Vraag

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-02 16:02
Ik ben sinds vorige week in het bezit van de Sony A7 III, samen met een 24-105mm lens en een 100-400 Sigma lens.

Allereerst ben ik me aan het verdiepen in een ND-filter.
Kan iemand mij ervaringen delen over of jullie zweren bij een vast ND-filter of juist een variabel filter? Een variabel filter is namelijk aanzienlijk veel duurder.

Heeft iemand ervaring met de K&F ND-filterset? Ik lees goede reviews, maar was benieuwd of iemand hiermee ervaring heeft. Het gaat om deze set: https://amzn.to/3QKfKGq

Ziet er interessant uit. Heb jaren geleden de ND-filters van het merk Haida gebruikt op mijn Nikon. Bevielen prima. Echter vraag ik me echt af welk ND-filter je nou het meest gebruikt als je bijvoorbeeld simpel water, een rivier of juist een waterval wil 'bevriezen'. Ik deed namelijk ter plekke altijd maar wat :9. Maar een set leek me dan net zo makkelijk.

Heb in 2015 onder andere deze twee foto's gemaakt;
- https://photos.app.goo.gl/MKzCEvfJPkCzBa419
- https://photos.app.goo.gl/6VtEWgSmWPdzXJbz5 (15 sec sluitertijd)

Hoor graag of iemand hier ervaringen heeft met de gedeelde set.

--

Daarnaast ben ik ook aan het kijken naar een polarisatiefilter. Ik hou namelijk van landschapfotografie en natuur, maar vraag mij af wat nou écht voordelen zijn van een polarisatiefilter. Veel kun je toch al nabootsen in Lightroom, of is dat te zwart-wit gedacht?

Als jullie het aanraden, wat is dan een goede keuze voor zo'n filter?
Ik heb al het één en ander gegoogled, maar hoor graag ook 'de echte' ervaringen.

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Alle reacties

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:42
Da's lastig; een ND en CPL filter hebben echt wel hun eigen werking. Ik heb zelf een CPL voor mijn 24-70, maar dat is vooral om reflecties te verminderen (bijvoorbeeld foto's vanuit de trein gemaakt). Een deel daarvan kun je in Lightroom nabootsen, maar ook niet allemaal.
Moet je de filters hebben? Nee, naar mijn mening niet. Ik heb meestal niks bij me tenzij ik weet dat ik van iets speciaals een foto ga maken. Een ND filter is een speciale tool die ik eigenlijk amper zou gebruiken, maar als het je ding is dan is het echt wel een must. Ik zou vooral voor een hoge kwaliteit filter gaan in de smaak die jij zoekt (ND nummer) en vooral daar mee aan de slag gaan.
K&F is op zich een prima merk. Wij hebben daar wat spullen van en op zich geen klagen; het is niet je-van-het, maar dat hoeft meestal ook niet natuurlijk.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:21
Je kan eens beginnen met een ND1000 filter (10 stops). Daar kom je in een hoop situaties prima mee uit voor het effect wat je in je voorbeeldfoto's laat zien. Je kan dan altijd nog een andere smaak er bij kopen voor situaties waarin je wat mist. Ik verwacht dat je met een complete ND set waarschijnlijk één filter gaat gebruiken en de rest eigenlijk bijna niet nodig hebt.

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:01
Zelf heb ik een Hoya filter gekocht (ND1000) een tijdje geleden. Ook om gewoon eens te proberen of ik het wat vind.

Destijds ook wat research gedaan, en de prijzen van een variabel filter vond ik te hoog om eens te proberen. Volgens mij heb ik destijds +-80€ uitgegeven. Vond ik redelijk om een gokje te wagen.

Polarisatie geen ervaring mee. Maar wat ik heb begrepen haal je hiermee weerkaatsing uit het water en/of de kleur van de lucht wat meer omhoog (lees: blauwer). Het laatste is natuurlijk goed te doen in Lightroom, het eerste moeilijker denk ik.

Je hebt ze ook nog met een verloop (dus 2 tonen) , zodat je alleen de lucht laat polariseren en de ondergrond niet (of vice versa natuurlijk).

Het biedt je wat creatieve opties vooral.

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:41
Je moet even uitkijken bij met name variabele ND filters, daar zitten soms modellen bij die een kleurzweem veroorzaken en ongewenste effecten hebben. Achteraf kun je het ergste met software eruit halen maar het komt natuurlijk wel neer op een beperkt spectrum dat er door komt en is dus praktisch niet 100% te corrigeren.

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
Steeffoon schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:06:
Ik ben sinds vorige week in het bezit van de Sony A7 III, samen met een 24-105mm lens en een 100-400 Sigma lens.

--

Daarnaast ben ik ook aan het kijken naar een polarisatiefilter. Ik hou namelijk van landschapfotografie en natuur, maar vraag mij af wat nou écht voordelen zijn van een polarisatiefilter. Veel kun je toch al nabootsen in Lightroom, of is dat te zwart-wit gedacht?

Als jullie het aanraden, wat is dan een goede keuze voor zo'n filter?
Ik heb al het één en ander gegoogled, maar hoor graag ook 'de echte' ervaringen.
Een polarisatiefilter voegt vooral veel toe als je reflecties weg wil filteren, bijvoorbeeld in water of op auto’s. Dat is ook bijna niet achteraf te corrigeren. Voor landschappen geeft zo’n filter ook net wat meer punch qua contrast en verzadiging, maar dat kun je wel makkelijk nabootsen. Qua keuze zijn de bekende merken als Hoya en B&W altijd wel prima keuzes. Met beide goede ervaringen.

De specifieke ND filter set heb ik geen ervaring mee. Ik heb een vergelijkbare set van Nisi en die bevalt prima (maar ik gebruik hem eigenlijk zelden..). Gezien de prijs en de positieve reviews kun je je er niet echt een buil aan vallen denk ik. Als het toch niet bevalt en je gebruikt het wel heel veel kun je altijd nog iets duurders kopen.

Een variabel filter is flexibeler, maar ook prijzig (als je een goede wilt) en met die K&F set heb je al 4 filters. Ik denk niet dat je meer dan dat nodig zal hebben.

[Voor 5% gewijzigd door Erwin186 op 16-01-2023 20:26]

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:34

DirtyBird

Praktiserend denker

Bevriezen is juist het tegenovergestelde van wat je bereikt met een nd filter. Je bedoelt toch dat je juist wilt dat het uitsmeert?

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Rapedapeda
  • Laatst online: 01-02 23:19
Ik heb ervaring met zowel normale filters, een variabele en de K&F-set.

Zo’n K&F filtersysteem is geweldig als je om welke reden dan ook geen zin hebt om filters op je lens te schroeven. Je monteert aan het begin van je (dag)trip bij wijze van de mount, en daarna is het eenvoudig wisselen. Omdat de filters zelf vaak een stuk groter zijn dan je lensopening is vignettering ook minder snel een probleem als je meerdere filters wil combineren. Het geheel is wel vrij log, en het is iets minder robuust mbt stoten imo.

Losse schroeffilters zijn wat betaalbaarder, omdat je niet zo’n bracket nodig hebt. Je kunt er in de basis verder precies hetzelfde mee. Voordeel vind ik dat het geheel compacter is. Zelf heb ik standaard een 10-stopper bij me. Daarmee red je het ook op een zonnige dag met een snelstromend beekje.
Eventueel kun je die stacken met je polarisatiefilter (die is ook zo’n 2 stops waard), voor wat extra.
Als je al last hebt van zichtbare vignettering dan valt dat prima achteraf te corrigeren.

Ik heb ook een tijd een variabele gehad, ik ben even het merk kwijt, maar hij ging van 1 tot 7 stops dacht ik. Praktisch pakte ik altijd de max… Daarnaast vond ik de kwaliteit en kleurzweem altijd tegenvallen. Zeker omdat die bij de mijne varieerde. Zo’n B+W 10-stopper heeft ook altijd wel een beetje zweem, maar dat is altijd constant.

(Met andere woorden: je maakt 1 keer een foto van een wit object in neutraal licht, corrigeert het in C1, LR, (of welk pakket je gebruikt) en maakt er een profile van zodat je de correcties automatisch kunt toepassen. Geldt btw ook voor vignettering of andere lenscorrecties,)

Onder aan de streep is het vooral persoonlijke voorkeur. Ik gebruik inmiddels alleen nog mn losse pola en nd, de K+F heb ik niet meer.

[Voor 4% gewijzigd door Rapedapeda op 16-01-2023 23:12. Reden: Typo’s]

• Steeffoon
Dank voor jullie vele (uitgebreide) reacties. Daar kan ik zeker wat mee, super!

Weet nu beter waarop te letten, en dat waarschijnlijk één filter wel voldoende is. Ik heb even rondgekeken, en denk dan te gaan voor deze. Die kost 43 euro en heeft geen verdere kleurzweem ofzo en goede reviews. Ik vind een ND-filter vooral heerlijk om te hebben als ik in Zweden of Noorwegen ben, voor de meren of de watervallen.
Inderdaad ook mee eens dat een variabel filter dan te duur is. Die URTH lijkt me wel wat, dus zal daar wat verder induiken.

Al zie ik ook deze voor 22 euro (https://amzn.to/3GKH7LN) en misschien is dat voor het incidentele gebruik ook wel goed?

Dan nog even kijken naar een polarisatiefilter :)
DirtyBird schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:43:
Bevriezen is juist het tegenovergestelde van wat je bereikt met een nd filter. Je bedoelt toch dat je juist wilt dat het uitsmeert?
Je hebt gelijk, scherp, doelde inderdaad op het uitsmeren.

[Voor 6% gewijzigd door Steeffoon op 17-01-2023 09:18. Reden: Filter van 22 eur]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:58
Rapedapeda schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:08:
Zo’n K&F filtersysteem is geweldig als je om welke reden dan ook geen zin hebt om filters op je lens te schroeven.
Je bedoelt de magnetische filters van K+F? Volgens mij linkt @Steeffoon naar een set normale schroeffilters.
Ik heb zelf een polarisatiefilter met schroefdraad en zou de volgende keer toch echt een magnetische set kopen.
het er op- en afschroeven is soms best wel wat gefrunnik (Het is een slim model, wat het nog wat extra lastig maakt) en met handschoenen aan niet te doen. dat vormt dat weer een extra drempel om het filter te gebruiken, wanneer dat eigenlijk wel beter is of andersom het filter er af te halen, wanneer zonder beter is.

Let ook op dat bij 10 stops ND filters de autofocus niet goed meer werkt.(al ben ik niet 100% zeker of dat tegenwoordig nog steeds geldt).

• Rapedapeda
wappiewappie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:57:
[...]

Je bedoelt de magnetische filters van K+F? Volgens mij linkt @Steeffoon naar een set normale schroeffilters.
Ik heb zelf een polarisatiefilter met schroefdraad en zou de volgende keer toch echt een magnetische set kopen.
het er op- en afschroeven is soms best wel wat gefrunnik (Het is een slim model, wat het nog wat extra lastig maakt) en met handschoenen aan niet te doen. dat vormt dat weer een extra drempel om het filter te gebruiken, wanneer dat eigenlijk wel beter is of andersom het filter er af te halen, wanneer zonder beter is.

Let ook op dat bij 10 stops ND filters de autofocus niet goed meer werkt.(al ben ik niet 100% zeker of dat tegenwoordig nog steeds geldt).
Je hebt gelijk, ik dacht dat we het over de systeemfilters van K+F hadden...

Met handschoenen (tenzij hele dunnen, ik gebruik zelf tijdens fotograferen dezelfde als Dexter :9 ) is Het opschroeven iets meer gepiel. Ik merk dat ik vaak aan het begin van een trip de pola op mijn 35mm zet, en er vervolgens de hele dag mee rondloop.

Voor een ND-10 is dat een ander verhaal natuurlijk. Vanuit mijn ervaring gebruik ik de ND enkele keren op specifieke locaties, waarbij ik ook al een statief nodig heb en sowieso al tijd kwijt ben met een enkele foto. Even een filter bijschroeven ergert me niet. Maar iedereen is anders natuurlijk.

• Rapedapeda
Steeffoon schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:01:
Dank voor jullie vele (uitgebreide) reacties. Daar kan ik zeker wat mee, super!

Weet nu beter waarop te letten, en dat waarschijnlijk één filter wel voldoende is. Ik heb even rondgekeken, en denk dan te gaan voor deze. Die kost 43 euro en heeft geen verdere kleurzweem ofzo en goede reviews. Ik vind een ND-filter vooral heerlijk om te hebben als ik in Zweden of Noorwegen ben, voor de meren of de watervallen.
Inderdaad ook mee eens dat een variabel filter dan te duur is. Die URTH lijkt me wel wat, dus zal daar wat verder induiken.

Al zie ik ook deze voor 22 euro (https://amzn.to/3GKH7LN) en misschien is dat voor het incidentele gebruik ook wel goed?
Ik ken zelf die DolDer niet, maar in de regel bezuinig ik graag op alles, maar niet op het glas van mijn filters; of mijn objectieven. Goedkoop is met die dingen vaak duurkoop.

• Archer_VC10
Op zich mee eens dat goedkoop soms duurkoop is, maar als je een eerste stap in deze richting zet dan kan je natuurlijk best eens proefdraaien met een goedkoop filter en dan kijken hoe dit bevalt. Ik ben zelf begonnen met een Hoya ND1000 filter, beetje een compromis tussen prijs en kwaliteit, ik kan altijd nog verder investeren in een set Lee filters met houder, diverse ND opties en opbergtas. Voor nu zal elk grijsfilter, inclusief het DolDer filter in de link hierboven, wel werken. De vraag is in hoeverre je daar dan mee blijft werken op de lange termijn. Ik vermoed dat deze goedkopere filters sneller kleurzwemen zullen laten zien of eerder beschadigd zullen raken. Tijd zal het leren.

• Steeffoon
Dankjewel voor jullie reacties, wederom. Erg nuttig en waardevol!

Ik zat nog even te twijfelen of ik wellicht zou gaan voor een ND-filter met 8 stops, aangezien het scherpstellen daarmee nog zou lukken door het filter heen, maar die zijn nauwelijks los te vinden. Ik begrijp dat een 10-stopper vaak wel voldoende zal moeten zijn voor mij?
Dan lijkt me dat interessanter dan het aanschaffen van een set, zeker ook gezien de kosten en het feit dat ik hem simpelweg sporadisch zal gebruiken. Wellicht dat die DolDer dan inderdaad sneller goedkoop = duurkoop is, en dat een alternatief beter is.

Wat betreft het opschroeven, snap dat magnetisch nog handiger is, maar net als dat hier al genoemd wordt, vind ik dat zelf geen groot probleem. Gezien het feit dat je toch al met je statief bezig bent, dan maken voor mij persoonlijk die paar extra tellen ook niet uit.

Wat betreft polarisatiefilter. Bij het uitmesten van een tas, kwam ik tot mijn verbazing een Hoya polarisatiefilter tegen in de juiste filtermaat, dus die gaat mee in de standaarduitrusting. Leuke verrassing zo na al genoeg dure aankopen 8)7

• Archer_VC10
Steeffoon schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:42:
Ik zat nog even te twijfelen of ik wellicht zou gaan voor een ND-filter met 8 stops, aangezien het scherpstellen daarmee nog zou lukken door het filter heen, maar die zijn nauwelijks los te vinden. Ik begrijp dat een 10-stopper vaak wel voldoende zal moeten zijn voor mij?
Je werkt toch op een statief, dus:
  • Focus op het juiste punt.
  • Lock je focus of schakel je lens naar MF zonder de focusring te verdraaien.
  • Schroef voorzichtig je filter er op. Probeer de focusring niet te verdraaien.
  • Neem de foto, liefst met een remote en/of self timer vertraging.
Puntje 3 kan natuurlijk voor uitdagingen zorgen als je focusring ook de voorrand van de lens is, maar dat zal je even voor jouw situatie moeten bekijken. Bedenk ook dat je waarschijnlijk zo'n foto niet met f1.4 maakt en dat je dus nog wel wat marge in je scherptediepte hebt zitten.

• Steeffoon
Archer_VC10 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:47:
[...]

Je werkt toch op een statief, dus:
  • Focus op het juiste punt.
  • Lock je focus of schakel je lens naar MF zonder de focusring te verdraaien.
  • Schroef voorzichtig je filter er op. Probeer de focusring niet te verdraaien.
  • Neem de foto, liefst met een remote en/of self timer vertraging.
Puntje 3 kan natuurlijk voor uitdagingen zorgen als je focusring ook de voorrand van de lens is, maar dat zal je even voor jouw situatie moeten bekijken. Bedenk ook dat je waarschijnlijk zo'n foto niet met f1.4 maakt en dat je dus nog wel wat marge in je scherptediepte hebt zitten.
Dat is zeker zo, dat heb ik in het verleden ook gedaan, ging eigenlijk vrij prima.

Jullie zouden wel 10-stopper aanraden en geen 8-stopper (of misschien 6-stopper)? Weet niet of 10 al snel te overdreven is? Of is dat verschil minimaal?

Even ter vergelijking. Ik heb een foto van een waterval. Die heb ik met 1/320 (f/10, ISO 200) geschoten. Met grijsfilter kwam ik uit op 3 seconden voor een vegend effect (f/10, ISO 200)

Zonder ND: https://photos.app.goo.gl/EmcLzZeGW2Mgzpt89
Met ND: https://photos.app.goo.gl/B3cGR84Y1UPTkedK6

Tweede voorbeeld;
Zonder ND (f/5.6 - 1/250): https://photos.app.goo.gl/7YE96ozGR2ytsLLa7
Met ND (f/4 - 10 sec): https://photos.app.goo.gl/EsfEUXu1YNY9ktC49

En een derde voorbeeld met ND-filter in IJsland;
10 seconden, f/22: https://photos.app.goo.gl/DxFAVUZehKHGTYpa8

Dit zijn echt de situaties waarin ik ook een ND-filter wil gebruiken.

• Archer_VC10
Bedenk dat je het verschil tussen 6, 8 en 10 stops ook op andere manieren kan oplossen. Verander je diafragma en/of iso waarde bijvoorbeeld en je hebt het effect wat je wilt. Ik heb een hoop IJslandse foto’s met dit effect maar zonder enig ND filter genomen. Ik zou zelf voor 10 stops gaan want als je het echt nodig hebt is meer beter. Extra tip: gebruik de gratis app van Lee filters om je belichting om te zetten, die werkt voor 6, 10 of 15 stops.

• Steeffoon
Archer_VC10 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:56:
Bedenk dat je het verschil tussen 6, 8 en 10 stops ook op andere manieren kan oplossen. Verander je diafragma en/of iso waarde bijvoorbeeld en je hebt het effect wat je wilt. Ik heb een hoop IJslandse foto’s met dit effect maar zonder enig ND filter genomen. Ik zou zelf voor 10 stops gaan want als je het echt nodig hebt is meer beter. Extra tip: gebruik de gratis app van Lee filters om je belichting om te zetten, die werkt voor 6, 10 of 15 stops.
Dankjewel voor je tips. Dat wist ik niet, dat je het verschil tussen bijvoorbeeld 8 en 10 gemakkelijk op kon lossen met de instellingen. Daar ga ik nog even dieper induiken. Mijn dank is groot _/-\o_

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:31
Steeffoon schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:31:
[...]

Dankjewel voor je tips. Dat wist ik niet, dat je het verschil tussen bijvoorbeeld 8 en 10 gemakkelijk op kon lossen met de instellingen. Daar ga ik nog even dieper induiken. Mijn dank is groot _/-\o_
Volgens mij werkt het gewoon zo dat het enige dat zo'n filter doet is licht then houden. Dus je kan langere sluitertijd (of meer open diafragma) hebben zonder dat iets overbelicht raakt.
Met 10 kan je dus nog langere sluitertijd voor dezelfde hoeveelheid licht als met 6 of 8 maar zolang je dit niet nodig hebt valt er dus te compenseren voor het verschil.

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 23:22
Wat ND filters betreft, kun je ook kijken naar de X4 filters: https://breakthrough.photography/products/x4-neutral-density

Ik heb een setje, maar nog geen ervaring mee opgedaan. Bestellen ging gemakkelijk en het grote voordeel: We ship all international orders, over $20USD, via USPS First Class Mail Intl, for free, marked as “Gift” and valued at $9USD. No paperwork is included in the package. Dus, dan kan het wel uit.

Als je echt lange sluitertijden wenst, dan zou ik een 10-stop nemen. Het is wel een niche product voor specifieke fotografie.

Een brass (messing) filtervatting bijt zich minder vast in filtervattingen van een lens, dus dat zou ik kiezen als het binnen je budget valt. Het niet helemaal vastdraaien helpt ook al veel.

[Voor 27% gewijzigd door honey op 20-01-2023 18:35]

Specs van pc

• honey
Archer_VC10 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:56:
Je kunt het maar beperkt oplossen met aanpassen van diafragma en iso-gevoeligheid. Iso kun je maar tot een minimum verlagen, dan blijft alleen diafragma over. Je wilt diafragma niet te veel dicht draaien, omdat je dan geen scherpte meer hebt door diffractie. Een ND-filter is essentieel als je lange sluitertijden wilt.

Specs van pc

• Archer_VC10
honey schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:28:
[...]

Je kunt het maar beperkt oplossen met aanpassen van diafragma en iso-gevoeligheid. Iso kun je maar tot een minimum verlagen, dan blijft alleen diafragma over. Je wilt diafragma niet te veel dicht draaien, omdat je dan geen scherpte meer hebt door diffractie. Een ND-filter is essentieel als je lange sluitertijden wilt.
Mee eens, het is beperkt, maar als het gaat om 8 of 10 stops qua keuze, dan kan je makkelijk een 10 stop filter nemen en je iso twee stops verdraaien om op dezelfde settings uit te komen als met dat 8 stops filter. Zo bedoelde ik het.

• honey
Archer_VC10 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:03:
[...]

Mee eens, het is beperkt, maar als het gaat om 8 of 10 stops qua keuze, dan kan je makkelijk een 10 stop filter nemen en je iso twee stops verdraaien om op dezelfde settings uit te komen als met dat 8 stops filter. Zo bedoelde ik het.
Ja eens. Het is gemakkelijker om van een 10-stop naar een 8-stop te gaan, dan andersom. Voor de echt lange sluitertijden (minuten) is zelfs 10-stop al vrij snel beperkt.

Voor @Steeffoon misschien is dit kanaal wel interessant, als je hem nog niet kent.

https://www.youtube.com/@AttilioRuffo/featured

Specs van pc

• Steeffoon
@Archer_VC10 @honey @n3othebest Dank wederom!
Maakt het weer een stuk helderder! Dank voor het YouTube-kanaal, die ga ik zeker even op mijn gemak bekijken. Bedankt ook voor de tip voor het X4 filter. Vind die voor mijzelf nogal aan de prijs voor hoe vaak ik hem zelf ga gebruiken. Denk ik dat toch voor de Urth ga (https://amzn.to/3GZDlOY). Die DolDer klinkt op een of andere manier té goedkoop :), al twijfel ik ook nog even over deze; https://amzn.to/3WqzkZC (dus niet meer de hele set).
Als er iemand ervaring heeft met één van deze twee, dan heel graag :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee