud. 750W

Ik weet niet of ik zelf de RAM sticks kan localiseren omdat ik:
1. weinig PC kennis heb.
2. het om een zeer compacte NZXT H1 case gaat.

Is dit mogelijk als laatste redmiddel te doen en eerst andere zaken te checken? :|

Hoe check ik geheugen en moederbord BIOS?

Excuus voor mijn gebrek aan kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Dit lijkt echt iets hardware matigs en hoeft zeker niet de 2080ti perse te zijn.

Dat word testen uitwisselen ect,troubleshooten om er achter te komen wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Nu online
Ook je cpu temps gecheckt? Een kleine ondervolt op de 5800x kan ook wonderen doen, en deze heeft goede koeler nodig.

Bios settings etc. Zijn makkelijk te vinden op het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
freaky35 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:48:
Dit lijkt echt iets hardware matigs en hoeft zeker niet de 2080ti perse te zijn.

Dat word testen uitwisselen ect,troubleshooten om er achter te komen wat het is.
Oke, ergens een geruststelling. Het was immers een prijzige kaart.
meljor schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:50:
Ook je cpu temps gecheckt? Een kleine ondervolt op de 5800x kan ook wonderen doen, en deze heeft goede koeler nodig.

Bios settings etc. Zijn makkelijk te vinden op het net.
Ook de CPU temps heb ik in de gaten gehouden, niets vreemds op aan te merken.

Ik ga eens googelen m.b.t. BIOS.
freaky35 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:42:
mijn verdenking gaat in dit geval uit naar de voeding,toevallig een goede voeding die jezelf nog hebt liggen of die je kan lenen?

En welke voeding zit er nu in?

ook al eens alle kabels opnieuw aangedrukt ?

Sowieso zou ik de RAM en ook cpu eens testen

RAM met bv tm5 met een config
cpu bv met een stresstest ,bv y cruncher of prime95
Ja kabels meerdere malen.. 750W voeding zou genoeg moeten zijn voor een RTX 2080TI . Is ook direct in stopcontact, niet in stekkerdoos waar andere apparaten aanhangen.

RAM getest d.m.v. Diagnotics tests, ik ga eens googelen wat betreft andere RAM test (je noemt tm5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
https://www.overclock.net...h-custom-configs.1751608/

deze bedoel ik met config: Anta 777 absolut

[ Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 16-01-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Ik heb dit een poos laten runnen en geeft 0 errors. Is dat alles wat deze tool doet voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Je moet die tool laten runnen totdat die klaar is met dus dat config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
freaky35 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:32:
Je moet die tool laten runnen totdat die klaar is met dus dat config
Helaas niet eerder tijd gehad..

Vanmiddag wel en het volgende, zonder succes, geprobeerd. Sterker nog, de PC is gecrashed na 5 minuten internet browsen en niet eens gamen. Zelfde crash als eerst. Bijzonder is dat er geen eens een error beschrijving dit keer staat in de event viewer.

- BIOS motherboard geupdate via flash drive.
- De genoemde RAM test gedaan. 12 minuten gedraaid, was geen error gevonden.
- Nogmaals gespeeld met MSI afterburner voor underclock profiel.

Niets heeft tot op heden geholpen.. wie heeft nog ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
sjouwerd schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:54:
[...]

Helaas niet eerder tijd gehad..

Vanmiddag wel en het volgende, zonder succes, geprobeerd. Sterker nog, de PC is gecrashed na 5 minuten internet browsen en niet eens gamen. Zelfde crash als eerst. Bijzonder is dat er geen eens een error beschrijving dit keer staat in de event viewer.

- BIOS motherboard geupdate via flash drive.
- De genoemde RAM test gedaan. 12 minuten gedraaid, was geen error gevonden.
- Nogmaals gespeeld met MSI afterburner voor underclock profiel.

Niets heeft tot op heden geholpen.. wie heeft nog ideeen?
12 min is veel te kort :o voor de geheugen test,wel het goede config laden bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Ik vind de beschrijving via de link zeer onduidelijk.. ben ook een leek wat dat betreft. Zijn er meerdere configs te laden en welke is de juiste? Ik ga het vanavond nog eens aanzetten dan.

Edit: of moet ik apart config files downloaden uit die topic die ik erin moet laden? Dat hij default geen config files heeft..?

[ Voor 25% gewijzigd door sjouwerd op 27-01-2023 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjouwerd
freaky35 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:53:
[...]

12 min is veel te kort :o voor de geheugen test,wel het goede config laden bv
Ik snap ondertussen de insteek.. kwartje moest even vallen.

De heavy5OPT is nu aan het draaien. 1 cycle klaar, geen errors, duurde 1 uur. Hij start aan de volgende cycle nu. Volgens mij doet die 20 cycles van 1.3 GB. Dus dan is die nog wel even bezig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 20:56
Begrijp ik het goed dat deze error is begonnen toen je de genoemde videokaart inbouwde, en dat daarvoor je geen last had van crashes met verder precies dezelfde hardware?

Zoals je de crashes beschrijft denk ik ook niet aan de grafische kaart zelf. Als die disfunctioneert zou de rest van je systeem in principe wel door moeten kunnen draaien, en zou je b.v. ook de computer nog wel uit moeten kunnen zetten zonder de aan-uit-knop 10 seconden in te hoeven drukken. Maar als het het enige onderdeel is dat je hebt vervangen..... Heb je trouwens ook nog (extra) voedingskabels moeten gebruiken voor deze videokaart?

Ik vind het ook ruiken naar RAM. Heb je al geprobeerd één reepje eruit te halen, weer een tijdje ermee te werken, en bij crashes het reepje om te wisselen voor degene die je er eerder uit had?

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Julian schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:47:
Begrijp ik het goed dat deze error is begonnen toen je de genoemde videokaart inbouwde, en dat daarvoor je geen last had van crashes met verder precies dezelfde hardware?

Zoals je de crashes beschrijft denk ik ook niet aan de grafische kaart zelf. Als die disfunctioneert zou de rest van je systeem in principe wel door moeten kunnen draaien, en zou je b.v. ook de computer nog wel uit moeten kunnen zetten zonder de aan-uit-knop 10 seconden in te hoeven drukken. Maar als het het enige onderdeel is dat je hebt vervangen..... Heb je trouwens ook nog (extra) voedingskabels moeten gebruiken voor deze videokaart?

Ik vind het ook ruiken naar RAM. Heb je al geprobeerd één reepje eruit te halen, weer een tijdje ermee te werken, en bij crashes het reepje om te wisselen voor degene die je er eerder uit had?
Hi Julian. Nee ik heb zelf nooit de kaart vervangen. Ik heb maanden lang zonder problemen kunnen spelen met dezelfde kaart.

Ik moet kijken of ik zelf RAM er uit kan halen. Het gaat om een zeer compacte case (NZXT H1) en alles is moeilijk te localiseren voor een leek als ik. Ik ga later dit weekend eens kijken of dit lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Naja bij nader inzien zou de test die @freaky35 aanraadde eigenlijk wel genoeg moeten zijn, uitbouwen van een reepje RAM heeft dan weinig toegevoegde waarde.

BIOS van het moederbord al ge-update neem ik aan, en daarna de BIOS settings naar Optimized Defaults gezet?

Edit: ik zie dat je de BIOS al hebt ge-update.

De laatste crash die je beschrijft is niet onder load. Dat sluit eigenlijk de grafische kaart meteen al uit. Ook de voeding wordt daar ietsje minder verdacht door, maar het kan nog steeds. Paar dingen die ik nog kan bedenken:
- Optimized defaults laden in de BIOS
- Dit soort crashes kan ook heel goed door de CPU komen, ik kreeg die b.v. op dit soort random momenten als ik die te weinig voltage gaf. Hoe je hierop goed kan testen weet ik niet, misschien dat iemand anders nog suggesties heeft. Je zou in elk geval geval met PBO b.v. een kleine all core overspanning van 5 stapjes kunnen geven.
- Ik verdenk ook nog steeds je RAM. Je zou het voltage een tikkie kunnen verhogen, b.v. naar 1.4V als hij daar niet al op staat, en als hij daarop staat naar 1.43V
- Als dat allemaal niet werkt zou het nog een slecht contact ergens kunnen zijn, daar kom je pas achter als je je computer helemaal uit elkaar haalt en weer in elkaar zet.......

[ Voor 64% gewijzigd door Julian op 28-01-2023 11:15 ]

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Julian schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:01:
Naja bij nader inzien zou de test die @freaky35 aanraadde eigenlijk wel genoeg moeten zijn, uitbouwen van een reepje RAM heeft dan weinig toegevoegde waarde.

BIOS van het moederbord al ge-update neem ik aan, en daarna de BIOS settings naar Optimized Defaults gezet?

Edit: ik zie dat je de BIOS al hebt ge-update.

De laatste crash die je beschrijft is niet onder load. Dat sluit eigenlijk de grafische kaart meteen al uit. Ook de voeding wordt daar ietsje minder verdacht door, maar het kan nog steeds. Paar dingen die ik nog kan bedenken:
- Optimized defaults laden in de BIOS
- Dit soort crashes kan ook heel goed door de CPU komen, ik kreeg die b.v. op dit soort random momenten als ik die te weinig voltage gaf. Hoe je hierop goed kan testen weet ik niet, misschien dat iemand anders nog suggesties heeft. Je zou in elk geval geval met PBO b.v. een kleine all core overspanning van 5 stapjes kunnen geven.
- Ik verdenk ook nog steeds je RAM. Je zou het voltage een tikkie kunnen verhogen, b.v. naar 1.4V als hij daar niet al op staat, en als hij daarop staat naar 1.43V
- Als dat allemaal niet werkt zou het nog een slecht contact ergens kunnen zijn, daar kom je pas achter als je je computer helemaal uit elkaar haalt en weer in elkaar zet.......
Vandaag hele dag met de PC aan de gang geweest. Een hele Windows reset and re-install gedaan voor de zekerheid. Tot dusver geen problemen ondervonden. Ongeveer 2 uur lang kunnen gamen. Maar goed, ik kon eerst ook wel eens een hele week spelen zonder problemen en vervolgens kwam het probleem altijd terug.

Optimized BIOS had ik eerder al geprobeerd, geen geluk.
CPU heb ik niets mee geprobeerd.. ik weet dat de temperaturen in ieder geval altijd goed waren.

Hoe verhoog ik vermogen op RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-06 21:32
Als ik dit zo allemaal lees gok ik er op dat het moederbord zelf de boosdoener is.
Zelf ook gehad, je doet niks en je computer valt uit, en je kunt er geen pijl op trekken.

Probeer een ander moederbord, tja is lastig, maar je zult het toch moeten uitsluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
sjouwerd schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:57:
[...]

Hoe verhoog ik vermogen op RAM?
Ik weet niet wat voor moederbord je hebt dus dat wordt lastig, het heet bv VDD Voltage in je BIOS. Je kan het ook in Windows aanpassen met de Ryzen Master software, dat is waarschijnlijk het makkelijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Helaas heeft de Windows reset ook weer niet geholpen...

Net weer opnieuw de crashes. Had ik ook wel beetje verwacht. Echter ditmaal met veel andere foutmelding in de eventviewer:
- Intel(R) Dual Band Wireless-AC 3168 : Has encountered an internal error and has failed.
- 5032 - Driver Miniport reset watchdog

En ook de bekende:
\Device\Video3
Error occurred on GPUID: 600
Julian schreef op zondag 29 januari 2023 @ 23:45:
[...]

Ik weet niet wat voor moederbord je hebt dus dat wordt lastig, het heet bv VDD Voltage in je BIOS. Je kan het ook in Windows aanpassen met de Ryzen Master software, dat is waarschijnlijk het makkelijkst.
Is het een van deze settings? Zijn er meerdere met VDD benaming erin (foto toevoegen ging niet)
- VDDCR_SOC VOLTAGE
- VDDCR_SOC LOAD LINE CALIBRATION
- VPPM
- VDDP
- CLDO VDDP VOLTAGE CONTROL
- CLDO VDDG CCD VOLTAGE CONTROL
- DRAM VOLTAGE

[ Voor 45% gewijzigd door sjouwerd op 02-02-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
De onderste, DRAM VOLTAGE. Waar staat die nu op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Julian schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:23:
De onderste, DRAM VOLTAGE. Waar staat die nu op?
Deze staat op 1.2 by default.

Kan hem niet handmatig aanpassen, dan sprijgt hij terug naar Auto wat dus de waarde 1.2 heeft.

Ik heb het volgende wel kunnen aanpassen: LOAD XMP Setting > en toen werd er een soort standaard overclock setting ingeladen die de voltage verhoogde naar 1.35V. Andere settings werden ook mee veranderd. B.v. DRAM Frequency. Hij ging volgens mij van 2666 MHZ naar 3600. Echter bleef ik hangen in een eindeloze BSOD cycle waarbij de PC elke keer ging restarten.

Dus nu net weer terug gezet in bios naar standaard profile met 1.2V.

[ Voor 4% gewijzigd door sjouwerd op 02-02-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:05
Heb je jouw grafische kaart al eens opnieuw geplaatst? Misschien heeft de kast eens een tik gehad en zit de kaart niet helemaal goed in het slot.
Kun je in het BIOS van het moederbord ook de snelheid van het PCIe x16 slot op 3.0 zetten i.p.v. Auto?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Hm als je geheugen nog niet op XMP staat dan ben je wel gratis performance aan het laten liggen. Dat is normaal iets dat je meteen aanzet in je BIOS. Dan pakt hij inderdaad de door de geheugenfabrikant voorgeprogrammeerde snellere timings en hogere voltages.

Dat dit dan weer leidt tot enorme instabiliteit wijst er toch ook weer op dat er iets mis is met het geheugen, en misschien, zoals @roches al zei, met het moederbord.

Ik zou in jouw geval het eens proberen met één reepje geheugen, en bij instabiliteit het andere, of even een tweedehands setje geheugen scoren in de V+A, eentje die goed compatibel is met je moederbordje, b.v. iets van G.Skill. Dit setje is trouwens nu wel héél erg goedkoop nieuw, goedkoper dan de meeste setjes in de V+A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Julian schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:21:
Hm als je geheugen nog niet op XMP staat dan ben je wel gratis performance aan het laten liggen. Dat is normaal iets dat je meteen aanzet in je BIOS. Dan pakt hij inderdaad de door de geheugenfabrikant voorgeprogrammeerde snellere timings en hogere voltages.

Dat dit dan weer leidt tot enorme instabiliteit wijst er toch ook weer op dat er iets mis is met het geheugen, en misschien, zoals @roches al zei, met het moederbord.

Ik zou in jouw geval het eens proberen met één reepje geheugen, en bij instabiliteit het andere, of even een tweedehands setje geheugen scoren in de V+A, eentje die goed compatibel is met je moederbordje, b.v. iets van G.Skill. Dit setje is trouwens nu wel héél erg goedkoop nieuw, goedkoper dan de meeste setjes in de V+A.
Heb het nogmaals geprobeerd en het is nu gelukt om enkel het voltage naar 1.35 te zetten zonder dat overclock profiel XMP aan te zetten. Nu zonder BSOD op kunnen starten. Kijken of ik stabiel kan blijven draaien. Zo niet kijk ik naar jou tip. Ben nogal huiverig om zelf alles uit elkaar te gaan halen zonder enige kennis, vooral niet aangezien dit een compacte case is en ik meerdere dingen moet verwijderen om bij de RAM sticks te komen.

Kan het ergens mogelijk zijn dat de RAM sticks niet compatible zijn met het moederbord? Of had ik dan al eerder / vaker problemen moeten krijgen. Als ik op ASROCK site kijk bij de moederbord specs zie ik dat er drie verschillende soorten Corsair ram sticks compatible zijn met Vermeer CPU core (wat mijn 7 5800X volgens mij is?). Misschien heb ik een corsair stick set die anders is dan compatible met mijn moederbord?

Ik ben echt aan het gissen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Welk moederbord heb je precies?

Het kan dat je geheugen niet helemaal compatibel is met je moederbord, maar dat zou je dan inderdaad meteen moeten merken vanaf dag 1.

Dat er iets mis is is in elk geval duidelijk, als je niet gewoon XMP-timings kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Julian schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:47:
Welk moederbord heb je precies?

Het kan dat je geheugen niet helemaal compatibel is met je moederbord, maar dat zou je dan inderdaad meteen moeten merken vanaf dag 1.

Dat er iets mis is is in elk geval duidelijk, als je niet gewoon XMP-timings kan draaien.
Dit is mijn moederbord: https://www.asrock.com/mb/AMD/A520M-ITXac/index.asp#Overview.

Heb gekeken en dit is mijn RAM specs:

Module Manufacturer(ID) Corsair (7F7F9E0000000000000000000000)
SDRAM Manufacturer (ID) Micron Technology (2C00000000000000000000000000)
Size 16384 MBytes
Max bandwidth DDR4-3596 (1798 MHz)
Max JEDEC DDR4-2666 (1333 MHz)
Part number CMK32GX4M2Z3600C18
Nominal Voltage 1.20 Volts

XMP profile XMP-3596
Specification DDR4-3596
VDD Voltage 1.350 Volts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Niet alle Corsair loopt lekker met Ryzen, je kunt het versienummer op de stick zelf vinden.
Op de verpakking moet staan. Optimized for Ryzen ' Corsair gebruikt verschillende chips/dies per type
Hoger klokken dan 2133 gaat sowieso naar 1.35v.

Versie zie je naast het voltage

Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/products_1920x1080/316598/corsair-vengeance-lpx-black-16gb-ddr4-3000-cl15-kit.jpg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Die staat niet bij het lijstje compatibel geheugen. Het setje dat ik linkte ook niet trouwens. Dus dat zou het eventueel kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 21:39
Ik ken je probleem, zou eens kunnen kijken of je de deep sleep of S3 state zou uit kunnen zetten in je bios. Dat deet het voor mij namelijk.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Hackus schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:01:
Niet alle Corsair loopt lekker met Ryzen, je kunt het versienummer op de stick zelf vinden.
Op de verpakking moet staan. Optimized for Ryzen ' Corsair gebruikt verschillende chips/dies per type
Hoger klokken dan 2133 gaat sowieso naar 1.35v.

Versie zie je naast het voltage

[Afbeelding]
Verpakkingen heb ik niet. Hij stond per default op 2666 HZ en op 1.2V.
Bedoel jij te zeggen dat boven de 2133 sowieso 1.35v moest zijn?

Heb hem sinds vanochtend naar 1.35v gezet en nog steeds op 2666HZ (tip van Julian).
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:02:
Ik ken je probleem, zou eens kunnen kijken of je de deep sleep of S3 state zou uit kunnen zetten in je bios. Dat deet het voor mij namelijk.
Zal eens gaan kijken vanmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
default en 2666mhz en dan 1.2v dat is wel erg vreemd dat zou dan 2133mhz haast moeten zijn op 1.2v.

Heb je een screenshiot van hwi info en dan voroal van de sensors tab?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sjouwerd schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:10:
[...]

Verpakkingen heb ik niet. Hij stond per default op 2666 HZ en op 1.2V.
Bedoel jij te zeggen dat boven de 2133 sowieso 1.35v moest zijn?

Heb hem sinds vanochtend naar 1.35v gezet en nog steeds op 2666HZ (tip van Julian).

[...]

Zal eens gaan kijken vanmiddag.
2 weken al aan het kloten maar belangrijk is je ram.

Modules in bankje 2en4 vanaf CPU, XMP aan. clockspeed omhoog, Voltage omhoog en gaan met die banaan.

Maar zoals gezegd is het met Corsair een lot uit loterij, dus moet je specifiek kijken hoe en wat.
Je koopt 32/3600 ram omdat te kunnen gebruiken, en niet 2133/2400.

edit: en je GPU voeden vanaf 2 PCIe kabels

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 02-02-2023 18:15 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
freaky35 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:17:
default en 2666mhz en dan 1.2v dat is wel erg vreemd dat zou dan 2133mhz haast moeten zijn op 1.2v.

Heb je een screenshiot van hwi info en dan voroal van de sensors tab?
Zie hieronder hoe alles nu staat. Alleen het DRam voltage was eerst dus 1.2 bij de 2666 MHZ. Dat heb ik aangepast naar 1.35. Als AUTO setting selecteert hij dus zelf 2666MHZ.

Onderaan nog een screenshot van CPU-Z gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBNSho3Nq10gRbo0FcIt1yxnM0M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8eC90VkObBtTbrxEfQdzIMiN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQXU7LcYlmuT_ekt9JMaLuZCiZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kDZMtw34mqNg0oj9rZtZZ0y1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzMV7ap0e3e1eSYsXiwAP7M4zLQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bWNIKg1005NHwXakLEiwQflq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tq84Bjy8E89WfvzTuk7WoEmi2SU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bWwmUB4HQwM7QCaoAdV2DHme.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Lijkt me prima om dat even te testen, verdwijnt de instabiliteit dat dan weet je dat het inderdaad de combi moederbord / geheugen is. Enige nadeel aan deze test is dat als de instabiliteit blijft, je nog steeds niets hebt uitgesloten, het kan dan nog steeds geheugen of mobo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

3600 ram heeft vaker SPD van 2666 op laag voltage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjouwerd
Ik even testen met deze settings en laat het weten.
Bedankt voor alle input so far!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjouwerd
Tot op heden geen problemen na het ophogen van het DRAM voltage.

Mocht er iets veranderen, post ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Het is weer mis gegaan.. tijdens het gamen. Sinds vrijdag probleemloos, nu net weer fout.

Foutmelding in eventviewer:

The description for Event ID 14 from source nvlddmkm cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

If the event originated on another computer, the display information had to be saved with the event.

The following information was included with the event:

\Device\000000b1
CMDre 00000022 00003ffc ffffffff 00000007 ffffffff

The message resource is present but the message was not found in the message table

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Iemand nog ideeen? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

je GPU voeden vanaf 2 PCIe kabels ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Hackus schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:16:
je GPU voeden vanaf 2 PCIe kabels ?
Dat gebeurd al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Nu online
Nou aangezien prutsen aan je geheugen wel iets lijkt te helpen zou ik andere sticks proberen. Geen Corsair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IT-Gaming
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-06 18:00
Ik zag her en der ook wat verontrustende berichten voorbij komen dat de RTX 2080 kaarten die Micron geheugen hebben geen lang leven hebben..
Er zou een defectieve batch gebruikt zijn.
Even uitlezen met Gpu-Z zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
IT-Gaming schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:39:
Ik zag her en der ook wat verontrustende berichten voorbij komen dat de RTX 2080 kaarten die Micron geheugen hebben geen lang leven hebben..
Er zou een defectieve batch gebruikt zijn.
Even uitlezen met Gpu-Z zou ik zeggen.
Het is geen Micron geheugen
Pagina: 1